Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آمریکایی از پرواز مدام پهپادهای «ام کیو-9» نیروی هوایی این کشور مستقر در رومانی در منطقه بالکان و جمع آوری اطلاعات خبر دادند.

 به نوشته وبگاه «ارفورس مگزین» پهپادهای ام کیو-9 نیروی هوایی آمریکا با پوشش منطقه بالکان عملیات جمع آوری اطلاعات، تجسس و رصد را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ژنرال «جفری هارگیان» در این باره گفت که این ماموریت بسیار مهم است زیرا به ائتلاف آمریکا و اروپا  امکان رصد دائم تحولات منطقه را می‌دهد.این مقام ارشد نظامی آمریکا گفت که استقرار این پهپادها در رومانی  عظیم‌تر از استقرار در لهستان  است.

 سرهنگ «تیوموثی مونرو»  دیگر نظامی آمریکایی در این باره گفت که استفاده از این پهپادها نشان از اهمیت آن‌ها نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل جهان دارد.

 نیروی هوایی ایالات متحده مستقر در اروپا برای پیشبرد منافع، پشتیبانی از متحدان  و شرکت در رزمایش‌های مختلف در منطقه  پهپادهای ام کیو-9 ریپر خود را در پایگاه هوایی «کامپیا تورزی»  در رومانی مستقر کرده است. این ماموریت که از ژانویه (دی) سال 2020 شروع شده با هماهنگی کامل با دولت رومانی است .ام کیو -9 ریپر، پهپاد رزمی با سقف پرواز متوسط است که  درعملیات جنگی، اطلاعاتی و شناسایی از آن استفاده می‌شود.

مقر فرماندهی دفاع هوایی و موشکی آمریکا در اروپا چندی قبل «تاد» پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی خود را نیز در رومانی مستقر کرد.

مقر اروپایی نظامیان آمریکا نیز یکی از دو مقر فرماندهی این کشور با تمرکز بر اروپا، بخش هایی از آسیا، خاورمیانه، قطب شمال و اقیانوس اطلس است. این مقر فرماندهی بیش از 60 هزار نیرو و پرسنل غیرنظامی دارد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: تحولات منطقه آمریکا جاسوسی ناتو پهپاد ام کیو 9 رومانی بالکان نیروی هوایی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۱۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)

روسیه بازیگری ترسناک در صنعت هوانوردی نظامی جهان است و یکی از بزرگ‌ترین نیرو‌های هوایی جهان را در اختیار دارد. نیروی هوایی روسیه که رسماً با نام نیرو‌های هوافضای روسیه شناخته می‌شوند، ناوگان متنوعی از هواپیما‌های جنگنده را مدیریت می‌کند که از مدل‌های مختلفی تشکیل شده که برای نقش‌ها و ماموریت‌های رزمی متفاوتی طراحی شده اند.

به گزارش خبرآنلاین، نیروی هوایی روسیه دومین ناوگان هوایی رزمی بزرگ جهان با تقریباً ۳،۹۰۰ فروند پرنده نظامی و بیش از ۳۰۰ فروند پرنده نظامی طراحی شده برای نیروی دریایی است و به همین خاطر درک وسعت زرادخانه جت‌های جنگنده روسیه در ارزیابی توانایی‌های رزمی این کشور و تاثیرگذاری بین المللی اش بسیار حیاتی است.

انواع جت‌های جنگنده روسی

بر اساس آمارها، نیروی هوایی روسیه از ۹۱۲ فروند جت جنگنده (۴۲۲ فروند چند منظوره، ۴۰۰ فروند تهاجمی و ۹۰ فروند برای عملیات‌های رهگیری) تشکیل شده که ۲۵ درصد از تمام هواگرد‌های رزمی نیروی هوایی روسیه را تشکیل می‌دهند.

Su-۲۴ تهاجمی 

Su-۳۴ تهاجمی 

Su-۳۰ چندمنظوره

Su-۳۵ چندمنظوره

Su-۲۷ چندمنظوره

MiG-۳۱ رهگیر 

MiG-۲۹ چندمنظوره 

Su-۵۷ چندمنظوره

MiG-۳۵ چندمنظوره 

کمپانی JSC Sukhoi هفت نوع از ۱۰ نوع جت‌های جنگنده نیروی هوایی روسیه را تولید می‌کند. در مقابل، اداره طراحی میکویان و گورویچ تنها ۳ فروند را تولید می‌نماید که اکنون در ترکیب با ایلیوشین، ایرکوت، سوخوی، توپولف و یاکوفلف که به دستور ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۶ با هم ادغام شدند، با نام شرکت United Aircraft Corporation شناخته می‌شود.

 قدرت نیروی هوایی روسیه در زمینه جت‌های جنگنده بر اساس هواپیما‌های تهاجمی (attack/strike) تعریف شده است، اگر چه پرتعدادترین و اصلی‌ترین جنگنده این نیرو، یعنی سوخو سو-۲۴، در اوایل دهه ۱۹۶۰ توسعه یافته و تولید آن در سال ۱۹۹۳ متوقف شده است.

MiG-۳۱ نه چندان «پیر»

جت جنگنده رهگیر MiG-۳۱ چندان توسط ناتو نادیده گرفته نمی‌شود، علیرغم اینکه در سال ۱۹۸۱ وارد سرویس شد. این جنگنده اولین جنگنده نسل چهار تهاجمی بود که وارد سرویس شد.

با این وجود، بخش اعظم ناوگان MiG-۳۱‌های فعال نیروی هوایی روسیه به نسخه استاندارد MiG-۳۱ BM ارتقا یافته اند، در حالی که برخی روزآمدسازی‌های دیگری نیز دریافت کرده و به نسخه استاندارد MiG-۳۱ BSM رسیده اند که سرعت کروز بالاتر، کامپیوتر مرکزی جدید و سیستم سوختگیری در آسمان دارند.

رهگیر‌های جدید Foxhound با موشک‌های رادار فعال R-۷۷ و R-۳۷ روزآمد شده اند که می‌توانند تا فاصله ۴۰۰ کیلومتری با اهداف خود درگیر شوند. این هواپیما برای رهگیری هواپیما‌های دشمن طراحی شده و به موشک‌هایی بسیار توانمند برای رهگیری موشک‌های کروز در ارتفاعات پایین مجهز شده است.

علاوه بر این، موتور D-۳۰ F ۶ این جت جنگنده روسی، قویترین و کارآمدترین موتوری است که روی جنگنده‌های نسل چهارمی به کار گرفته شده است و عملکرد آن برای قادر ساختن جنگنده به منظور غملیات در ارتفاعات بالای ۲۵ کیلومتر کافی است.

Mig-۳۱ سریع‌ترین جنگنده جهان است که هنوز پرواز می‌کند و سرعت حداکثر آن به ۳،۰۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، در حالی که با ریسک صدمه به موتور و خسارت ساختاری، می‌تواند به سرعت ۳،۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز برسد.

این جنگنده تنها جت جنگی روسیه است که می‌تواند موشک مشهور Kinzal را حمل کند، موشک هایپرسونیکی (اولین موشک هایپرسونیکی که در میدان نبرد استفاده شده است) با برد حدود ۴۶۰ تا ۴۸۰ کیلومتر که سرعت آن به بیش از ۱۰ ماخ می‌رسد و می‌تواند کلاهک‌های متعارف و هسته‌ای حمل نماید.

ناوگانی «جوان»

اگر چه تقریباً یک سوم ناوگان جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه از جت‌های جنگنده «پیر» نسل سومی تشکیل شده (۲۷۳ فروند سوخو سو-۲۴ فنسر از ۹۱۲ فروند جت جنگنده روسی)، شایان ذکر است که ۵ نوع از ۱۰ نوع جنگنده‌های این کشور در حدود یک دهه قبل یا کمتر معرفی شده اند.

Su-۳۵ یک جت جنگنده چندمنظوره سنگین است که در دوران شوروی توسعه یافته، اما طراحی روسی دارد و در سال ۲۰۱۴ وارد سرویس شد. قدرت مانور بالای این جنگنده مهم‌ترین ویژگی آن است.

در حال حاضر، جنگنده Su-۳۵ ساخت سوخوی حتی از بلند شدن ناوگان هوایی ارتش اوکراین از پایگاه‌های خود در منطقه آودیوکا در استان دونتسک نیز جلوگیری می‌کند، زیرا هر هدف هوایی که سعی کند از روی زمین بلند شود، به سرعت شناسایی شده و نابود می‌شود.

سفارش خرید وزارت دفاع روسیه در سال ۲۰۲۳ برای جنگنده‌های پنهانکار Su-۵۷ دو برابر شده است و حتی سفارش بزرگ تری برای سال ۲۰۲۴ در انتظار است. این رشد سفارش در تمام کارخانه‌های United Aircraft Corporation (UAC) وجود دارد، و Su-۵۷ بزرگ‌ترین چالش برای تولید است، اما همچنان توسط این کمپانی تولید می‌شود.

علیرغم اینکه تعداد این جنگنده‌ها را مشخص نکرده است، یوری اسلیوسار، مدیرعامل این کمپانی روسی از هدف خود برای تولید ۷۶ فروند سوخود-۵۷ برای نیرو‌های هوافضای روسیه تا سال ۲۰۲۷ گفته است، با تحویل‌های جدید و پیشرفت‌های عملیاتی که در سال ۲۰۲۳ صورت گرفته است.

نیروی هوایی روسیه که رسماً با نام نیرو‌های هوافضای روسیه شناخته می‌شوند، ناوگان متنوعی از هواپیما‌های جنگنده را مدیریت می‌کند.

Su-۵۷ با چالش‌ها و موانع متعددی در زمینه تولید و عملیات مواجه شده است که از آن میان می‌توان به تحریم‌های بین المللی اشاره کرد که صنعت هوافضای روسیه را درگیر کرده است. اما روسیه به پیشرفت توانمندی‌های Su-۵۷ ادامه می‌دهد که شامل تست یک موتور جدید و بهبود پتانسیل رزمی آن است.

علیرغم اعزام به سوریه و استفاده در اوکراین، روسیه همچنان در قرار دادن Su-۵۷ در معرض ریسک‌های عملیاتی بالقوه‌ای که می‌توانند اعتبار و پتانسیل صادرات این جنگنده را به خطر بیندازند، خودداری می‌کند.

نیروی هوایی روسیه که رسماً با نام نیرو‌های هوافضای روسیه شناخته می‌شوند، ناوگان متنوعی از هواپیما‌های جنگنده را مدیریت می‌کند

جنگنده نسل پنجمی جدید روسیه

در سال ۲۰۲۱، روسیه از جت جنگنده پنهانکار جدید خود به نام Sukhoi Su-۷۵ رونمایی کرد که در میان کشور‌های عضو ناتو با نام The Checkmate شناخته می‌شود و قرار است با اف-۳۵ آمریکایی رقابت کند.

این جنگنده برای حمل و اعزام پهپاد‌ها طراحی شده و یک جت جنگنده نسل پنجمی سبک و تک موتوره است که می‌تواند با استفاده از سیستم تداخل الکترونیک خود به صورت همزمان با شش هدف درگیر شود.

این جت که توسط ولادیمیر پوتین رونمایی شد، به سرعت توسط کمپانی‌های Rostec و United Aircraft Corporation توسعه یافته است و انتظار می‌رود که فروش آن از سال ۲۰۲۶ آغاز شود. با قیمتی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار، این جنگنده یک گزینه مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با اف-۳۵ است و هدف روسیه فروش نزدیک به ۳۰۰ فروند از آن‌ها در ۱۵ سال آینده به کشور‌های خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین است.

این جت جنگنده، دارای نوآوری‌های هوش مصنوعی و نسخه خلبان خودکار در حال توسعه است و گمان می‌رود که در مقابل هواپیما‌های متخاصم نسل پنجمی و حتی سیستم‌های نسل ششمی آینده موثر باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برکناری یک فرمانده اروپایی به اتهام جاسوسی
  • سنتکام مدعی سرنگون کردن پهپادهای دوربرد صنعا بر فراز دریای سرخ شد 
  • سنتکام مدعی سرنگون کردن پهپادهای دوربرد صنعا بر فراز دریای سرخ شد
  • جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است! (+عکس)
  • تجاوز جدید آمریکایی-انگلیسی به یمن
  • سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیون دلاری آمریکا برای ابزار جاسوسی پوشیدنی
  • شهادت نیروی سپاه در دیرالزور / پنتاگون: به سوریه حمله نکردیم
  • حملات هوایی آمریکا به چند منطقه درشرق سوریه چند شهید و زخمی بر جا گذشت
  • چین به هک اطلاعات مقامات آمریکا و انگلیس متهم شد
  • رویارویی پهپادهای ایران و آمریکا