Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-03-29@10:40:11 GMT

گفتگوی تلفنی روحانی با نخست وزیر عراق

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۱۶۷۸

رئیس جمهوری گفت: ما با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می‌دانیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعدازظهر شنبه در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه، افزود: ارتقای سطح روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تسهیل در صدور روادید تجاری برای تجار و بازرگانان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌تواند به توسعه این روابط کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت، یکپارچگی، صلح و آرامش در عراق مورد توجه جدی و اولویت ایران است، تصریح کرد: ما با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می‌دانیم.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه میلیارد‌ها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های عراق برخلاف قانون بلوکه شده و برغم قول‌های مکرر مسئولین عراق هنوز منابع متعلق به ایران آزاد نشده است، بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق تاکید کرد.

وی حضور نظامیان آمریکایی در کشور‌های منطقه از جمله عراق را موجب بی‌ثباتی و ناآرامی دانست و افزود: آمریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته‌اند و تسریع در اجرای مصوبه پارلمان عراق درمورد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور می‌تواند به برقراری صلح و ثبات و آرامش در این کشور و منطقه کمک کند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه مشکلات و مسائل منطقه باید توسط خود کشور‌های منطقه حل و فصل شود، بر آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با کشور‌های منطقه در این زمینه با هدف حفظ امنیت و صلح و آرامش تاکید کرد.

روحانی همچنین با اشاره به توافقات تهران – بغداد برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه از جمله پروژه راه‌آهن شلمچه– بصره و همکاری‌ها در حوزه انرژی و تبادلات مرزی و ترانزیتی، بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات تاکید کرد و افزود: خوشبختانه اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده و گام‌های خوبی برداشته شده است و باید تلاش کنیم تا این رابطه بیشتر و مستحکم‌تر شود.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این گفتگو از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همسایه خوب عراق نام برد و با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، آغاز عملیات پروژه راه آهن شلمچه – بصره و اتصال خط آهن دو کشور را گام مهمی در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بغداد – تهران عنوان کرد.

وی با قدردانی از ایران بخاطر کمک‌ها به برقراری امنیت و ثبات در عراق، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیر قانونی و ظالمانه خواند و گفت: خوشبختانه با تغییرات ایجاد شده در دولت آمریکا شرایط جدیدی برای همکاری کشور‌ها فراهم شده و عراق همه تلاش خود را برای رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران بکار خواهد بست.

نخست وزیر عراق همچنین از تشکیل کمیته‌ای ویژه در این کشور برای تسهیل در فرایند تزانزیت کالا بین دو کشور خبر داد. برچسب ها: رئیس جمهوری ، روحانی ، نخست وزیر عراق ، گفتگوی تلفنی ، مصطفی الکاظمی ، پاپ

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: رئیس جمهوری روحانی نخست وزیر عراق گفتگوی تلفنی مصطفی الکاظمی پاپ نخست وزیر عراق رئیس جمهوری کشور ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۱۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور ترکمنستان

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رییس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه، به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذیربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه‌های اقتصادی تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری‌های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح‌های زیربنایی و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور، از این همکاری‌ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.

بردی محمدف با اشاره به تجارب مثبت اجرای طرح‌های زیربنایی توسط شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان، از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد.

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

 

دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان
دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان که به ترکمنستان سفر کرده است، با رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ابعاد مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بر گسترش همکارب‌های دو کشور در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و حمل ونقل تاکید کرد و افزود:موضوع مدیریت منابع آبی نیز از موضوعات مهم در منطقه ما است و ضرورت دارد دو کشور در این رابطه همکاری‌های مستمری داشته باشند.

دکتر امیر عبداللهیان دریای خزر را عرصه‌ای برای همکاری‌های سازنده بین کشور‌های ساحلی خواند و ارتباطات دو کشور در این دریا را در راستای منافع متقابل طرف‌ها خواند و تداوم مذکرات در مورد مسائل حقوقی، امنیتی و اقتصادی دریای خزر را ضروری دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای میزبانی سومین همایش اقتصادی کشور‌های ساحلی خزر در سطح نخست وزیران مطرح کرد.

دکتر حسین امیر عبداللهیان همچنین اقدامات برخی طرف‌های ثالث برای حضور نظامی در دریای خزر را برخلاف مصالح منطقه خواند.

رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با اشاره به روابط مثبت دوجانبه، از دیدار‌های مقامات ارشد دو کشور از جمله روسای جمهور و وزرای امور خارجه به عنوان نشانه‌ای از پیوند‌ها و مناسبات قوی میان دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه ترکمنستان همچنین بر تداوم همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین المللی تاکید کرد.

رشید مردوف نیز دریای خزر را دریای صلح، تفاهم و همکاری خواند.

ِِوزرای امور خارجه دو کشور همچنین بر افزایش همکاری‌های اقتصادی در دریای خزر و افزایش حجم مبادلات دو جانبه تاکید کرده و خطر زیست محیطی علیه دریای خزر را موضوعی جدی خواندند که باید مورد توجه قرار گیرد.

مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه و تهدید گروه‌های افراطی و لزوم همکاری در خصوص آب‌های مرزی را حائز اهمیت دانستند.

 

دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رهبر ملی و رییس مصلحت خلق ترکمنستان
دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برنامه‌های سفر رسمی خود به ترکمنستان، با قربان قلی بردی محمدف رهبر ملی و رییس مصلحت خلق این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به رویکرد سیاست همسایگی دولت سیزدهم، اولویت توسعه روابط با ترکمنستان را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد اراده مسئولین عالی دو کشور بمنظور توسعه روابط دوجانبه، سرمایه ارزشمندی برای روابط دوستانه و برادرانه دو کشور تلقی می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، روابط رو به رشد دو کشور را مبتنی بر مشترکات فراوان و منافع متقابل دانست و عنوان کرد، دو کشور علاوه بر روابط دوجانبه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین المللی مواضع یکسانی داشته و در مجامع منطقه‌ای و بین المللی همکاری خوبی دارند.

رهبر ملی ترکمنستان نیز با ارزیابی مثبت از روابط عالی دو کشور در سی سال گذشته و چشم انداز روشن آن، بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای بیشتر روابط تاکید کرد.

در این دیدار همچنین راجع به تسهیل تعاملات مردمی و فراهم کردن زمینه های فعالیت بیشتر شرکت های ایرانی در طرح های اقتصادی ترکمنستان و طرح های منطقه ای در زمینه انرژی و حمل و نقل تبادل نظر شد.

 

اظهارات دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در عشق آباد و تشریح دستاوردهای سفر و دیدار و گفتگو با مقامات عالیرتبه ترکمنستان

دیگر خبرها

  • فیلم| گاف عجیب نجیب میقاتی؛ روبوسی با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا
  • اظهارات رئیس جمهور ترکمنستان درباره فعالیت اقتصادی شرکت های ایرانی | جزئیات دیدارهای امیرعبداللهیان با ۳مقام عالیرتبه کشور همسایه
  • اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان
  • تاکید امیرعبداللهیان بر اولویت ایران برای توسعه روابط با ترکمنستان
  • دیدار وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور ترکمنستان
  • آبان ۱۴۰۲؛ شورای فرهنگ عمومی تحت تأثیر «آقای همساده» در «مهمانی» ایرج طهماسب!
  • آبان ۱۴۰۲؛ شورای فرهنگ تحت تأثیر «آقای همساده» در «مهمانی» ایرج طهماسب!
  • آبان ۱۴۰۲؛ «این مملکت، مال حزب‌اللهی‌هاست!»
  • حکیم خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ غزه شد
  • وزیر خارجه عراق: سرنوشت ملت فلسطین به دست خود آن‌ها تعیین می‌شود