Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، به دنبال گسترش اشتغال بانوان و رفع مشکلات موجود اقداماتی از سوی مسوولین استان ایلام در زمینه‌ی گسترش مشاغل خانگی، ایجاد بازارچه برای فروش صنایع دستی و احداث کارگاه صورت گرفته که سبب شده فرصت‌های شغلی مناسبی در اختیار بانوان قرار گیرد. 

با توجه به وضعیت کنونی که شرایط اقتصادی مناسب فراهم نیست، حمایت از بانوان علاوه بر اینکه موجب رونق و بهبود وضعیت اقتصادی می‌شود، سبب توسعه‌ی اشتغالزایی بانوان نیز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همواره حمایت از بانوان سبب می‌شود تعداد بیشتری از خانم‌ها به کار در کارگاه‌ها و تولیدات صنایع دستی و... علاقه مند شوند و در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنند که همین امر موجب رشد و گسترش فرهنگی و بهبود وضعیت اقتصادی در استان می‌شود.

لازم به ذکر است؛ در گذشته بسیاری از بانوان به علت شرایط اقتصادی کارهایی سخت و طاقت فرسا با درآمدی پایین انجام می‌دادند که فراهم کردن فرصت‌های شغلی مناسب برای آنان باعث شده  تعداد زیادی از این بانوان، خود صاحب کارگاه‌هایی کوچک و بزرگ شوند که در همین راستا زمینه‌ی اشتغالزایی زنان بیشتری را نیز فراهم کرده‌اند.

اشتغال بانوان سبب افزایش اعتماد به نفس و کاهش افسردگی می‌شود

امیر عبدالحسنی دکترای روانشناسی در این باره گفت: از فواید ایجاد اشتغال برای بانوان میتوان به افزایش اعتماد به نفس و سطح سواد در حوزه‌ی کاری، بالا بردن سطح تصمیم گیری و تقویت حس استقلال اشاره کرد؛ همچنین حمایت از این قشر عظیم در جامعه، موجب کاهش افسردگی و انزوا طلبی می‌شود.

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که حوادثی همچون طلاق، تصادفات و... موجب شده بانوان سرپرست خانوار باشند که ایجاد زمینه‌ی اشتغالزایی برای بانوان تاثیرات مثبتی بر زندگی آنان خواهد داشت.

راه اندازی بازارچه اشتغال زایی بانوان

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور چندی پیش در بازدید از بازارچه اشتغال‌زایی بانوان در استان ایلام بیان کرد: راه‌اندازی این بازارچه توسط مسوولان استانی بسیار کار سودمندی است و از مسوولان مربوطه تشکر می‌کنم که فضا را برای فروش تولیدات زنان ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: ایجاد چنین بازارهایی از مهمترین مسائلی است که به فروش صنایع دستی و دیگر کالاهای تولیدی بانوان کمک می‌کند و همچنین سبب می‌شود بانوان بهتر با بازار ارتباط برقرار کنند.

در راستای رونق اشتغال در حوزه‌ی بانوان، دولت تدبیر و امید طرح‌های مطلوبی ارائه داده که پرداخت تسهیلات اشتغال بانوان یکی از این طرح‌ها است.

بانوان 90 درصد از فعالان عرصه تولید صنایع دستی هستند

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در خصوص تاثیر بانوان بر تولید صنایع دستی گفت: بیش‌ترین تولید کنندگان در حوزه‌ی صنایع دستی بانوان هستند که ۹۰ درصد از فعالان عرصه‌ی تولید صنایع دستی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در راستای حمایت از این قشر در زمینه‌ی تولید صنایع دستی بازارچه‌هایی در شهرستان ایلام، ایوان و سرابله در حال تجهیز و آماده سازی است که برای فروش تولیدات آنها در این بازارها انجام می‌گیرد.

ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال

احمد خان‌محمدیان مدیر اشتغال و کارآفرینی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام گفت: در حوزه‌ی مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال برای بانوان استان، نیز اداره تعاون کار رفاه اجتماعی تسهیلاتی را در سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت به متقاضیان پرداخت کرده است، در این بین سهم بانوان از تسهیلات دریافتی تعداد ۲۶۳ مجوز به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال که منجر به اشتغالزایی و تثبیت اشتغال ۳۰۰ نفر از آنان در حوزه مشاغل خانگی گشته است.

وی افزود: مطابق گزارشات آماری از مجموع تعاونی‌های ثبت شده در استان، تعداد 674 تعاونی بانوان هستند که ۲۰ درصد کل تعاونی‌های استان را تشکیل می‌دهند که بیشتر گرایششان تولید فرش‌های دستباف و پوشاک است و همواره این تعاونی‌ها در حال حاضر فرصت اشتغال بیش از 5400 نفر را دارا هستند.

عدم دریافت تسهیلات از اداره مربوطه!

اظهار پرداخت تسهیلات از سوی مدیر اشتغال و کارآفرینی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در حالیست که تعداد کثیری از بانوان شاغل که صاحب تولیدی و کارگاه‌هایی هستند، این مهم را رد می‌کنند.

نبود بازار ثابت مشکل اساسی کارآفرینان است

توران غیاثی یکی از بانوان کارآفرین ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: بیش ‌از ۲۰۰ نفر از افرادی که در کارگاه‌ها آموزش ‌دیده‌اند هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند؛ نبود بازار ثابت یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که اکثر کارآفرینان با آن مواجه‌اند.

وی با بیان این‌که متأسفانه ویروس کرونا نیز تاثیر به سزایی در کاهش فروش صنایع دستی داشته ‌است، افزود: با توجه به بالا بودن قیمت مواد اولیه دسترسی به این مواد دشوار است و متأسفانه وام‌ها ۱۸ و ۱۴ درصدی که برای کارآفرینان در نظر گرفته‌ شده، مناسب و به صرفه نیست.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند!

ناهید نادی از دیگر بانوان اشتغال زا با بیان این‌که اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در زمینه کمک به کارآفرینان وعده‌های بسیاری داده اما متأسفانه تاکنون شاهد اقدام مؤثری از سوی این اداره نبوده‌ایم اظهار کرد: کارآفرینان در خصوص بیمه تامین اجتماعی نیز دغدغه‌ها و مشکلات عدیده‌ای دارند که ضروری‌ست مسوولان مربوطه جهت مرتفع ساختن این مشکلات چاره اندیشی کنند.

هنگامی که به سخن این بانوان گوش می‌دهیم شاهد نارضایتی‌ها و گله مندی‌های آنان از فعالیت اداره‌ی کار و تعاون هستیم؛ به راستی که تسهیلات داده شده ازسوی اداره‌ی کار و تعاون به کجا پرداخت می‌شوند؟

لازم به ذکر است؛ در خصوص پیگیری این مشکل جویای بانوانی که از اداره‌ی کار و تعاون دریافت تسهیلات کردند نیز شدیم اما اداره‌ی کار در این زمینه پاسخگو نبود.

امروزه شاغل بودن زنان، یکی از مسائلی است که در اجتماع مطرح است و زنان به علل گوناگون به کار روی می‌آورند و حتی مجبورند علاوه بر مسوولیت‌های خود در خانه و تربیت فرزندان، مسوولیت‌های اجتماعی را نیز بپذیرند؛ در اینجاست که باید برای کاهش سختی‌ها و توسعه‌ی اشتغال بانوان از سوی مسوولین مربوطه اقدامات لازم و چشم گیری صورت گیرد که موجب گسترش فعالیت بانوان در زمینه‌های مختلف شود‌.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۹۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیر اشتغال و کارآفرینی تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام اشتغال بانوان تولید صنایع دستی اشتغال بانوان رفاه اجتماعی اداره ی کار کارگاه ها حوزه ی ی بانوان ی اشتغال زمینه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره حمایت این معاوت از زنان شاغل در حوزه صنایع دستی گفت: صنایع دستی متولی خود را دارد برای اشتغال بانوان هم بحث تعاونی ها و هم مشاغل خانگی را داریم که تا جایی که بتوانیم هم در بحث تسهیلات هم در بحث مجوزها و بازارچه های فروش حمایتشان می کنیم اما متولیان خاص آنها باید اقدامات اساسی تر را انجام دهند در استان ها و اعتباراتی که برای آنها تصویب می کنیم یکی از مباحث بازارچه‌ها است که اقدامات ما در خصوص آنها برای سرپرستان خانوار و مشاغل خانگی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره درج نام مادران در کارت ملی گفت: در این خصوص مراحلی را پیش رفتیم ولی گفتند این کارت ها دارد منسوخ می شود و اصلا هیچ نامی نمی آید و فقط کد ملی روی کارت ها قرار است درج شود. گفتند اصلا در کارت‌های جدید نه نام پدر و نه نام مادر درج نمی‌شود و این مساله دیگر موضوعیت ندارد.

دیگر خبرها

  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد
  • جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود
  • مکان یابی ایجاد بازارچه های صنایع دستی بانوان در کشور
  • برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا