Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@21:47:50 GMT

شناسایی یک ضربان‌ساز پشتیبان طبیعی در قلب

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۳۷۳۰

شناسایی یک ضربان‌ساز پشتیبان طبیعی در قلب

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات که با استفاده از ۱۱۵ بز انجام گرفت، مشخص شد یک ضربان ساز دهلیزی جانبی در قلب وجود دارد که در هنگام از کار افتادن گره سینوسی دهلیزی قادر است به طور کامل وظایف آن را بر عهده بگیرد.

گره سینوسی دهلیزی در قلب انسان، بز و سایر گونه‌های پستانداران، مجموعه‌ای از سلول‌ها است که در دیواره دهلیز راست قلب قرار داشته و در واقع ضربان‌ساز اصلی قلب است که وظیفه تحریک الکتریکی قلب و اطمینان از ضربان دائمی آن را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که عملکرد این گره سینوسی مختل می‌شود، ضربان قلب کاهش یافته و موجب تنگی نفس و بیهوشی می‌شود.

محققان در یک آزمایش، گره سینوسی دهلیزی را از ساختار قلب بزها برداشتند و متوجه شدند، یک ضربان ساز پشتیبان در قلب این جانو وجود دارد که به سرعت جایگزین گره سینوسی دهلیزی  شده و وظیفه تحریک الکتریکی قلب را به طور کامل برعهده می‌گیرد. با وجود این که نوار قلبی به دست آمده بعد از این آزمایش کمی با نوار قلبی اولیه بزها اختلاف دارد، به گفته محققان عملکرد قلب این بزها کاملا طبیعی است.

به اعتقاد محققان از آنجا که آناتومی و فیزیولوژی قلب بز با قلب انسان کاملا مشابه است و حتی تعداد ضربان قلب آن‌ها یکسان است، نتایج این تحقیقات در مورد قلب انسان نیز تا حد زیادی مصداق دارد.

ضربان نامنظم قلب احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد و باید جدی گرفته شود. ضربان نامنظم قلب در فیبریلاسیون دهلیزی (AF) می‌تواند به ایجاد لخته خون و سکته مغزی منجر شود. محققان دانشگاه دوک در دورهام با بررسی هزار بیمار مبتلا به آریتمی (بی‌نظمی ضربان قلب) فیبریلاسیون دهلیزی با میانگین سنی ۶۹ سال دریافتند حدود ۳۲ درصد از این افراد نمی‌دانند که در معرض سکته قلبی قرار دارند و این درحالیست که با کاهش عوامل خطر سکته می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Frontiers in Physiology منتشر شده است.

برچسب‌ها بیماری قلبی پیوند قلب فشار خون برگزیدگان علم دیابت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیماری قلبی پیوند قلب فشار خون بیماری قلبی پیوند قلب فشار خون برگزیدگان علم دیابت اخبار کنکور ضربان ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند!

دانشمندان ارتشی از سوسک‌های سایبورگ قابل کنترل از راه دور را در بیابان آزمایش کردند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان در سنگاپور ارتشی از سوسک‌های سایبورگ که از راه دور کنترل می‌شدند را در یک زمین بیابانی به راه انداختند تا این گروه را برای انجام ماموریت‌های جستجو و نجات در آینده آزمایش کنند.

به نقل از ایندیپندنت، تحقیقاتی نشان می‌دهد که حدود ۲۰ سوسک سایبورگ ماداگاسکار که کوله پشتی‌های کوچک رایانه‌ای داشته‌اند را می‌توان به گونه‌ای کنترل کرد تا به عنوان یک گروه در سراسر یک تپه شنی حرکت کنند.

این سوسک‌های سایبورگ، سوسک‌های زنده‌ای هستند که دارای فناوری هستند که دانشمندان می‌توانند از آنها برای کنترل آنها استفاده کنند.

محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور می‌توانند دستورات را به سوسک‌ها منتقل کنند و به آنها بگویند که کدام جهت بروند. این دستورات از طریق الکترود‌هایی کوله پشتی که در هر سمت اندام حسی حشرات قرار داده شده بود، به سوسک‌ها منتقل می‌شد. در حالی که دانشمندان می‌توانستند سوسک‌ها را به چپ یا راست حرکت دهند، خود سوسک‌ها نیز می‌توانستند مانند معمول راه خود بروند و موانع را دور بزنند.

محققان همچنین مواردی را ثبت کردند که در آن سوسک‌هایی که به طور تصادفی روی پشت خود غلتیده بودند، توسط دیگران مورد کمک قرار گرفتند.

در حالی که تاکنون دانشمندان به طور گسترده تبدیل حشرات به موجودات سایبورگ را انجام داده‌اند، نشان دادن رفتار گروهی چنین مواردی یک چالش بوده است.

محققان توضیح می‌دهند: این شکاف تحقیقاتی به دلیل دشواری در هماهنگی حرکات یک گروه سایبورگ تحت حضور تنوع فردی ذاتی حشرات در واکنش به کنترل ورودی است.

با پرداختن به این چالش‌ها، دانشمندان یک الگوریتم ناوبری گروهی جدید برای سوسک‌های سایبورگ ایجاد کردند. این مطالعه خاطرنشان کرد که در میان ۲۰ سوسک، یکی رهبر و بقیه پیروان بودند.

در حالی که رهبر موقعیت هدف را می‌داند، پیروان فقط موقعیت نسبی همراهان نزدیک به خود را می‌دانند. دانشمندان دریافتند که این همراهی چندین ویژگی «قابل توجه» را در حین حرکت در صحرا نشان می‌دهد. آنها دریافتند که این الگوریتم جدید درهم تنیدگی بین سوسک‌ها را کاهش می‌دهد.

محققان همچنین دریافتند که فعل و انفعالات بین سوسک‌های همراه می‌تواند به یک سایبورگ به دام افتاده کمک کند تا از یک موقعیت دشوار فرار کند. دانشمندان دریافتند سوسک‌های همراه نیز می‌توانند به یکدیگر در غلبه بر واژگونی کمک کنند.

محققان امیدوارند روزی بتوان از چنین دسته‌ای از حشرات سایبورگ در ماموریت‌های جستجو و نجات پس از بلایای طبیعی استفاده کرد.

آنها در این مطالعه نوشتند: این تحقیق به حوزه رباتیک گروهی کمک می‌کند و پتانسیل ادغام ارگانیسم‌های بیولوژیکی با رباتیک را برای ایجاد سیستم‌های خودمختار هوشمندتر با کاربرد‌هایی در دنیای واقعی نشان می‌دهد.

tags # اسلحه و جنگ افزار سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند!
  • سکته ناقص استقلال برابر شمس آذر/ پس گرفتن صدر از پرسپولیس با شوک!
  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین (+عکس)
  • عینک شنای هوشمند فرم برای سال 2024 اصلاح می‌شود
  • ارتباط بین ریزش مو و سکته قلبی
  • ماجرای حمله به آمبولانس حامل بیمار سکته قلبی / کتک خوردن کارشناسان اورژانس و همسر بیمار
  • حمله به آمبولانس حامل بیمار سکته قلبی | کتک خوردن کارشناسان اورژانس و همسر بیمار
  • کشف اسرار جدید از ماه