Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:36:51 GMT

پرش بر سکوهای موفقیت در تولید خاویار

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۳۹۴۴

پرش بر سکوهای موفقیت در تولید خاویار

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسینعلی محمد جانپور متولد ۱۳۴۳ طی پنج دهه از عمرش مسیرهای متعدد اشتغال از جمله هتلداری ، تولید پودر ماهی و پرورش ماهی را پیمود تا بتواند به عنوان یک نیروی کارآفرین در جامعه قلمداد شود .

او برغم اینکه رشته مرتبط در بخش اداری( مدیریت اداری ) را طی کرده بود و توانست در همان زمان فارغ التحصیلی شغلی درخور این رشته نیز پیدا بکند اما روحیه اشتغالزایی او با این شیوه کاری که تنها یک مزیدبگیر هتل باشد سازگاری نداشت و برای این منظور دست به کار شد و در راهی قدم گذاشت که برای رسیدن به آن به تنهایی و بدون حمایت لازم در این عرصه کار کرد تا که امسال به عنوان نمونه کشوری در این زمینه شناخته شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینعلی محمد جانپور که امسال عنوان نمونه ملی در بخش تولید گوشت ماهیان خاویاری را از آن خود کرده است دستیابی به این موفقیتش را حاصل از آزمودن مسیرهای مختلف شغلی و کسب تجربه می داند . 

او که پس از فارغ التحصیلی کارشناسی مدیریت اداری به بخشی که در آن تحصیل کرده بود روی آورد و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۳ در هتل تلار قائمشهر ، یکی از هتل های مطرح مازندران فعالیت خود را به عنوان مدیر آغاز کرد و در این زمینه ادامه کار داد . 

اما روحیات ترقی طلب و پیشرفت نتوانست او را اقناع کند و برغم موفقیت هایش در مدیریت هتل داری او راه دیگری را برای فعالیت آغاز کرد تا خود را در جای دیگر بیازماید . 

این فعال اقتصادی در خصوص فعالیت به عنوان مدیر یک هتل می گوید : با توجه به فارغ التحصیلی‌ام در رشته مدیریت اداری آموخته های دانشگاهی خودم را در این وادی به کار بستم . 

محمدجانپور گفت : اما اینکه به عنوان مدیر یک هتل برای فردی کار کنم با روحیات و شخصیتم سازگار نبود و از همان زمان به این فکر افتادم تا برای اینکه بتوان روی پای خود بایستم و دیگر مزدبگیر کسی نباشم در حوزه ای دیگر فعالیت اقتصادی شخصی راه اندازی کنم.

وی ادامه داد : به همین منظور با توجه به علاقه و آشنایی با موضوع آبزیان و شیلات ، به همراه چند نفر از دوستان و آشنایان مبادرت به تشکیل شرکت تعاونی کردیم و کارخانه پودر ماهی که سازنده خوراک آبزیان بود را راه اندازی کردیم . 

محمدجانپور توضیح داد : با توجه به اینکه مازندران استانی شیلاتی و در تولید ماهیان پرورشی فعالیت های خوبی دارد ایجاد این کارخانه برای من و دیگر شرکایم سود آور بود اما در ادامه فعالیت دیگر اعضا از ادامه فعالیت در این تعاونی منصرف شدند و سهام های خود را به من فروختند . 

وی ادامه داد : اما تنها ماندنم در این کارخانه به معنای پایان کارم و این مساله باعث دلسردی من نشد و  مسیر را با قوت و شدت بیشتری ادامه دادم به طوریکه هنوز هم این کارخانه مشغول به فعالیت است و یکی از بسترهای فعالیتم در بخش دیگری که از سال ۱۳۸۱ شروع کردم به شمار می رود . 

محمد جانپور که این مرحله شغلی نیز نتوانست روحیه تلاشگر را اقناع کند در کنار مدیریت کارخانه پودر ماهی بدنبال شغل دیگری رفت و این بار خود را ترازوی محک این شغل قرار داد. 

او در ابتدای دهه ۸۰ آن زمانی که بتازگی تولید ماهیان خاویاری در کشور سر زبان ها افتاده بود، به دنبال اجرای این پروژه رفت و البته همین تازگی ایده پرورش ماهیان خاویاری در کشور برای او سختی ها و مرارت هایی به همراه داشت . در همان زمان که موضوع پرورش ماهیان خاویاری برای حفاظت از ذخایر این آبزیان دریای خزر در کشور مطرح شد به دنبال دریافت مجوز فعالیت به اداره شیلات مراجعه کردم و در سال ۱۳۸۱ با اخذ مجوزهای لازم فعالیت خودم را آغاز کردم .

محمد جانپور ادامه داد : صنعت تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار در آن زمان صنعت جدید به شمار می رفت و با آغاز پروژه در منطقه "میرود" شهرستان بابلسر جزو اولین های فعالیت در این عرصه به شمار می رفتم . همیشه اولین ها در مسیر کار و فعالیت با پیگیری هایی که انجام می دهند راه سختی را در پیش دارند اما با کارهایی که انجام می دهند راه را برای فعالیت دیگران هموارتر می کنند . 

این برگزیده نمونه کشوری پرورش ماهیان خاویاری افزود : در آغاز کار با مشکلاتی در مسیر مواجه شدم از جمله عدم آگاهی ادارات مرتبط در زمینه استعلام ها و صدور مجوز که این مساله باعث شد تا روند کار اداری طولانی شود و بالتبع روند شروع به کار نیز طولانی شود .

وی همچنین عدم استقبال و تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات برای ایجاد زیرساخت های لازم به عنوان بخش دیگری از مشکلات در انجام کار اشاره و تصریح کرد : با توجه به نوپا بودن این بخش از کشاورزی در کشور و مازندران و عدم اطمینان از به بار نشستن آن باعث شد تا بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات همکاری نکنند . 

محمدجانپور ادامه داد : اما این باعث نشد از راهی که در پیش گرفتم عقب نشینی کنم و با اندوخته و پس انداز شخصی استخرهای ماهی را ایجاد کردم و بدون اینکه تسهیلات بانکی دریافت کنم دست به فعالیت زدم . پس از ۶ سال دوندگی در سال ۱۳۸۷ نخستین بچه ماهیان خاویاری را وارد استخرهای پرورش کردم و با ورود آنها چرخه فعالیتم نیز آغاز شد .

مازندران با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.
سفید، کپور، آزاد (فیتیباک) و انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.


این تولیدکننده برتر گوشت ماهیان خاویاری که با دارا بودن استخرهایی به ظرفیت ۴۰ تن در حال حاضر زمینه اشتغال ۸ نفر را هم فراهم کرده است ، گفت: با استفاده از ظرفیت همان کارخانه پودر ماهی و تولید غذاهای با کیفیت و مناسب برای ماهیان خاویاری توانسته ام علاوه بر کاهش زمان استحصال، خاویار مطلوبی را روانه بازارهای صادراتی کنم . 

وی افزود : در حالیکه طول مدت پرورش و استحصال خاویار از ماهیان ۱۲ سال است با شیوه غذایی و میزان مناسب اکسیژن دهی توانستم این مدت را به هشت سال کاهش دهم که البته سعی این کاهش مدت زمان چیزی از کیفیت محصولات  نکاهد.

محمدجانپور امیدوار است با ایجاد بسترهای مورد نیاز زمینه صادرات خاویار تولیدی مجموعه خود را به دیگر کشورها از مزرعه پرورش ماهیان خود را فراهم کند و به اتکای توان خود بار دیگر وارد عرصه دیگر از فعالیت یعنی بازرگانی خاویار شود .

وی همچنین نسبت به وجود دلالان در بازار خاویار اشاره کرد و گفت : در حالیکه بیشتر وقت و سرمایه برای تولید ماهیان خاویاری و خاویار را پرورش دهنده پرداخت می کند بازرگانانی که صادرات را برعهده دارند بیشترین سود را می برند که با ایجاد زیرساخت های لازم صادراتی می توان سود آوری این بخش نیز به جیب تولیدکننده برود .

این نمونه برتر ملی تولید گوشت ماهیان خاویاری با اشاره به اینکه طی این سالها سختی ها و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون به زمان باروری رسیده است ، افزود : اما دغدغه ها همچنان باقی است به طوریکه ساخت و ساز ویلا و خانه در نزدیکی استخرهای پرورش ماهی بدون رعایت حریم بهداشتی ۱۵۰ متری این روزهای به یک معضل بزرگ برای فعالیت این حوزه به شمار می رود .

وی افزود : با وجود اینکه در ابتدای راه اندازی مزرعه پرورش ماهی مجوز حریم بهداشتی ۱۵۰ متری را از ارگان های مسئول دریافت کرده‌ام و با توجه به اینکه این مزرعه در دل جنگل قرار دارد اما ساخت و سازهای بی رویه در اطراف آن می تواند اثرات مخرب خود را بر  تولیدات و کیفیت این مزرعه بگذارد .

محمد جانپور گفت : ایجاد چاههای فاضلاب خانگی در حوالی مزرعه پرورش ماهی می تواند باعث آلودگی آبهای زیرزمینی و سطحی شود که این آبها مورد استفاده در مزرعه  و ماهیان می باشد .

وی از مسئولان خواست تا در این خصوص تمهیدات لازم را بیندیشند تا این مزرعه نمونه پرورش ماهیان خاویاری از رونق تولید نیفتد و بتواند راه موفقیت خود را طی کند .

طی سالهای اخیر روند فعالیت و افزایش تولید در بخش پرورش آبزیان در استان مازندران رشد خوبی داشته است به طوریکه در آمارهای اداره کل شیلات این استان  اعلام شد در سال ۱۳۷۰ میزان تولید آبزیان پرورشی در این استان ۲ هزار و ۷۰۰ تن بود که به ۸۱ هزار و ۱۱۳ تن در سال ۱۳۹۸ رسید و نیز همچنین بیش از سه هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش انواع آبزیان در مازندران فعال است که اشتغال حدود ۶ هزار و ۸۰۰ نفر را تأمین می‌کند.

امسال  ۱۷۰ نفر از فعالان بخش های مختلف کشاورزی برگزیدگان ملی این بخش شدند که سهم استان مازندران از این برگزیدگان ۱۳ نفر بود .

حسینعلی محمد جانپور در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی توانست با تولید ۴۰ تن گوشت و ۵۰۰ کیلو گرم خاویار  رتبه نخست در زمینه پرورش ماهیان خاویاری را کسب کند.

برچسب‌ها مزرعه پرورش ماهی پرورش ماهی دریای خزر مازندران سازمان شیلات ایران بابلسر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مزرعه پرورش ماهی پرورش ماهی دریای خزر مزرعه پرورش ماهی پرورش ماهی دریای خزر مازندران سازمان شیلات ایران بابلسر اخبار کنکور پرورش ماهیان خاویاری گوشت ماهیان خاویاری مزرعه پرورش ماهی تولید ماهیان پودر ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، علیرضا حسینی در بازدید از کارگاه‌های تولیدی فعال شهرستان نیر به ضرورت تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های غیرفعال شهرستان هم در حال فعال شدن هستند و امسال تلاش خواهیم کرد در راستای تحقق شعار سال، وارد چرخه تولید شوند.
وی به تلاش‌ها برای جلوگیری از خام فروشی در معادن نیز اشاره کرد وافزود: از ۲۶ معدن موجود در این شهرستان ۱۵ معدن فعال است و در سال گذشته ۲ معدن تولید گچ و اسفنج آهنی هم به آنها اضافه شد و این معادن باید از خام فروشی خارج شده و کارخانه‌های فرآوری و جانبی خود را دایر کنند.
فرماندار نیر گفت: ۶۰ درصد شن و ماسه استان اردبیل از معادن شن و ماسه شهرستان نیر استحصال می‌شود و در راستای ایجاد اشتفال با استفاده از این ظرفیت موجود، افزایش تولیدات کارگاه‌ها و کارخانه‌ها با ارائه تسهیلات و تقویت آورده‌های شخصی را در دستور کار قرار داده ایم.

دیگر خبرها

  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • تلاش برای دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ در سیستان و بلوچستان
  • آغاز فعالیت ۴۳ پایگاه سنجش نوآموزان از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
  • تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر
  • صید ۲۷۵۰ تن ماهیان استخوانی در گیلان
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • قسمت دوم و سوم فیلم‌های کمدی چه سرانجامی داشته‌اند؟
  • خسارت ۳ هزار میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد