Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@15:21:16 GMT

گام توسعه مشترک تخت فولاد با دارالسلام شیراز

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۳۹۷۱

گام توسعه مشترک تخت فولاد با دارالسلام شیراز

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت‌فولاد از امضا تفاهم‌نامه با آرامستان دارالسلام شیراز در زمینه حفاظت، احیا و بازآفرینی خبر داد.

علی معرک نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در تخت فولاد برنامه پنج ساله توسعه گردشگری با رویکرد معنوی وجود دارد، گورستان‌ها منابع و مراکز مهمی در زمینه توسعه گردشگری با رویکرد معنوی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دو سال پیش این برنامه آغاز شد و در سال سوم تعاملات در سطح ملی اهمیت پیدا کرد؛ به همین جهت تلاش شده ظرفیت گورستان‌های سراسر کشور شناسایی و شبکه گردشگری گورستان‌های تاریخی راه اندازی شود.

وی ادامه داد: از جمله ظرفیت‌های شهرهای اصفهان و شیراز قرارگیری این دو شهر در مثلث گردشگری «یزد، شیراز و اصفهان» است، همچنین نزدیکی‌های فرهنگی بین اصفهان و شیراز نیز وجود دارد. بسیاری از مشاهیر مدفون در تخت فولاد مثل بابارکن‌الدین، میرزا سلیمان خان رکن‌الملک، حاجی آباده‌ای و جلال‌الدین همایی که نسل آن‌ها به شیراز برمی‌گردد باعث شد که ارتباط اصفهان با شیراز قوی باشد.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت‌فولاد افزود: به همین دلیل گورستان دارالسلام شیراز که گورستان تاریخی بسیار ارزشمندی است، به عنوان اولین گام برای تعاملات فرهنگی بین آرامستان‌ها انتخاب شد. با مذاکرات انجام شده، تفاهم نامه‌ای نوشته شد تا در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و گردشگری اقدامات مشترکی شکل بگیرد. در همین راستا روز گذشته محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان و مرتضی جعفری، معاون فرهنگی شهردار شیراز دیدار کردند و این تفاهم‌نامه به امضا رسید. امیدواریم این اتفاق سرآغازی باشد که این توافقات دو جانبه به توافقات چند جانبه تبدیل شود و گورستان‌های تاریخی سرتاسر کشور نیز مشارکت کنند.

معرک‌نژاد با اشاره به امضا تفاهم‌نامه با «سایت جهانی تخت جمشید» گفت: پس از امضا تفاهم‌نامه با گورستان دارالسلام، هیئت اصفهانی بازدیدی از سایت جهانی تخت جمشید هم داشت و با مدیر این مجموعه هم به توافق رسید. این تفاهم‌نامه در زمینه احیا و مرمت سنگ‌ها و مسائل حفاظتی است.

وی درباره مزیت‌ها و ظرفیت‌های «شبکه گورستان‌های تاریخی کشور»، توضیح داد: گورستان‌ها از چند جهت حائز اهمیت هستند، بزرگترین منابع شناسایی شخصیت‌های بزرگ و رجال هر استان، گورستان‌ها هستند و این افراد که در گذشته زیست داشتند، روزگار کنونی ما را ساخته‌اند. همچنین شخصیت شناسی و شناخت سبک زندگی مشاهیر آن دوران، می‌تواند الگویی برای نسل جوان باشد.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت‌فولاد تاکید کرد: از طرفی دیگر، گورستان‌ها ظرفیت فرهنگی هنری بالایی از معماری گرفته تا نقوشی که روی سنگ مزارها حکاکی شده دارند. هر کدام جلوه‌های هنری هستند که مفاهیم اجتماعی و فرهنگی جذابی در خود دارد و هویت گذشته ما را آشکار می‌کند. اتفاقات و رویدادهای گذشته با جست و جو کردن بین این ارکان نمایان می‌شود و برای ما ایجاد هویت می‌کند. هر شهر و کشوری برای پیدا کردن هویت خود، باید به گورستان‌ها توجه کند.

معرک‌نژاد اظهار کرد: در کشورهای دیگر اروپایی نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع شده و به مراکز گردشگری تبدیل شدند. برای مثال گورستان پرلاشز در پاریس سالیانه دو میلیون گردشگر دارد. از طرف دیگر شهرهای ما در زمینه گردشگری نیاز به کاری خلاقانه و جدید داشت و این ظرفیت‌های پنهان می‌تواند توسعه گردشگری را به دنبال داشته باشد و گونه‌ای کمتر شناخته شده از گردشگری به اسم گورستان را که با مبانی دینی و اعتقادی ما، یعنی به یاد مرگ بودن، تناسب دارد، معرفی کند. این واقعیت موجب تفکر انسان می‌شود و تأثیرات مثبت اجتماعی نیز خواهد داشت.

کد خبر 479605

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تخت فولاد مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد گورستان دارالسلام شهرداری اصفهان شهرداري شيراز سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز شیراز محمد عیدی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تفاهم نامه گورستان ها تخت فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ ولی جهانی افزود: ماموران کلانتری ۱۱ شهر رودبار، ۳۳ شی تاریخی و فرهنگی را با حکم دادستان رودبار از قاچاقچیان در این شهر کشف و توقیف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: این اشیای عتیقه شامل مُهره ، سنگ تزیینی ، ظرفی سفالی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد ، مُهر و جامُهری ، سکه مفرغی فلوس ضرب شهر رشت است که در این عملیات کشف شد.

وی گفت: کارشناسان ارزش اشیای عتیقه کشف شده را ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی وظیفه همه افراد جامعه است، از مردم خواست کرد در صورت مشاهده و یا اطلاع از قاچاق اشیای تاریخی، موضوع را به اداره‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • امضای تفاهم‌نامه قضایی میان ایران، عراق و سوریه
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • گود میدان مشق رفع خطر می‌شود | همکاری مشترک وزارت امورخارجه و شهرداری
  • سودای جهانی شدن ابیانه چه زمانی محقق می‌شود؟
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس و واحد تهران شرق
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک صداوسیما و دانشگاه آزاد همدان
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • انعقاد تفاهم نامه بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و بهسازی و نوسازی بافت تاریخی بیرجند