Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@15:14:29 GMT

گرانی مواد اولیه نقده‌دوزی اصفهان را به کما برد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۴۰۶۵

گرانی مواد اولیه نقده‌دوزی اصفهان را به کما برد

گروه استان‌ها ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: هنر نقده‌دوزی از مهمترین هنرهای استان اصفهان است که با توجه به ظهور صنایع ماشینی، رفته رفته در حال فراموشی است. - اخبار استانها -

فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: هنر نقده‌دوزی، هنر طراحی و تزئین بر روی پارچه‌ها به خصوص پارچه‌های توری است که پیشینه‌ای کهن در استان اصفهان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه امروزه و با ورود ماشین‌آلات به صنایع دستی و طراحی‌های گوناگون و متنوع پارچه، هنر نقده‌دوزی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و متاسفانه در حال فراموشی است. کاهش چشمگیر هنرمندان فعال در این حوزه از مهمترین دلایل فراموشی این هنر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه جایگاه هنر در گذشته در توده مردم بود، گفت: با توجه به تنوع محصولات، هنرهایی همچون نقده‌دوزی از سبد مصرف خارج شده و امروزه محصولات این هنر بیشتر در موزه‌های یافت می‌شود. همچنین هزینه تولید چنین محصولاتی بالا است و سرمایه زیادی برای تهیه مواد اولیه باید پرداخت شود. بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی، تولید محصولات نقده‌دوزی چندان صرفه اقتصادی برای هنرمند ندارد.

یگانگی اصفهان در هنر نقده‌دوزی؛ هنری که از چشم چینی‌ها دور ماندصادرات صنایع دستی اصفهان با مشکلات گمرکی مواجه استاوضاع ناخوش بازار صنایع دستی در روزهای بی‌گردشگر/ نفس‌ صنایع دستی اصفهان به شماره افتاد

وی ادامه داد: نقده‌دوزی اما یکی از هنرهای مهم استان اصفهان است و باید از آن حفظ و نگهداری شود و به مردم شناسانده شود. اداره‌کل میراث فرهنگی نیز در جهت حمایت از هنرمندان این رشته، اقدام به ثبت مهارت‌های هنرمندان در میراث ملی می‌کند؛ همچنین در حد حفظ و ادامه این هنر، هنرمندان مورد حمایت مالی نیز قرار می‌گیرند. در حفظ و نگهداری آثار فاخر این رشته از هنر نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته و در برخی موزه‌ها همچون موزه شیخ‌الاسلام اصفهان، از محصولات ارزشمند هنر نقده‌دوزی حفظ و نگهداری می‌شود.

اللهیاری اضافه کرد: وضعیت هنر نقده‌دوزی بهتر از سایر هنرهایی است که در دست فراموشی است اما باید حمایت‌های بیشتری از این هنر صورت گیرد. تبلیغ، فرهنگسازی و تشویق مردم از مهمترین اقداماتی است که در جهت حفاظت از هنرهای ارزشمند استان باید رقم بخورد. همچنین هنرمندان ما انسان‌های خلاقی هستند و با طراحی‌های خلاقانه و ترکیب شاخصه‌های سنتی و مدرن، سعی در جلب توجه مردم و تبلیغ هنر خود را دارند.

انتهای پیام/174/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنر نقده دوزی استان اصفهان صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی تأسیسات گردشگری، رقم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طول سال‌جاری برنامه ریزی صورت گرفته است. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، احمد حمزه‌زاده در حاشیه جلسه کمیته فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برای افتتاح تعداد 45 پروژه زیرساختی گردشگری در سال جاری با رقم 5 هزار و 500میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تا به امروز دو هزار میلیارد تومان در اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: درصد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری این پروژه‌ها 100 درصد پیش‌بینی شده که از چالش‌های مهم برای تحقق هدف افتتاح 45 پروژه زیرساختی استان، تأمین 400 میلیاردتومان تسهیلات بانکی است.

حمزه‌زاده گفت: همچنین افتتاح 3 پروژه‌ زیرساختی صنایع‌دستی با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و 300 میلیارد تومان در سال جاری در دستورکار قرار گرفته‌است که با بهره‌برداری این سه پروژه، حجم‌سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی گردشگری آذربایجان‌شرقی به رقم 6 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تدوین بسته های سرمایه‌گذاری با صدور موافقت‌های اصولی برای 50 نقطه مستعد سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی درکنار افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری و 3 پروژه زیرساختی صنایع‌دستی برای یک هزار و پانصد نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • گرانی سرسام آور هزینه های یازدهمین نمایشگاه صنایع ریلی
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • «کرم‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان شد+ سوابق
  • مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد