Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@13:21:47 GMT

بورس نیازمند متغییرهای بنیادی در اقتصاد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۴۷۲۰

به گزارش بورس تابناک، به پایان سال نزدیک می شویم و رویه بلند مدت بازار بورس و اوراق بهادار تهران بیشتر مورد سوال قرار می گیرد. چه قرار است بورس چه وضعیتی داشته باشد و به کجا ختم می شود؟ یا عوامل موثر بر آن چه خواهند بود.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازارهای مالی اظهارکرد: درخلل نوسانات اخیر بازار یک پیش فرض در ذهن نهاد ناظر بر شورای عالی بورس وجود داشت که آنچه بازار بابت آن آسیب می بیند و در یک ساله گذشته نیز آسیب دیده است یعنی چه در زمانی که صعودی و پر رونق بود و چه این روزها که بازار منفی شده است، مهمترین عامل موثر هیجان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود که البته نمی دانم این پیش فرض تا چه اندازه ای درست باشد؛ اما اگر این پیش فرض درست بوده باشد که البته مد نظر نهاد ناظر بر شورای عالی بورس نیز اینطور بوده است بنابراین مبتنی بر این نظر به این رسیدند که بایستی به طریقی هاجیان اضافی که در بازار وجود دارد را که البته تا حدودی ممکن است به بازار پویایی ببخشد را کنترل کنند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که اولویت اول بازار این است تا هیجان مهار و کنترل شود که به همین جهت باعث شد تا همان قانون دامنه نامتقارن اجر شود.

پس از اجرای قانوندامنه نامتقارن نوسان بین معترضان بازار جابجای رخ داد
خدارحمی عنوان کرد: اگر این موضوع را بپذیریم یک جابه جایی بین معترضین یعنی افرادی که در ماه های اخیر از شرایط ناراضی بودند، داشتیم. یعنی تا قبل از این تصمیم، حرفه ای های بازار جز افرادی بودند که کمتر اعتراض میکردند و تازه کارها بیشتر اعتراض میکردند و دلیل آن هم این بود که برای حرفه ای های بازار نقد شوندگی شاخص مهمتری بود اما برای تازه واردان نوسان قیمت یا کاهش قیمت اولویت مهمتری بود.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: بنابراین تا قبل از اجرای این قانون بخش تازه واردها معترض بودند و بعد از این تصمیم نشان می دهد که این نارضایتی برعکس شده است.

وی تاکید کرد: به نظر بنده تا زمانی که دو تا سه  متغییرهای بنیادی در اقتصاد به عنوان ورودی بورس نداشته باشیم، تغییری رخ نمی دهد. یکی از آن ها این است که تورم هدف گذاری شده مان چقدر است و یکی دیگر این است که نرخ بهره بانکی قرار است چقدر تعیین شود.

خدارحمی ادامه می دهد: دیگری این است که نرخ برابری ارز چقدر می شود و تا زمانی که این سه متغییر برای سال آینده تعیین تکلیف نشود شاید پیش بینی یک روند با ثباتی برای بازار کار بسیار سختی باشد. به جهت اینکه تک تک تحلیل گران بر این سه متغییر که بایستی به صورت پیش فرض به آن ها داده شود پیش می روند و با این سه متغییر برآورد می کنند و طبیعتا نیز هر فردی یک برآوردی از این متغییرها دارد و نهایتا به جواب های متفاوتی میرسیم و نتیجه این می شود که احتمال رسیدن به اجماعی که مبتنی بر آن اجماع یک روندی در قیمت های بازار شکل بگیرد بسیار کم می شود.

 

منبع:بازار

منبع: تابناک

کلیدواژه: سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس بازار سرمایه نوسانات بورس شورای عالی بورس سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس پیش فرض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامش به بازار ارز رسید؛ سکه کاهشی شد و شاخص بورس قد کشید!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ نگاهی به عملکرد بازار‌های ارز، طلا، سکه و سرمایه، نشان می‌دهد در شرایطی که در نخستین ماه از سال جدید، حال و هوای سوددهی در سمت طلا و سکه بود و شاخص بورس تنها با بازدهی اندک همراه شده بود، حال در شروع هفته و اردیبهشت ماه، بازدهی بازار‌های ارز و سکه و طلا نزولی شده است.  

فعالان این بازار‌ها تاکید دارند که تحولات سیاسی و بین المللی در روزهای اخیر به گونه ای بود که شاهد کاهش نسبی تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای نسبت به هفته های قبل هستیم و در نتیجه با کاهش ریسک خرید و فروش در بازارها، شاهد خروج تقاضا‌های هیجانی از بازار ارز و طلا هستیم. به گونه‌ای که نرخ دلار بازار آزاد که در روز‌های اخیر تا مرز ۷۰ هزار تومان نیز رشد کرده بود، امروز کمتر از ۶۵ هزار تومان معامله شده است. هرچند بهای دلار در مرکز مبادله در سطح ۴۳۵۶۵ تومان قرار دارد.

از سوی دیگر، با توجه به افت معنادار نرخ دلار در بازار آزاد و کاهش رفتار‌های هیجانی در بازارهای مالی، بهای طلا و سکه نیز در بازار تهران روند نزولی را تجربه کرده است. به گونه‌ای که در پایان دادوستد‌های امروز بازار، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با افت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نسبت به پایان هفته قبل به رقم ۴۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قیمت سکه امامی تا ۴۶ میلیون تومان نیز جهش کرده بود.

همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز ۴۰ میلیون تومان ارزش گذاری شد که نشان از افت نرخ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دارد. از سوی دیگر، بهای نیم سکه و ربع سکه نیز در اولین روز هفته با کاهش ۸۰۰ هزار تومانی به ترتیب ۲۵٫۵۰۰٫۰۰۰ و ۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ بوده است و هر سکه یک گرمی نیز امروز ۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

این در حالی است که بهای انواع طلا نیز در بازار تهران روند کاهشی داشت؛ به گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳٫۶۷۵٫۴۰۰ تومان بود که نسبت آخرین نرخ هفته قبل، حدود ۱۳۵ هزار تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر مثقال طلای آبشده در بازار که در هفته‌های اخیر به بالای ۱۶ میلیون تومان رسیده بود، امروز ۱۵٫۹۲۱٫۰۰۰ ارزش گذاری و دادوستد شد.

روند نزولی بهای طلا و سکه در شرایطی است که قرار است فردا نوزدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد برگزار می‌شود. به گونه‌ای که وجه الضمان برای متقاضیان خرید شمش‌های حراجی در مرکز مبادله، مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

شاخص بورس قد کشید!

شاخص کل بورس تهران که در فروردین ماه بازدهی ۰.۶ درصدی را به ثبت رسانده بود و در قعر جدول نسبت به سایر بازار‌های نظیر ارز و سکه قرار داشت، امروز در پایان معاملات با ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۵۷ واحدی قرار گرفت. امروز نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۱۴۸ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش ۷۶ هزار میلیارد ریال با انجام ۳۹۳ هزار معامله دادوستد شد و نماد‌های فملی، فولاد، شپنا، فارس، شستا، شبندر و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. همچنین شاخص فرابورس ایران در معاملات امروز با ۵۹۱ واحد رشد، به ۲۵ هزار و ۲۰۷ واحد رسید.

 

دیگر خبرها

  • رشد آرام دلار نیما | امسال دلار نیما چه عددی را به خود خواهد دید؟
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • بورس به مدار برگشت؟
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • تغییر زمین بورس بازان
  • صعود بورس از منطقه امن
  • سلامتی بنیادی‌ترین حق هر انسانی محسوب می‌شود
  • آرامش به بازار ارز رسید؛ سکه کاهشی شد و شاخص بورس قد کشید!