Web Analytics Made Easy - Statcounter

دامنه نوسان به حدود سقف و کف قیمتی گفته می‌شودکه هر سهم در هر روز معاملاتی  می‌تواند در این حدود نوسان قیمتی داشته باشد.

به گزارش بورس تابناک، در بهمن ماه سال جاری بود که شورای عالی بورس تصمیم گرفت که دامنه  نوسان نامتقارن را اجرایی کند. از روز شنبه مورخ ۲۵ بهمن ۹۹ دامنه نوسان قیمت در کلیه نماد‌های معاملاتی در بازار اول و دوم فرابورس ایران به صورت نامتقارن به مثبت ۶ درصد تا منفی ۲ درصد و در صندوق‌های سرمایه گذاری (ETF) از ۱۰ درصد مثبت تا منفی ۴ درصد تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین دامنه نوسان قیمت در نماد‌های تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران نیز به  مثبت ۳ درصد و منفی ۲ درصد تغییر یافت.

 

فواید  و مضرات اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن چه بود؟

از فواید اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن می‌توان به کاهش تلاطم بازار، محافظت از دارایی سرمایه گذاران، جلوگیری از بروز بحران‌های مالی، حفظ بازار و کاهش دستکاری قیمت اشاره کرد.

از مضرات آن می‌توان به تاخیر در کشف قیمت، عکس العمل بیش از اندازه، دخالت در معاملات، کاهش انگیزه حمایت از سهم توسط سرمایه گذاران نهادی، عدم توجه به واقعیت تعادل عرضه و تقاضا جهت کشف قیمت ذاتی سهام، ایجاد هیجان در صفوف خرید و فروش و عدم تعدیل سریع شاخص و منفی‌های فرسایشی اشاره کرد.

موافقان و مخالفان اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن چه گفتند؟

در زمان اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن کارشناسان به دو دسته مخالف و موافق اجرای این راهکار تقسیم شدند.

موافقان گفتند؟

مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه طی گفتگویی در موافقت با اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار سرمایه تصمیم گرفته شده می‌تواند تصمیم خوبی باشد چرا که بازار روز‌های منفی تری را در غیر این صورت تجربه می‌کرد.

احمد اشتیاقی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: این امر در شرایطی که برخی معاملات زیر ارزش ذاتی بازار انجام می‌شود امری بجا و مناسب است.

احسان رضاپور تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به هیجانِ فروشی که طی چند وقت اخیر در بازار سهام وجود داشته است، می‌توان گفت وضع دامنه نوسان نامتقارن فرصت مناسبی را برای عملکرد سنجیده‌تر سهامداران ایجاد می‌کند تا به این ترتیب بازار فرصت پیدا کند تا روند متعادل و مثبتی در پیش بگیرد.

مخالفان چه گفتند؟

رسول رحیم نیا دیگر کارشناس و تحلیلگر بورس اظهار داشت: دامنه نوسان نامتقارن دردی را از بازار دوا نکرد، زیرا مشکل بازار دامنه نوسان نبود که تغییر و اصلاح آن بتواند به بازار کمک کند. وی تاکید کرد مشکل بازار عوامل دیگر است.

محمد صفری یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه گفت: دامنه نوسان در بازار هیجانی به تشدید رفتار هیجانی سرمایه گذاران دامن می‌زند و بهتر است در بلند مدت به سمت حذف دامنه نوسان حرکت کنیم.

بطور کلی موافقان بر این باورند که اگر دامنه نوسان کاهش پیدا کند، رشد بازار تعدیل پیدا می‌کند و سقوط کمتری را شاهد خواهیم بود و در نتیجه زیان کمتری به سرمایه دار جدید وارد می‌شود. مخالفان، اما معتقدند که تحدید دامنه نوسان منجر به تعدیل رشد و کاهش سقوط ارزش بازار در بلندمدت نمی‌شود و صرفا در کوتاه مدت اثر روانی دارد.

قانون دامنه نوسان نامتقارن باعث ایجاد رکود در بازار نوسانی شد؟

پاسخ این پرسش شاید با یک مثال روشن‌تر شود. افراد نوسانگیر چند سهم را در واچ لیست خود قرار می‌دهند و قیمت ورود به هر سهم را با روش تکنیکال مشخص می‌کنند.

 فرض بگیریم قیمت یک نماد در حال حاضر ۸۹۰۰ ریال باشد و یک نوسانگیر تازه کار با توجه به اینکه یکبار قیمت این نماد از ۸۳۲۰ ریال بازگشته است، این قیمت را یک حمایت برای این نماد و نقطه ورود به این سهم در نظر می‌گیرد.

حالا با دامنه نوسان نامتقارن جه اتفاقی می‌افتد؟

این نوسانگیر تازه کار منتظر می‌ماند تا قیمت این نماد به ۸۳۲۰  ریال برسد تا خریدش را انجام دهد. در دامنه نوسان متقارن اگر نماد صف فروش باشد رسیدن به این قیمت ۱ یا ۲ روز طول خواهد کشید، اما با دامنه نوسان نامتقارن رسیدن به این قیمت ۳ تا ۴ روز به طول می‌انجامد.

این موضوع چه عواقبی می‌تواند داشته باشد؟

صف فروش‌ها در این ۳ تا ۴ روز خریدار ندارد و حجم و ارزش معاملات کاهش چشمگیری خواهند داشت.

این منفی ۲ درصد‌ها زمان رسیدن به حمایت‌ها را طولانی‌تر می‌کند و هیچ ارزشی برای نوسانگیر‌ها ندارد. یعنی روز‌های منفی بازار خیلی بیشتر هست تا روز‌های مثبت و با این ارزش و حجم معاملات پایین، شاخص توان شکستن مقاومت‌های تکنیکال را نخواهد داشت و در نهایت منجر به حبس نقدینگی و ورود بازار سرمایه به یک رکود بلند مدت می‌شود.

آمار‌ها درباره اجرای دامنه نوسان نامتقارن چه می‌گویند؟

تقریبا سه هفته‌ای است که دامنه نوسان نامتقارن اجرایی شده است، اما آمار‌ها درباره عملکرد این راهکار چه می‌گویند؟

شاخص کل و شاخص کل هموزن چه روندی را طی کردند؟

شاخص کل در روز اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن یعنی ۲۵ بهمن ۹۹ بر روی سطح یک میلیون و ۲۶۲ هزار و ۲۵۳ واحد قرار داشته است و این سطح در ۱۶ اسفندماه ۹۹ به یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۷۲۴ واحد رسیده است. یعنی شاخص کل در ۱۵ روز معاملاتی ۹۲ هزار و ۵۲۹ واحد کاهش ارتفاع داشته است.

شاخص کل هموزن نیز در همین مدت با ریزش ۴ هزار و ۶۸۱ واحدی از ۴۳۵ هزار و ۶۲۴ واحد به ۴۳۰ هزار و ۹۴۳ واحد کاهش یافته است.

سایر آمار‌ها چه می‌گویند؟

همان گونه که از آمار زیر پیداست، ارزش، حجم و تعداد معاملات در مقایسه با قبل از اجرای دامنه نوسان نامتقارن به طرز چشمگیری کاهش یافته است. همچنین در این روز‌های اجرایی شدن دامنه نوسان نامتقارن حداقل بیش از ۵۰ درصد نماد‌ها در صف فروش قفل بوده اند. درصد تعداد نماد‌ها با صف خرید هم به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته است.

   
   

منبع: تابناک

کلیدواژه: سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس دامنه نوسان بورس بازار سرمایه سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس بازار سرمایه چه می گویند شاخص کل نماد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۴۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دامنه نوسان بورس تغییر کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، با تصمیم جدید در بازار سرمایه، در پی تنش‌های اخیر، دامنه بورس به مثبت و منفی یک کاهش یافت و هم اکنون روی تابلوی معاملات اعمال شده است.

خبر خوش دولت برای بورس | اعلام جزئیات افزایش سرمایه‌های بزرگ نمادهای شاخص‌ساز کد خبر 844178 برچسب‌ها خبر مهم دامنه نوسان بورس بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند
  • پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
  • بازار سرمایه منفی شد | برای بازگشت دامنه نوسان امروز تصمیم گیری می شود
  • باز کردن یکباره دامنه نوسان اقدام مناسبی خواهد بود؟
  • عبور بورس از بحران/ جو روانی تالار شیشه‌ای آرام شد
  • جلیقه نجات بورس
  • سهامداران نگران نباشند/ بورس مقصد سرمایه‌ها می‌شود
  • کاهش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/تغییر دامنه نوسان اقدامی موثر بود؟
  • جلسه اضطراری بورسی ها؛ دامنه نوسان بورس برای سه روز کاهش یافت/ برنامه بانک مرکزی برای جلوگیری از جهش قیمت سکه؛ فردا حراج داریم!
  • دامنه نوسان بورس تغییر کرد