Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-20@01:03:14 GMT

نبرد کتاب با کرونا

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۵۱۳۴

نبرد کتاب با کرونا

این کتابخانه قرار بود خیلی زودتر از اینها به بهره‌برداری برسد اما به دلایل متعدد دیروز افتتاح شد. اسحاق‌جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهوری، سیدعباس صالحی وزیرفرهنگ‌وارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد، محمدرضا ناصری نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد، اعضای شورای شهر یزد، شیخ‌محمدصدوقی نماینده بیت‌شهیدصدوقی، علیرضا مختارپور دبیرکل و معاونان و مدیران کل نهادکتابخانه‌های‌عمومی کشور در این مراسم حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کتابخانه مرکزی یزد یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی استان یزد، پس از حدود ۲۵سال، با همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اواخر سال ۹۸ آماده افتتاح شد، اما به دلیل آغاز شیوع کرونا افتتاح آن تاکنون به تاخیر افتاد که در نهایت طی مراسمی روز گذشته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بهره‌برداری رسید.
با افتتاح این کتابخانه تعداد کتابخانه‌های مرکزی کشور به ۱۰باب رسید و حدود ۸۰۰۰ مترمربع نیز به سرانه کتابخانه‌ای کشور افزوده شده‌است. این در حالی است که نهادکتابخانه‌های‌عمومی‌کشور در یک سال گذشته ۱۰۰کتابخانه به ناوگان کتابخانه‌های عمومی کشور افزوده‌است.
دولت حمایت می‌کند
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم افتتاح کتابخانه‌مرکزی یزد، به بهره‌برداری کتابخانه‌مرکزی یزد پس از ۲۵سال، اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه گاهی کارهای عمرانی با موانعی روبه‌رو می‌شود که روند کار را طولانی می‌کند و به شیرینی و اهمیت آن لطمه می‌زند. در مورد پروژه احداث کتابخانه‌مرکزی یزد نیز یکی از مشکلات و موانع پیش‌آمده تعارض میان سازمان‌میراث‌فرهنگی درخصوص ملاحظات‌تاریخی بود که باعث شد روند کار طولانی شود.
جهانگیری با تشکر از همکاری فرهنگی در احداث و بهره‌برداری کتابخانه‌مرکزی یزد افزود: بسیار کار خوبی کردید که پذیرفتید این ساختمان را بر اساس الگوها و فضای معماری یزد به سرانجام رسانده‌ شود. وقتی ارتفاع بالا می‌رود، همه ساختمان‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از حیث تاریخی مناسب نیست.
وی همچنین اضافه‌کرد: ساختمانی که مربوط به دولت بوده و بخشی از دولت که میراث‌فرهنگی هست و می‌توانستند با دستور رئیس‌جمهوری و وزیر مشکل را نادیده بگیرند، همین که نادیده گرفته‌نشده یک پیام را منتقل می‌کند. این‌که هیچ کسی نمی‌تواند در بافت‌تاریخی یزد کاری انجام دهد که بر خلاف قوانین میراثی بافت باشد.
جهانگیری با ابراز امیدواری به ایفای نقش مؤثر کتابخانه مرکزی یزد در فعالیت‌هایش خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی یزد باید بتواند با کتابخانه‌های مهم دنیا ارتباط برقرار کند. کتابخانه‌ها امروز صرفا مراکزی فرهنگی در محدوده ساختمان‌هایشان نیستند و با ابزارهایی که در اختیارشان قرار دارد می‌توانند به تمام کتابخانه‌های معتبر دنیا وصل شوند.
جهانگیری همچنین اظهار امیدواری کرد دولت در جهت رفع نیازهای مالی نهاد مساعدت کنند.
هزینه برای کتاب یعنی سرمایه‌گذاری برای جامعه سالم
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، به عناوین شهر یزد از جمله دارالعباده، دارالعلم و دارالکتاب به معنای مرکز کتاب اشاره کرد و توضیح داد:‌ نخستین رویکرد مورد توجه نهاد طی سال‌های اخیر، انجام فعالیت‌ها به پشتوانه دانش علمی بوده است.
با این رویکرد اقدامات مختلفی از جمله تأسیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران در سال۱۳۹۷ انجام شد. این انجمن در حال حاضر یکی از انجمن‌های علمی معتبر کشور است که بیش از هزار نفر از متخصصان حوزه کتابداری در این مجمع حضور دارند و پشتوانه جریان‌های علمی این نهاد هستند. طبیعتا نگاهی علمی به شناخت بهتر موقعیت فعلی، آینده‌نگری و آینده‌نگاری می‌انجامد.
صالحی ادامه داد: دومین رویکرد مورد توجه نهاد، تبدیل کتابخانه به باشگاه فرهنگی مبتنی بر کتاب بوده است. بر این اساس کتابخانه تنها مرکزی برای امانت و قرائت کتاب نیست، بلکه باشگاهی اجتماعی با محوریت کتاب محسوب می‌شود. با این نگاه، تغییراتی در برنامه‌های کتابخانه ‌ها و نیز معماری این مراکز ایجاد شد. در فضای حقیقی، این تغییرات در برنامه‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه کتابخانه‌ها مشهود است. سال گذشته، پیش از شیوع ویروس کرونا، حدود ۳۰۰هزار برنامه با این نگاه در کتابخانه‌ها برگزار شد و شاید بیش از چهارمیلیون نفر در این باشگاه اجتماعی کتابخانه‌ای حضور داشتند. در کنار فضای حقیقی، فضای مجازی نیز فرصت جدیدی بود که به واسطه شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش توسعه یافت.
وزیر ارشاد اضافه کرد: سومین رویکرد، توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان بوده است؛ چنانچه کودک و نوجوان ما کتابخوان شوند، جامعه‌ای کتابخوان خواهیم داشت. با این نگاه، بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی کشور راه‌اندازی شد و در حال حاضر کتابخانه‌ای فارغ از بخش مستقل کودک و نوجوان نیست.  علاوه بر این‌که این بخش‌ها به اسباب‌بازی‌های فکری و آموزشی و فضای مهدکودکی مناسب برای کودکان کمتر از سن پیش دبستانی، مجهز هستند. به این ترتیب کودکان و نوجوانان در سنین ابتدایی زندگی خود تجربه حضور در محیطی جذاب و دلپذیر خواهند داشت. در حال حاضر حدود یک میلیون کودک دبستانی و پیش‌دبستانی عضو کتابخانه‌های عمومی کشور ‌هستند.   منبع: محمدرضا پارسا - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کتابخانه یزد رئیس جمهور افتتاح سیدعباس صالحی کودک و نوجوان کرونا اسحاق جهانگیری کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه مرکزی یزد کودک و نوجوان بهره برداری کتابخانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۵۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • ‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد