Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وبگاه تحلیلی رگنیوم روسیه در یادداشتی با عنوان«امریکا از لج روسیه و چین باید با ایران سازش کند» به بازگشت واشنگتنن به برجام اشاره کرده و معتقد است که روابط میان واشنگتن و تهران می تواند از یک قدرت قالب در منطقه آسیا جلوگیری کند. در ادامه می خوانیم:

در حالی که دولت جو بایدن از تمایلش برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران سخن گفته، این امکان فراهم شده تا با شیوه های دیپلماتیک، مسائل مرتبط با این بخش ناآرام جهان حل و فصل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی، اگر بعد از اقدامات اخیر در سوریه، این نیت امریکا با تهدید مواجه شده باشد نیز در هر صورت، بسیار مهم است تا این مفسده‌جویی‌ها بیش از این، ادامه پیدا نکنند، زیرا این اقدامات، مغایر با منافع بلند مدت واشنگتن و تهران هستند.
برای بسیاری از افراد در امریکا کاملا، مشهود است که باید از شیوه های دیپلماتیک در برابر ایران استفاده شود. چنین توسعه رویدادهایی، امکان حاصل شدن پیشرفت در برخی از رویکردها - از خروج از جنگ های نیابتی گوناگون گرفته تا عادی سازی تجارت در خلیج فارس - را به همراه خواهد داشت. به موازات سودهای مستقیم از ازسرگیری توافق هسته ای، باید به امکانات ژئو سیاسی بلند مدت نیز توجه داشت که در صورت عادی سازی روابط با ایران، فراهم خواهد شد.

ایران در سایه موقعیت ژئوپلتیک خود، از قوه عظیمی در چارچوب سیاست مشترک یورو آسیایی برخوردار است. بیش از 80 میلیون نفر در یک فلات محافظت‌شده زندگی می‌کنند که مستقیما، قطب انرژی دریای خزر را به خلیج فارس متصل می کند که از آنجا، دسترسی به دریای آزاد وجود دارد. این منطقه در برابر حملات کشورهای خارجی در امان می باشد. ایران همچنین، در حال حاضر، در حال تجربه رونق جمعیتی در قشر جوان است که تاثیر فوق العاده مثبتی بر اقتصاد این کشور دارد. ایران از درجه بالای شهر نشینی برخوردار است و سطح تحصیلات میان شهروندانش به صورت پیوسته‌ای، رو به افزایش است.

حتی اگر در بهترین حالت، ایران به قدرت جهانی آینده در ابعاد چین، روسیه و یا هند نیز تبدیل نشود، اما این کشور عملا، از موقعیت مهمی میان این کشورها برخوردار خواهد بود. از آنجا که گزافه گویی های سیاستمداران در امریکا به وضوح، به سوی رقابت میان قدرت‌های بزرگ در حال حرکت است، می‌بایست در نظر داشت که ایران به شرط عادی سازی روابط با آن و توسعه آزاد اقتصادی‌اش، می‌تواند، به یک تکیه‌گاه حیاتی برای ممانعت از تسلط یک اتحاد در قاره یورو آسیا در آینده تبدیل شود. این نتیجه فقط در شرایطی حاصل خواهد شد که ایران در موقعیت امنیتی کاملی قرار داشته باشد تا به اتکا بر کشورهای قدرتمندتر برای حفظ امنیتش در برابر حملات کشورهای خارجی و یا بلوکه اقتصادی نیازی نداشته باشد.

اگر سیاستمداران امریکایی می خواهند، دامنه امکانات بلند مدت خود را برای افزایش تاثیر دیپلماسی بدون نیاز به اقدامات نظامی توسعه دهند، باید به فکر ازسرگیری توافق هسته ای باشند. این مرحله، آغاز مرحله نخست و جدید در روابط واشنگتن و تهران محسوب خواهد شد. در این میان، ایران نقشی را ایفا خواهد کرد که به هدف دیرینه ژئواستراتژیست‌های امریکایی کمک خواهد کرد:ممانعت از تسلط یک قدرت بزرگ و یا شبکه‌ای از اتحادها بر قاره یورو آسیا.
احتمال دارد، دستیابی به پیشرفت در این رویکرد با مشکلات کثیری همراه باشد و بسیاری از مشکلات دیگر نیز به حل و فصل نیاز پیدا کنند. اما، برای آن دست از کسانی که نظر منفی در قبال مداخله نظامی دارند و به دنبال رویکردهای جدید در دیپلماسی می باشند، شاید ارزش داشته باشد که وقت خود را صرف عادی سازی روابط میان ایران و امریکا کنند. پایان خصومت های فعلی به نفع تعامل دیپلماتیکی – تنها راه دستیابی به این هدف می باشد.

310 310

کد خبر 1493258

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ایران و آمریکا روسیه چین یورو آسیا عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای مقامات آمریکا: چین ماشین جنگی روسیه را تقویت می‌کند

مقامات عالی رتبه آمریکا مدعی شدند چین به افزایش توان ماشین جنگی روسیه در نبرد علیه اوکراین کمک می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات عالی رتبه آمریکا مدعی شدند دولت چین با کمک تسلیحاتی به روسیه از جمله تامین تکنولوژی پهپادی و موشکی و ابزارهای تصویربرداری ماهواره‌ای، از جنگ مسکو علیه کی یف، حمایت می کند.

این مقامات افزودند: با این حال، سفارت چین در آمریکا اعلام کرده تاکنون هیچ تسلیحاتی را به هیچ یک از طرفین جنگ ارسال نکرده و ایجادکننده بحران اوکراین نبوده است.

این افراد که خواستند نامشان فاش نشود، خاطرنشان کردند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی اخیر خود با شی جین پینگ رئیس جمهور چین این موضوع را مطرح کرده و این اصلی ترین موضوع مورد بحث با متحدان آمریکا در اروپا و سراسر جهان است.

یکی از این مقامات تصریح کرد در اسناد و مدارک دولت چین، شکاف های بحرانی در چرخه تولیدات دفاعی روسیه دیده می شود و پکن با کمک به مسکو بلندپروازانه ترین توسعه دفاعی این کشور از دوران اتحادیه جماهیر شوروری را بر عهده گرفته است.

یکی دیگر از این مقامات افزود: دیدگاه ما این است که یکی از حرکات اصلی تغییر دهنده مسیر بازی که در حال حاضر برای حمایت از اوکراین در دسترس ما قرار دارد، متقاعد کردن چین برای توقف کمک به روسیه در بازسازی صنایع نظامی این کشور است. روسیه بدون کمک های چین در حفظ مسیر جنگ به مشکل بر می خورد.

این در حالی است که سخنگوی سفارت چین در گفتگو با رویترز اظهار کرد روابط نرمال و عادی بین چین و روسیه نباید محدود شده و یا مورد دخالت طرف دیگری قرار گیرد.

وی افزود: ما از طرف آمریکایی می خواهیم از تحقیر کردن و قربانی کردن روابط عادی و نرمال بین چین و روسیه، خودداری کند.

در همین حال، جو بایدن جمهوری خواهان کنگره را تحت فشار قرار داده تا با ارسال کمک های نظامی بیشتر به اوکراین و تامین تسلیحاتی این کشور برای نبرد در مقابل روسیه موافقت کنند.

همچنین این مقامات آمریکایی تاکید کردند در سال 2023، 90 درصد از واردات محصولات میکروالکترونیک روسیه از چین بوده و روسیه از این محصولات برای تولید موشک ها، تانک ها و هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است.

آنها معتقدند، برخی شرکت های چینی، قطعات مهم و حیاتی را برای استفاده در سیستم های تسلیحاتی روسیه از جمله تانک ها و خودروهای زرهی، تولید می کنند.

این در حالی است که چند روز پیش رئیس جمهور چین در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که پکن و مسکو طی 75 سال گذشته مسیر همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری متقابلاً سودمند بین دو قدرت بزرگ همسایه را در پیش گرفته‌ و در صحنه بین‌المللی در هماهنگی با یکدیگر عمل کردند.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان مذاکرات با وانگ ایی، همتای چینی خود در پکن، تاکید کرد که به لطف رهبران دو کشور، روابط روسیه و چین به سطح بی سابقه‌ای رسیده است و تقویت این خط مشی با انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهور، تضمین بیشتری یافته است.  

علاوه بر این وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار تاکید کرد که کشورش قصد دارد از توسعه پایدار روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین حمایت کند.

دو روز پیش نیز دولت چین اعلام کرد دو شرکت تسلیحاتی آمریکا را به دلیل حمایت از فروش تسلیحات به تایوان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

این تصمیم دارایی‌های دو شرکت صنایع جنگ‌افزاری آمریکا به نام‌های «جنرال اتمیکس اروناتیکال سیستمز» و «جنرال داینامیکس لند سیستمز» در چین را مسدود می‌کند.

این تحریم علاوه بر این از ورود مدیران این دو شرکت به چین نیز جلوگیری می‌کند.

شرکت جنرال داینامیکس از جمله شرکت‌های دخیل در تولید تانک‌های آبرامز است که تایوان خریدار آنها است. جنرال اتمیکس نیز تولیدکننده پهپادهای «ریپر» و «پرداتور» است.

چین دو شرکت آمریکا را تحریم کردلاوروف: روابط روسیه و چین به سطح بی سابقه‌ای رسیده استهشدار آمریکا به چین در خصوص ادامه همکاری با روسیه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار «السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید
  • ریابکوف: غرب بداند که با یک قدرت هسته‌ای بزرگ روبروست
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا
  • نظام، تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • روزنامه هم میهن : نظام ، تنش های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • نظام،تنش‌های سیاسی درون اصولگرایان را چگونه پایان می‌دهد؟
  • علم صالح ، استادیار مطالعات ایران و خاورمیانه و کارشناس روابط بین الملل: پاسخ ایران به اسرائیل یک اتفاق تاریخی بود/ اقدام ایران حمله به آمریکا بود نه اسرائیل/ اقدام نظامی ایران فراتر از پاسخ به اسرائیل بود/ ایران در قد و قواره یک قدرت اتمی ظاهر شد
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟/ انتظارهای تهران از مسکو در صورت جنگ با اسرائیل چه خواهد بود؟
  • ادعای مقامات آمریکا: چین ماشین جنگی روسیه را تقویت می‌کند
  • درخواست بایدن از ایران درباره حمله به اسرائیل/ جزئیات عبور موشک قاره پیمای روسیه از آسمان ایران/ آماده شدن موشک های کروز ایران برای حمله به اسرائیل/ مخالفت آنکارا با استفاده از حریم هوایی ترکیه برای حمله به ایران