Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود بهبودی ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهار کرد: شاید یکی از دغدغه‌هایی که کم و بیش برای مردم و اصحاب رسانه به عنوان قشر پیشتاز و تاثیرگذار مطرح باشد، رتبه استان در کلان روندها و شاخص‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی افزود: در کشور ما 31 استان وجود دارد که به تناسب شاخص‎های مختلف قابل رتبه بندی هستند و این رتبه‌ها می‎تواند متاثر از جمعیت، مساحت، منابع و ذخایر طبیعی پهنه سرزمینی، تقسیمات اداری و سیاسی و میزان استقرار جمعیت باشد؛ در واقع نمی‎توان انتظار داشت یک منطقه در همه شاخص‎ها رتبه ثابتی داشته باشد و فراز و نشیب‌ها حتما وجود خوهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهبودی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی نزدیک به 2.8 درصد سرزمین و رتبه یازدهم مساحت کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ از لحاظ اقلیمی منطقه شمال غرب جزو مناطق پرتراکم جمعیتی است؛ تعداد 21 شهرستان در استان مستقر هستند و 4.7 درصد سهم و رتبه هشتم تعداد شهرستان‌ها متعلق به آذربایجان‌شرقی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی سهم جمعیتی را 4.9 درصد و رتبه جمعیتی استان را نیز ششم کشور اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری ما حدود 9 درصد و معمولا یک درصد از میانگین کشور پایین بوده که ناشی از فرهنگ کاری مردم، فعال بودن بخش خصوصی و مهاجرفرستی استان است.

این اقتصاددان نرخ مشارکت استان را 40 درصد خواند و گفت: از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری فعال ما یک میلیون و 250 هزار نفر شاغل و حدود 150 هزار نفر بیکار است.

آخرین وضعیت اسناد آمایش ملی و استانی

وی در ادامه صحبت‌های خود به آخرین وضعیت تدوین سند آمایش پرداخت و تصریح کرد: دولت موظف بود در قالب برنامه ششم سند آمایش را در سطح ملی و استانی تدوین کند که با همت نظام اجرایی این اسناد آمایش تنظیم شده است.

بهبودی ادامه داد: در استان سند آمایش به همت کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همکاری دستگاه‌های اجرایی تنظیم شده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان و کمسیون شورای عالی آمایش را هم دریافت کرده‌ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی هدف اسناد آمایش را بازآرایی جمعیت، سکونتگاه و فعالیت‌های اقتصادی در پهنه جغرافیایی خواند و گفت: به نظر می‎رسد الزامات حقوقی و قانونی برای عملیاتی ساختن کامل برنامه‌های سند آمایش کافی نبوده و برای تحقق برنامه‌های آمایش همکاری و اجماع افکار عمومی مردم، نخبگان و اصحاب رسانه بسیار مهم و تعیین کننده است.

رتبه هشتم تا دهم آذربایجان‌شرقی در فضای کسب و کار

وی به وضعیت سرمایه‌گذاری استان نیز اشاره و اضافه کرد: بر حسب گزارشات وزارت اقتصاد و دارایی طی سنوات مختلف آذربایجان‌شرقی جزو استان‌هایی بوده که در زمینه استقبال سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‎گذاری‌های داخلی و خارجی وضعیت مساعدتری نسبت به سایر استان‎ها داشته است.

بهبودی خاطرنشان ساخت: در خصوص فضای کسب و کار، استان در سال 97 رتبه رضایت‌بخشی نداشت اما با همت همکاران استانداری و سایر دستگاه‎ها این رتبه در بعضی مقاطع به اول و دوم ارتقا یافت و در حال حاضر در رتبه هشتم تا دهم فضای کسب و کار کشور قرار داریم.

 وضعیت آذربایجان‎ شرقی در در لایحه بودجه 1400

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت استان در لایحه بودجه 1400 تصریح کرد: از 5200 میلیارد تومان پیش بینی درآمدی استان در سال آینده، 4500 میلیارد تومان از محل مالیات خواهد بود که این رقم  نسبت به سال قبل 25 درصد رشد کرده است.

وی اضافه کرد: در واقع 90 درصد از درآمدهای وصولی استان مربوط به مالیات و 10 درصد هم که نزدیک به 700 میلیارد تومان است مربوط به سایر درآمدها می‌شود.

بهبودی اعلام کرد: در سال آینده دولت در قالب اعتبارات ملی و استانی در مجموع 16 هزار میلیارد تومان یعنی تقریبا سه برابر وصولی مالیات به استان آذربایجان‌شرقی منابع تزریق می‌کند.

این مسوول خاطرنشان ساخت: رتبه آذربایجان‌شرقی در لایحه بودجه 1400 از لحاظ درآمد و هزینه به طور میانگین هفتم کشور است.

تمرکز دولت تدبیر و امید روی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان داشت: بعد از انقلاب دولت‌های مختلف در جهت توسعه زیرساخت‌های کلبدی اعم از راه، آب، برق، مراکز بهداشتی، مدارس، سد، فرودگاه و غیره کارهای زیادی انجام دادند؛ با این‌حال هنوز مطالبات جدید وجود دارد و در بعضی جاها نیازمند بازسازی‎های مجدد هستیم.

بهبودی با ابیان اینکه هرچند هنوز نیازهای توسعه‌ای و کالبدی داریم، باید توجه کنیم که احداث پروژه‌ها متناسب با ظرفیت‌های مالی و توان اجرایی و فنی باشد، افزود: دولت یازدهم و دوازدهم از معدود دولت‌هایی است که همت خود را روی تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشت و آغاز پروژه‌های جدید را در اولویت قرار نداد.

این اقتصاددان توضیح داد: در طی این دوره بویژه در دولت دوازدهم با محدودیت شدید ناشی از تحریم و عدم فروش نفت مواجه بودیم که قدرت مالی دولت را به شدت کاهش داد و از طریق مکانیزم فروش اسناد خزانه اسلامی به کمک پروژه های عمرانی جهت تکمیل پرداختیم.

انتهای پیام/60026

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی مدیریت فضای کسب و کار مشارکت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نرخ بیکاری بودجه 1400 اسناد خزانه اسلامی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی میلیارد تومان سند آمایش پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت

صادق نامدار ناظر گمرکات آذربایجان شرقی میزان صادرات سال گذشته از گمرک‌های استان بدون احتساب صادرات نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و صادرات از محل تجارت چمدانی را ۲ میلیون و ۹۳۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این کالا‌ها به ۱۰۳ کشور مختلف دنیا صادر شده است.

وی، پنج کشور عمده مقصد صادراتی آذربایجان شرقی را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۳۰.۸ درصد، عراق ۲۰.۲ درصد، ارمنستان ۱۷.۵۷ درصد، جمهوری آذربایجان ۳.۶ درصد و گرجستان ۳.۵ درصد اعلام کرد و گفت: پنج قلم کالای عمده صادراتی استان نیز به ترتیب شامل انواع میلگرد فولادی، پلیمر‌های استایرن، قیر نفت، سیم مفتول و کشمش انگوری بود.

نامدار افزود: در بخش واردات ۱۲ ماه سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۴۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۵۰ دلار از مبداء ۶۳ کشور مختلف از طریق گمرکات استان وارد شد که رشد ۲۹ درصد در وزن و ارزش دارد و از این نظر بین استان‌های کشور در رتبه نهم قرار داریم.

وی، پنج کشور عمده مبدا واردات کالا از گمرکات استان بر اساس میزان واردات را به ترتیب کشور‌های ترکیه ۵۷درصد، امارات متحده عربی ۱۲درصد، چین ۱۱درصد، آلمان پنج درصد و کره جنوبی ۲ درصد عنوان کرد و گفت: پنج قلم عمده کالای وارداتی به ترتیب شامل، کامیون‌های کشنده، شمش طلا، انواع توتون، گوشت منجمد گاوی و پودر کاکائو بوده است.

نامدار افزود: در بخش ترانزیت خارجی در ۱۲ ماهه سال گذشته ۶۰۷ هزار تن کالا از گمرکات استان منتقل شد که با اختصاص ۳.۴ درصدی از کل ترانزیت کشور به خود، رشد چهار درصدی دارد.

وی گفت: پنج کشور عمده مقصد ترانزیتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب شامل کشور‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه و عراق بوده است.

نامدار اضافه کرد: در بخش درآمد، وصولی گمرکات استان ۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۳ درصد افزایش دارد.

آذربایجان شرقی دارای سه اداره کل گمرک در تبریز، سهلان و جلفا و سه واحد گمرکی در مراغه، خداآفرین و نوردوز و همچنین سه دفتر گمرکی در شهرک صنعتی شهید سلیمی تبریز و شهر بناب است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۱۱.۱۵ درصدی مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی
  • مبادلات گمرکی آذربایجان شرقی ۱۱.۱۵ درصد افزایش یافت
  • کسب رتبه هفت کشوری گمرکات آذربایجان شرقی در مبادلات تجاری
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • درآمدهای عمومی آذربایجان شرقی ۴۱ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۷۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت طی ۶ سال
  • تحقق ۱۳۱ درصدی سهم اشتغالزایی در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی