Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@23:44:26 GMT

قرائت‌های رسمی از جنگ سوریه‌ و داعش را دور بریزید!

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۰۴۴۵

قرائت‌های رسمی از جنگ سوریه‌ و داعش را دور بریزید!

آنچه در خاورمیانه مولد مهاجرت‌های آفاقی و انفسی ملیتی شد فقط و فقط در ادبیات و به واسطه ادبیات می‌تواند روایت شود. تمام قرائت‌های رسمی از جنگ سوریه‌ و حضور داعش را دور بریزید سورسوریه را بخوانید!

به گزارش مشرق، آزاده جهان‌احمدی، منتقد ادبی و فعال فرهنگی در یادداشتی برای کتاب «سور سوریه» به قلم محمدقائم خانی در انتشارات چاپ و نشر بین الملل نوشت:

فوکو می‌گوید: که گردش مدام دانش /قدرت اصلا یک طرفه نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدرت از مبادله دو طرفه نشئت می‌گیرد مبادله کالا، مبادله افراد، مبادله اندیشه‌ها. هرجا که قدرت در یک طرف عمل می‌کند در طرف دیگر نیروی مخالفی در جریان است؛ هرگاه شبکه تبادلات سازوکار انتظامی(مانند دوربین کنترل سرعت)ایجاد می‌کند، کسانی تحت این انتظام قرار گرفته‌اند از طریق شبکه‌های تبادلی خود شیوه‌های مقاومت در برابر آن با روش‌هایی برای بی‌اثر کردن ترصد تمام دیدی ابداع می‌کنند. بنابراین، به گمان فوکو نظام نوشتار و عمل در سطوح نهادی و فردی همواره در تقابل جدلی هستند.محور بنیادین سورسوریه حول این نظریه فوکو شکل گرفته است.

دیدن سوریه‌ی بعد از جنگ و نوشتن از او جان می‌دهد برای یک متن هندی‌وار پر از اشک، حسرت، فغان و افسوس و هر چیزی که بشود با آن دل را سوزاند و اشک را جاری ساخت. خود ابژه به خودی خود یک تله است. اما در این کتاب نویسنده‌ بی‌آنکه گرفتار بازی با کلمات شود بی‌آنکه افسار احساسات را رها کند و اجازه ترک‌تازی به آن را بدهد فقط با وزن کلمه به مصاف روایت تلخی،سیاهی و مصیبت جنگ رفته است.

نویسنده پیش از پرداختن به حال سوریه به گذشته آن گریزی زده است که به هر روی حال فرزند گذشته است.خانی در این روایت و تصویرگری هر جا که لازم بوده بی‌پروا، با جسارت‌وبی‌گنده‌گویی و لفاظی و البته مبسوط تحلیل خودش را از گذشته و حال سوریه، از نسبت ایران شیعی و معاصر با سوریه بعد از جنگ و حتی نحوه حضور نیروهای نظامی ایران و روسیه در سوریه ارائه کرده است. در واقع در سورسوریه ما با روایت_تحلیل روبرو هستیم.

کتاب یک متن شسته و رفته از دیده‌ها نیست. دیده‌ها همه مولد تحلیل نسبت‌ها با هم هستند.ایدئولوژی مسلط حاصل از گفتمان باعث حذف و یا ادغام گفتمان‌ها وایدئولوژی‌های دیگر می‌شود و در نهایت به فاشیسم منتهی خواهد شد. عملکرد هویت به منزله تکرار و بازتولید خود در دنیای مهاجرت استقرار مجدد جامعه‌ی مرزی مهاجران جایی است که هومی_بابا افرادی را که جزو حد و مرزهای منسجم ملیت نیستند جای می‌دهد. این صرفا بازیافتن یک گذشته‌ی از دست رفته یا به یادآوری سنت‌های فرهنگی فطری نیست، بلکه ایجاد هویت برای جامعه‌ای تصوری است که مبتنی بر مفاهیم جغرافیایی، سیاسی یا اقتصادی ملیت نیست.

طی نظر بابا ادبیات جای مهمی است که چنین پدیده‌ای در آن وقوع می یابد. آنچه در خاورمیانه مولد مهاجرت‌های آفاقی و انفسی قومیتی و ملیتی شد فقط و فقط در ادبیات و به واسطه ادبیات می‌تواند روایت شود. تمام قرائت‌های رسمی از جنگ سوریه‌ و حضور داعش را دور بریزید سورسوریه را بخوانید!

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مشرق کتاب نقد کتاب چاپ و نشر بین الملل سوریه داعش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۰۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان

گرچه گروه تروریستی داعش سودای ایجاد خلافت در عراق و سوریه را در سر می‌پروراند، اما در نهایت این گروه تروریستی اکنون تمامی حوزه‌های تسلط خود را از دست داده و هسته‌های مخفی آن به صورت گاه به گاه اقدام به انجام عملیات‌های تروریستی کور می‌کنند. داعش خراسان یکی از شاخه‌های این سازمان تروریستی است که حضور فعالی در افغانستان دارد و تا به حال در این کشور، ایران، و روسیه اقدام به انجام عملیات‌های تروریستی مرگبار کرده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر دادستانی آلمان امروز (چهارشنبه) از متهم شدن ۷ تبعه خارجی به همکاری با سازمان تروریستی داعش خراسان خبر داد.

براساس بیانیه منتشر شده در این زمینه، این افراد متهم هستند به دنبال انجام حمله تروریستی در آلمان به نیابت از داعش خراسان بوده اند. در میان ۷ مظنون دستگیر شده یک تبعه ترکمنستانی و ۶ تبعه تاجیکستانی حضور دارند. این افراد متهم هستند قصد انجام حمله تروریستی مهیب در آلمان و سایر کشور‌های اروپای غربی را داشته اند، اما هنوز در برنامه حمله خود را نهایی نکرده بودند. 

این تروریست‌ها در بهار ۲۰۲۲ پس از آغاز جنگ اوکراین وارد آلمان شده و یک هسته تروریستی دیگر در هلند ایجاد کرده بودند. با این حال، مقامات امنیتی آلمان آنها را در ژوئیه سال گذشته میلادی دستگیر کرد. 

دادستانی آلمان جزئیات بیشتر درباره این هسته تروریستی و زمان محاکمه آنها ارائه نکرد. 

پیش از این شاخه خراسان گروه تروریستی داعش طی حمله تروریستی به کنسرتی در روسیه ۱۳۷ تن را کشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پست معنادار داعش با انتشار تصویر یک ورزشگاه دیگر بیخگوش ایران!
  • پست معنادار داعش با انتشار تصویر یک بازیکن
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • متهم شدن ۷ تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • طرز تهیه مربای توت فرنگی خوش‌رنگ و لذیذ به شیوه خاله‌ها!
  • ویژه برنامه‌های حرم رضوی به مناسبت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد