Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@22:43:26 GMT

افتتاح ۲.۵ هکتار گلخانه توت‌فرنگی در چناران

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۱۶۱۰

افتتاح ۲.۵ هکتار گلخانه توت‌فرنگی در چناران

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل شرکت زراعت و کشاورزی مشهد از افتتاح ۲.۵ هکتار گلخانه توت‌فرنگی در چناران خبر داد.

 سعید توکلی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: امروز ۱۷ اسفند ماه، با حضور پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، ۱۰ طرح بزرگ کشاورزی بنیاد مستضعفان در نقاط مختلف کشور، به طور همزمان و به صورت ویدئو کنفرانس انجام شد که یکی از این طرح‌ها افتتاح گلخانه تولید توت‌فرنگی واحد ظفر شرکت باغداری و زراعت مشهد در چناران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 توکلی اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی و خشکسالی‌هایی که به طور مستمر در کشور داریم، لذا به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و حفظ امنیت غذایی و همچنین ایجاد اشتغال پایدار، یکی از برنامه‌های استراتژیک و راهبردی بنیاد مستضعفان و مجموعه هلدینگ کشاورزی و دامپروری فردوس پارس، بومی کردن دانش گلخانه‌ای در سراسر کشور است.

وی خاطر نشان کرد: طی برنامه بلندمدتی که داریم برای منطقه چناران احداث ۲۰ هکتار گلخانه برنامه‌ریزی شده است و تا کنون حدود ۳.۷ هکتار از آن اجرایی شده است که ۱.۲ هکتار آن در فاز اول به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن که گلخانه ۲.۵ هکتاری توت‌فرنگی است نیز امروز به طور رسمی افتتاح شد.

 وی مطرح کرد: این گلخانه که مساحت آن ۲.۵ هکتار است، در چناران و ابتداء جاده اخلمد واقع شده است و برای احداث آن ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است همچنین با راه‌اندازی این گلخانه به طور مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۲۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و حجم تولید سالیانه آن ۳۴۰ تن در هکتار است.

توکلی در ادامه به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای اشاره کرد و توضیح داد: یکی از نقاط قوت طرح‌های گلخانه‌ای افزایش اشتغال در واحد سطح است به طوری که در کشت گلخانه‌ای به ازای هر ۱۰۰۰ متر برای یک نفر به طور مستقیم و دو الی ۳ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود اما در کشت در فضای باز، به ازای هر ۱۰ هزار متر یک نفر اشتغال مستقیم و یک نفر اشتغال غیر مستقیم داریم یعنی در واقع با کشت‌های گلخانه‌ای توانسته‌ایم ظرفیت اشتغال را به میزان ۱۰ درصد افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت زراعت و کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه توت فرنگی یکی از محصولات ارزآور است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، تحریم‌ها باعث شده است که صادرات نفتی ما کم شده اما در زمینه صادرات محصولات کشاورزی محدودیت آنچنانی نداریم و کشت محصولاتی از جمله توت‌فرنگی که ارزش صادرات دارند، می‌تواند علاوه بر تأمین امنیت غذایی بازارهای داخلی، نقش مهمی در ارزآوری داشته باشد.

وی تأکید کرد: امروزه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای به عنوان یک راهبرد اساسی در مسیر اقتصاد مقاومتی به خصوص در مناطق محروم و نیمه‌ محروم است و با توجه به این که چناران به لحاظ صنایع و ایجاد اشتغال منطقه نیمه‌ محرومی است، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این منطقه باعث اشتغال‌زایی برای مردم منطقه و به خصوص روستاییان شده است.

وی یادآور شد: یکی از معضلاتی که در روستاها با آن مواجه هستیم موضوع مهاجرت روستاییان است که با ایجاد طرح‌های اشتغال‌زا از جمله کشت‌های‌ گلخانه‌ای، از مهاجرت جوانان جویای کار به شهرها جلوگیری شده و حتی در بعضی مواقع علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان منطقه، با کمبود نیروی کار هم مواجه شدیم که سعی کردیم این نیروی انسانی را از جویندگان کار حاشیه شهر مشهد تأمین کنیم.

توکلی تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها و اهدافی که پیگیری می‌کنیم موضوع محرومیت حاشیه شهر مشهد است و در تلاشیم که در بخش کشاورزی و با ایجاد طرح‌های خرد بتوانیم زمینه اشتغال پایدار خانواده‌های کم‌درآمد را فراهم کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها گلخانه توت فرنگي بنياد مستضعفان چناران کشت های گلخانه ای توت فرنگی ۲ ۵ هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۱۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محقق شدن تعهد اشتغال شهرستان خلخال

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل سلمان ستاری در نشست کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری خلخال اظهار کرد: این شهرستان تعهد ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۶۰۳ نفر از بیکاران در سال گذشته داشت که با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل موفق به ایجاد یک هزار و ۶۲۰ فرصت شغلی جدید شد.
وی با اشاره به ایجاد شغل در خلخال بیش از تعهد مورد نظر در سال ۱۴۰۲ افزود: برای ایجاد این میزان اشتغال سال گذشته در این شهرستان یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات اشتغال‌زا در اختیار متقاضیان اجرای طرح‌های اقتصادی، افراد جویای کار و مجریان طرح‌های مشاغل خانگی قرار گرفت.
فرماندار خلخال نیز در این نشست با تقدیر از مسئولان دستگاه‌های اجرایی که برای حل مشکل اشتغال شهرستان تلاش می‌کنند، بیان کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند اداره صنعت، معدن و تجارت موفق به انجام تعهدات خود در ایجاد اشتغال در سال گذشته نشدند.
سیدجواد یحیی‌زاده با تاکید بر تعیین تکلیف سریع اعتبار‌ها و تسهیلات باقی‌مانده سال گذشته دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، تصریح کرد: توجیه هیچ‌یک از مسئولان بانک‌های صادرات و سپه در خصوص تاخیر در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا در این شهرستان قابل قبول نیست.
وی بیان کرد: همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی عضو این کارگروه در توزیع تسهیلات و اعتبار اشتغال‌زایی امسال شهرستان، اختصاص سهم مراکز و بخش‌ها را به صورت مساوی مد نظر داشته باشند.
فرماندار خلخال همچنین تصریح کرد: با همه تلاش‌های صورت گرفته و موفقیت در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا در سال گذشته، در بحث نرخ رشد بیکاری این شهرستان با بالاترین درصد بیکاری همچنان رتبه اول استان اردبیل را از لحاظ آمار بیکاران به خود اختصاص داده است.

دیگر خبرها

  • اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای
  • پارسال برای ۲۴ هزار و ۵۰۴ نفرشغل ایجاد شده است.
  • اعتماد : بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل های کشور نابود شده است
  • راه‌اندازی ۱۲ واحد گلخانه در مهرستان
  • ایجاد بیش از ۶ هزار شغل در بخش صمت در کردستان
  • ۵۷۵ شغل در حوزه صنایع‌ دستی ایجاد شد
  • هدف‌گذاری ایجاد ۱۸۰هزار شغل در تهران
  • ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان دانشگاهی زنجان
  • محقق شدن تعهد اشتغال شهرستان خلخال
  • تکرار تجربه ناکام احمدی‌نژاد