Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-18@23:44:04 GMT

سرقت نافرجام از موزه هفت تپه

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۱۷۳۲

سرقت نافرجام از موزه هفت تپه

فرماندار شوش از سرقت نافرجام از موزه هفت تپه این شهرستان خبر داد و گفت: خوشبختانه این سرقت با هوشیاری پرسنل نگهبان موزه، بی‌نتیجه ماند و هیچ یک از آثار تاریخی موزه به سرقت نرفت.

به گزارش ایرنا، عدنان غزی افزود: این سرقت توسط افراد ناشناس ساعت ۴:۴۵ دقیقه بامداد امروز (یکشنبه) رخ داد.

وی ادامه داد: این سرقت زنگ خطری بزرگ برای حفاظت از موزه‌هایی است که از توجه و امکانات کافی برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به واسطه قوانین یگان حفاظت میراث فرهنگی، نگهبانان موزه‌ای امکان استفاده از سلاح را برای محافظت از موزه ندارند.

موزه هفت تپه در محوطه باستانی هفت تپه، در نزدیکی شوش قرار گرفته است و از موزه‌ها و جا‌های دیدنی شوش به شمار می‌آید. مجموعه موزه اشیایی را دربرمی‌گیرد که در منطقه هفت تپه کشف شده‌اند.

برخی از این اشیا شامل گل‌نوشته و کتیبه‌های سنگی به خط میخی و زبان اکدی، مهر‌های سنگی و گلی، ظروف سفالی مانند کوزه‌های کف‌گرد و نوک‌تیز، ساغر‌های پایه‌دار و خمره‌ها، اشیای تزیینی مانند گردنبند‌هایی از جنس سنگ‌های نیمه‌قیمتی همچون عقیق و سنگ سلیمان، دکمه‌های تزیینی با اشکال دایره و چهارگوش از جنس استخوان، پلاک‌های منقوش از جنس مفرغ یا قیر طبیعی، موزاییک‌هایی با نقوش هندسی، سردیس‌های گلی از مرد و زن ایلامی، ابزارآلاتی نظیر اسکنه، مغار و تبر و پیکرک‌های سفالی انسان می‌شود.

منبع: فرارو

کلیدواژه: موزه هفت تپه سرقت هفت تپه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۱۸ آوریل روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و وجود این آثار در گیلان، بعنوان بازویی توانمند در رونق گردشگری استان، رسانه‌ای از هنر، هویت و سرگذشت پر پیچ و تاب این سرزمین کهن برای همه ملت‌های جهان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ولی جهانی با بیان اینکه ۳۰ فروردین بمناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان رایگان است، گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۳۵ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بعنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: نوروز تا فطر امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گیرایی‌های تاریخی استان بازدید کردند و شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان بوده است.

او ادامه داد: اگر چه سال گذشته اعتبارات مرمتی استان افزایش یافت، اما این استان بدلیل شرایط ویژه اقلیمی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

جهانی اظهار کرد: واضح است که این اداره‌کل به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از همه آثار تاریخی استان برآید؛ لذا در این راستا و برای حفاظت از میراث نیاکانمان نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از مالکان بنا‌های تاریخی استان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد
  • قتل هولناک در مزون لباس | دختر ۱۱ ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • تکذیب حذف ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها
  • آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس
  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • ترانسفر نافرجام در تبریز؛ مهاجمان استقلال و پرسپولیس به نیمکت پیچ شدند
  • حراج قرآن سرقتی از ایران این‌بار در ساتبیز لندن!
  • مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود