Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت، به مناسبت هفته احسان و نیکوکاری با حضور در کمیته امداد امام خمینی(ره) از نمایشگاه صنایع روستا دوست بازدید و با رئیس و معاونان کمیته امداد دیدار کرد.

به گزارش برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی در دیدار با سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه توانمندسازی و اشتغال در این نهاد، هفته احسان و نیکوکاری را تبریک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی دولت با بیان این موضوع که حرکت بدون نظریه و اطلاعات، راه رفتن در مسیر تاریک است، گفت: در دولت های پیشین مباحثی چون قرار دادن تور برای حمایت از فقرا یا توزیع مستقیم پول بین نیازمندان مطرح بود اما از ابتدای دولت یازدهم مساله توانمندسازی به عنوان یک اصل و دیدگاه مورد توجه و حمایت قرار گرفت.

وی افزود: بدون تردید یکی از مهمترین اقدامات جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته توسعه زیرساخت‌ها در دور افتاده‌ترین روستاها بوده است با این حال چند دهه برنامه‌ریزی تـــــوســـعه‌ مـــــــحور در ایران نتوانسته تاثیر ملموس خود را در زندگی دهک‌های پایین جامعه نشان دهد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور آموزش و توانمندسازی را راهکار مناسب و قطعی فقرزدایی برشمرد و افزود: از سال ۹۲  به بعد، با تغییر شکل بنیادی، موضوع کارآفرینی اجتماعی، اشتغال روستایی و اشتغال خرد،کوچک و متوسط مورد توجه قرار گرفت و امروز نظریه های اشتغال خرد به واسطه کارهای مثبتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر بخش‌های دولت صورت گرفته تحکیم شده است.

سخنگوی دولت افزود: امروز برمبنای همین نگاه است که همه دهک های پایین جامعه به صورت رایگان از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند و جمعیت عشایر غیور کشور، کشاورزان، روستائیان و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که فاقد هرنوع پوشش بیمه ای بودند نیز توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

ربیعی افزود: استراتژی رفاهی باید از  توزیع پول و حمایت رفاهی به سیاست حمایتی توانمندسازی تغییر جهت دهد.  با وجود صرف یارانه‌های زیاد و متفاوتی  در بودجه کشور  و به رغم حمایت مستقیم ماهانه از افراد ضعیف،  باید  سیاست گذاری ایجاد اشتغال و حمایت شغلی را جدی‌تر دنبال کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که مقام معظم رهبری نیز بر مساله توانمندسازی و ایجاد اشتغال‌های خرد و متوسط همیشه تاکید داشته اند، افزود: :  یکی از سیاست‌های دولت حرکت به سمت کار در روستا بود و در یک برنامه‌ریزی از سال ۹۵ تا امروز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در روستاها سرمایه گذاری کردیم و ظرفیت ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم وجود دارد و توانستیم سهم اشتغال روستایی را از ۳ درصد به بالای ۲۶ درصد در اشتغال کل کشور برسانیم.

ربیعی با تبریک هفته احسان و نیکوکاری از زحمات کمیته امداد امام خمینی(ره) در گسترش نگرش توانمندسازی در کشور و ایجاد اشتغال های خرد و روستایی تقدیر و تشکر کرد.

در ابتدای این دیدار سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات را از محورهای کلیدی حکم مقام معظم رهبری دانست و گفت: ایجاد اشتغال های خرد در محرومیت زدایی امری ضروری است که این نهاد با جدیت در حال انجام آن است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) از همکاری دولت به خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوع پایش فقر و سامانه سخا که مکانی برای تجمیع اطلاعات سازمان‌یافته نیاز محرومان و انجام روش‌های متعدد تأمین مالی جهت رفع نیازمندی‌ها است، تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه دکتر علی ربیعی با حضور در نمایشگاه صنایع روستا دوست از نزدیک با سازندگان دستگاه ها و تجهیزات نوآورانه و ساده ای که موجب افزایش بهره وری و ایجاد تنوع شغلی در روستاها می شوند، دیدار کرد.

در این بازدید تولیدکنندگان و سازندگان دستگاه‌ها که عمدتا از جوانان کشور بودند با دغدغه‌مندی به تشریح عملکرد تولیدات خود پرداختند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کمیته امداد امام اشتغال هفته احسان و نیکوکاری دولت پول جمهوری اسلامی ایران جامعه رئیس جمهور کار و رفاه اجتماعی سلامت پوشش بودجه ایجاد اشتغال مقام معظم رهبری سرمایه گذاری احسان و نیکوکاری کمیته امداد درآمد کار و رفاه ارتباطات و فناوری فقر بهره وری اشتغال علی ربیعی کمیته امداد امام خمینی ره کمیته امداد امام خمینی ره دهک های پایین ایجاد اشتغال سخنگوی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۱۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» به تکمیل زنجیره ارزش محصولات کمک می‌کند

به گزارش قدس خراسان، سال جاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده و در این راستا مشاغل خانگی یکی از زمینه‌های مشارکت مردمی در تولید است که می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح و افق دید وسیع گسترش یافته و سبب افزایش صادرات و افزایش سرانه تولید ناخالص ملی شوند.

به همین خاطر تسریع و تسهیل راه‌اندازی این مشاغل و پرداخت تسهیلات برای گسترش آن‌ها از جمله موضوعاتی است که باید مدنظر دولت برای تحقق شعار سال باشد که در این راستا دولت با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به دنبال تحقق این هدف است.

در این راستا به سراغ معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد رفتیم تا از برنامه‌های فرمانداری مشهد در راستای حمایت از مشاغل خانگی و اهداف مدنظر این حوزه در شهرستان مشهد جویا شویم.   

امیر قربان‌پور با بیان اینکه مشاغل خانگی زیرمجموعه تولید داخلی است و ایجاد و توسعه آن در واقع نوعی حمایت از تولید داخلی با مشارکت مردم محسوب می‌شود، گفت: موضوع اشتغال خانگی و تولیدات خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با نقش‌آفرینی معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی به ‌عنوان نهاد واسط، تسهیلگر و توسعه‌ای در حال اجراست.

تجارت سنتی خانگی شناخته شده نیست

وی افزود: اهمیت مشاغل و تولیدات خانگی یا همان تجارت سنتی خانگی در میان شهروندان شناخته شده نیست و در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، ارزش افزوده این مشاغل در سرانه تولید ناخالص داخلی شهرستان مشهد کمتر از ۳درصد برآورد شده البته این آمار نیازمند به‌روزرسانی از طریق پیمایش‌های میدانی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد تصریح کرد: اقدام‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم از جمله در حمایت و ساماندهی تعاونی‌ها به ‌ویژه سند توسعه تحول‌بخش تعاون که پس از گذشت ۱۰ سال به‌روزرسانی شده از جمله ابزارهای راهگشایی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد زنجیره‌های ارزش و شبکه‌سازی مشاغل خانگی، زنجیره‌های تأمین مرتبط با این حوزه را نیز دستخوش تحول کند.

قربان‌پور با بیان اینکه در زمینه پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی به صورت سالانه رشد داشته‌ایم، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳۰ درصدی و در سال ۱۴۰۲ رشد ۵۰ درصدی در این زمینه داشته‌ایم و این رشد در دو زمینه اعتبارات پرداختی و تعداد پرداخت‌ها به متقاضیان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری ارکان مؤثر در حوزه اشتغال شهرستان مشهد درصدد ایجاد کارگروهی عالی برای هماهنگی هر چه بیشتر در نظام برنامه‌ریزی و اجرا و همچنین بهبود کارایی و بهینه‌سازی اعتبارات و حمایت‌های مرتبط از مشاغل خانگی میان سه بخش دولتی حاکمیتی، خصوصی و مردمی هستیم.

سهم زنان در اشتغال خانگی ۸۰ درصد است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد بیان کرد: بر اساس آمایش ملی سهم زنان در اشتغال خانگی حدود ۸۰ درصد است و این مشاغل در رسته‌های مختلف توزیع شده‌اند و جابه‌جایی میان این رسته‌ها با توجه به شرایط دستخوش تغییر می‌شود، به همین منظور در برنامه‌ریزی صورت گرفته در کارگروه مشاغل، اولویت‌بندی بر اساس نیازها و توانمندی‌های زنجیره تأمین و ارزش مورد بررسی قرار می‌گیرد و نسبت به پیشران‌های اقتصادی شهرستان بازنگری و بازطراحی صورت می‌گیرد. 

قربان‌پور با تأکید بر ظرفیت‌های بسیار متنوع مناطق مختلف شهری افزود: اتصال زنجیره‌های یاد شده بر اساس موقعیت جغرافیایی و کاهش هزینه‌ها در عین افزایش کیفیت تولید، ضرورتی جدی در این برنامه است.

وی یادآور شد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه‌ای به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش برخی از محصولات راهبردی کشور و حمایت از تمامی حلقه‌های این زنجیره شده و برنامه‌ریزی دقیقی برای شناسایی مزیت‌های منطقه‌ای، آموزش، مشاوره و توانمندسازی فنی و مدیریتی و در نهایت شناسایی شرایط بازار صورت گرفته است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد افزود: سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و اجراکنندگان طرح نیز در پیاده‌سازی آن از جزئی‌نگری پرهیز کرده و همواره تلاش کرده‌اند با نگاهی کل‌نگر و سیستمی به‌دنبال فهم واقع‌بینانه‌ای از شرایط موجود و ارائه راهکار و طرحی عملیاتی به‌ منظور ایجاد اشتغال پایدار باشند. با این تفاسیر، آگاهی‌بخشی و تعامل مشترک متولیان امر و متقاضیان فعالیت در بخش مشاغل خانگی به‌عنوان نقطه عطف این طرح ملی به‌ شمار می‌رود. 

قربان‌پور ادامه داد: ما نیز متناسب با مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود شهرستان مشهد به‌ ویژه در زنجیره‌های بخش تولید محصول و خدمات که تنوع رشته‌ای بسیاری به ویژه در موضوعاتی مانند سوغات، زنجیره تأمین حلال، صنعت گردشگری حلال و کشاورزی خانگی نوین دارد، در پی اتصال بازار تقاضا به بازار تولید در این بخش‌ها هستیم.

خبرنگار: فریده خسروی 

دیگر خبرها

  • سند نقشه راهبردی صنعتی تا ۱۵ اردیبهشت راهی دولت می‌شود
  • ارائه خدمات رایگان به بیماران هموفیلی در مشهد
  • نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند
  • هفت هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • تقدیم احکام سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات و عضو جدید هیات مدیره شرکت کارگزاری بیمه توسعه تعاون
  • ۷ هزار مادر روستایی آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر دارای سه فرزند
  • مادران دارای سه فرزند برای بیمه رایگان شناسایی شوند
  • مادران روستایی صاحب سه فرزند آذربایجان‌غربی به صورت رایگان بیمه شدند
  • توجه ویژه طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» به تکمیل زنجیره ارزش محصولات کمک می‌کند