Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-24@22:17:44 GMT

نقد راهبردی بودجه سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۳۶۹۳

بودجه سال ۱۴۰۰بافراز فرود‌هایی بین دولت مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید لازم است به چند نکته راهبردی در این خصوص بپردازیم

۱-این بودجه با شاکله پیشنهادی دولت به تصویب رسید در صورتی که رییس محترم مجلس ونمایندگان درابتدا انتقادات جدی داشتند، ولی درنهایت مجلس مجلس عقب نشینی کرد

۲-روح کلی بودجه مشوش وفاقد حرکت جوهری مشخص می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بودجه برای اداره کشور می‌باشد نه پیشرفت و نه حتی حل معضلات اساسی اقتصاد کشور

۳-اقتصادایران یک اقتصاد از هم پاشیده است و آمریکای جنایتکارباسلطه دلارخودتا اعماق اقتصاد ما نفوذ کرده وریال که پول ملی ماست فاقد اعتبار و به بیانی دیگر ریال ایران در مقابل دلار اسیر است.

تکلیف اسیر این است که اطاعت کند هرگاه دلار افزایش پیدا کند ریال به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. بنا بر این همه چیز در کشور دچارافزایش قیمت کاذب می‌شود امروزارزش پول ملی عراق و افغانستان و سوریه از پول ملی ما بیشتر و با ثبات‌تر می‌باشد در صورتیکه در این کشور‌ها تولید قابل توجهی وجود ندارد انتظارما ازمجلس این بود که بگوید در پایان سال۱۴۰۰تکلیف ریال ایران چه می‌شود و این موضوع با زیرکی تمام کنار گذاشته شده است. چه کسانی از این عمارت پوشالی دلار سود می‌برد که مورد تعرض قرار نمی‌گیرد.

۴-یک نگاه راهبردی دیگر موضوع اشتغال جوانان است که باید دراین قانون یک آمار از بیکاران تحصیل کرده که عمر آن‌ها تلف شده ارایه ودرپایان سال۱۴۰۰معلوم گرددچه تعدادی مشغول بکار می‌شوند قانون بودجه باید۳پیوست شفاف می‌داشت ۱-ارزش پول ملی۲-اشتغال جوانان ۳-ازدواج جوانان که اثری از آن‌ها وجود ندارد.

۵-ازدواج جوانان، مجلس با افزایش وام ازدواج فکر می‌کند شق القمر کرده در صورتی که این مبلغ مشکل حتی مسکن را حل نمی‌کند امیدوارم مردم هوشیار وغیور ایران در اینده نزدیک رییس جمهوری انتخاب کنند که مشکلات اقتصادی کشور که در راس آن‌ها ارزش پول ملی واشتغال ازدواج جوانان می‌باشد را حل کند.

قانون بودجه سال۱۴۰۰تماما اداره وضع موجود کشور است وهیچ پیشرفت قابل توجهی در کشور حاصل نمی‌شود ومتاسفانه انتهای سال ۱۴۰۰بازهم شاهدافزایش قیمت ریالی دلاروکاهش ارزش پول ملی وبه حاشیه رفتن اشتغال وازدواج جوانان خواهیم بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی اقتصاد ایران سینوفارم روز درختکاری پاپ فرانسیس ازدواج جوانان پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۳۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟

گروه اقتصاد و درآمد : بررسی ردیف های بودجه 1403 نشان می دهد، در لایحه ارائه شده دولت به مجلس، ذیل بودجه تخصیص شده برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ بودجه ای برای ردیف رفع فقر شدید سه دهک اول دیده نشده است.

به گزارش جماران، بررسی های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد با اینکه ردیف جدیدی در لایحه بودجه 1403 با عنوان «کمک به اجرای برنامه مقیمی و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم» و با اختصاص بودجه 1500 همت در نظر گرفته شده است، اما عموم طرح های محرومیت زدایی رشدی نداشته اند.

همچنین از محل منابع قانون هدفمندی یارانه ها نیز بالغ بر 65 هزار میلیارد تومان بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است.

اعتبارات عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالغ بر 310 هزار میلیارد تومان است که بیشترین سهم اعتبارات عمومی را در بین وزارتخانه ها دارد. بیش از 256 هزار میلیاد تومان از بودجه مربوطه متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است. در واقع اکثر توان مالی این وزارتخانه، صرف کمک به ناترازی صندوقهای بازنشستگی شده که در نتیجه آن امکان پیشبرد برنامه های مهمی مانند سیاست های حمایتی بسیار محدود شده است.

بر این اساس، در بودجه سال 1403، هیچ ردیف بودجه ای برای مبارزه با فقر شدید سه دهک اول جامعه تخصیص نیافته است.

ضعیت گسترش و تعمیق فقر در کشور در سالهای گذشته، مکررا هشدار کارشناسان اجتماعی و اقتصاددانان را به همراه داشته است. در سالهای پایانی دهه 90، نرخ فقر در کشور با افزایش قابل توجهی همراه بوده و به 30 درصد جامعه رسیده است. این در حالی است که سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس درخصوص به زیر خط فقر افتادن 40 درصد دیگر از جامعه در سالهای آینده هم هشدار داد.

       

دیگر خبرها

  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • رادان: : با توسعه هوشمندسازی طرح‌های پلیس قطعاً میزان امنیت افزایش خواهد یافت
  • ضرورت تأمین بودجه هوشمندسازی ماموریت های پلیس
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مقصران اصلی کمبود دارو در کشور
  • مشکل تامین ارز دارو داریم؛ اما وعده درمان سرطان رایگان می دهند! بودجه 1403 برای تامین دارو چه می گوید؟
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • گره تخصیص بودجه برای «رفع فقر سه دهک اول» باز نشد!؟
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • قالیباف: پیش از تصویب جداول تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است