Web Analytics Made Easy - Statcounter

در گزارش‌های اخیر ادعا شده بود که واکسن‌های کرونا تایید شده، باعث ناباروری می‌شوند. حالا پژوهش جدیدی وجود چنین مسئله‌ای را رد می‌کند.

به گزارش برنا؛ زمانی که سازمان بهداشت جهانی در ماه مارس ۲۰۲۰ -کووید-۱۹ را به عنوان یک ویروس همه‌گیر معرفی کرد، کسی گمان نمی‌کرد این ویروس تاثیر چشمگیری روی زندگی روزمره افراد بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی قبل از این اعلامیه، گروه‌های تحقیقاتی و شرکت‌های ساخت دارو سراسر جهان، مراحل دشوار تولید واکسن کووید-۱۹ را شروع کرده بودند.

در نهایت آن‌ها موفق شدند این واکسن را در اختیار مردم قرار دهند. اما واکسن‌های تایید شده تا به امروز با موج عظیمی از اطلاعات غلط روبرو شده‌اند و به همین دلیل مردم به سختی به این واکسن‌ها اعتماد می‌کنند و در نتیجه روند واکسیناسیون به طور فزاینده‌ای با مشکل روبرو می‌شود.

به تازگی ۸ متخصص واکسینولوژی و زیست‌شناسی توضیحاتی در رابطه با این ادعا که واکسن‌های کرونا باعث ناباروری می‌شوند، ارائه کرده‌اند.

واکسن‌های کرونا چگونه کار می‌کنند؟

درست مانند تمام واکسن‌های دیگر، واکسن‌های کووید-۱۹ هم با فعال کردن واکنش ایمنی بدن عمل می‌کنند. واکسن‌های کووید-۱۹ یک نسخه بی‌خطر یا قسمت کوچکی از ویروس را در معرض سیستم ایمنی بدن قرار می‌دهند و با این کار باعث ایجاد آنتی‌بادی‌هایی می‌شوند که در آینده می‌توانند از عفونت جلوگیری کنند. تفاوت بین این واکسن‌ها در نحوه تاثیرگذاری آن‌ها روی ویروس کرونا یا قسمت‌های مختلف آن است. بسیاری از واکسن‌ها شاخک پروتئینی این ویروس را به عنوان هدف اصلی خود در نظر می‌گیرند.

پروتئین سنبله یا شاخک پروتئینی روی سطح ویروس قرار دارد و هدف اصلی سیستم ایمنی بدن در هنگام عفونت است. واکسن‌های جدید مانند فایزر و مدرنا برای شناسایی این پروتئین از مواد ژنتیکی یا آران‌ای استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر واکسن آسترازنکا از DNA استفاده می‌کند.

نگرانی در مورد ناباروری این واکسن‌ها چه زمانی به وجود آمد؟

این موضوع که واکسن‌های کووید-۱۹ باعث ناباروری می‌شوند از طریق چندین پست در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که در ادامه از بیشتر آن‌ها به عنوان اطلاعات غلط یاد شد.

در حالی که توضیح بیشتر این ادعاها در مورد چگونگی تاثیر واکسن‌ روی ناباروری مبهم بود، اکثر پست‌ها ارتباط واکسن فایزر با پروتئینی به نام «سینکتین ۱» که در جفت جنین یافت می‌شود را مشخص می‌کرند. بنابر ادعای پست‌های منتشر شده در این موضوع، یا واکسن‌ها حاوی سینکتین ۱ هستند یا شاخک پروتئینی که بخشی از واکسن است شبیه به این پروتئین هستند.

با این حال، این نگرانی به وجود آمد که واکسن سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در ادامه به جفت جنین فرد حمله خواهد کرد. جفت جنین عضوی در بدن است که با بند ناف به جنین متصل شده است.

آیا بین واکسن‌های کووید-۱۹ و سینکتین ۱ ارتباطی وجود دارد؟

از آن جایی که تمام مواد تشکیل دهنده واکسن در مالکیت عمومی قرار دارند، به راحتی می‌توان تشخیص داد که ماده سینکتین ۱ در این ترکیب وجود ندارد. شباهت بین سینکتین ۱ و پروتئین سنبله، برای ایجاد هرگونه پاسخ ایمنی به صورت خودکار کافی نیست. تمام پروتئین‌ها از رشته‌های طولانی اسید‌های آمینه ساخته شده‌اند که در ادامه به شکل‌های پیچیده سه‌ بعدی درمی‌آیند.

پروفسور «کاترین تورنتون» از دانشگاه سوانسی توضیح می‌دهد: «برای اینکه آنتی‌بادی‌ها ماده سینکتین ۱ را به اشتباه به عنوان ویروس کووید-۱۹ تشخیص دهند، اسید‌های آمینه این مواد باید به اندازه کافی شباهت داشته باشند که اینطور نیست و اسیدهای آمینه حیاتی باید در مولکول سه‌بعدی به روشی کاملا مشابه و قابل دسترسی جمع شوند که اینطور نیست.»

به طور حتم مشخص است که آنتی‌بادی در زمان واکنش خود نسبت به پروتئین سنبله ویروس کووید-۱۹ به جفت جنین حمله نمی‌کند زیرا آنتی‌بادی‌های این ویروس در نوزادان تازه متولد شده مشاهده شده است. در واقع آنتی‌بادی‌های زمان بارداری از طریق جفت جنین، از مادر به نوزاد منتقل می‌شود.

دکتر «لی رایلی» از دانشگاه کالیفرنیا توضیح می‌دهد: «پس از اینکه بخش‌های RNA به اسیدهای آمینه که بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند تبدیل می‌شوند، به سرعت در محل تزریق تجزیه می‌شوند. بنابراین هیچ فرصتی برای انتقال به مکان دیگری از بدن ندارند و تاثیری رو باروری نخواهند گذاشت.»

تمام واکسن‌های کووید-۱۹ تایید شده، آزمایش‌های خود روی حیوانات را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و هیچ تاثیری روی باروری آن‌ها مشاهده نشده است. همچنین تاکنون هیچ اطلاعاتی از آزمایشات بالینی انسان وجود ندارد که به طور خاص تاثیر واکسن‌ها روی باروری را مشخص کند.

با وجود تمام این معیارها، در آزمایش‌های بالینی مربوط به واکسن‌های مدرنا، فایزر و آسترازنکا ۵۳ مورد روی افراد باردار آزمایش شده است. نتایج حاصل از این آزمایش مشخص می‌کند واکسن‌ها تاثیر بسیار کمی روی باروری یا بارداری داشته‌اند.

با این وجود تمام متخصصانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند تاثیر واکسن‌های کرونا بر باروری را رد می‌کنند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ناباروری کرونا واکسن کرونا باعث ناباروری می شوند واکسن های کووید ۱۹ واکسن های کرونا آنتی بادی ها ایمنی بدن جفت جنین واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۳۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای سلامتی موهایمان چه غذاهایی بخوریم؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، اسید چرب امگا ۳، روی (زینک)، اسید فولیک و ویتامین‌ها می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با خواص درمانی جو که از آن بی خبرید

ریزش مو می تواند به دلایل مختلفی مانند کمبودهای تغذیه ای، اختلالات ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، برخی داروها، اختلالات خودایمنی، عفونت ها، استرس یا پیری طبیعی ایجاد شود. «آلوپسی» اصطلاح پزشکی برای ریزش مو است و هر کسی اشکال مختلفی از آلوپسی را تجربه می کند.

«آلوپسی آندروژنیک» شایع ترین نوع ریزش موی پیشرونده است و معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود. در مردان، این ریزش مو بیشتر در قسمت تاج سر و جلوی سر اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به طاسی کامل در آن نواحی شود، در حالی که زنانی که این نوع ریزش مو را تجربه می‌کنند، شاهد نازک شدن مو در سرتاسر سر به‌ویژه در اطراف قسمت مرکزی هستند. اگر زنان از آلوپسی آندروژنیک رنج ببرند به ندرت شاهد طاسی کامل خواهند بود.

وب‌سایت شِیپ (Shape) در گفت‌وگو با دو متخصص تغذیه از آنها خواسته است تا بهترین خوراکی‌ها که به سلامت مو کمک می‌کنند را نام ببرند.

نقش تغذیه در سلامت مو

«آماندا ساوسدا»، کارشناس تغذیه می‌گوید غذایی که می‌خورید و نمی‌خورید، برای حفظ سلامتی‌تان کلیدی است که سلامتی مو نیز قسمتی از آن است. او قبل از اینکه از غذای خاصی نام ببرد، توصیه می‌کند مطمئن شوید بدنتان روزانه مقدار کالری کافی را دریافت می‌کند. به گفته ساوسدا، بدن برای رشد مو و تولید هورمون‌های مورد نیاز برای موی سالم به انرژی نیاز دارد.

بر اساس اطلاعات حاصل از گزارش کتابخانه ملی پزشکی در انگلیس، یک زن بالغ به طور متوسط به حدود ۲۰۰۰ کالری در روز نیاز دارد. علاوه بر انرژی، مواد مغذی که از طریق غذا دریافت می‌کنیم نیز تاثیر مستقیمی بر سلامت موها دارند.

«فرانسیس لارگمن رات»، متخصص تغذیه می‌گوید: موها از پروتئین به‌ویژه کراتین ساخته شده‌اند، بنابراین منطقی است که ما باید مقدار کافی پروتئین را در رژیم غذایی خود برای حمایت از رشد موی سالم مصرف کنیم.

سایر مواد مغذی مورد نیاز برای موهای سالم عبارتد از روی، اسیدهای چرب امگا ۳، اسید فولیک، ویتامین ب ۶، ویتامین ب۱۲، ویتامین سی، ویتامین دی، منیزیم و بیوتین.

لارگمن رات در ادامه افزود: این ویتامین‌ها و مواد معدنی در رشد سلول‌های جدید نقش دارند و موهای ما بدون آنها نمی‌توانند رشد کنند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که وقتی مصرف کربوهیدرات‌ محدود شود می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

غذای شماره یک برای سلامت مو

هم ساوسدا و هم لارگمن رات از ماهی سالمون مخصوصا نوع آزاد و غیرپرورشی آن به‌ عنوان غذای شماره یک برای سلامت مو یاد می‌کنند. لارگمن رات می‌گوید: این نوع ماهی، پروتئین باکیفیتی از جمله کلاژن دریایی، امگا ۳ و روی را برای بدن تامین می‌کند که همگی از مواد مغذی مهم مرتبط با سلامت مو به‌ شمار می‌روند.

علاوه بر این کمبود ویتامین دی ممکن است با ریزش مو همراه باشد به همین دلیل مهم است که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

لارگمن آرت توصیه می‌کند دوبار در هفته ماهی سالمون بخورید و از خوردن پوست آن غافل نشوید، زیرا مملو از کلاژن است که به سلامت مو کمک می‌کند.

سایر غذاهای عالی برای سلامت مو

- بادام: بادام سرشار از پروتئین گیاهی است. لارگمن رات همچنین اشاره می‌کند که بادام حاوی سطوح بالایی از آهن و منیزیم است که آن را به یک غذای عالی برای سلامت مو تبدیل می‌کند.

- گردو: گردو نیز یک منبع گیاهی عالی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و منیزیم است که همگی به حفظ فرم موها کمک می‌کنند.

- تخم مرغ: تخم مرغ منبع با ارزشی از پروتئین است که به سلامت مو کمک می‌کند. به گفته لارگمن رات هر ۶ گرم تخم مرغ پروتئینی با استاندارد طلایی را ارائه می‌دهد (ارزش بیولوژیکی بالا با هر ۹ اسید آمینه ضروری). علاوه بر این، تخم مرغ منبع عالی ویتامین ب۱۲ و بیوتین، ۴۴ واحد بین‌المللی ویتامین دی و آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین‌ است.

- مرکبات: کاسه میوه خود را با پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و لیمو پر کنید، به گفته لارگمن رات، همه آنها مملو از اسید فولیک‌ هستند. اسید فولیک برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است که اکسیژن را به سلول‌های اطراف بدن از جمله پوست سر می‌رساند.

ساوسدا نیز خاطر نشان می‌کند این میوه‌ها سرشار از ویتامین سی‌ هستند که به ساخت کلاژن کمک و موهای سالم را تقویت می‌کند.

- مرغ: اگر ماهی سالمون دوست ندارید یا به هر دلیلی به راحتی در دسترستان نیست، همچنان می‌توانید موهای فوق‌العاده سالمی داشته باشید. ساوسدا می‌گوید که پروتئین مرغ جایگزین خوب ماهی برای دریافت کلاژن است. همچنین می‌توانید از استخوان‌های مرغ برای تهیه آب مرغ به‌عنوان منبع کلاژن استفاده کنید.

- حبوبات: حبوبات مانند لوبیا و عدس یکی دیگر از منابع عالی پروتئین گیاهی‌ و همچنین حاوی ویتامین ب و آهن‌ هستند. ساوسدا خوردن منظم آنها را برای رشد موها توصیه می‌کند.

غذاهایی که مصرف آنها برای داشتن موهای سالم باید محدود شود

به گزارش ایندیپندنت، مانند هر جنبه دیگری از سلامتی، بهتر است برخی از مواد غذایی را در حد اعتدال یا کم استفاده کنیم. به گفته ساوسدا، غذاهای التهاب‌آور در رتبه اول‌ قرار دارند و بهتر است مصرف آنها را تا حد امکان محدود کنید. این به این معنی است که شیرینی یا غذاهای فوق فرآوری‌شده را زیاد نخورید. او می‌گوید: این نوع غذاها اغلب فاقد مواد مغذی‌ هستند و برای قند خونتان نیز مناسب نیستند.

ساوسدا افزود اگرچه که می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را که مواد مغذی کمتری دارند بخورید اما اگر سلامت موهایتان برایتان مهم است، بهتر است از میزان مصرف آنها آگاه باشید.

لارگمن رات همچنین خاطرنشان می‌کند ارزش همه ماهی‌ها در مورد سلامت مو با یکدیگر برابر نیست. او می‌گوید در حالی که ماهی‌های غنی از امگا ۳ برای سلامت مو بسیار عالی‌ هستند اما از مصرف ماهی‌هایی با سطح جیوه بالا مثل ماهی تن پرهیز کنید. جیوه یک فلز سنگین است که پس از انباشته شدن در بدن می‌تواند باعث ریزش مو شود.

عوامل سبک زندگی برای سلامت موها

علاوه بر همه موارد فوق، برای تقویت و حفظ سلامت مو به یک سبک زندگی سالم هم نیاز دارید.

لارگمت رات می‌گوید قبل از هر چیز مطمئن باشید که بدنتان سیراب است. او اشاره می‌کند که پوست خشک به خشکی مو منجر می‌شود که می‌تواند آن را شکننده و مستعد آسیب کند. همچنین از دنبال کردن رژیم‌های غذایی یویویی (رژیم‌های غذایی که مرتب در حال افزایش و کاهش کالری و مواد مغذی‌ هستند) که می‌توانند به ریزش مو منجر شوند، خودداری کنید.

ساوسدا همچنین اضطراب را عامل بزرگی در کاهش سلامت مو می‌داند. مدیریت اضطراب به‌ویژه استرس‌های پنهان، برای داشتن موهای سالم مهم است. اضطراب پنهان، همان استرس مزمنی است که به آن عادت می‌کنید اما همچنان وجود دارد و می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و بر چرخه رشد مو تاثیر می‌گذارد.

هر دوی این متخصصان همچنین تاکید دارند که مراقبت کافی از مو نیز ضروری است، به این معنی که حالت دادن موها با گرما را محدود کنید و هنگام استفاده از ابزارهای حرارتی، همیشه از محصولات محافظ گرما استفاده کنید. همچنین ممکن است اقداماتی چون خوابیدن روی یک بالش ساتن و خشک کردن موها با حوله «مایکروفایبر» (Microfiber) که برای محافظت از تارهای مو طراحی شده‌اند، مفید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227369 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا به جنگ سرطان می‌رود!
  • کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا
  • پروتئین بار خانگی و روش های درست کردن آن در خانه
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • این تخمه ها منبع بزرگ پروتئین و خواص گوناگون هستند
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری
  • برای سلامتی موهایمان چه غذاهایی بخوریم؟