برای زنده شدن شبکه مساجد همه تلاش کنیم
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۳۸۵۱
ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بر لزوم تلاش همه برای زنده شدن شبکه مساجد و بازگشت رونق و حیات به این شبکه تاثیرگذار تاکید کرد.
آیتالله لطفالله دژکام در جلسه مسئولان طرح شبکه مساجد شیراز، گفت: الحمدالله امروز فعالیت مساجد و تاثیر گذار دینی مسجد بر شهر ملموس هست و تلاش ما در شبکه مساجد در راستای این است که ارتباط روحانیت و مساجد با هم زیادتر شود؛ یعنی دنبال تبدیل مسجد به اداره نیستیم بلکه می خواهیم مساجد حالت محوریت در محلات پیدا کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در فارس، آیتالله دژکام افزود: مسجد کانون اصلی جوشش، حرکت و انگیزه بخشی جامعه ما است و بقیه باید زیر پرچم مسجد باشند و اگر برعکس شود ما از اهداف عالیه اسلام فاصله گرفتیم یعنی چیزی به اسم تمدن اسلامی و حکومت اسلامی معنا پیدا نمی کند وقتی محور اصلی جامعه مسجد نباشد.
وی ادامه داد: حال این مسجد اگر بخواهد مسجد با حیات و با رونقی باشد و به تعبیر قرآن مسجد آباد باشد که می فرماید "یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ"، ببینید قرآن کریم هیچ از آجر و سنگ که صحبت نکرده است بلکه از ایمان به خدا و قیامت صحبت فرموده است یعنی ظاهر مسجد ممکن است خیلی پر طمطراق نباشد اما نفسی در آن است که همان نفس همه را حول محور مسجد جمع می کند.
امام جمعه شیراز گفت: روح مسجد چیز دیگری است البته در ظاهر مسجد نیز ما موظف هستیم زیبا و تمیز بسازیم تا کسانی که وارد مسجد می شوند استفاده ببرند ولی معنویت اصلی در روح آن هست همان طور که بقیع چگونه است و چه نورافشانی در عالم می کند در حالیکه در ظاهر جز خاک و دیوار چیزی ندارد.
آیتالله دژکام گفت: این حالت باید در همه مساجد باشد و روح مساجد همان ولایت آنها است.این را ما باید تقویت کنیم و دستمان در دست هم باشد.شبکه بودن یعنی دستمان در دست هم باشد. اصل حرف ما همین است.آنچیزی که لازم است ما دنبال کنیم این است که حالت ریاست را مدنظر قرار ندهیم و اگر کسی در مسجد مسئول است یعنی خدمت بیشتر باید کند.
او ادامه داد: استدعا بنده از همه عزیزان این است که نسبت به تک تک مساجدی که در مجموعه ای که حضرات آقایان تشریف فرما هستید ارتباط و صمیمیت برقرار کنید و اگر مشکلی وجود دارد همراهی کنید و کمک دهید و این ارتباط و اتحاد مهم است.
وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در حدیثی فرموده اند که خدا رحمت کند کسی که حاجت دیگری را به ما برساند، گفت: این شبکه سازی است نه اینکه ما شبکه سازی کنیم و فقط دستور دهیم. طرف در مسجد خود زحمت می کشد و دیگر نباید بیشتر از توان به صورت دستوری از او چیزی بخواهیم. حال اگر ببینید کجای کار او گیر است و چه مشکلی دارد و در جهت رفع مشکلش حمایتش کنید این باعث می شود آنها نیز دلگرم تر شوند و همراهی بیشتر شود و وقتی همه با هم شدیم نتایج مطلوبی می گیریم و هدف ما از شبکه مساجد، ایجاد همین هم افزایی و همدلی است.
امام جمعه شیراز گفت: حدود 250 نفر از آقایان امام جماعت در این شهر داریم و چراغ 250 مسجد روشن است و اگر این مجموعه با هم در رابطه با یک موضوعی حرف بزنند و موضع بگیرند اثرگذار است. شبکه ویژگی دارد که در آن نیاز به ابلاغ نیست چون حرف همدیگر را می فهمند و دستشان در دست همدیگر است و این شبکه است.
آیتالله دژکام افزود: وقتی همه ما یک دغدغه و یک مسئله داریم خود به خود موضع ما مثل هم است و ویژگی شبکه بودن این است و غیر از سازماندهی اداری است که تا دستور ابلاغ نشود کاری انجام نمی گیرد.
وی گفت: در شبکه ها ممکن است مشکلی را در مسجدی در گوشه ای از شهر متوجه شوند و چون ارتباط شبکه ای وجود دارد و همدرد هستند همه با هم ندا می دهند، فریاد می زند و درخواست مطالبه می کنند و این حالت بود که نظام شاهنشاهی را به زانو درآورد یعنی روحانیت شبکه ای اقدام می کرد.
آیتالله دژکام با ابراز تاسف از لطمه خوردن شبکه مساجد، لزوم تلاش برای زنده کردن این شبکه را یادآور و متذکر شد: اصل حرف ما نوشته یک جامعه شناس فرانسوی است که شبکه روحانیت و شبکه مساجد ریشه نظام شاهنشاهی را درآورد. یک انقلاب باید از همان جایی که شروع شده است استمرار پیدا کند و اگر می خواهید انقلاب اسلامی ایران استمرار پیدا کند دوباره باید مساجد آباد و به صورت شبکه ای باشند.
او گفت: کار برای خدا است و اگر این حس را باز القا کنید سردار و سایر مسئولان همکاری می کنند چون برای خدا است اما اگر کسی برای خود کار کند همراهی نخواهد بود و همین است که تفرقه ایجاد می شود. در خطبه نمازجمعه ازخطبه پیامبر گرامی اسلام در مسجد خیف خواندم و باید این خطبه را با معنی در فضای مجازی پخش و منتشر کنید.
امام جمعه شیراز گفت: پیامبر فرموده دل مسلمان مومن راه نمی دهد و خیانت نمی کند در این مورد که کار خالص برای خدا باشد و اگر غیر از این باشد ایمانش مشکل دارد و اگر کار برای خدا شد همه دنبالش می آیند.
آیتالله دژکام گفت: ان شاالله همان طور که تا به امروز کارهای خوب و مخلصانه شما نتیجه داده است من مطمئن هستم با این همتی که کردید و پیگیری که می فرمایید کار شما بالا می گیرد و در این حرم سوم اهل بیت آنچه شایسته خدمت دینی هست شما حضرات آقایان علمای بزرگوار و روحانیت معظم با همکاری همه اقشار مردم انجام خواهید داد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی سیاسی شبکه مساجد انقلاب اسلامي ايران آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شیراز آیت الله دژکام شبکه مساجد برای خدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۳۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
به گزارش قدس خراسان، مساجد از صدر اسلام نقش اساسی در پیشبرد اهداف فرهنگی، علمی و سیاسی اسلام داشتند و پایگاهی برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی بودهاند، این نقش مساجد در پیش از انقلاب نیز رونق خاصی در برخی مساجد شاخص شهر مشهد داشت که در نتیجه این فعالیتها در مساجد انقلاب به بلوغ خود رسیده و در سال ۵۷ به پیروزی رسید.
مساجد پس از انقلاب نیز به روند رو به رشد ادامه دادند اما با افزایش جمعیت و تأسیس بیشتر مساجد در مشهد کمکم این فعالیتها در برخی مساجد کمرنگ شده و کارکردهای سیاسی و اجتماعی مساجد به حاشیه رفته است، به گونهای که در برخی مساجد تنها نمازجماعت اقامه میشود و هیچ فعالیت دیگری صورت نمیگیرد.
برای بررسی علمی و دقیق این موضوع به سراغ هادی وکیلی، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.
وکیلی اظهار کرد: از زمان تأسیس مسجد در صدر اسلام و در زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد یک کاربرد اساسی و بنیادی داشت که مبتنی بر آن تعریف کاربردهای متفاوتی از آن تحت نظارت شارع و رهبر دین به میدان میآمد و عمل میشد.
استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کاربرد اصلی مسجد محل عبادت است و مشخصاً کلمه مسجد از سجده و سجود میآید به این معنا که مسجد محل نماز خواندن است، گفت: نماز و سجده عالیترین مرتبه نماز است، اما با توجه به اینکه در دین اسلام نماز بسیار توصیه شده و عمود دین خوانده شده است، مسجد به عنوان عالیترین مکان عبادت در نظر گرفته شده، اما قرآن و سیره پیامبر(ص) نمیگوید در مسجد فقط نماز بخوان چون عالیترین سطح عبادت است؛ چرا که دیگر مناسک شرعی نیز عبادت است و در مساجد انجام میشده و عبادت به معنای اعم در مسجد به عنوان پایگاه اصلی انجام میشده است.
توجه به عبادت و مسجد به معنای اعم کلمه در صدر اسلام
وی افزود: برنامههای عبادی همچون اعتکاف و پرداخت صدقه و زکات نیز در مسجد انجام میشده، این موارد نشاندهنده این است که در مسجد عبادات خاص و مناسک شرعی نیز انجام میشده، به عنوان مثال در آیه ولایت، امیرالمؤمنین(ع) در حال رکوع نماز زکات دادهاند، بنابراین مسجد را نباید به یک حکم فقهی و نماز محدود کرد.
وکیلی درباره معنای عبادت در اسلام نیز گفت: عبادت در اسلام یک معنای اعم دارد، همان طور که حضرت محمد(ص) فرمودهاند: «یک ساعت تفکر از ۷۰سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است»، امام رضا(ع) نیز در این باره میفرمایند: «عبادت به فراوانی نماز و روزه نیست؛ عبادت واقعی، تفکر در کار خدای جلیل است». با این معنا بقیه عبادات مانند گفتوگوهای علمی نیز در مسجد انجام میشده است.
این استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مسجد در زمان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محل تدریس و بحث و گفتوگوی علمی بوده و جایگاه فرهنگی و علمی داشته است، عنوان کرد: اکنون نیز برخی مسجد و مجتمع فرهنگی میسازند که در واقع همان گستره مفهوم مسجد است؛ چرا که باید در مسجد کار فرهنگی خوب انجام شود همان کارکردی که در صدر اسلام نیز از آن استفاده میشده است.
وی ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز پیامبر(ص) بسیاری از مشاورههای سیاسی و نظامی را در مسجد انجام میدادند، همچنین بسیاری از خطبهها درباره امور سیاسی و کشورداری را در مسجد ایراد میکردند، بنابراین مسجد محل انجام عبادات به معنای کامل است.
وکیلی با اشاره به سیره پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: در سیره پیامبر(ص) به لحاظ گروههای اجتماعی انحصاری وجود نداشت و در مسجد مردان و زنان در همه ردههای سنی، همچنین فقرا و اغنیا میتوانستند حضور داشته باشند.
استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم الگوی درستی برای تمدن نوین اسلامی از مسجد داشته باشیم و عرضه و احیا کنیم، باید مسجد با تمامی کارکردهایش احیا شود، اگر مسجد را تنها به محلی برای خواندن نماز جماعت تبدیل کنیم، درِ مسجد نیم ساعت پیش از اذان باز شود و یک ساعت پس از اقامه نماز بسته شود و کارکرد دیگری برای این فضای معنوی و الهی تعریف نشود، این کار تناسبی با کارکردهایی که در صدر اسلام و در سیره معصومین(ع) در مسجد انجام میشده، ندارد.
وی درباره پیشینه فعالیتهای مساجد در پیش از انقلاب گفت: در سالهای ۲۰ تا ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسجد محل توجه و بهرهبرداری از ابعاد چندگانه خودش شد، یعنی متدینان و عالمان دینی به این موضوع بیشتر اهمیت دادند که مسجد نباید تنها محل نماز باشد، بلکه باید محلی برای تربیت جامعه و نسل جوان باشد، به همین دلیل در دهههای ۴۰ و ۵۰ در مساجد مهمی در شهر مشهد فعالیتهای دیگری گزارش و دیده شده، از جمله در مسجد کرامت، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد بناها، مسجد حوض لقمان، مسجد فیل و مسجد صاحب الزمان(عج) کارکردهای چندگانهای همچون کارکردهای اجتماعی، امور خیریه، تربیتی، آموزش قرآن و معارف و کلاسهای معارف و احکام فقهی انجام میشده است.
تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد
وکیلی افزود: در این مساجد فعالیتها و کنشهای سیاسی نیز به صورت محسوس و نامحسوس در پیش از انقلاب انجام میشد، فعالان سیاسی در مساجد مشهد با یکدیگر آشنا میشدند و نخستین رفتارهای تشکیلاتی برای حرکتهای سیاسی را تمرین میکردند. همچنین انجام فعالیتهای فرهنگی، برگزاری کلاسهای آموزشی و اردو و کوهنوردی از پایگاههای مساجد در پیش از انقلاب آغاز شد، به ویژه مساجد کرامت و امام حسن مجتبی(ع) که رهبر معظم انقلاب کلاسهای آموزشی داشتند، نقش مهمی در آن زمان ایفا کردند و در پس از انقلاب نیز این برنامهها اجرا میشد.
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: خوشبختانه پس از انقلاب نیز مساجد با همین کارکرد جلو آمدند اما متأسفانه در برخی از مساجد این کارکردها مورد توجه قرار نمیگیرد؛ چرا که اکنون فعالیت برخی مساجد مشهد به همان ساعات نماز جماعت محدود شده و این مکان بزرگ با سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و هزینههایی که برای ساخت آنها صرف شده است، گاهی اوقات صبح تا ظهر یا بعد از ظهر و شبها تنها به مجلس ترحیم اختصاص پیدا میکند، در حالی که برخی مساجد دیگر جلسات بصیرتی، دورههای تربیتی و کلاسهای درسی برای همه گروههای سنی و جنسی برگزار میکنند.
وی با بیان اینکه باید کاری کنیم سه مکان مهم مسجد، مدرسه و خانه به هم پیوند بخورند و دارای کارکردهای مشترک باشند، گفت: بخشی از کارکردهای مدرسه را باید مسجد بر عهده بگیرد و برعکس برخی کارکردهای مسجد مانند اقامه نماز جماعت را مدرسه اجرا کند، خانواده نیز باید به گونهای با مسجد و مدرسه در ارتباط باشد تا این سه مکان مکمل یکدیگر باشند، اگر بتوانیم اینها را به درستی با یکدیگر مرتبط کنیم و خانوادهها کودکانشان را درون این مثلث تربیت کنند، نتایج خوب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل میشود.
خبرنگار: فریده خسروی