Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهروندان سوئیس در همه‌پرسی "ممنوعیت پنهان کردن کامل صورت" شرکت کردند. حدود 52 درصد از سوئیسی‌ها  به طرح "ممنوعیت استفاده از برقع یا نقاب در اماکن عمومی" رای دادند.

به گزارش عصرایران، قوانین سوئیس به دلیل سیستم دموکراسی مستقیم این کشور از طریق همه‌پرسی و با آرای مستقیم مردمی تصویب و اجرایی می‌شود.

سوئیس اینفو در این باره نوشت: ممنوعیت استفاده از نقاب (برقع) برای زنان مسلمان از سوی طرفداران احزاب راست در سال 2016 مطرح شد و پس از 4 سال اکثریت ساکنان کانتون‌های سوئیس به آن رای دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانتون‌ نوعی از تقسیمات کشوری در سوئیس است.

تعداد کل زنان برقع پوش سوئیس حدود 30 نفر تخمین زده شده است اما حامیان طرح، قانونی در سطح ملی برای ممنوعیت پوشش کامل صورت را ضروری می‌دانند/ عکس: Keystone 

این طرح در حالی اکثریت آرا را از آن کرد که نظرسنجی‌های پیشین حکایت از شکست احتمالی آن داشتند.

ممنوعیت استفاده از نقاب‌های حجاب در اماکن عمومی یک دهه پس از تصویب ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس آرای عمومی را به دست آورد.

براساس سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس هر موضوعی می‌تواند با داشتن بیش از 100 هزار امضا به همه‌پرسی و رای گیری گذاشته شود. این کشور ثروتمند حدود 8.6 میلیون نفر جمعیت دارد.

براساس این طرح، هیچ کس در هیچ کجای سوئیس نمی‌تواند صورت خود را به شکل کامل بپوشاند. البته در این میان استثنائاتی نیز وجود دارد. مردم می توانند به دلایل امنیتی، سلامتی و تغییر شرایط آب و هوایی از پوشش‌های صورت استفاده کنند. بنابراین استفاده از ماسک‌های پزشکی در حین شیوع کرونا در سوئیس قابل قبول است.

از سوی دیگر، استفاده از نقاب یا برقع صورت در عبادت‌گاه‌ها نیز پذیرفته شده است.

رای مردم به این طرح یک شکست برای دولت و پارلمان سوئیس محسوب می‌شود. آنها پیشتر به دلیل تعداد کم زنان برقع‌پوش اجرای این طرح را غیرضروری اعلام کردند.

دولت سوئیس در ماه‌های گذشته از مردم خواست تا برای حفظ صنعت گردشگری و رونق بیشتر آن استفاده از برقع در اماکن عمومی را ممنوع نکنند.

مقامات سوئیس اعلام کردند در صورت شکست طرح ممنوعیت استفاده از برقع و پوشش کامل صورت در رفراندوم از زنان برقع پوش می‌خواهند تا در صورت لزوم و در مراکزی مانند فرودگاه‌ها یا گذرگاه‌های مرزی صورت خود را به مقامات امنیتی  نشان دهند.

"اینس الشیخ" سخنگوی یک گروه فعال حقوق زنان و یکی از مخالفان این طرح، در این باره گفت: قانون و متون مربوط به طرح پیشنهادی، بی‌فایده، نژادپرستانه و تبعیض‌آمیز است.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: قانون پیشنهادی مشکلاتی ایجاد کرده است و در "سوئیس فقط 30 زن با پوشش برقع زندگی می‌کنند".

سوئیس دهه‌ها است که در باره راه‌کارهای یکپارچگی جامعه مسلمانان با جامعه غیر مسلمان بحث می‌کند.

نظرسنجی اداره آمار فدرال سوئیس در سال 2019 نشان داد که 5.5 درصد از جمعیت سوئیس مسلمان و بیشتر آنها یوگسلاوی تبار هستند.

ممنوعیت استفاده از برقع یادآور ممنوعیت ساخت مناره در سوئیس

سازمان‌دهندگان طرح ممنوعیت استفاده از برقع، طرح ممنوعیت ساخت مناره را در سال 2009 ارائه دادند. در آن سال نیز نتیجه نظرسنجی‌ها با همه‌پرسی مغایرت پیدا کرد و بیش از 57.5 درصد از مردم به طرح ممنوعیت ساخت مناره‌ رای دادند. این طرح نیز برای دولت و پارلمان وقت یک شوک به شمار آمد.

بحث در مورد نمادهای مختلف اسلام مانند برقع و نقاب از همان زمان آغاز شد و دو کانتون "سنت گالن" و "تیچینو" در دهه گذشته میلادی استفاده از برقع و نقاب برای زنان مسلمان را ممنوع کردند. در آن زمان سایر کانتون‌ها این پیشنهاد را رد کردند.

بیش از 60 درصد ساکنان کانتون جنوبی "تیچینو" در سال 2013 به ممنوعیت استفاده از برقع رای داد. 3 سال و نیم پس از پیروزی و اجرایی شدن این قانون 60 متخلف شناسایی و جریمه شدند. 32 نفر از متخلفان اوباش ورزشی و 32 نفر از آنها زنان با پوشش صورت بودند.

بیش از نیمی از کانتون‌های سوئیس نیز از قبل مقرراتی را برای ممنوعیت پوش صورت در حین تظاهرات یا رویدادهای ورزشی تائید و اجرایی کرده بودند.

بیشتر بخوانید: دولت سوئیس: بگذارید زنان مسلمان پوشیه بزنند/ گردشگری در خطر است مخالفت پارلمان سوئیس با ممنوعیت حجاب در این کشور رای مثبت پارلمان سوئیس به ممنوعیت برقع لینک کوتاه: asriran.com/003FOq

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ممنوعیت استفاده از برقع استفاده از نقاب طرح ممنوعیت کامل صورت همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه پرورش هوشمند گیاهان طراحی شد

مانی نادعلی، دانش آموز کلاس نهم دبستان و شرکت کننده هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: محصول پرورش هوشمند گیاهان غیر بومی را طراحی کرده ایم، برای اولین بار داخل ایران انجام شده و به کمک سنسور‌هایی که روی دستگاه نصب شده اطلاعات حوزه‌های خاک و آب را جمع آوری می‌کنند که اگر امکان بروز بارش باران تا ساعات آینده وجود دارد آبیاری به تعویق بیفتد تا صرفه جویی در آب اتفاق بیفتد.

وی افزود: دستگاه ما انرژی خود را به کمک پنل خورشیدی که خودمان هوشمندسازی کرده ایم فعالیت می‌کند و هر طرفی که آفتاب حرکت کند پنل هم حرکت خواهد کرد تا ماکسیمم انرژی خورشید را دریافت کند.

نادعلی تصریح کرد: دوربینی را روی محصول خود داریم تا پنل خورشیدی در حال گردش بتواند بهترین نقطه را برای جذب انرژی نور خورشید را پیدا کند و همین عکس‌ها برای کشاورز و هوش مصنوعی ارسال می‌شود تا هوش مصنوعی سلامت گیاه را ارزیابی کند و در صورت سلامتی پیام سلامتی ارسال می‌کند و در صورت وجود آفت در گیاه زنگ خطر را اعلام خواهد کرد.

دانش آموز کلاس نهم دبستان و شرکت کننده هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران ادامه داد: در حال تهیه داده برای تمام گیاهان و شرایط نگهداری و کنترل آنها هستیم.

وی گفت: گیاهان غیربومی در صورت ورود به ایران چندین برابر مراقبت بیشتر نیازمند هستند، دستگاه ما به صورت کامل و اتوماتیک کار مراقبت را انجام می‌دهد و دیگر لازم نیست افراد روی روند رشد نظارت داشته باشند. برای هر فصل مختلف برنامه نیازمند گیاه مورد نظر باید نصب شود تا دستگاه به صورت اتوماتیک کنترل را برعهده بگیرد، دستگاه به صورت خانگی داخل گلدان و باغچه منازل و کشت صنعتی در باغ‌ها کارایی دارد، هم اکنون این دستگاه تجاری سازی نشده است و نسخه پنجم آن در حال ساخت برای باغچه هاست که مسئولیت کامل یک درخت را برعهده بگیرد و مراقبت کامل را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران
  • نقش سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
  • دستگاه پرورش هوشمند گیاهان طراحی شد
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • ایمن سازی کانال های آبی شهر ری/ایمن سازی کامل در گرو تامین اعتبار
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای ۳ فرزند به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند
  • ۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار
  • سوییس به معاهده آرتمیس پیوست
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر