برخی کارگردان ها قدرت حرفه ای خود را از دست داده اند/ زمینه سریال سازی در استان های ترک زبان بالاست
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۸۸۸۳
«حسین سلطان محمدی» منتقد سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره سریال «چوب خط» که این شب ها از شبکه سه پخش می شود، گفت: اولین سکانس سریال که سکانس معرفی یکی از شخصیت ها بود، به این شکل که در کارخانه دستگاه را روشن می کند و آتش می گیرد یک جورهایی شبیه به فیلم شیشلیک بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: طنز این سریال نیز طبق معمول غلو آمیز است و در فضای مجازی بخشی از این سریال را اشتباه برداشت کردند. سکانسی که روی سر یکی از خانم ها آب پاشیدند و با سشوار سعی داشتند لباس خیس او را خشک کنند و در فضای مجازی همه این سکانس را مورد نقد قرار دادند که خشک کردن مو با سشوار از روی لباس!
این منتقد همچنین عنوان داشت: اجرای این سریال طوری نخ نما شده است. آن صحنه ای که اهالی خانه چمدان پدرشان را باز می کنند که ببینند چه سوغاتی برایشان آورده است و می بینند چوب آورده و مشخص است که برای فروش آورده است. یک سوال اینجا بوجود می آید و آنهم اینکه شمایی که در چمدان را باز می کنید چرا از پدرتان سوال نمی کنید چه سوغاتی برایتان آورده است؟ اصلا پدرتان کجاست؟ در بین خانم های آن سکانس هیچ درک جمعی دیده نمی شد.
وی ادامه داد: این سریال یک جورهایی شبیه به سریال دیوار به دیوار است که در نوروز پخش می شد. شلوغی آدم ها و خانه ای بزرگ که اتاق های زیادی داشت این فضا را در ذهن مخاطب تداعی می کند.
وی درباره حضور کارگردان های کار اولی در سازمان صداوسیما نیز گفت: اگر نظارت بر متن داشته باشند حتی اگر کارگردان به نام هم نباشد می تواند موفق باشد. حتی این مدت اخیر شاهد خروجی کارهای برخی کارگردان ها بودیم که سالها است کار نکردند و قدرت حرفه ای شان را از دست دادند و اجراهای خوبی نداشتند و داستانی در سریال هایشان دیده نمی شد.
** سریال جلال نشان داد، زمینه فیلم سازی در استان های ترک زبانمان بالا و قوی است
سلطان محمدی افزود: در وهله اول به این دلیل که بخشی از برهه روایی این سریال شبیه به تاریخی است که در سریال در چشم باد روایت می شود بهتر است با این سریال قیاس شود.
وی ادامه داد: خیلی کم پیش می آید که سریالی محصول معاونت استان ها باشد و به شبکه سراسری برسد و استثنا است. وقتی سریالی که در استان ها تولید شده در دو فصل به شبکه سراسری می رسد دو حالت دارد یکی اینکه معیارهایشان را کم گرفتند و دیگری اینکه سریال واقعا قوی عمل کرده است و ساختار منسجمی داشته است وگرنه از این دست سریال ها در شبکه های استانی زیاد داریم مثل سریال باجناق لار که آنهم به زبان آذری است. هرچند درهمین امسال یادم است یک سریال استانی را به شبکه یک آوردند که خیلی خوب نبود.
وی در ادامه نیز بیان داشت: این سریال از آن دسته سریال هایی است که استان ها برای نشان دادن ویژگی های بومی شان به سمتش رفتند. آذری ها در کنار سریال هایی که در شبکه های سراسری برای اقلیم شان به خصوص سریال های محمدرضا ورزی در حوزه قیام مشروطه در آذربایجان و ارتباطش با تهران ساخته شده است، چنین سریال هایی هم دارند. تنها سریالی که در این فضا خوب پیش رفته نون خ است که آنهم در فضای کمدی است برای همین است که کردها هم این سریال را خیلی دوست دارند. اما در مورد پایتخت هم همین طور است و شمالی ها با اینکه نقد می کنند اما دوستش دارند.
وی افزود: اما اینکه این شاخصه را تبریزی ها بیشتر کار می کنند نشان می دهد پیشینه فیلم سازی در استان های ترک زبانمان بالا و قوی است. حتی یادم است یک سال در جشنواره فیلم فجر یکی از کارگردان ها برای ساخت فیلم خود که بومی هم بود بهترین جایزه کارگردانی را دریافت کرد. به همین خاطر سریال سازی بر اساس ویژگی های گویشی محتوایی تاریخی و ... در استان ها نشان می دهد که استان های آذری زبانمان قوی تر حرکت می کنند و اینکه پشتوانه خوبی برای استان ها است که می تواند برای امثال آذری زبان ها الگو باشد.
وی درباره بازی علیرضا مهران در قامت شخصیت سید محمدعلی قاضی طباطبایی یکی از مبارزین شیعه در دوره پهلوی، گفت: گریم خوبی دارد. این تطبیق چهره، بیشتر برای نسل اول و دوم انقلاب مهم است. نسل های فعلی، تا حدی نیاز به برابرگذاری دارند. ولی هم در این طراحی چهره و انتخاب بازیگر مناسب از نظر فیزیک، ما شاهد نوعی ارتقای توان حرفه ای در شناسایی بازیگر و سپس، کار بر روی چهره آن، در تلویزیون خودمان و حتی در سینما هستیم. حالا این کار که در تراز، آثار استانی است، هم خیلی جالب است، حتی اگر از تهران، ناظری حرفه ای بالای سر کار بوده باشد. در هر صورت، نگاه و انتخاب و تلاشی دقیق و قابل تحسین را شاهدیم.
** سریال ماندگاری در سال ۹۹ نداشتیم
وی ضمن ارزیابی سریال های سال ۹۹ تلویزیون نیز گفت: امسال تلویزیون سریال ماندگاری نداشت و برای همین است وقتی سریال در چشم باد مسعود جعفری جوزانی از آی فیلم پخش می شود مخاطبان بسیاری پیدا می کند و مردم آن را هنوز دوست دارند.
سلطان محمدی درباره چینش سریال های نوروز ۱۴۰۰ تلویزیون نیز گفت: کاری ندارم گاندو مناسب نوروز هست یا نه اما خوب است چه کسی گفته که در نوروز همه باید بخندند؟
این منتقد همچنین درباره شبکه نمایش خانگی نیز بیان داشت: در دهه ۶۰ و ۷۰ در حوزه سینما کارها را دسته بندی می کردند و می گفتند برای مثال برای سال آینده ما به دو کار کودک، دو جنگی، دو کار اجتماعی مجوز تولید می دهیم که سلیقه همه مخاطبان را پوشش دهد. سوالم اینجا است که چرا در شبکه نمایش خانگی چنین دسته بندی وجود ندارد؟ چرا مدام ما شاهد آثاری هستیم که خشونت فراوانی دارند و حالا که ناظری بر روی محتوای این سریال ها وجود ندارد افرادی که مخالف خشونت در فیلم ها بودند الان کجا هستند؟
وی ادامه داد: پلتفرم ها می توانند بلیط این فیلم های خشن را بالاتر بفروشند و سهمیه بندی کنند که مخاطب متوجه شود و برای دیدنش احتیاط کند. برخی ها با این نیت که این فیلم ها مناسب تماشا با خانواده هست اشتراک برخی پلتفرم ها را می خرند و وقتی سریال را دیدند تازه متوجه می شوند که چه اشتباهی کردند و اصلا مناسب تماشا با خانواده نبوده است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سریال چوب خط سریال جلال تلویزیون تلویزیون در سال 99 کارگردان ها استان ها سریال ها حرفه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۸۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو میشود
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه دوره موشک تمام نشده، وقتی زبان؛ وتو میشود، گفت: ۶۰ هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت فرسا به سر میبرند و ۷۵ درصد مجروحان غزه را زنان و ۷۰ درصد مفقودان نیز زنان و کودکان غزه تشکیل میدهند. - اخبار سیاسی -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اولین همایش بینالمللی "غزه زنده است" با محوریت اصلی فعال کردن دیپلماسی زنان در حوزه مقاومت امروز در دانشگاه الزهرا(س) با هدف فعال کردن دیپلماسی زنان در حوزه مقاومت، پاسداشت مقام انسانیت، همدردی با مردم مظلوم و مقتدر غزه به ویژه زنان و کودکان و تبیین ابعاد گوناگون عملیات "وعده صادق" در مقابل رژیم صهیونیستی با حضور جمعی از وزیران، سفرای کشورها، نماینده حماس در تهران، نماینده جنبش جهاد اسلامی و فعالان سیاسی و بینالمللی در حال برگزاری است.
ناظم بکائی رئیس دانشگاه الزهرا در ابتدای این مراسم گفت: ما در این برهه به بحران سختی رسیدهایم، اینک زمان رویاروی حق و باطل و زمان ظهور آخرین ذخیره الهی برای نجات بشریت رسیده است.
وی ادامه داد: اینک 200 روز از اتفاقات غزه میگذرد، آن هم در پیش چشمان بی فروغ انسانها و شاهدان بی تفاوت. زنان و کودکان گرسنگی را در شعب ابی طالب کشیدهاند و اینک دوباره در غزه. تشنگی را در عاشورا کشیدهاند و اینک در غزه. حمله و غارت و اسارت را دیدهاند اما این بار در غزه.
ناظم بکائی با اشاره به اینکه ما در دانشگاه الزهرا دست در دست هم برای گذر از این برهه خجالتآور بشری بهپا خواستهایم، اظهار داشت: ما باید در بستر دانشگاهی با کمک دانشمندان مختلف و فعال کردن دیپلماسی علمی به یاری زنان و کودکان غزه برویم که برای این مسیر هم سرداران زیادی را تقدیم کردهایم.
رئیس دانشگاه الزهرا با تاکید بر سخنان رهبری در خصوص وعده صادق و دفاع ایران گفت: رهبری پس از وعده صادق به بار اصلی زحماتی که در این بین بر دوش همسران و فرزندان نیروهای مسلح است تاکید داشتند.
* خزعلی: 60 هزار زن باردار در غزه شرایط بحرانی دارند
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه این مراسم با اشاره به اوضاع بحرانی زنان و کودکان غزه خاطرنشان کرد: طی 6 ماه گذشته زنان و کودکان غزه سختترین رنج ها و شکنجه را تحمل کردهاند. بیش از 35 هزار شهید در غزه را زنان و کودکان تشکیل میدهند.
وی افزود: بیش از 3500 زن بیوه شدهاند. گرسنگی، قحطی، فشار، شکنجه و آزار متاسفانه عادت روزمرهای شده که از غزه به نمایش در میآید. 70 درصد قربانیان جنگ اخیر را زنان و کودکان تشکیل میدهند و این در حالی است که در بازه زمانی 2008 تا 2023 کمتر از 14 درصد مرگ و میر فلسطینیان را زنان و کودکان تشکیل میدادند.
خزعلی با اعلام این خبر که 60 هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت فرسا به سر میبرند، گفت: 75 درصد مجروحان غزه را زنان و 70 درصد مفقودان نیز زنان و کودکان غزه تشکیل میدهند و متاسفانه مجامع بین المللی سخنی ضعیف بدون عملیات بر زبان جاری میکنند و اگر وتو همان را هم خاموش نکند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرد: 225 قطعنامه بیخاصیت تاکنون توسط شورای امنیت ملی صادر شده که 55 قطعنامه را امریکا وتو کرده است. آیا میتوان امیدی به این مجامع بست؟ آیا امروز روز سخن، گفتمان و منطق است؟ یا زبانی جز زبان قدرت برای تفهیم به خونخواران و جنایتکارانی که به نسلکشی در پیش هزاران دوربینی که کار آنها را مخابره میکند لازم است؟ آنها با وجود همه اینها با وقاهت به کار خود ادامه میدهند وظیه ما آماده شدن در مقابل آنان است.
خزعلی یادآور شد: از مومنین خواسته شده تا در برابر ظلم، قدرت داشته باشند. حال بخشی از این قدرت در علم و تکنولوژی و موشکهای نقطهزن قرار دارد و فریادهای صحیح و رساست که میتواند پیام مظلومین را آنچنان مخابره کند که به گوش همگان برسد. در این بین فریاد «فلسطین باید آزاد شود» سهم به سزایی خواهد داشت چرا که سخن امروز دانشجویان به رسمیت شناخته شدن یک کشور، آن هم فلسطین است.
وی با اشاره به نابودی تمام قلعهها و گنبدهای آهنین دشمن گفت: این نابودی با قدرت رسانه، قلم و علم و دانش محقق شد و نه فقط موشک. خانههایی که طی دهههای گذشته به واسطه جنجال و دروغ ایجاد کرده بودند، همگی فرو ریخت و همان رسانه ها عامل فروریختن زندگی عنکبوتی آنها شد و این قدرت مردم را نشان میدهد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پایان گفت: دوره موشک تمام نشده، وقتی زبان؛ وتو میشود. دشمن همه آنچه به غلط ترسیم و به جهان ارائه کرد بود با یک رعب فروریخت.
انتهای پیام/