Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسم خانه‌تکانی با نزدیک شدن به نوروز در بین مردم متداول بوده که شست‌وشوی قالی‌ها یکی از همین موارد است. در گذشته خانم‌های خانه در حیاط منزل، قالی‌ها را می‌شستند و پس از چند روزی در زیر گرما و نور آفتاب، قالی خشک شده و تمیز را برای آغاز سال نو پهن می‌کردند.

حالا سال‌هاست که با تبدیل شدن خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌ها عملاً شست‌وشوی قالی در خانه‌ها امکان‌پذیر نیست و نکته مهم‌تر اینکه با وضعیت ذخایر آبی، شستن فرش با آب شرب شهری هم منطقی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالی‌ها ناقل کرونا نمی‌شوند

در آستانه سال نو و بازار داغ شست‌وشوی قالی به سراغ رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف و قالیشویان می‌روم. وی درباره برخی از نگرانی‌های مردم در بحث شست‌وشوی قالی و احتمال شیوع کرونا می‌گوید: در قالیشویی بحث شست‌وشو مطرح است و با مواد شوینده مخصوص شسته می‌شود حتی آب ژاولی که برای فرش استفاده می‌شود، گندزدا و میکروب‌زدا است و حالت سفیدکنندگی نیز دارد و کاملاً با رعایت مسائل بهداشتی قالی‌ها شسته و تحویل شهروندان می‌شود.

‌هادی مخملی در پاسخ به این پرسش که چند کارگاه قالیشویی زیر نظر این اتحادیه فعالیت دارند، می‌افزاید: در مشهد حدود 80 کارگاه قالیشویی مجوزدار ثبت شده است که این قالیشویی‌ها، کارگاه‌هایی هستند که به صورت قانونی و دارای مجوز و پروانه کسب و تحت پوشش اتحادیه هستند. 

نرخ‌نامه امسال

وی درباره نرخ‌نامه شست‌وشوی قالی بیان می‌دارد: در نرخ‌نامه جدید قیمت‌ها پس از حدود یک سال و نیم، افزایش یافته است که نرخ مصوب اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف و مواد مصرفی سال 99(رسته) قالیشویی به این شرح است، که قیمت اعلامی برای هر مترمربع فرش یا موکت است که به تناسب ویژگی فرش متفاوت است: هر مترمربع فرش ماشینی (500شانه به پایین) 70هزار ریال و (500شانه به بالا)

90 هزار ریال، فرش دستباف تیره 140 هزار ریال، فرش دستباف معمولی روشن و قالیچه دستی 225هزار ریال، موکت طرح‌دار و پرزدار 65هزار ریال، موکت معمولی 45هزار ریال، قالیچه ماشینی 160 هزار ریال، کناره ماشینی 160 هزار ریال و کناره دستی 190 هزار ریال است.

وی در ادامه خاطرنشان می‌سازد: با توجه به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای خدمات قالیشویی با افزایش مراجعان مواجه‌ایم و از آنجا که تلفن‌های بسیاری در فضای مجازی برای قالیشویی درج شده است از شهروندان تقاضا داریم در رابطه با برون‌سپاری و دادن فرش‌ به قالیشویی حتماً دقت لازم را داشته باشند .

تماس با اتحادیه

مخملی تصریح می‌کند: افراد سودجو همیشه هستند که از این روزها سوءاستفاده می‌کنند و با توزیع تبلیغات و تراکت و گذاشتن آگهی در سایت‌های مجازی که ما آن را غیرمجاز می‌دانیم، اقدام به جذب مشتری می‌کنند. این‌ها افرادی هستند که بدون مجوز کار می‌کنند و جا و مکان مشخصی ندارند و فقط با یک موبایل و وانتی که دارند، فرش‌های مردم را جمع می‌کنند و نمی‌دانیم در کجا و به چه کسی فرش‌ها را برای شست‌وشو می‌دهند. بر فرض اینکه کلاهبرداری هم نکنند ولی پاسخگوی مشکلات و خسارت‌های احتمالی نخواهند بود. برای اطمینان خاطر با شماره‌های اتحادیه تماس حاصل فرمایند و از صحت اعتبار و مجوز قالیشویی مورد نظرشان مطمئن شوند که زیر نظر اتحادیه و دارای مجوز باشند تا امکان پاسخگویی خسارت و مشکلات احتمالی بعدی فراهم شود. شهروندان مشهدی می‌توانند با شماره‌های 38546309 و 38544219 که در رسانه‌ها اعلام شده و مختص به پاسخگویی برای همین موضوع است، تماس حاصل کنند و با ذکر نام قالیشویی از مجاز بودن آن اطلاع پیدا کنند .

رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف و قالیشویان در ادامه اظهار می‌دارد: شهروندان هنگامی که قالی را تحویل قالیشویی می‌دهند، کارت شناسایی راننده را رؤیت کنند و حتماً مشخصاتش را یادداشت کنند و شماره وانتی که برای حمل فرش‌ها به درب منزلشان می‌آید را نیز یادداشت کنند که این دقت سبب می‌شود ما را در ارائه خدمت بهتر یاری کنند .

 وی درباره ادعای برخی از قالیشویی‌ها که ادعا می‌کنند روشویی ویژه و سفارشی فرش انجام می‌دهند و اینکه چنین خدمتی در نرخ‌نامه وجود دارد، بیان می‌دارد: در نرخ‌نامه چنین چیزی نداریم و برخی از قالی‌ها مانند فرش‌های ماشینی کرم شست‌وشویش مشکل‌تر و ممکن است دوبارشویی کنند و آن‌ها همه در تعرفه دیده شده است و قالی‌های 24 متری و قواره متراژ بالا و قالی‌های اعلا و دستباف برای شست‌وشو نرخ توافقی دارند و پول کرایه حمل و نقل نیز ممنوع است که در نرخ‌نامه قید شده است .

طرح جشنواره نوروزی

مخملی از طرح جشنواره نوروزی ویژه 1400 اطلاع می‌دهد و می‌گوید: در حال حاضر بیشتر قالیشویی‌ها در طرح جشنواره نوروزی ویژه 1400 هستند که این نیز در صورت تمایل آن‌هاست که در این طرح قالیشویان تا 15 درصد نسبت به نرخ‌نامه می‌توانند به مشتریان تخفیف بدهند و این طرح تا 15 فروردین ادامه دارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: قالی شویی کرونا نرخ نامه شست وشوی قالی نرخ نامه فرش دستباف هزار ریال قالی ها فرش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واعظ شامگاه دوشنبه در حاشیه اکران فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران آزمایشی سینما دانش قوچان اظهار کرد: سینما دانش قوچان که متعلق به اداره آموزش‌وپرورش این شهر است از دهه ۶۰ تأسیس شد و به علت برخی مشکلات در دهه ۷۰ تعطیل شد.

سرپرست آموزش‌وپرورش قوچان با اشاره به اینکه این سینما با مشارکت بخش خصوصی در دهه ۹۰ آغاز به کار مجدد کرد اما شیوع ویروس کرونا دوباره این سینما را به تعطیلی کشاند، تصریح کرد: متأسفانه وجود برخی مشکلات پس از کرونا و نبود همتی در جهت بازگشایی مجدد این سینما به سمتی کشاند تا بیش‌ازپیش مستهلک‌شده و منابع مالی و بیت‌المال هدر رود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز شهروندان به این مکان تفریحی فرهنگی به‌ویژه قشر نوجوان و جوان اهمیت راه‌اندازی این مجموعه را با قید فوریت دوچندان کرد، افزود: در این راستا برای مدت آزمایشی یک‌ماهه تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اکران‌های مردمی عمار بسته شد تا بتوان بر اساس حضور مردم در این بازه زمانی به سمت جذب اعتبار از طریق خیرین و نهادهای مرتبط برویم و سینمایی درخور شأن آماده‌سازی کنیم.

واعظ بابیان اینکه بهسازی و تعمیر سینما برای صندلی، پرده، صوت و … حدود ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: امشب اکران آزمایشی فیلم آسمان غرب به‌عنوان اولین اکران برای بسیج دانشجویی برگزار و در روزهای آتی نیز برای دیگر اقشار جامعه اکران خواهد شد.

کد خبر 6085971

دیگر خبرها

  • فروش گوشت لاکچری در قم ممنوع شد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد
  • راه اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در لرستان
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران : بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟