Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-29@11:24:49 GMT

آیا برای زلزله مهم بعدی آماده ‌ایم؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۹۵۹۹

آیا برای زلزله مهم بعدی آماده ‌ایم؟

به گزارش تابناک، روزنامه شرق  نوشت: مهم‌ترین مثال زلزله پنجم دی‌ماه ۱۳۸۲ بم است که زلزله‌ای با بزرگای ۶.۵ موجب کشته‌شدن حدود یک‌سوم جمعیت شهر شد! این موضوع عمدتا به دلیل «روش ساخت خانه‌ها» است که در صورت لرزش در معرض ریسک بالای فروریختن هستند. بسیاری از ساختمان‌های جدید بر مبنای کسب سود بیشتر و صرفا سرمایه‌گذاری، بدون درنظرگرفتن اولویت خطر زمین‌لرزه ساخته می‌شوند؛ بنابراین حتی زمین‌لرزه‌های نه‌چندان شدید هم می‌توانند تعداد نسبتا زیادی جان‌باخته داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورقه عربی در جنوب غربی ایران از پوسته قاره‌ای و پوسته اقیانوسی تشکیل شده است. در منطقه زاگرس در غرب ایران، دو ورقه زمین‌ساختی با پوسته قاره‌ای به هم می‌رسند و یک منطقه بزرگ برخورد تشکیل می‌دهند. ضمنا در منطقه مکران در راستای گسل ساحلی مکران، فرورانش ورقه اقیانوس هند به زیر ‌ورقه ایران رخ داده است. در خلیج عمان، یک ورقه اقیانوسی به زیر ورقه دیگر –قاره‌ای- می‌رود؛ به همین دلیل است که «زمین‌لرزه‌های عمیق» در این منطقه (مکران ایران و پاکستان) رخ می‌دهد.

نه سکون گسل‌ها به‌ معنای اتمام زمین‌لرزه است و نه پرزلزله‌بودن الزاما به‌ معنای شروع فوری فعالیت گسل برای رخ‌دادن یک زلزله شدید. با توجه به سابقه زلزله‌های بزرگ در ایران، به‌طور متوسط در هر دهه، حدود دو زلزله با بزرگای بالای هفت در فلات ایران ممکن است رخ ‌دهد. متناسب با رخداد زلزله‌های بزرگ، زلزله‌های کوچک هم رخ می‌دهند و در ایران سالانه حدود ۲۰۰ زلزله با بزرگای بیش از چهار و حدود ۲۰ هزار زلزله با بزرگای بیش از دو رخ می‌دهند. زلزله‌های کوچک دست‌کم می‌توانند هشداردهنده باشند. تغییرات تنش می‌تواند به القای رخداد زمین‌لرزه مهمی در گسل مجاور بینجامد. رخداد زلزله‌های متوالی بعد از رویدادهای متوسط (با بزرگای پنج) را می‌توان در زلزله‌های ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ۱۳۰۹ سلماس، ۹ و ۱۰ شهریور ۱۳۴۷ دشت بیاض و فردوس در ایران، ۲۶ مرداد ۱۳۷۸ ایزمیت و ۲۴ آبان ۱۳۷۸ دوزجه ترکیه، ۲۹ شهریور ۱۳۷۸ چی‌چی تایوان، ۱۴ و ۲۸ مرداد ۸۲ (با بزرگای متوسط) و سپس پنجم دی‌ماه ۱۳۸۲ بم و ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ مورموری ایلام و پنجم اردیبهشت ۱۳۹۴ تپال و مثال‌های متعدد دیگر نشان داد. لازم به یادآوری است که گسیخته‌شدن یک گسل فعال که مدتی در سکوت و نبود لرزه‌ای به سر برده، قبلا نیز تجربه شده است. مثلا می‌توان به زلزله ۱۰ اکتبر ۱۹۸۰ الاصنام ‌الجزایر اشاره کرد که تیمی فرانسوی-الجزایری از یک سال قبل بر روی گسل الاصنام مشغول برداشت میدانی با شبکه لرزه‌نگاری بود و حتی یک زمین‌لرزه از این گسل در بازه یک‌ساله یادشده ثبت نشد تا اینکه در ساعت ۱:۲۵ بعدازظهر دهم اکتبر ۱۹۸۰، زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۷.۲ موجب حدود پنج هزار کشته و ۹ هزار مجروح شد. اصولا زلزله‌ای که نزدیک شهر رخ می‌دهد، بیشتر مردم را وحشت‌زده می‌کند. اینکه زلزله‌های با بزرگای چهار و پنج از وقوع زلزله‌هایی با توان بالا جلوگیری می‌کنند یا نه، لزوما چنین نیست. شاید این زلزله‌ها مانند کبریت در انبار باروت بوده و محرک رخدادهای بزرگ‌تر باشند. کار منطقی آن است که این زلزله‌های کوچک را نشانه فعال‌بودن همان منطقه در نظر بگیریم و بر اساس درک فعال‌بودن هر منطقه، درباره افزایش سطح آمادگی در آن ناحیه برای سناریو زلزله شدید احتمالی بعدی تلاش کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سینوفارم پاپ فرانسیس آرامکو عربستان شرق زلزله زلزله بزرگ سینوفارم پاپ فرانسیس آرامکو عربستان زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۹۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش شرکت آب منطقه‌ای یزد برای جلوگیری از خسارات ناشی از سیل

ایسنا/یزد سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای یزد از اقدامات موثر این شرکت در قبل، حین و بعد از سیل خبر داد.

«افشین عالمی» در این باره گفت: به دنبال هشدار وقوع سیل و بارندگی از سوی اداره کل هواشناسی و ستاد مدیریت بحران استان، بلافاصله جلسه مدیریت شرایط اضطراری این شرکت تشکیل شد و به سرعت عملیات لایروبی و اصلاحی بر روی بندهای خاکی و تغذیه مصنوعی به خصوص بندهای کوه کاسه و صادق آباد در دستور کار قرار گرفت.  

وی همچنین به مصوبات دیگر این جلسه اشاره کرد و  افزود: از پیمانکاران درخواست شد تا علاوه بر انتقال تجهیزات و ماشین آلات، آمادگی کامل جهت کمک رسانی در صورت نیاز را داشته باشند.  

این مسئول همچنین خاطر نشان کرد: مدیران، معاونین، کارشناسان و هشت گروه گشت و بازرسی این شرکت، مسیر جریان سیل در بندها و رودخانه های  سراسر استان را پایش و کنترل کردند تا در صورت وجود مشکلات و موانع، اقدامات لازم صورت پذیرد.

عالمی همچنین به اقدامات قبل از وقوع سیل روز های گذشته اشاره کرد و گفت: باتوجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی ها لایروبی و آماده سازی بندهای رحیم آباد و رودخانه شور ابرکوه، بندهای صادق آباد و دره گاهان تفت، بند های شهرستان مروست، بند دربید یزد، بند بهادران مهریز و بند شهستان بهاباد در جهت مدیریت سیلاب انجام شد.  

وی با اشاره به اینکه عملیات مرمت و تثبیت بندهای بالادست در گذشته انجام شده است، افزود: سیل بندها و دیواره های هدایت کننده آب به بند های شهرستان اردکان و عقدا و همچنین بند کرخنگان بهاباد، مرمت و آماده آبگیری شد.  

سرپرست معاونت طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای به دیگر اقدامات این شرکت قبل از وقوع سیل اشاره و اظهار کرد: یک تیم مشاور و پیمانکار جهت عملیات تکمیل بندهای کوه کاسه در نظر گرفته شد و همچنین نقشه برداری هوایی از مخزن این بند انجام شد.  

عالمی در ادامه عنوان کرد: ماشین آلات مورد نیاز در محل بندهای رحیم آباد، مرور، صادق آباد و کوه کاسه مستقر شد تا در صورت نیاز برای عملکرد بهتر این بندها وارد عمل شوند.  

وی افزود: جهت کنترل آب بندهای پایین دست بندهای رحیم آباد و جلوگیری از ورود آب بیشتر، دریچه اصلی این بندبسته شد.  

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد، عالمی در پایان به بعضی از اقدامات این شرکت هم در حین وقوع سیل اشاره کرد و گفت: در هنگام وقوع سیل خاکریزهای حفاظتی در اطراف میل چاه قنوات موجود در بند های صادق آباد ایجاد شد و همچنین بازگشایی مسیر انحراف آب و کنترل مستمر دبی بند شماره ۴ رودخانه کوه کاسه و انتقال سیل به بند شماره ۵ و جلوگیری از ورود سیلاب به بند شماره ۶ انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آماده‌باش شرکت آب منطقه‌ای یزد برای جلوگیری از خسارات ناشی از سیل
  • پس‌لرزه‌های موضعگیری اخیر علی مطهری درباره نوروز
  • محققان آلمانی: سد کالپوش عامل زلزله روستای حسین آباد
  • وقوع زمین لرزه در کابل
  • کاهش فوری تب در منزل
  • برای نخستین بار در جهان شکل گرفت؛ چاپ سه بعدی این بخش از بدن حین جراحی
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • زمین لرزه سالند خسارتی در پی نداشت
  • زلزله در تنیس روی میز جهان؛ بنیامین فرجی کیست؟
  • زلزله سالند دزفول خسارتی نداشت