Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: نوع نگاه مقلدین آیت الله سیستانی پس از دیدار ایشان با پاپ تغییر خواهد کرد و در واقع این پیام به پیروان ایشان منتقل شد که باید با رواداری و تعامل بیشتری رفتار کرد.

آیت الله محمدعلی ایازی در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اشاره به دیدار اخیر آیت الله سیستانی و رهبر مسیحیان کاتولیک جهان گفت: این دیدار نامتعارف نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که در قرآن کریم نیز بحث و گفت و گو، تعامل و به رسمیت شناختن حقوق متقابل ادیان مطرح شده است. در واقع خداوند در آیات مختلفی این مسأله را مطرح کرده و شیوه پیامبر(ص) نیز به گونه ای بود که با اهل کتاب صحبت و گفت و گو می کردند.

کار آیت الله سیستانی بسیار مهم و ارزنده است

وی افزود: در ائمه نیز امیر المومنین(ع)، امام موسی الکاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام عسکری(ع) چنین رویه ای داشتند و باید گفت که این مساله در فرهنگ شیعه همواره وجود داشته است و تقریبا قبل از آیت الله سیستانی، مرحوم آیت الله میلانی، مرحوم آیت الله بروجردی و امام موسی صدر و همچنین عالمان بسیار بزرگی درصدد بودند تا چنین فرهنگی را به وجود آورند. فرهنگی که در آن به رسمیت شناختن حقوق مذاهب دیگر لحاظ می شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ادامه داد: علیرغم همه این موارد، حرکتی که آیت الله سیستانی انجام دادند در شرایطی که فضای عراق با وجود گروه های تروریستی نظیر داعش و جریاناتی که ضدیت با غیر را ترویج می کنند توأم شده، بسیار مهم و ارزنده است.

آیت الله سیستانی از حقوق اقلیت ها در عراق و به رسمیت شناختن حقوق شهروندی جدای از مذاهب و عقاید دفاع می کنند

این استاد دانشگاه بیان کرد: آیت الله سیستانی تاکنون به شدت از حقوق اقلیت ها در عراق و به رسمیت شناختن حقوق شهروندی جدای از مذاهب و عقاید دفاع کردند و به نظرم این نقطه ای عطف تاریخی بوده است.

وی با بیان اینکه آثار این دیدار از دو جهت حائز اهمیت است، گفت: یکی اینکه چنین ملاقاتی برای کشوری چون عراق پس از آن همه جنگ های داخلی و فضای خشونتی که اتفاق افتاده بود، در جهان اسلام و خود کشور عراق حائز اهمیت بود.

منش و کردار آیت الله سیستانی نه تنها در عراق بلکه در جهان تشیع و ایران موثر است

ایازی ادامه داد: نکته دوم این دیدار به جهان تشیع مربوط می شود. ما همیشه ملاقات هایی در حد کاردینال ها یا روسای مذاهب را در جهان تشیع شاهد بودیم، ولی در جهان تشیع چنین ملاقاتی میان پاپ با دو میلیارد و اندی پیرو و یکی از مراجع بزرگ شیعیان بسیار مهم است و این هم وابسته به منش و رفتاری بوده که آیت الله سیستانی در 20 سال اخیر به عنوان مرجعیت شیعه به کار گرفتند. رواداری دینی و تاکید بر حقوق شهروندان و دفاع نمودن از حقوق اقلیت ها آن هم با صراحت و شفافیت از سوی آیت الله سیستانی در عراق، نکته ای ممتاز و قابل تقدیر است.

او گفت: منش و کردار آیت الله سیستانی نه تنها در عراق بلکه در جهان تشیع و ایران موثر است. متأسفانه کسانی درصدد بودند این مساله را کوچک انگاری کنند یا اشاره به مسائل دیگری خارج از ماجرا می کردند. با اینکه عده ای قصد داشتند این دیدار را ساده و معمولی جلوه دهند، اما این موضوع آثار ملموسی روی علاقه مندان آیت الله سیستانی گذاشته و ایشان تقریبا بزرگترین مرجعی هستند که در ایران مقلد دارند و در کشورهای دیگر اسلامی نیز، ایشان بزرگترین مرجع شیعیان محسوب می شوند.

اشاره به یک روایت تاریخی 

ایازی بیان کرد: نوع نگاه مقلدین ایشان پس از این دیدار تغییر خواهد کرد و در واقع این پیام به پیروان ایشان منتقل شد که باید با رواداری و تعامل بیشتری رفتار کرد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره ای تاریخی به نامه امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر گفت: مالک می خواست فرماندار منطقه شامات شود. در آن مناطق جمعیت زیادی غیرمسلمان زندگی می کردند و مهم بود کسی که از طرف اسلام می خواهد بر آنجا حکومت کند چگونه باید با آن جمعیت برخورد کند. امیرالمومنین در آن نامه به مالک می نویسد: کسانی که تو می خواهی بر آنها حکومت کنی تَغتَنِمُ أکلَهُم ؛ فإنَّهُم صِنفانِ : إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ» یا این ها برادران دینی تو و یا هم نوعانت هستند. اتفاقا در پوسترهایی که پیش از دیدار آیت الله سیستانی و پاپ منتشر شده بود، این عبارت امیرالمومنین نیز آمده بود.

آیت الله سیستانی راه را برای طرفداران خشونت مسدود کردند

وی افزود: بالاخره امروز ما در جهانی زندگی می کنیم که حرف اولش بحث «کرامت انسان» است. کرامتی که قرآن آن را مطرح کرده است. یعنی بحث اینکه ما چه عقیده و تفکری داریم یک مسأله است و بحث اینکه ما که چنین تفکری داریم چگونه می خواهیم با دیگرانی که چنین نمی اندیشند برخورد کنیم مساله ای دیگر است. موضوع کرامت انسان بسیار مهم است و می خواهد این پیام را دهد که ایمان یک مساله است و حق کرامت انسان در دنیا برای همه ادیان و مذاهب بحث دیگری است. از این جهت، به نظرم آیت الله سیستانی با این بیانیه ای که پس از ملاقات با پاپ منتشر کردند و بر مسأله حقوق توجه نشان دادند و خصوصا تاکید داشتند که باید حقوق همه مذاهب و ادیانی که وجود دارند محترم شمرده شوند، راه را برای طرفداران خشونت و کسانی که دنبال دوگانگی هستند، مسدود کردند.

ایازی در پایان گفت: طرفداران خشونت و دوگانگی باید بدانند که بحث اعتقاد غیر از بحث حق و حقوق است و حقوق متعلق به همه مذاهب و ادیان و کسانی است که جدای از عقیده دارای حقوقی هستند که باید محترم شمرده شود.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 عراق پاپ آیت الله سیستانی جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 رسمیت شناختن حقوق آیت الله سیستانی جهان تشیع بسیار مهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۰۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این دیدار احمدیان و قاسم الاعرجی ضمن مرور میزان اجرای توافق امنیتی، مقرر کردند کمیته‌های فرعی و عالی‌ هرچه‌ زودتر تشکیل جلسه دهند.

الاعرجی در این دیدار با راهبردی دانستن روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران بر اجرای مصوبه‌ پارلمان عراق در اخراج نیروهای نظامی ائتلاف تأکید کرد.

مشاور امنیت ملی عراق در این ملاقات همچنین از نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت منطقه و ایجاد صلح و ثبات منطقه تقدیر کرد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • پیشنهاد بزرگان اهل تشیع به آغاز پروژه‌ای عمرانی در غرب کابل
  • شوخی بامزه بلاگر عراقی با تشابه اسمی ایران و عراق وایرال شد+ ویدئو
  • سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازوی توانمند ملت ایران در صیانت از عزت و اقتدار
  • بیگی، نماینده مجلس: اگر ایران پاسخی به اسرائیل نمی‌داد، نظام سلطه ما را رها نمی‌کرد/ من در راستای استیفای حقوق مردم اظهارنظر کردم، شورای نگهبان مرا رد کرد؛ گفتند اظهارات، توییت‌ها و مواضع شما مطلوب ما نبوده/ از نظر احمدی‌نژاد اظهارنظر نمی‌تواند موثر باشد
  • تمجید سران عشایر مختلف عراق از عملیات وعده صادق