Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید حسینی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: اگرچه پس از انتشار توئیت من، الجزیره در توئیتی از قول منابع عراقی آزاد سازی پول ایران را انکار کرد و یکی از رسانه های داخلی مدعی شد که فقط با همکاری دو کشور گشایش هایی ایجاد شده و مجوز آمریکا را منکر شد اما با توجه به اطلاعاتی موثقی که داشتم مطئمن بودم که آمریکا با آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عمان و عراق موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما پس از آن، مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که واشنگتن اجازه داده بخشی از وجوه سپرده شده تهران در بغداد برای اهداف بشردوستانه استفاده شود.

 حسینی افزود: با این حال، طرف عراقی بعد از صدور مجوز آمریکا، کاری در این حوزه نکرده است و موضوع را پیچیده می‌کند.

وی تصریح کرد: در یک ماه گذشته محموله‌هایی کوچک به ایران ارسال شده است که طرف عراقی پول آن را پرداخته که البته کارمزد ۵ تا ۶ درصدی هم برای خود در نظر گرفته است.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد:‌ اما بعد از مجوز اخیر آمریکا به عراق، کاری انجام نشده است و به رغم تایید مشاور نخست وزیر عراق مبنی بر موافقت آمریکا با آزادسازی پول‌های ایران برای اجرای اهداف انسانی، بانک تجارت این کشور اعلام می‌کند که هنوز دستوری به این بانک در سیستم اداری ابلاغ و مجوز جدیدی برای این کار صادر نشده است که این کار، نوعی بهانه‌جویی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: البته پیگیری مسئولان کشور برای آزادسازی هر چه سریع‌تر پول‌های بلوکه شده ایران از سوی عراق ادامه دارد و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز با تایید ضمنی خبر آزادسازی، ‌اعلام کرده است که رئیس کل بانک مرکزی جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

حسینی تصریح کرد:  ۵ تا ۶ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در عراق بلوکه شده است و به نظر می‌رسد که عراق به دنبال آن است تا منتی برای آزادسازی این پول‌ها بر سر ایران بگذارد و طوری وانمود کند که خود این کار را انجام داده است.

وی ادامه داد: با مجوز اخیر آمریکا به عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، عراق به عنوان واسطه، اقدام به خرید کالاهای مد نظر ایران می‌کند و این کالاها مستقیما به سمت ایران بارگیری می‌شوند اما پول آنها از سمت بانک تجارت عراق پرداخت خواهد شد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، لیست کالاهای مورد توافق با عراق برای واردات را شکر، برنج، گندم، ‌ روغن، نهاده‌های دامی و دارو عنوان کرد.
وی گفت:‌ عراق به واردات از ایران به خصوص واردات برق و گاز نیاز دارد.‌ اگرچه ایران به دلیل پرداخت نشدن پول از جانب عراقی‌ها، صادرات گاز به این کشور را از ۵۲ میلیون مترمکعب به ۱۳ میلیون مترمکعب کاهش داد اما این کشور به نوعی نیازمند واردات از ایران است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف پول‌های بلوکه شده ایران اقدام کند تا موضوع پیچیده‌تر نشود.  

کد خبر 589495 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی ایران و عراق دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز بازار داخلی ایران و عراق دلار آمريكا برای آزادسازی بلوکه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۰۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)

عصر ایران ــ‌ سد کجکی در ولایت هلمند افغانستان بر روی رود هیرمند ساخته شده است. هیرمند به دریاچه هامون می‌ریزد که بخشی از آن در سیستان ایران است و برای مصارف شرب، کشاورزی و دامداری مصرف می‌شود. حالا چند سالی است افغان‌ها سدهای کجکی و کمالخان را روی این رود ساخته‌اند و حقابه ایران را بسیار کمتر از میزانی که تعیین شده می‌دهند.

گزارش را ببینید

بهانه آنها این است که خشکسالی باعث شده آب زیادی در هیرمند نباشد اما حالا تصاویری که از هامون صابری منتشر شده نشان می‌دهد این دریاچه پر است. ایرانیان انتظار دارند افغان‌ها حقابه دریاچه هامون را بدهند. این گزارش را در این باره ببینید.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سرنگونی ۱۰۰ جنگنده پیشرفته؛ افتخاری از پدافند هوایی ایران + فیلم
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط با عملیات«وعده صادق» تحریم کرد
  • انگلیس ۱۳ نهاد ایرانی را در ارتباط عملیات «وعده صادق» تحریم کرد
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • ‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟
  • صدور سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • اسطوره ۵۸ ساله تیم ملی برزیل به مستطیل سبز برگشت! +عکس
  • فهرست تیم ملی بسکتبال آمریکا در المپیک پاریس ۲۰۲۴ اعلام شد
  • سد کجکی در افغانستان سرریز کرد؟ چرا حقابه ایران را نمی‌دهند؟ دیگر چه بهانه‌ای دارند (فیلم)