Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن احمدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: همه ساله حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فریدن به کاشت سیب زمینی اختصاص می‌یابد و کشاورزان از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل تولید بسیار بالای این محصول با مشکل فروش مواجه بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: در گذشته به صورت اختصاصی شهرستان فریدن در زمینه کاشت سیب زمینی فعال بود، اما در سال‌های اخیر شهرستان‌های دیگر نیز اقدام به کشت سیب زمینی و پیاز می‌کنند و حتی در کشور‌های همسایه نیز به کاشت سیب زمینی روی آورده اند به همین دلیل تولید افزایش پیدا کرده و مشکلاتی را برای فروش به وجود آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن بیان کرد: معمولاً در شهرستان فریدن از این سه هزار هکتار بالای صد هزار تن سیب زمینی تولید می‌شود که عمدتاً خوراکی هستند و قسمتی از آن هم به صورت بذری تولید می‌شود که الان مشکل فروش بذری را نداریم، اما مشکلات خوراکی وجود دارد.

احمدی در خصوص دپو شدن سیب زمینی در انبار‌های شهرستان فریدن گفت: در حال حاضر سیب زمینی دپو در انبار‌ها نداریم، اما انبار‌هایی داریم که مملو از سیب زمینی و آماده فروش هستند، تاکنون نیز خراب نشده اند و کیفیت بسیار خوبی را دارند.

او اضافه کرد: در فریدن سیب زمینی‌ها از ارقام متفاوت کلاس دار و لیبل دار تولید شده اند، اما از این رو که تولید در کل کشور و کشور‌های همسایه و عراق که قبلا واردکننده بوده به صورت همزمان انجام می‌شود مشکلاتی را برای کشاورزان فریدنی به وجود آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن عنوان کرد: برای رفع این مشکل، صادرکنندگان در شهرستان فریدن حضور یافته و جلساتی برگزار شد و تعدادی از آنان در حال خرید سیب زمینی هستند و به قیمت حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان به کشور‌های افغانستان، تاجیکستان و ارمنستان صادر می‌کنند.

احمدی ادامه داد: دولت خرید حمایتی را کیلویی ۶۰۰ تومان اعلام کرده که هنوز برای کشاورز به صرفه نیست البته تلاش‌هایی شده که این مشکل کمتر شود، اما انتظار است که کشاورزان در زمینه‌های رعایت الگوی کشت، پرهیز از تک محصولی و رعایت تنوع کشت با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

او خاطر نشان کرد: انتظار داریم که کشاورزان در سال‌های آینده کمتر زمین‌های خود را به کشت یک نوع محصول اختصاص دهند و در کنار سیب زمینی، پیاز، یونجه، گندم، جو، حبوبات و حتی احداث باغات را داشته باشند تا کمتر متحمل ضرر شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن گفت: مالکان و کشاورزان عمده در این چندسال زمین‌های زیادی را زیر کشت برده اند و این معضلات را برای خرده مالک‌ها به وجود آورده اند.

احمدی در پایان اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی‌های مختلفی را جهاد کشاورزی فریدن برای کشاورزان برگزار کرده است، ولی متاسفانه عمدتاً رعایت نمی‌کنند از طرفی دولت هم نمی‌تواند خرید حمایتی بالایی داشته و حمایت کند.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی کاشت سیب زمینی کشاورزی شهرستان فریدن جهاد کشاورزی مدیر جهاد سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۰۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیرجهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب در این مراسم گفت :  ۲۰۰هکتار باغ گوجه سبز در شهرستان وجود دارد که پیش بینی می شد 5تن در هر هکتار برداشت شوداما به دلیل خسارات باد و طوفان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید محصول در این باغات کاهش یافت .
مهندس بهرامی  با اشاره به نقش این محصول در اشتغالزایی شهرستان افزود  : در زمان برداشت این محصول برای قریب به ۲۰ هزار نفر روز از کارگران فصلی در زمینه برداشت ، بسته بندی و حمل و نقل در شهرستان اشتغالزایی خواهد شد .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد : تولید این محصول برای قریب به ۵۰۰ نفر در این دو روستا بصورت ثابت و پایدار شغل ایجاد شده است .
وی تصریح کرد : این محصول امروز در یک بسته بندی  جدید  برای عرضه در بازار به استانهای تهران ، همدان ، تبریز ، اهواز و ... ارسال می شود و به دلیل نوبرانه بودن آن از قیمت بالا و خوبی برخوردار است .
باتوجه به اینکه سرپلذهاب یک شهرستان گرمسیری است امکان پرورش محصول گوجه سبز در آن وجود ندارد اما وجود دوروستای پیران و کلاهمال در یک ریز اقلیم بین کوههای رشته کوه زاگرس و عبور رودخانه از منطقه باعث یک آب و هوای بسیار خوب برای باغات گوجه سبز در این دوروستا شده است .

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • پرورش ماهیان گرمابی در دشتستان از طرح‌های اولویت‌دار شیلات است
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب