Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش در بررسی ارزیابی وضعیت شبکه های اجتماعی(مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام) بر کیفیت زندگی جوانان، نشان می دهد که مهمترین تهدیدات شبکه اجتماعی تلگرام در کارکرد جسمانی شامل؛ اعتیاد اینترنتی، اتلاف وقت و محدود کردن زمان کاربران برای رسیدگی به ورزش و تندرستی،  در انرژی؛ اعتیاد اینترنتی و صرف انرژی زیاد برای شبکه اجتماعی تلگرام،  در بهزیستی هیجانی؛ جعل هویت،  در کارکرد اجتماعی؛ تغییر ارتباطات انسانی و در سلامت عمومی؛ تغییر سبک زندگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در چند دهه اخیر، زندگی انسان ها تحت تأثیر ارتباطات نوین قرار گرفته است، اظهار کرد: این واقعیت نه تنها زندگی اجتماعی انسان را متأثر ساخته، بلکه به خصوصی ترین ابعاد زندگی او رسوخ کرده است.

ریحانه السادات سجادی افزود: شبکه های اجتماعی جایگاه بسیار مهمی در بین افراد و جوامع پیدا کرده اند. هر رسانه بنا به اقتضائات خاص خود می تواند تاثیراتی بر افراد به جا بگذارد.

وی با بیان اینکه برخی از پژوهشگران، شبکه های اجتماعی را عاملی مهم در تحولات و تغییرات اجتماعی عصر کنونی می دانند، تصریح کرد: پژوهشگران معتقدند که کاربران با حضور در این شبکه ها صورتی جدید از تعاملات اجتماعی را به وجود می آورند.

این دانشجو اضافه کرد: قدرت شبکه های اجتماعی را در شرایط کنونی دنیای امروز می توان به یک انفجار ارتباطی تشبیه کرد که باعث شده ارتباط وسیعی را میان افراد و شهروندان ایجاد کند که در دنیای واقعی، با این وسعت امکان پذیر نبود.

به گفته این دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، در این میان شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان بخشی از این رسانه ها و ارتباطات نوین، امکانی را فراهم آورده اند که کاربران به واسطه آنها از یک سو علاقه مندی ها، افکار و فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک می گذارند و از دیگر سوی دیگر بر روی درک و دریافت افراد از وضعیت زندگی خود در همه زمینه ها اعم از فرهنگی و ارزشی تاثیر می گذارند.

سجادی ادامه داد: این شبکه ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین الملل تاثیرگذار هستند و به همین دلیل در حال گسترش هستند و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهمتری را در زندگی بازی خواهند کرد. گسترش فضاهای مجازی مانند سایر انواع تحولات و پیشرفت ها، پیامدهای مثبت و منفی گوناگونی را در جامعه و زندگی کاربران این گونه فضاها ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: در این پژوهش با هدف ارزیابی وضعیت شبکه های اجتماعی بر کیفیت زندگی جوانان و آسیب شناسی فیلترینگ، شبکه اجتماعی تلگرام به عنوان مطالعه موردی به روش کیفی انجام شد. در پژوهش جامعه مضامین شامل متون، کتب و مقالات علمی در زمینه ارزیابی وضعیت تلگرام، اثرات شبکه اجتماعی تلگرام و نقش آن در کیفیت زندگی، نقاط ضعف و قوت، تهدیدات و فرصت های شبکه اجتماعی تلگرام و جامعه آماری دوم شامل متخصصین حوزه ارتباطات و جامعه آماری سوم شامل جوانان منطقه شاهین شهر در سال ۱۳۹۸ بود.

سجادی خاطرنشان کرد: نتایج این پژوهش نشان داد، مهمترین تهدیدات شبکه اجتماعی تلگرام در کارکرد جسمانی شامل؛ اعتیاد اینترنتی، اتلاف وقت و محدود کردن زمان کاربران برای رسیدگی به ورزش و تندرستی،  در انرژی؛ اعتیاد اینترنتی و صرف انرژی زیاد برای شبکه اجتماعی تلگرام،  در بهزیستی هیجانی؛ جعل هویت،  در کارکرد اجتماعی؛ تغییر ارتباطات انسانی و در سلامت عمومی؛ تغییر سبک زندگی است.

وی افزود: مهمترین فرصت های شبکه اجتماعی تلگرام در کارکرد جسمانی؛ ایجاد فرصت های آموزشی در زمینه فعالیت بدنی، در انرژی؛ فرصت های آموزشی و ارائه محتوای آموزشی، در بهزیستی هیجانی؛ تسهیل فرایندهای یادگیری، در کارکرد اجتماعی؛ امکان ایجاد دایره دوستی جدید و ترویج مصرف کالاهای فرهنگی و در سلامت عمومی؛ امکان ایجاد دایره دوستی جدید است.

سجادی نقاط قوت شبکه اجتماعی تلگرام را قابلیت اشتراک گذاری و یادگیری و سهولت کاربرد آن و نقاط ضعف نشر اطلاعات نامعتبر و اخبار غیر رسمی اعلام کرد و گفت: براساس نتایج، بررسی آسیب شناسی فیلترینگ تلگرام لازم است.  تمرکز به ترتیب بر مشکل در زمینه انتقال اطلاعات و محتوای آموزشی، بروز مشکلات در زمینه شغلی، بی تاثیر بودن فیلترینگ تلگرام (تحمیل هزینه مازاد به دولت)، بروز مشکل در روابط، بروز مشکلات روان شناختی، تحمیل هزینه به کاربران، بروز مشکلات اخلاقی، آشنا شدن افراد در هر سنی با فیلتر شکن و دسترسی به تمام مطالب فیلتر شده باشد.

ریحانه السادات سجادی- دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه آزاد اسلامی شاهین شهر در مطالعه ای به «ارزیابی وضعیت شبکه های اجتماعی (مطالعه موردی شبکه اجتماعی تلگرام) بر کیفیت زندگی جوانان شاهین شهر و آسیب شناسی فیلترینگ آن» پرداخت و این پایان نامه، با راهنمایی دکتر نرگس عطریان دفاع شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی تلگرام فيلترينگ شبکه اجتماعی تلگرام ارزیابی وضعیت شبکه شبکه های اجتماعی اعتیاد اینترنتی شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۱۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایدز چیست؟ + فیلم

HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. اگر HIV درمان نشود، می تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود. در حال حاضر هیچ درمان موثری وجود ندارد. هنگامی که افراد مبتلا به HIV می شوند، آن را برای تمام عمر دارند. اما با مراقبت های پزشکی مناسب می توان HIV را کنترل کرد. افراد مبتلا به HIV که درمان موثر HIV را دریافت می کنند می توانند زندگی طولانی و سالم داشته باشند و از شریک زندگی خود محافظت کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری : فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هیچ کاربردی ندارد...
  • پایتخت بعدی ایران کدام شهر است؟
  • افشاگری بنیانگذار تلگرام علیه آمریکا/ گوگل و اپل هرچه را بخواهند سانسور می‌کنند
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • فیک بیوتی
  • کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین المللی در مازندران
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری