تظاهرات میانمار؛ جنبش دامنهای سنتی در روز جهانی زن/ تعطیلی مغازه و کارخانهها (+عکس)
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۳۷۱۳
دو معترض میانماری به کودتای ماه گذشته ارتش بر اثر برخورد گلوله با سرشان کشته شدند.
به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، تظاهرات روز دوشنبه در میانمار در حالی رخ داد که مغازهها، فروشگاه، کارخانهها و بانکهای شهر "یانگون" (بزرگترین شهر میانمار) در این کشور تعطیل هستند. اتحادیههای کارگری خواستار تعطیلی اقتصاد به عنوان بخشی از اعتراض و قیام علیه کودتاگران و حاکمان نظامی کنونی در میانمار شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تصاویر منتشر شده در فیس بوک اجساد دو مرد در شهر شمالی "Myitkyina" را نشان میدهد. شاهدان عینی میگویند پلیس در ابتدا به سمت معترضان گازاشکآور و بمب صوتی (نارنجکهای گیج کننده) پرتاب کرده و کمی بعد عدهای از ساختمانهای اطراف به سمت معترضان شلیک کردند.
دود گاز اشکآور و کپسولهای آتشنشانی در اطراف معترضان به کودتای ماه گذشته ارتش میانمار - 8 مارس 2021 / عکس: رویترز
یکی از شاهدان که به جابهجایی اجساد کمک کرده به رویترز گفت: 2 نفر از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفتند و در دم جان دادند. سه نفر نیز زخمی شدند.
یک شاهد 20 ساله گفت: کشتن معترضان غیر مسلح غیر انسانی است و ما باید حق اعتراض مسالمت آمیز داشته باشیم. هنوز مشخص نیست که عاملان تیراندازی چه کسانی بودهاند. با این حال نیروهای هر دو نهاد پلیس و ارتش در این تظاهرات حضور داشتند.
جنبش دامنهای زنانه در برخی شهرهای میانمار/ معترضان دامنهای سنتی زنانه را بر فراز خیابانها پهن میکنند و بر این باورند رد شدن از زیر این دامنها برای نیروهای امنیتی بد شگون است/ عکس: رویترز
بسیاری از شاهدان اعلام کردند که نیروهای پلیس برای مهار تجمعات در مرکز شهر یانگون خودروها را کنترل میکنند.
رویترز در این باره نوشت: براساس فیلمهای منتشر شده در فیسبوک و فضای مجازی، جمعیتی از معترضان به کودتای ماه گذشته ارتش، در شهرهای "ماندلای" و "مونیوا" تجمع کردند. در شهر جنوبی و ساحلی "داوی" نیز اتحاد ملی کارن (Karen National Union) به عنوان یک قوم مسلح با ارتش نبرد میکنند.
یک زن میانماری در تظاهرات روز دوشنبه سه انگشت خود را به نشانه مقاومت بالا برده است/ عکس: رویترز
اما همزمان با روز جهانی زن معترضان میانماری پرچمهایی رنگارنگ و ساخته شده از نوعی دامن سنتی زنانه را با خود حمل یا در گوشه و کنار شهرها آویزان کردهاند. این دامنها "سارونگ" نام دارند.
میانماریها با نصب یک طناب در دو سوی برخی از خیابانها، پارچه و دامنهای زنانه را بر فراز کوچه و خیابان آویزان کردند. این اقدام نوعی حرکت سرزنشآمیز در اعتراض به کودتاگران به شمار میآید. به صورت سنتی رد شدن از زیر این دامنهای سنتی برای مردان بدشگون است و معترضان امیدوارند این اقدام سرعت و عکسالعمل نیروهای پلیس کاهش یابد.
رسانههای دولتی میگویند نیروهای امنیتی برای اجرای قانون در دانشگاه و بیمارستانها یا اطراف آن حضور دارند.
حداقل 9 اتحادیه کارگری مانند اتحادیه ساخت و ساز، کشاورزی و تولید از تمام مردم میانمار خواستهاند تا برای بازگرداندن دولت منتخب آنگ سان سوچی و معکوس کردن روند کودتا دست از کار بکشند.
اتحادیههای کارگری در بیانیههایی اعلام کردند: ادامه فعالیتهای اقتصادی و کسب و کارها به ارتش کمک خواهد کرد و آنها با "انرژی مردم میانمار را سرکوب خواهند کرد".
پس از شلیک و تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان در "نیانگ- یو" مردم متفرق میشوند/ عکس: گرفته شده از تصاویر ویدئویی توسط رویترز
آنها افزودند: "زمان دفاع از دموکراسی ما الان است".
به گفته شاهدان عینی تنها تعداد کمی از کافی شاپهای در یانگون باز مانده و مراکز اصلی و بزرگ خرید تعطیل شدهاند. کارخانهها نیز دیگر کار نمیکنند.
خودروهای پلیس در شهر "نیانگ- یو" یکشنبه 7 مارس 2021/ عکس: گرفته شده از تصاویر ویدئویی
"ماونگ ساونگکا" به عنوان یکی از رهبران مخالف در میانمار از طریق فبس بوک از زنان خواست تا در روز دوشنبه در تظاهرات اعتراضی علیه کودتاگران شرکت کنند. "نای چی" یکی از سازمان دهندگان جنبش "دامنهای سنتی" زنان میانماری را انقلابی توصیف کرد.
ارتش میانمار اعلام کرد که در روز یکشنبه بیش از41 نفر را بازداشت کرده است.
بیشتر بخوانید: میانمار؛ 38 کشته در سرکوب اعتراضات علیه کودتاگران (+عکس) چرا مردم میانمار حکومت نظامی نمیخواهند؟ کودتای میانمار؛ زندگی در حکومت نظامی چگونه میگذرد؟ لینک کوتاه: asriran.com/003FRr
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: دامن های سنتی دامن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۳۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای ساخت یک مستند/ دیدگاه غلطی که درباره لالاییها وجود دارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی انجمن مستندسازان سینمای ایران، بیست و ششمین نشست ماهانه «مستندهای ایرانشناسی» به نمایش و نقد و بررسی فیلم مستند «طرقه» ساخته محمدحسین دامنزن اختصاص داشت که در بیش از ۸۰ کشور دنیا به نمایش درآمده است.
محمدحسن دامنزن در مستند «طرقه» در همراهی با چهار زن نوازنده شمال خراسان زندگی، زمانه و احوالات آنها را روایت میکند.
با پایان اکران اثر، محمدحسن دامنزن کارگردان «طرقه»، حمید جعفری مستندساز و رییس هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران، زهرا محمدحسنی فولکلوریست و علیرضا حسینی مردمشناس درباره وجوه مختلف اثر به بحث و تبادلنظر پرداختند.
زهرا محمدحسنی درباره تاثیری که تجربه تماشای «طرقه» بر او داشته است، عنوان کرد: با توجه به حوزه تخصصیام که مطالعات زنان در فرهنگ و ادبیات عامه ایران است، باید بگویم صدای ساز زنان و شعر زنانه که کلا در ادبیات عامه ما دیده میشود برخلاف ادبیات و فرهنگ رسمی است. در ادبیات رسمی تا قبل از فروغ، دست کم صدای شعر زنانه نداریم. پروین اگر شعر میگوید، هیچ فرقی با شعر بهار ندارد. یعنی صدای شعر تا فروغ زنانه نیست ولی در ادبیات عامه ما و فرهنگ ما، از گهوارهها و آوازها، احساسات زنانه و طنین صدای آنها کاملا لمس میشود. این مستند به خوبی به این موضوع قدرت زنان و صدای زنان پرداخته بود.
محمدحسن دامنزن کارگردان اثر درباره اینکه جرقه ساخت اثر چگونه زده شد، گفت: زمانی در خارج از کشور بودم که نواری به من کادو دادند. نوار درباره موسیقی شمال خراسان بود و آخر این نوار، چند تا لالایی بود و برای اینکه این لالاییها مجوز پخش بگیرند، روی این لالاییها، یک صدای نخراشیده ای دکلمه میکرد. من این لالاییها را گوش کردم و دیدم چه زیبا است.
محمدحسنی در بخش دیگر این باور را که شعرها و لالاییهای زنانه تماما شکوه ها و گلایههای زنانه هستند غلط نامید و گفت: دیدگاه غالبی که درباره ادبیات عامه ما وجود دارد، این است که لالاییها و شعرهای زنانه عمدتا شکوهها و گلایههای زنانه هستند. اگر کلیدواژه «لالایی» را در مقالههای حوزه فولکلور جستجو کنید، همهاش همین است که «لا لا لا، بابات رفته زن بگیرد» و این لالایی را که در مناطق مختلف به اقسام گوناگون تکرار شده است مورد استناد قرار دادهاند و گفتهاند لالاییها عمدتا شکایت زنانه و بیان سرخوردگیهای زنانه است. چند سال پیش طی یک پژوهش، هزار لالایی را از شهرهای مختلف بررسی کردم و از این هزار لالایی، تنها سه درصد به شکوه از مرد مربوط میشد در صورتی که باقی لالاییها، خیرخواهی برای مرد را میخواستند، دعا کردن برای مرد یا ناز و عتاب عاشقانه بود.
کد خبر 6081175 عطیه موذن