Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در شوری حکام با همراهی اروپا و آمریکا جدی شده بود اما دیدیم که بعد از هشدارهای پیاپی و رایزنی‌های مقامات کشورمان، طرف اروپایی از این کار صرف نظر کرد! همچنین اعلام شد که رافائل گروسی یک بار دیگر در اوایل آوریل به تهران خواهد آمد و آمریکا نیز تاکید کرد که از نتیجه به دست آمده در جلسه شورای حکام راضی است!

بسیاری در تهران به خصوص در رسانه‌های اصولگرا این نتیجه را محصول مقاومت و اجرای قانون تازه تصویب مجلس یازده دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما رویترز مدعی شد که از ایران پالس‌های مثبتی برای مذاکره گرفته است!

این خبرگزاری با تاکید بر اینکه « ایران نشانه‌های دل‌گرم‌کننده درخصوص تداوم دیپلماسی هسته‌ای نشان داده است» به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی ادعا کرد که هدف این است که همگی را تا پیش از آغاز نوروز به پای میز [مذاکره] بیاورند!

این درحالی است که همین چند روز قبل ایران پیشنهاد جوزپ بورل برای انجام گفت‌وگوهای غیررسمی را رسما رد کرده بود. حتی محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه طی توییتی تاکید کرد که طرفین برجام نمی‌توانند مجددا بر سر توافق هسته‌ای به مذاکره بپردازند. وی نوشت: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. ختم کلام. اگر ۲۰۲۱، ۲۰۱۵ نیست، ۱۹۴۵ نیز نیست. پس بیایید منشور سازمان ملل را تغییر داده و حق وتو - که اکثرا آمریکا از آن سواستفاده کرده- را حذف کنیم.

ظریف در ادامه تاکید کرد: بیایید از ژست گرفتن دست بکشیم- کاری که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ انجام دادیم - و اجرای برجام - که هردوی‌مان آن را امضا کرده‌ایم - را آغاز کنیم.

با این وجود برخی اعتقاد دارند که تحولات اخیر را می‌توان مقدمه انجام مذاکرات غیررسمی دانست. حتی روزنامه ایران نیز بعد از این تصمیم شورای حکام از «فرصت دوباره دیپلماسی» نوشت و این به قدر کافی معنادار است.

ناگفته نماند که همزمان با صرف نظر اروپایی‌ها از صدور قطعنامه علیه ایران، اخباری درباره آزادی سازی پول‌های بلوکه شده ایران از جمله منابع ایران در عراق منتشر شده است و برخی مثل روزنامه «جوان» آن را ریل‌گذاری برای مذاکره از طریق مدیون‌سازی ایران می‌دانند.

ضمن اینکه برخی کارشناسان و تحلیل‌گران بین‌المللی نیز معتقد هستند که دستیابی به این نتیجه بدون رایزنی و داد و ستد طرفین مقدور نبوده است. قاسم محبعلی، دیپلمات پیشین یکی از همین کارشناسان است. او این تصمیم اروپایی‌ها که مشخص است با هماهنگی آمریکا بوده را در نتیجه یک سری فعل و انفعالات توصیف کرده و معتقد است که احتمالا طرفین به هم قول‌هایی داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه « دیپلماسی و سیاست مثل کوه‌های یخی شناور در اقیانوس است که فقط قله آن دیده می‌شود» گفت: « در این ماجرا نیز قطعا یک سری داد و ستد و گفت وگوهایی صورت گرفته و طرفین قول‌های به هم داده‌اند زیرا بعید است که اروپایی‌ها با هماهنگی آمریکا در غیر این صورت از طرح قطعنامه صرف نظر کرده باشند.»

وی با اشاره به سفر دوباره مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «همه این‌ها نشان می‌دهد که سلسله توافقاتی صورت گرفته که باید آن را مثبت دانست. باید امیدوار بود که این روند ادامه یابد و به یک نتیجه مثبت برسد. نتیجه‌ای که بر اثر آن هم فشار اقتصادی در ایران کاهش پیدا کند و وضع مردم بهتر شود و هم خطر جنگ و درگیری از منطقه دور شود.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به اینکه چطور می‌توان احتمال مذاکره را جدی گرفت درحالی که موضع رسمی ایران عدم مذاکره است؟ گفت: «توجه کنید که ایران نمی‌گوید ما مذاکره نمی‌کنیم. می‌گوید که ما درباره برجام، یعنی اصلاح و تکمیل آن مذاکره‌ای نخواهیم کرد. این یعنی راهی برای مذاکره وجود دارد. همین الان هم اگر مذاکره نبود که این نتیجه به دست نمی‌آمد. همان طور که گفتم دیپلماسی مثل یک کوه یخی است و طبیعی است که طرفین قبل از رسیدن به یک توافق رسمی بر انتشار حرف‌ها و مواضع خود اصرار داشته باشند. درحالی که باید صحبت‌های هر دو طرف را کنار هم قرار داد تا بتوان برداشت دقیق‌تری داشت.»
منبع: آزادی برچسب ها: قاسم محبعلی

منبع: خرداد

کلیدواژه: قاسم محبعلی صرف نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

شورای اتحادیه عرب در پایان نشست اضطراری خود درباره غزه، تداوم جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین را محکوم کرده و خواستار تصویب قطعنامه‌ آتش‌بس و همچنین توقف صادرات سلاح‌های آمریکا و اروپا به رژیم صهیونیستی شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای اتحادیه عرب در پایان نشست اضطراری خود در سطح نمایندگان دائمی، ادامه تجاوزات رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین در نوار غزه و نابودی سیستماتیک همه نشانه‌های زندگی در این منطقه را به شدت محکوم کرد.

در این نشست که روز گذشته برگزار شد حاضران به بررسی تحولات اخیر غزه و تداوم جنایات رژیم اشغالگر در این منطقه و همچنین پیامدهای اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل پرداختند.

شورای اتحادیه عرب در این نشست استفاده آمریکا از حق وتوی خود در شورای امنیت علیه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم و اعلام کرد که این اقدام ایالات متحده در جهت خلاف مسئولیت سازمان ملل در قبال مسئله فلسطین و بیانگر شکست آمریکا در رعایت تعهدات و مبانی صلح و امنیت و ثبات در منطقه بوده و نیز نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت است.

اتحادیه عرب بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصمیمی اتخاذ کند که رژیم اشغالگر را مجبور به آتش بس در نوار غزه و ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه کند.

شورای اتحادیه عرب در ادامه بیانیه خود از آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا صادرات سلاح و مهمات را برای رژیم صهیونیستی متوقف کنند و به تولید پهپادهایی که رژیم اشغالگر در جنایت نسل کشی علیه مردم فلسطین و کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند و نیز برای تخریب خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و کلیساها و همه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده می‌کند پایان دهند.

ابراز تاسف عربستان از وتوی آمریکا علیه قطعنامه فلسطینواکنش مقاومت فلسطین به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین

این شورا از جامعه بین المللی خواست تا تحقیقات مستقلی درباره گورهای دسته جمعی کشف شده در مجتمع پزشکی شفا و ناصر در نوار غزه و همچنین حملات عامدانه رژیم صهیونیستی به گروه‌های غیرنظامی همچون تیم‌های پزشکی، روزنامه نگاران، اساتید دانشگاه، فعالان و کودکان و زنان در غزه انجام دهند.

شورای اتحادیه عرب همچنین در این نشست خواستار حمایت از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در برابر توطئه های رژیم صهیونیستی برای انحلال این آژانس شده و تاکید کرد که کشورهایی که آژانس آنروا را تحریم کرده‌اند باید کمک‌های خود را به آن از سر بگیرند؛ به ویژه بعد از نتایج تحقیقات مستقل که نشان داد ادعاهای اسرائیل علیه آنروا دروغ بوده است.

این شورا همچنین از دبیرکل اتحادیه عرب خواست تا تصمیمات صادر شده در نشست را پیگیری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • قطعنامه جانبدارانه و ضد ایرانی پارلمان اروپا | واکنش به حمله اسرائیل؛ فقط تاسف!
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • کیهان: مذاکره با آمریکا به نفع آمریکا است نه ایران