Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@23:34:35 GMT

6باور غلط درباره مکمل‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۷۰۸۸

مصرف مکمل‌ها برای جبران کمبود مواد مغذی ضروری است، اما ۶ باور نادرست درباره آن‌ها وجود دارد. ناطقان: ویتامین‌ها و مکمل‌ها در سراسر جهان محصولات بسیار محبوبی هستند. به عنوان مثال بررسی‌ها نشان داده ۵۲ درصد از بزرگ سالان آمریکایی در سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۱ از نوعی مکمل استفاده کرده اند. از آن زمان تاکنون، صنعت تولید ویتامین‌ها و مکمل‌ها همواره درحال رشد بوده است، به‌ویژه در سال ۲۰۲۰ با شیوع همه‌گیری جهانی مردم برای حفاظت از خود در برابر ویروس کووید-۱۹ اقبال بیشتری به این محصولات نشان دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در بسیاری از موارد، مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها مفید و حتی ضروری است، اما اطلاعات نادرست زیادی هم در باره استفاده از آن‌ها وجود دارد. در ادامه با برخی از این باور‌های نادرست آشنا می‌شوید.

هرچه بیشتر ویتامین مصرف کنیم، برای سلامت بهتر است
مصرف زیاد ویتامین‌ها نه تنها همیشه برای ما مفید نیست بلکه گاهی ممکن است خطرناک هم باشد. دوز‌های زیاد برخی از ویتامین‌ها می‌تواند عملکرد بدن را مختل کند، به عنوان مثال براساس اعلام انجمن سرطان آمریکا، ویتامین C زیاد می‌تواند در جذب مس که از فلزات مورد نیاز بدن است، اختلال ایجاد کند. فسفر زیاد مانع از جذب کلسیم می‌شود. همچنین بدن نمی‌تواند خود را از شر دوز‌های زیاد ویتامین‌های A، D و K خلاص کند و این ویتامین‌ها در صورت مصرف زیاد ممکن است به سطوح سمی برسند.

محصولات دارای برچسب طبیعی بی‌خطر هستند
متأسفانه کلمه «طبیعی» هیچ ارتباطی با ایمنی یا اثربخشی یک مکمل ندارد. برخی از ترکیبات گیاهی طبیعی، خاصیت دارویی دارند، اما خواص دیگری هم دارند. به عنوان مثال، ریشه قاصدک ملین است، در حالی‌که برگ‌های آن خاصیت ادرارآور دارند. غلظت محصولات هم موضوعی است که باید به آن توجه داشت. برخی محصولات ممکن است بسیار رقیق و برخی دیگر بسیار غلیظ باشند و بر این اساس میزان مصرف مفید آن‌ها متفاوت است.

می‌توان مکمل‌ها را همراه با دارو‌های تجویزی مصرف کرد
از آن‌جا که مکمل‌ها به نسخه نیاز ندارند و بسیاری از آن‌ها دارای برچسب «طبیعی» هستند، بسیاری از افراد تصور می‌کنند مصرف آن‌ها تداخلی با دارو‌های تجویزی ایجاد نمی‌کند. اما واقعیت این است که بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات موثری هستند که ممکن است با دارو‌های دیگر تداخل داشته باشند؛ بنابراین مکمل‌ها ممکن است تاثیر دارو‌های دیگر را تقویت کنند یا آن را کاهش دهند. بر این اساس، بهتر است مصرف مکمل‌ها را با پزشک درمیان بگذارید.

مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی از سلامت قلب محافظت می‌کنند
مطالعات نشان داده است به طور کلی مکمل‌های رایج (مولتی ویتامین‌ها، ویتامین D، کلسیم و ویتامین C) هیچ تاثیر ماندگاری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، انفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی ندارند. همچنین بر اساس این مطالعات، استفاده مستمر از این محصولات تاثیری بر افزایش طول عمر ندارد. هرچند تحقیقات نشان داده است مصرف اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B می‌تواند سکته مغزی را کاهش دهد، اما به طور کلی این تأثیر بسیار اندک است.

ویتامین D از سرطان جلوگیری می‌کند
دانشمندان برای بررسی این‌که آیا ویتامین D ممکن است به کاهش یا درمان سرطان کمک کند یا خیر، مطالعات زیادی انجام داده‌اند. اما با وجود تحقیقات زیادی که انجام شده، هنوز در باره این‌که ویتامین D اثر ضدسرطانی مفیدی دارد یا خیر، میان دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد. در سال ۲۰۱۸، در یک مطالعه کنترل شده با دارونما که شامل ۲۵۸۷۱ شرکت کننده بود، اثر مکمل‌های ویتامین D روی خطر سرطان بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد مصرف مکمل‌های ویتامین D منجر به کاهش احتمال بروز سرطان تهاجمی یا کاهش مشکلات قلبی عروقی نمی‌شود.

آنتی‌اکسیدان‌ها عمر را افزایش می‌دهند
آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیباتی هستند که مانع اکسیداسیون می‌شوند. اکسیداسیون یک واکنش شیمیایی است که رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند و منجر به واکنش‌های زنجیره‌ای می‌شود و ممکن است به سلول‌های موجودات زنده آسیب برساند. از دهه ۱۹۷۰ تا کنون دانشمندان آزمایش‌های زیادی انجام داده‌اند تا دریابند مکمل‌های آنتی‌اکسیدان تا چه اندازه سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. متاسفانه نتایج این آزمایش‌ها به هیچ وجه امیدوارکننده نبوده است. در دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ آنتی‌اکسیدان‌های مکمل گوناگونی از راه خوراک یا تزریق مستقیم در جریان خون به بدن موش‌های آزمایشگاهی وارد شدند. اما نتیجه همه آزمایش‌های انجام شده، مشابه بود؛ زیاد بودن آنتی‌اکسیدان‌ها نه آسیب‌های سالخوردگی را تسکین می‌داد و نه از هجوم بیماری پیشگیری می‌کرد. درواقع تاکنون هرگز ثابت نشده است که آنتی‌اکسیدان‌ها عمر را افزایش می‌دهند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: باور غلط ، مکمل ها ، کمبود مواد مغذی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: باور غلط مکمل ها کمبود مواد مغذی آنتی اکسیدان ها ویتامین ها ویتامین D مکمل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۷۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

بدن انسان مدام در حال انجام واکنش‌های شیمیایی بسیاری است که تعدادی از آن‌ها در مراحل مختلف به ویتامین‌ها نیاز دارند. اگر ویتامین‌های مورد نیاز در این واکنش‌ها تأمین نشود، ممکن است فرآیند انجام آن‌ها دچار اختلال شود و عملکرد بدن را با مشکل مواجه سازد. در نتیجه، اگر بدن نتواند به درستی فعالیت کند، تلاش شما برای کاهش وزن بی ثمر خواهد ماند. با مصرف ویتامین‌های ضروری، به بدن این امکان را می‌دهید تا با حداکثر پتانسیل خود کار کند و بازدهی بهتری در حذف چربی‌های اضافه داشته باشد.

ویتامین‌هایی که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند:

ویتامین دی

ویتامین دی، یکی ویتامین‌هایی‌ست که به راحتی در دسترس شماست. بدن شما با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به راحتی می‌تواند ویتامین دی مورد نیاز را تأمین کند. ویتامین D در مواد غذایی مختلفی مانند تن ماهی، جگر گاو، پنیر، زرده تخم مرغ، غلات و شیر نیز موجود است. با مصرف مکمل ویتامین D نیز می‌توان کمبود آن را جبران کرد.

ویتامین ب۱۲

اگر دچار کمبود ویتامین ب۱۲ باشید، بدنتان تصمیم می‌گیرد تا به جای سوزاندن مواد مغذی، آن‌ها را به بافت چربی تبدیل کند! شما می‌توانید برای پیشگیری از این اتفاق، این ویتامین را از طریق مصرف مکمل‌ها و محصولات حیوانی دریافت کنید [ ویتامین ب۱۲ در مواد غذایی گیاهی یافت نمی‌شود].

ویتامین ث

این ویتامین برای کاهش وزن مفید است؛ طبق تحقیقات، افرادی که بدنشان دارای ویتامین ث بیشتری است، [نسبت به افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند]، با سرعت بیشتری لاغر می‌شوند. مصرف مکمل می‌تواند راهی مناسب برای بالا نگه داشتن سطح ویتامین C باشد، اما مصرف میوه و سبزیجاتی که سرشار از این ویتامین هستند، علاوه بر تأمین ویتامین ث، باعث افزایش سلامت رژیم غذایی شما می‌شود.

منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • ضرورت مصرف مکمل‌ها در زمان‌های مشخص برای بهبود جذب آن‌
  • کدام ویتامین همان اکسیر جوانی است!