Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@01:47:02 GMT

فرصت کرونا برای قاچاقچی‌های میراث فرهنگی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۷۳۲۱

رجبعلی لباف خانیکی گفت: قاچاقچی‌ها از فرصت کرونا استفاده‌های زیادی کرده اند و بسیاری از تپه‌ها و محوطه‌های باستانی را کاوش کرده اند و بسیاری از بنا‌های فاخر فرهنگی از قبل رکود گردشگری لطمه دیدند. رجبعلی لباف خانیکی باستان شناس و کارشناس میراث فرهنگی در خصوص فرصت‌ها و محدودیت‌هایی که شیوع کرونا برای گردشگری و میراث فرهنگی به وجود آورده به میزان گفت: من تصور می‌کنم کرونا اگر به بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها آسیب زده گردشگری در راس همه این نهاد‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد من گردشگری بیشترین آسیب را از بابت بیماری کرونا به خود دیده است. چه به لحاظ اینکه جذب گردشگران آسیب زیادی دیده و این صنعت در وضع رکود قرار گرفته و چه از نظر نهاد‌ها و زیرساخت‌های گردشگری مثل هتل ها، رستوران‌ها و پایگاه‌های بومگردی که لطمه بسیار زیادی دیده اند.   وی ادامه داد: اما یک مساله‌ای که شاید بیش از همه باعث آسیب شده به شغل‌هایی باز می‌گردد که گردشگری در سال‌های اخیر موجب ایجاد آن‌ها شده بود و آن شغل‌ها به علت شیوع کرونا از بین رفتند و تعطیل شدند. در مجموع من می‌توانم بگویم که گردشگری آسیب زیادی دیده و از اثر شیوع کرونا هیچ فرصتی هم برای گردشگری ایجاد نشده و بسیاری از بنا‌ها و مجموعه‌های گردشگری هم متحمل ضرر و زیان‌هایی شده اند. برای مثال قاچاقچی‌ها از فرصت کرونا استفاده‌های زیادی کرده اند و بسیاری از تپه‌ها و محوطه‌های باستانی را کاوش کرده اند و بسیاری از بنا‌های فاخر فرهنگی از قبل رکود گردشگری لطمه دیدند.   این کارشناس میراث فرهنگی اظهار داشت: در کنار این باید به کاهش اعتبارات در این حوزه اشاره کنم. اپیدمی کرونا اجازه نداد کارگاه‌های مرمت بعضی از بنا‌های تاریخی و مجموعه‌های فرهنگی دوام پیدا کند و کاری صورت بگیرد. در مجموع کرونا یک آسیب و آفت بسیار بزرگ برای گردشگری بوده است.   بیشتر بخوانید: روحانی: بخش گردشگری در سال آینده روز‌های بهتری خواهد داشت
لباف خانیکی درخصوص چرایی انجام نگرفتن پروژه‌های مرمت و بازسازی آثار تاریخی در دوره شیوع کرونا گفت: این اتفاق به این دلیل رخ نداد که اعتبارات لازم وجود ندارد و آنقدر مسائل به ظاهر اولویت داری به وجود آمد که آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری از یاد‌ها رفت. به تصور من در هر شرایطی باید آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی و بنا‌های فاخر که اسناد هویت و شناسنامه ملی ما به حساب می‌آیند در اولویت باشند. اما متاسفانه این‌ها به عنوان اولویت دیده نمی‌شوند. باید به یاد داشت امروز بسیاری از ادارات میراث فرهنگی و نهاد‌هایی که متولی رسمی مسائل مربوط به آثار تاریخی و مرمت آن‌ها هستند از نظر اعتبارات مالی در مذیقه هستند.
وی درخصوص آثار بلندمدت بیماری کرونا برای صنعت گردشگری و میراث فرهنگی و شرایط دوره پساکرونا گفت: قاعدتا آثار و پیامد‌هایی در بلندمدت هم وجود خواهد داشت. به خصوص که نهاد‌های جدیدی در ارتباط با گردشگری شکل گرفته مثل پایگاه‌های بومگردی که این پایگاه‌ها پدیده‌های جالب و قابل توجهی بودند. با شکل گرفتن این پایگاه‌ها در برخی از روستا‌ها و شهر‌ها شغل‌های زیادی ایجاد شد. از طرف دیگر خود مساله رفت و آمد به این پایگاه‌ها از جهت شناسایی آثار تاریخی و گوشزد کردن اهمیت جاذبه‌های گردشگری خیلی موثر بود، اما درحال حاضر این نوع فعالیت‌ها متوقف شده است.   لباف خانیکی ادامه داد: براساس شواهدی که وجود دارد امیدواری‌هایی وجود دارد که طی یک سال آینده بیماری کرونا ریشه کن شود. من تصور می‌کنم نهاد‌های مسوول به خصوص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید حتما به فکر تمهیداتی برای دوره پساکرونا باشند و به نوعی نهاد‌ها و پایگاه‌های مربوط به گردشگری و سایت‌ها و آثار تاریخی که می‌تواند برای گردشگران جالب باشد را تقویت کنند. تصور می‌کنم این مذیقه‌ای که بر اثر کرونا ایجاد شد وقتی برداشته شود یک رویکرد مطلوبی در ارتباط با گردشگری ایجاد شود که این رویکرد هم نیاز به تامین زیرساخت‌ها و رفع نیازمندی‌ها و ساماندهی محوطه‌ها و سایت‌های گردشگری دارد.   انتهای پیام/ برچسب ها: گردشگری کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گردشگری کرونا اند و بسیاری آثار تاریخی میراث فرهنگی لباف خانیکی شیوع کرونا پایگاه ها بنا ها محوطه ها نهاد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۷۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان

حیدر آسیابی گفت: شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به جرائم حوزه میراث فرهنگی در دادسرا‌ها و محاکم استان اختصاص پیدا می‌کند.

محمود اسپانلو، دادستان مرکز استان هم در این بازدید گفت: حفظ و حراست از میراث فرهنگی استان از وظایف اصلی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در دادگستری استان هم آمادگی هرگونه همکاری در این راستا را داریم.

محمود اسپانلو از مسئولان این اداره خواست: مسئولیت‌ها و تکالیف دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در حوزه بافت‌ها و بنا‌های تاریخی را به دادستانی اعلام کنند تا از باب حقوق عامه پیگیری کنیم.

محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان هم در این بازدید گفت: شهر تاریخی استرآباد به دلیل وسعت کار مرمت و احیا، اعتبارات موردنیاز، همچنین تأثیر احیا آن بر توسعه و رونق گردشگری استان از مگا پروژه‌های مهم استان است.

خانه تاریخی شعرباف، مدرسه تاریخی تقوی، خانه تاریخی شیرنگی، سرای باقری‌ها (هتل بوتیک هفت پیکر)، خانه تاریخی شفیعی‌ها و خانه تاریخی رضاقلی‌نژاد (هتل بوتیک سرای خان)، امامزاده نور (ع)، خانه تاریخی میرشهیدی و باغ مزار استاد محمدرضا لطفی از جمله بنا‌هایی بود که مسئولان قضایی استان از آن دیدن کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری