Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@20:56:03 GMT

سطح عرصه‌های جنگلی خلخال افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۷۴۳۳

سطح عرصه‌های جنگلی خلخال افزایش یافت

صادق پورمحمد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهال‌کاری ، مقابله با آفات تهدیدکننده درختان جنگلی ، طرح‌های آبخیزداری و ترغیب روستاییان به استفاده از سوخت‌های فسیلی جایگزین هیزم ، چوب و زغال در کنار حفظ و حراست از محدوده جنگلی زمینه افزایش جنگل نادر درختان قدکوتاه در این شهرستان را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به توزیع ۴۵ دستگاه تنور گازی در بین حاشیه‌نشینان جنگل‌های این شهرستان اشاره و اظهارکرد: این پنجمین مرحله توزیع تنور گازی می‌باشد.

او با بیان اینکه در سال گذشته با هدف حفظ درختان موجود جنگل‌های منطقه ۲۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و ۵۴ دستگاه تنور گازی در روستاهای همجوار جنگل‌های خلخال توزیع شد، گفت: امسال نیز تعدادی آبگرمکن خورشیدی در روستاهای دوردست فاقد گاز طبیعی توزیع شد.

پورمحمد با اشاره به نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از عرصه‌های طبیعی در بین اقشار مختلف مردم ادامه داد: اجرای این طرح در سه سال اخیر با استقبال روستاییان برای جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی به جای چوب درختان روبرو شده است.

او افزود: جنگل‌های این شهرستان از نوع اکولوژیکی و غیربهره‌برداری بوده و اداره منابع طبیعی برای حفظ و حراست از این گونه‌های نادر جنگلی از هر گونه راهکار پیشگیرانه از تخریب جنگل بهره می‌برد.

وی اظهارکرد: خلخال با برخورداری از ۴۵ هزار هکتار جنگل که ۸۵ درصد از مجموع جنگل‌های استان اردبیل را شامل می‌شود، به عنوان یکی از شهرستان‌های سبز و عاری از آلودگی هوا در کشور شناخته شده است.

او گفت: جنگل درختان قد کوتاه خلخال با گونه‌های کمیاب ارس و بنه ذخیره‌گاه ژنتیکی بسیار مناسبی برای تولید و پرورش این نوع درختان نادر است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، وجود بیش از ۱۲۰ کیلومتر مرز مشترک با جنگل‌های شمال موجب شده تا خلخال به عنوان اولین شهرستان محل اجرای طرح صیانت از جنگل‌های شمال و ایران تورانی انتخاب شود.

خلخال همچنین با برخورداری از ۲۱۲ هزار هکتار مرتع ۲۱ درصد از مراتع استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها کاشت نهال خلخال جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کاشت نهال خلخال جنگل کاشت نهال خلخال جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل

محمد نوری اظهار کرد: طی عملیات و رصد اطلاعاتی و گشت شبانه ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی شهرستان اردبیل و یگان حفاظت استان سه دستگاه وانت نیسان حامل ۱۴۰ اصله قنداق قاچاق جنگلی که از طریق استان همجوار وارد استان شده بود در مسیر اردبیل - نیر توقیف و محموله قاچاق ضبط شد.

او افزود: در این عملیات شبانه که حوالی ساعت ۲ شب انجام شد خودرو‌های یگان حفاظت در برخورد با خودرو قاچاقچیان دچار خسارت شده و در این حادثه ۲ نفر از ماموران یگان نیز مصدوم شدند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل ادامه داد: همچنین در این عملیات یکی از خودرو‌های قاچاقچیان متواری شده و ۲ متخلف دیگر دستگیر شدند.

نوری از شهروندان خواست در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب‌آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • کشف ۱۴۰ اصله قنداق جنگلی در اردبیل
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق