Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@01:38:21 GMT

تدوین 3 مأموریت جدید در دانشگاه علم و صنعت

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۷۵۰۷

تدوین 3 مأموریت جدید در دانشگاه علم و صنعت

جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه مأموریت‌های دانشگاه‌ها در ۳ نسل تعریف شده است، گفت: دانشگاه‌های نسل اول، مأموریت آموزشی را برعهده داشتند و دارند. وظیفه بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورمان و در دنیا طبق روال دانشگاه‌های نسل اول تربیت نیروی انسانی برای بخش‌های اجرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: نسل دوم دانشگاه‌ها، انجام فعالیت‌های پژوهشی را هم‌زمان با بحث‌های آموزشی خصوصاً توسعه تحصیلات تکمیلی تعریف کرده‌اند و به سمت انجام پژوهش‌های بنیادین روی آوردند و نسل دوم دانشگاه‌ها در برخی از دانشگاه‌های فعلی ما در این سطح فعالیت می‌کنند. 

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: نسل سوم دانشگاه‌ها علاوه بر مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه فناوری هم ورود کردند و در حال حاضر نتیجه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی خود را به نوعی کاربردی کرده‌اند و به جامعه عرضه داشته‌اند و اکنون دانشگاه‌های برتر ما به این سطح رسیده‌اند. 

ذاکری اظهار داشت: ایجاد مراکز رشد برای تربیت شرکت‌های رشدی، ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه‌ها، ایجاد مراکز تجاری‌سازی یا شکل‌ دادن صندوق‌های حمایت از پژوهشگران و فناوران، زیست‌بوم جدیدی است که دانشگاه‌ها به این سمت رفته‌اند و در این زیست بوم به تربیت افراد کارآفرین و تربیت نیروهایی که برخی خودشان با فعال شدن در حوزه‌ای خاص از فناوری، دیگران را نیز فعال می کنند.

وی یادآور شد: مراکز ایجاد شده در دانشگاه‌ها ابتدا مراکز نوآوری عمومی بودند که در دانشگاه علم و صنعت نیز اولین مرکز نوآوری عمومی را ایجاد کردیم و به مرور این مراکز را به سمت مراکز نوآوری تخصصی سوق دادیم که در مجموعه‌های دانشگاهی فعال هستند. امسال هم به سمت ایجاد مراکز نوآوری عمیق حرکت کردیم که این مراکز نوآوری به صورت متمرکز عمل می کنند و به حوزه‌های خاص و بیشتر به فناوری‌های نوظهور می‌پردازند.

ذاکری خاطر نشان کرد: اینکه تصور کنیم تمام دانشگاه‌ها می‌توانند در همه حوزه‌های تحقیقاتی و فعالیتی خود وارد شوند و در همه موارد به قله دانش برسند، نشدنی است و قطعاً دانشگاه‌ها باید با توجه به ظرفیت، پتانسیل، نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات مأموریت‌هایی را برای خودشان تعریف کنند که در آن حوزه‌های خاص بتوانند هم از بعد پژوهشی و هم از بعد فناورانه فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های نوآورانه، تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و ورود به حوزه تجاری‌سازی را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در چند سال اخیر با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارند، مأموریت‌هایی در برنامه‌های راهبردی خود، تدوین و تعریف کرده‌اند و علاوه بر برنامه‌های راهبردی، برخی از دانشگاه‌ها به منظور سرمایه‌گذاری‌های خاص در هیأت امنای دانشگاه مصوباتی دارند. 

*جزئیات مأموریت‌های دانشگاه علم و صنعت

ذاکری با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت روی چند محور فعالیت‌های خود را به تثبیت رسانده و مأموریت‌هایی را تعیین و تدوین کرده است و در حال حاضر در همین راستا گام برمی‌دارد، یادآور شد: ما در دانشگاه علم وصنعت شکل‌گیری انستیتوهای تحقیقاتی مأموریت‌گرا که تقاضامحور هستند را در برنامه قرار دادیم و امسال چهار مأموریت تعریف شده و تأیید شده را برای دانشگاه پیاده‌سازی و عملیاتی کرده‌ایم.

وی به مأموریت‌های دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد و توضیح داد: ما از قبل حوزه فناوری ماهواره را فعال کرده و به عنوان یکی از مأموریت‌های دانشگاه از آن یاد کرده بودیم. انستیتوی توربین‌های گازی مأموریت دومی بود که با هماهنگی و تقاضای شرکت گاز برای دانشگاه شکل دادیم. 

رئیس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ انستیتوی ازدیاد برداشت در حوزه نفت، سومین انستیتویی است که فعال کردیم و با پیگیری جدی و حمایت وزارت نفت و شرکت فلات قاره شکل گرفته و در حال حاضر فعال است. 

ذاکری گفت: چهارمین حوزه مأموریتی دانشگاه علم و صنعت در بخش اندازه‌گیری سیال و اندازه‌گیری نفت، گاز،  مایعات است که انستیتوی تحقیقاتی آن شکل گرفته و در حال فعالیت است و قرارداد خوبی را بسته‌ایم. 

وی تاکید کرد: همکاران ما در خصوص مأموریت‌های دانشگاه شبکه‌سازی خوبی را انجام داده‌اند و با همکاری محققین، متخصصین و صاحب‌نظران این حوزه در حال انجام این مأموریت‌ها هستند.انجام مأموریت‌ها به پتانسیل بالایی نیاز دارد به همین دلیل همکاران ما از شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی، مراکز رشد دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری نیز کمک گرفتند تا نیازهای حوزه صنعت را تأمین کنند.

ذاکری گفت: دانشگاه علم و صنعت با انجام بررسی‌های لازم از سوی همکاران برای سال آینده به تدوین ۳ مأموریت جدید و سه مؤسسه و انستیتوی تحقیقاتی جدید پرداخته است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت مأموریت های دانشگاه علم و صنعت انستیتوی تحقیقاتی مأموریت های دانشگاه دانشگاه علم و صنعت دانشگاه ها مراکز نوآوری مأموریت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۷۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، احسان آهنگر در نشست شورای راهبری تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه پس از حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در استان، کمیته‌های تخصصی ذیل شورای فرهنگ عمومی فعال گردید، گفت: در حال حاضر تدوین برش استانی این سند بالادستی با نگاه بومی محلی در دست اقدام است.

او افزود: قطعا بهره‌گیری از جریان نخبگانی استان در بحث تدوین سند فرهنگی مازندران موثر خواهد بود، احصای نظام مسائل استان در بخش اول برایمان اولویت داشته و پس از آن شناسایی ظرفیت‌های حاکمیتی و مردمی انجام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به برگزاری ۲۲جلسه تخصصی باهدف شناسایی و بررسی نظام مسائل استان برای تدوین این سند اشاره و بیان کرد: تلاش شده از ظرفیت اجرایی دستگاه‌ها، جامعه نخبگانی و تشکل‌های مردمی بهره گرفته شود.

او با بیان اینکه در گام اول تلاش شده ۵ مسأله اصلی استان برای تدوین این سند جمع آوری شود، افزود: این مسأله‌ها باید در صحن شورای فرهنگ عمومی مطرح و تبدیل به مصوبه شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه شناسایی مسائل که از نظر تمامی فعالان حوزه فرهنگ و هنر اولویت دار باشد مورد توجه بوده است، گفت: این مسائل باید مطابق آئین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شود.

او بابیان اینکه تغییرات سبک زندگی ایرانی اسلامی و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از آن- تضعیف بنیان خانواده و تاثیر و تاثر نامتوازن مسافران و مهاجران در استان سه مسئله ابتدایی احصا شده برای تدوین این سند است، افزود: ضعف ساماندهی فعالیت‌های نوین فرهنگی و ضعف فرهنگ اقتصادی و اقتصاد فرهنگی در زیست بوم استان نیز ۲مسئله دیگر برای تدوین این سند می‌باشند.

آهنگر تاکید کرد: گام بعدی نیز فعال کردن حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و همچنین امور دینی، تعلیم و تربیت و حوزه اجتماعی زنان و حوزه خانواده و اقتصاد فرهنگ است.

دیگر خبرها

  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • کم‌کاری دستگاه‌ها دلیلی بر ترک فعل فراجا نیست
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • زنجان؛ میزبان بزرگترین رویداد صنعت برق کشور
  • ۵ مسأله اصلی مازندران در نقشه مهندسی فرهنگی معرفی شد