Web Analytics Made Easy - Statcounter

"افزایش ۲۶ درصدی صدقات پرداختی مردم به کمیته امداد" نشان ارتقای اعتماد عمومی به نهادهای خیریه حاکمیتی است و کسانی که می‌گویند مردم بی‌اعتمادند! مشغول لاف‌زدن هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قیام شمخانی علیه روحانی

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد انتقادات مهمی را علیه دولت مطرح کرده است.

انتقادات مهمی که اگرچه نامی از شخص "آقای روحانی" در آنها دیده نمی‌شود اما روحانی به نحو کاملا مشخصی در جرگه مخاطبین این انتقادات تند قرار دارد.

شمخانی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: متاسفانه دولت‌هایی که در طول بیست سال گذشته در کشور ما زمام امور اجرایی را در دست داشته‌اند، بیشتر در خلاء مدیریت کرده اند و متوجه این مقوله مهم نبوده‌اند که ما امروز در "عصر دانایی" زندگی میکنیم و باید الزامات آن را در مجموعه برنامه ها و اقداماتمان مد نظر داشته باشیم.

او همچنین تصریح می‌کند: دولت های مختلف در کشور ما به دلیل بی‌برنامگی و ضعف علمی و عملی در حوزه ایجاد ادراک نسبت به کارآمدی خود، همواره رسانه ها بویژه رسانه ملی را متهم به کم کاری یا سیاسی کاری در زمینه معرفی دولت کرده اند، در حالی که مشکل اصلی همانطور که اشاره کردم به فقدان الگوی ارتباطی اختصاصی دولت ها برمی‌گردد.

شمخانی افزوده است: دولت‌های ما تاکنون ترجیح دادند مسیر آسان و بی‌دغدغه که فروش سرمایه‌های خدا داده کشور است را برای تامین درآمد در پیش بگیرند و کمتر بدنبال فعال سازی ظرفیت های ارزشمند دیگر در کشور بوده اند. مثال‌های متعددی در این خصوص وجود دارد که همگی واقعی و قابل حصول است. ازصادرات در بخش صنایع معدنی، صنایع تبدیلی وخدمات فنی و مهندسی گرفته تا  صادرات محصولات و فرآورده های کشاورزی و مصنوعات مختلف همه می تواند مبنای کسب درآمدهای ارزی قابل توجهی در کشور شود.

دبیر شورایعالی امنیت ملی همچنین در انتقاد از تصمیم عجولانه دولت برای تغییر نرخ سوخت در "آبان ۹۸" نیز گفته است: این تصمیم با توجه به اینکه یکبار در گذشته هم اتخاذ شده بود، می توانست بهتر گرفته شود و موجب شکل گیری هزینه های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی برای کشور نشود. به طور قطع باید در زمینه تعدیل قیمت حامل های انرژی اقدام می شد ولی انتقادات جدی به نحوه اعلام، اجرا و مدیریت کاهش هزینه های اجرای طرح وجود دارد که موجب وارد شدن خسارت‌های قابل پیشگیری به کشور شد.[۱]

***

*این صحبت‌های شمخانی واجد ارزش عقلانی و سیاسی بالایی است اما سؤال این است که چرا نظرات درست و تحلیل‌های صحیح از جانب ارکان بلندپایه دولت رئیس‌جمهور روحانی یا ابراز نمی‌شوند یا اثر آنها را در تصمیمات و اجرائیات دولت اعتدال نمی‌بینیم!؟

یقینا اگر نظراتی مثل آنچه که شمخانی در انتقاد از تصمیم یک‌شبه دولت در آبان ۹۸ ابراز کرده است؛ ‌ در زمان مناسب به‌کارگیری شده بود؛ هرگز شاهد فاجعه آبان ۹۸ نبودیم...

***

افزایش ۲۶ درصدی صدقات مردم در سال کرونا

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در گزارش عملکرد این نهاد برای سال جاری با بیان اینکه صدقه در بین مردم تبدیل به یک سنت شده، گفته است: "تاکنون کمک –مردم به- صندوق صدقات نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است."

به گزارش ایلنا، او همچنین در اشاره به سال ۱۴۰۰ نیز گفته است:‌ ما برنامه‌های سنگینی برای سال ۱۴۰۰ داریم که یکی از آنها امضای تفاهم جهت ساخت  ۱۰ هزار واحد مسکن با بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی است. باید ظرف ۱۸ ماه این واحدها ساخته و تحویل نیازمندان شود، تیم اجرایی شروع به کار کرده است. ما دنبال این هستیم که مسکن را در برنامه‌های اولویت دار قرار دهیم زیرا یتیم‌ها برای ما روستایی و شهری ندارند. ما برای روستاها باید حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی بسازیم و ان شاءا... اعلام کنیم که یتیمان در روستاها بدون مسکن نیستند.[۲]

***

*افزایش روند پرداخت کمک‌های خیریه مردم به نهادی حاکمیتی یک نشانه بسیار مبارک است.

مبارک از این رو که اثبات می‌کند اعتماد مردم نسبت به این نهادها و البته به نظام اسلامی یک اعتماد سطح بالاست و کسانی که مدعی بی‌اعتمادی مردم  به نظام هستند صرفا لاف می‌زنند.

این رخداد در وجه دیگر نیز نشان دهنده نیمه پُر لیوان در جامعه ایرانی است که به وقت تنگدستی و بحران، مردم بیشتر به کم یکدیگر شتافتند.

***

یک سؤال مهم از مدعیان بی‌اختیاری رئیس‌جمهور

برای پیروزی یک "تدارکاتچی" در سال ۸۸ آماده اعدام شدید!؟

هدایت‌ا... آقایی، عضو حزب کارگزاران و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک یادداشت در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است: زمانی که مردم رای بدهند و رئیس‌جمهوری را در امور وارد کنند که نقشی کامل در اداره کشور ندارد، تصمیمات کلان را برعهده نداشته و نمی‌تواند مطالبات را به کرسی بنشاند، مشارکت مفهوم اصلی خود را از دست  می‌دهد.

او می‌افزاید: روسای جمهور کشور از ابتدای انقلاب قدرت و اختیارات وسیع نداشتند. دولت اصلاحات یکی از دولت‌های خوب کشور در زمینه اجرایی بود اما آقای خاتمی در حوزه کلان خود را تدارکاتچی می‌دانستند. آقای روحانی نیز همین گلایه را به تعبیر دیگری مطرح کرده‌اند. احمدی‌نژاد نیز بخشی از کارهایی که انجام می‌داد، در حوزه اختیارات ریاست‌جمهوری نبوده و با چراغ سبز انجام می‌شد. در غیر این صورت اگر امروز هم این شخصیت رئیس‌جمهوری کشور شود، دیگر قدرت سابق را نخواهد داشت. آقای هاشمی نیز خصوصا در دولت اول خود بخشی از حکومت بودند اما از دولت دوم به‌مرور تا حدی مسلوب‌الاختیار شدند.

آقایی تصریح می‌کند: بنابراین ما ایراد ساختاری داریم. بخشی از این ایراد به قانون اساسی ما مربوط است که باید اصلاح شود، بخش دیگر آن نیز به معضلات معمول بازمی‌گردد. این مسائل بدان معناست که دستگاه‌های اجرایی را به دستگاهی کم توان در سیاست‌گذاری تبدیل کرده‌اند. دولت پنهان نیز تصمیم‌هایی را در حیطه دولت می‌گیرد. تمامی این مسائل شبهاتی را برای مردم به وجود می‌آورد که آرای ما چه تاثیری در سرنوشت کشور دارد؟ شورای نگهبان ممیزی می‌کند و مردم از بین تایید صلاحیت‌شدگان انتخاب می‌کنند اما همان فردی که انتخاب می‌شود نیز اختیارات چندانی ندارد. این حسی است که مردم در شرایط فعلی دارند.

این فرد در خطوط پایانی یادداشت خود می‌نویسد: کسی که گفته اصلاح‌طلبان عامل کاهش مردم در انتخابات هستند، این منظور را دارد که حمایت اصلاحات از آقای روحانی سبب ناامیدی مردم شد. اما در واقع خودشان بهتر می‌دانند که اگر یک نفر از خود این افراد نیز در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار بگیرد، باز هم نمی‌تواند نقش اصلی را ایفا کند.[۳]

***

*ما پیش از این و طی شمارگان مختلف وبلاگ مشرق توضیح داده‌ایم که چرا ادعای بی‌اختیاری یا کم‌اختیاری رئیس‌جمهور یک دروغ و یک حرف گزافه است!؟

مع‌الوصف اما در اینجا و با عنایت به صحبت‌های آقایی خوب است یک سؤال مهم از این متهم فتنه ۸۸ مطرح شود. و آن اینکه:

"اگر رئیس‌جمهور به زعم شما و دوستان شما یک بی‌اختیارِ تدارکاتچیِ مسلوب‌الاراده است پس چرا در انتخابات سال ۸۸ برای پیروز شدن میرحسین موسوی خود را تا مرز اعدام پیش بردید و اکثریت مطلق رجال اصلاح‌طلب به جرم تقلای ضد امنیتی به منظور پیروزی یک نامزد خاص دارای پرونده‌های همیشگی شدند!؟

آیا این تقلای دسته‌جمعی و این قمار کردن تمام سوابق سیاسی و اجرایی و انقلابی شما و دوستانتان برای قدرت یافتن یک تدارکاتچی مسلوب‌الاراده بود یا برای به قدرت رساندن فردی که می‌تواند در سمت ریاست‌جمهوری ایران صاحب‌اختیار بیش از ۹۵ درصد از بودجه و اجرائیات کشور باشد!؟ "

در پاسخ این سؤال، حقایق زیادی نهفته است.

***

1_ https://etemadonline.com/content/470202

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1048995

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/309874

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا علی شمخانی شورای عالی امنیت ملی حسن روحانی کارآمدی مدیریت جهادی صدقه کمک های مردمی کمیته امداد امام خمینی وبلاگ مشرق ایتام مشرق نیوز مردم بی اعتمادی مردم اعتماد سید مرتضی بختیاری فتنه 88 هدایت الله آقایی رئیس جمهور دولت پنهان دولت موازی اختیارات دولت اصلاح طلبان انتخابات 1400 مشارکت حداکثری اخبار داغ رئیس جمهور دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۷۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از تازه‌ترین جنایت صهیونیست‌ها / گرفتاری مردم غزه در تله پهپادی شیطان

صهیونیست‌ها در تازه‌ترین جنایت خود، با طراحی یک تله پهپادی، ساکنین غزه را به امدادرسانی یکدیگر فرامی‌خواند و در موقعیت مناسب، آنها را مورد هدف قرار می‌دهد.

سرویس جهان مشرق - رژیم صهیونیستی اخیرا از تازه‌ترین جنایت خود رونمایی کرده است. این رژیم از طریق پهپاد صدای درخواست کمک کودکان و زنان فلسطینی را پخش می‌کند و مردم عادی ساکن غزه که به قصد امدادرسانی به محل صوت شنیده شده مراجعه می‌کنند، به محض قرار گرفتن در محل و موقعیت مناسب، هدف قرار می‌دهد. اخیرا برخی تصاویر هدف قرار گرفتن مردم غزه بوسیله پهپادهای صهیونیست نیز منتشر شده است.

این روزها که رژیم صهیونیستی بابت تحمل ضربه سنگین از عملیات پهپادی - موشکی وعده صادق به شهروندان و کارمندان شهرک‌نشین دستور داده هیچگونه تصویر و فیلمبرداری از آثار اصابت موشک‌ها منتشر نشود، تنها افتخار آن، انتشار تصایر حمله پهپادی به ساکنان ‌بی‌پناه غزه در یک تله ناجوانمردانه است.

همزمان با این جنایت، اخیرا ابعاد تازه‌تری از اعدام بیماران بیمارستان شفا در غزه نیز منتشر شده که نشان ‌می‌دهد سربازان ارتش رژیم صهیونیستی پس از محصاره و کشتار بیماران و مراجعین این بیمارستان، آنها را به صورت گورهای دسته‌جمعی دفن کرده اند. در تصاویر منتشر شده از پیکر شهدا مشخص است که برخی از آنها با زیر گرفتن تانک اعدام شده‌اند.

رژیم خبیث و جنایتکار صهیونیستی این مرکز غیرنظامی را با صدها پیاده‌نظام و پشتیبانی خودروهای زرهی و تانک محاصره کرده بود!

تصاویری از اعدام بیماران بیمارستان شفا با زیرگرفتن تانک و محاصره بیمارستان با خودروهای زرهی و نظامی

با نزدیک شدن به هفت ماه نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه، وزارت فلسطین اعلام کرده است تاکنون ۳۳ هزار و ۸۴۳ شهید و ۷۶ هزار و ۵۷۵ زخمی ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • درخواست روحانی شاخص قم از وزارت اقتصاد درخصوص مالیات ها
  • هکر‌های چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند
  • علی رغم سانسور شدید از سوی رژیم اسراییل، اما مردم با موبایل شکست آنها را به جهانیان نشان دادند
  • کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد
  • رونمایی از تازه‌ترین جنایت صهیونیست‌ها / گرفتاری مردم غزه در تله پهپادی شیطان
  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف
  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم
  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری کشور در اصفهان هستیم
  • واکنش واعظی به ادعایِ خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف /دولت به دنبال انحراف افکار عمومی است