Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@15:55:36 GMT

اتحادیه عرب، زبان دراز و کارنامه سیاه

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۸۰۶۰

اتحادیه عرب، زبان دراز و کارنامه سیاه

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اتحادیه کشور‌های عربی طی نشستی اضطراری که به میزبانی قاهره چند روز پیش برگزار شد، ایران و ترکیه را متهم به دخالت در امور کشور‌های منطقه کرد. در صد و پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه عرب که عمدتا صرف تکرار حرف‌های بی اساس گذشته شد، وزیران خارجه کشور‌های عربی مدعی شدند که تداوم حضور ایران در جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی، امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و به تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه دورهمی کشور‌های عربی افتتاح دفاتر ایرانی در جزیره ابوموسی غیرقانونی عنوان شده است و ضمن محکوم کردن سفر‌های مسئولان ایرانی به این جزایر از ایران خواسته شد تا به حاکمیت امارات احترام بگذارند!

همچنین اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود ضمن محکومیت مداخلات ترکیه در امور داخلی کشور‌های عربی، از آنکارا خواسته است تا نیرو‌های خود را از سوریه، لیبی و عراق خارج کند. تعیین و تکلیف برای سایر کشور‌ها از سوی اتحادیه عرب در حالی است که کارنامه این اتحادیه و مخصوصا کشور‌هایی که ادعای رهبری اعراب را دارند، بسیار سیاه بوده است. در ادامه به بررسی رویکرد اشتباه اتحادیه عرب در قبال کشور‌های عربی منطقه و فاصله گرفتن هر چه بیشتر اقدامات حاکمان با تمایلات ملت‌ها خواهیم پرداخت.

زبان دراز و کارنامه خالی اتحادیه عرب

اتحادیه عرب با هدف انسجام میان کشور‌های عربی تاسیس شد، اما نه تنها در تحقق این هدف راه به جایی نبرد، بلکه در حال حاضر به اتحادیه ناکارآمد و در حال مرگ، تبدیل شده است.

طبق اساسنامه اتحادیه عرب، هر گونه حمله به کشور‌های عربی عضو این اتحادیه، به مثابه حمله به سایر کشور‌های عربی است. کشور‌های عضو اتحادیه عرب، این بند مهم از اساسنامه را درباره کشور فلسطین که اتفاقا عضو ناظر اتحادیه هم هست، را نه تنها اجرایی نکردند، بلکه در قبال تجاوزات رژیم صهیونیستی هم ساکت نشستند.

در اساسنامه اتحادیه عرب همچنین تصریح شده که در راستای تثبیت روابط در هم تنیده میان کشور‌های عربی، رابطه حسن همجواری و احترام به استقلال و حاکمیت کشور‌ها باید به طور دقیق رعایت شود. با این حال از تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ برابر با ۶ فروردین ۱۳۹۴ ائتلافی از کشور‌های عربی به سرکردگی عربستان با یک حمله هوایی موسوم به عملیات «طوفان قاطعیت» آغازگر جنگ ویرانگر یمن شدند، این تجاوز نظامی نزدیک به ۶ سال است که علیه مردم یمن ادامه دارد و فاجعه‌های متعدد انسانی را به همراه داشته است.

سیاست‌های متضاد این اتحادیه درباره قیام مردمی بحرین و سکوت در برابر سرکوب مردم از سوی رژیم آل خلیفه و توجیه اقدامات این رژیم برای حفظ امنیت خاندان حاکم بر این کشور، حاکی از این است که این بند از اساسنامه هم مورد بی‌توجهی اعضاء قرار گرفته است.

عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی شاهد مثال دیگری دال بر بی‌اهمیتی این اساسنامه برای برخی از کشور‌های عضو بود. عدم موضع گیری اتحادیه عرب در قبال این مسئله حساس و محوری جهان اسلام باعث شد که داد همپیمانان آن‌ها در تشکیلات خودگردان هم درآید، «صائب عریقات» از رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنشی تند گفت در صورتی که دبیرکل اتحادیه عرب (احمد ابوالغیط وزیر خارجه اسبق مصر) توافق نامه امارات و اسرائیل را محکوم نکند باید از سمت خود کناره‌گیری کند.

شرف البکسی، نویسنده یمنی، طی مقاله‌ای از رویکرد حکومت‌های عربی نسبت مردم خود انتقاد کرد و نوشت: به دلیل ظلم حکام عرب و انفعال آن‌ها در مقابل دشمنانی که دنیا را با سلاح و پول اداره می‌کنند، ملت عربی سرخورده شد و نتیجه آن بهار عربی (بیداری اسلامی) بود که با سرکوب شدید حاکمان عرب مواجه شد. خانه‌های مردم معترض را منفجر کردند، هزاران نفر را دستگیر کردند، مناطق مسکونی را هدف قرار دادند حتی قوانین مرتبط با جنگ و حقوق خانواده را هم مراعات نکردند.

وی در ادامه می‌افزاید: «در مصر رئیس‌جمهور قانونی را پایان کشیدند و کودتا نظامی کردند، هزاران نفر را دستگیر و زندانی کردند. در عربستان هرگونه مخالفت با رژیم پاسخی کوبنده دارد مثل جنایتی که نسبت به «جمال خاشقچی» انجام داده شد. حتی دانشمندان در مقابل عاملان این حادثه وحشتناک مجبور به سکوت شدند».

عطوان: اتحادیه عرب مجری سیاست‌های آمریکاست

‌در همین رابطه و عدم کارکرد صحیح اتحادیه عرب، «عبدالباری عطوان»، تحلیل‌گر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم، معتقد است: «اتحادیه عرب سازمانی ناکارآمد و مجری نقشه‌های آمریکا و برخی کشور‌های عربی است». عطوان خطاب به سران رژیم‌های مرتجع عربی گفت: «این چه اجلاس سرانی است و این‌ها چه سرانی هستند؟ دست‌های اکثر آن‌ها به خون بی‌گناهان خواه از طریق مشارکت یا سکوت آغشته است».

به نوشته عطوان، پرونده سه دهه گذشته اتحادیه عرب سرشار از نقاط سیاه است. این نقاط سیاه از دخالت نظامی آمریکا در سال ۱۹۹۰ میلادی در عراق و ویرانی و کشتار یک میلیون کودک عراقی از گرسنگی زیر محاصره ظالمانه آغاز شد و با اشغال این کشور و عواقب آن پایان یافت.

بنویسید «اتحادیه عرب»، بخوانید «بلندگوی ریاض و ابوظبی»

به نوشته المیادین، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با نقش اتحادیه عرب کاملا مغایرت دارد و این اتحادیه امروز ثابت کرد نماینده رژیم صهیونیستی است؛ و عدم محکومیت توافق عادی سازی روابط امارات با این رژیم توسط اتحادیه عرب یک اشتباه استراتژیک است.

او گفت ملت یمن کاملا با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اقدام اتحادیه عرب مخالف هستند و اگر این اتحادیه به رویکرد فعلی خود ادامه دهد یمن از آن تبری جسته و به ملت‌های بیدار تکیه می‌کند. وی خواستار تشکیل ائتلافی اسلامی شد و تاکید کرد، معیار مقابله واقعی در منطقه جنگ با اسرائیل است.

پیش از این هم دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، مخالفت اتحادیه عرب با محکومیت توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، این اتحادیه را به صرفا شیپوری برای ریاض و ابوظبی بدل و حکم اعدام سیاسی این اتحادیه را صادر کرد. سکوت اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در برابر اقدام ننگین امارات تشویق به خیانت است.

یک اتحادیه زمانی به شکوفایی می‌رسد که در مشکلات کشور‌های عضو، مستقل عمل کند نه اینکه تابع سیاست و منافع برخی اعضای پرنفوذ آن باشد. در حال حاضر این اتحادیه نه تنها به بند‌های اساسنامه خود پایبند نیست بلکه به قطبی برای انجام خواسته‌های عربستان و امارات تبدیل شده و اکنون دست از برآورده کردن آرمان‌های ملت‌ها برداشته و محلی برای نزاع علیه دیگر کشور‌های منطقه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه عرب کشورهای عربی مسئله فلسطین رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط اتحادیه عرب کشور های عربی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده

انتشار پستی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شبکه ایکس درباره سفرش به عراق، با واکنش منفی گسترده کاربران عراقی مواجه شده است که محتوای آن توهین به بغداد و کشورشان دانسته اند.

به گزارش خبرآنلاین اردوغان در بخشی از این توییت بغداد پایتخت عراق را با عبارت «یکی از شهرهای تمدن کهن ما» توصیف کرده است.

دیگر خبرها

  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  • اسرائیل؛ اسم رمز سکوت تاریخی اعراب!
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات
  • آغاز رزمایش چندملیتی «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • ویزای شنگن ۵ ساله برای شهروندان کشور‌های عربی
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • گل امشب عزت‌اللهی در امارات با گزارش عربی