Web Analytics Made Easy - Statcounter

 علی واعظ مشاور ارشد رئیس گروه بین‌المللی بحران طی یادداشتی برای گروه بین المللی بحران نوشت: اولین قدم این است که از بن بست موجود جلوگیری کرده و از تشدید آن جلوگیری کنید. از طرف ایالات متحده، این به معنای لغو خروج ترامپ از توافق هسته ای در سال 2018 است، در حالی که به وزیران خزانه داری و خارجه اجازه می دهد روند بازگشت ایالات متحده به انطباق کامل با تعهدات خود در توافق را آغاز کنند، اما بدون اینکه آمریکا بگوید چگونه تحریم ها را لغو خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین اقدامی کاملاً مطابق با موضع انتخاباتی بایدن است و آن را مدون می کند.  به عنوان بخشی از اولین قدم، ایالات متحده می تواند از طریق یک حرکت انسان دوستانه میزان اعتماد بین دو طرف را بازیابی کند. ایران کشور خاورمیانه ای است که بیشترین آسیب را از همه گیری بیماری کووید 19 خورده است. با این حال درخواست آن برای دریافت وام اضطراری از صندوق بین المللی پول بیش از ده ماه بدون پاسخ مانده است. صندوق بین المللی پول می تواند بودجه را از طریق مجاری مجاز بشردوستانه و سازمان بهداشت جهانی برای خرید واکسن پرداخت کند. این دو اقدام هیچ گونه لغو تحریم فوری از سوی ایالات متحده نیست اما می تواند باعث کاهش تنش ها شود در حالی که به دولت بایدن اجازه می دهد نشان دهد که اراده سیاسی دارد تا آنچه را که به نفع امنیت ملی آن است انجام دهد. واعظ در ادامه به ایران پیشنهاد می دهد که غنی سازی اورانیوم را که در پاسخ به فشار حداکثری دولت ترامپ بود لغو کند.

واعظ تصریح کرد: اگر دو طرف بتوانند این اقدامات را انجام دهند، وقت و فضای کافی برای مذاکره در مورد یک جدول زمانی جهت یک سری اقدامات همزمان هماهنگ اضافی دارند که آنها را به طور کامل به تعهدات خود بازگرداند - حذف کلیه تحریم ها توسط ایالات متحده و بازگشت کامل به محدودیت های هسته ای توافق نامه و تعهدات نظارت توسط ایران. بهتر است این اتفاق قبل از انتخابات ایران در ماه ژوئن رخ دهد، اما اگر اینگونه نشود، باید این کار را تا ماه اوت، زمانی که رئیس جمهور جدید ایران وارد دفتر می شود، صورت پذیرد.

از طرفی پایگاه کریستین ساینس مانیتور نیز به جنبه های داخلی موانع احیای برجام اشاره کرده و نوشته است که در حال حاضر سیاست در داخل ایران اختلاف زهرآلودی را درست کرده است. کدام جناح سیاسی قادر خواهد بود برای هر معامله ای که تحریم ها را از بین ببرد و یک اقتصاد شکوفا را تحقق بخشد، اعتبار بدست آورد، بدون اینکه بخواهد مانند حسن روحانی تحقیرها را تحمل کند.این وبگاه آمریکایی در ادامه به فحاشی عده ای در اصفهان علیه رئیس جمهور اشاره می کند و از قول احمد نقیب زاده می نویسد: تندروها در ایران می خواهند توافق و گشایش اقتصادی به امضای خودشان باشد.

ناصر هادیان، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، می گوید تأثیر ماندگار کناره گیری ترامپ بسیار زیاد بوده است. مطمئناً این باعث تقویت رادیکال ها و بی اعتبار کردن کسانی که از اروپا و ایالات متحده حمایت کرده اند می شود. وی در ادامه نیز افزود رهبر ایران ترجیح می دهد که احیای برجام در زمان دولت روحانی صورت گیرد.

هادیان در ادامه اضافه کرد: استراتژی محافظه کاران این است که در صورت امکان، مانع بازگشت ایران و آمریکا به برجام تا قبل از انتخابات شوند. محافظه کاران می دانند که، اگر ما مسئله را با آمریکایی ها حل کنیم مردم فکر می کنند که ما در مسیر درست هستیم. بنابراین آنها می خواهند همه چیز را مانند آنچه که هست حفظ کنند، در حالی که مردم خوش بین و راضی نیستند، بنابراین در انتخابات شرکت نمی کنند و تندروها شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد احزاب در کشور گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید اینها را در کشورمان بومی کنیم.

وی اظهار کرد: حزب و تشکیلات آن باید در کشورمان مردمی باشد لذا احزاب نباید تشکیلات یک جریان خاص باشند همچنین حزب در ایران نباید مثل غرب از راس هرم به کف هرم باشد بلکه باید از قاعده به هرم باشد یعنی خواست مردم در مدنظر باشد.
نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: حزب در غرب دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند یعنی به اعضایشان می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم و شما باید این کار را اتجام دهید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حزب نباید افراد را مسلوب‌الاختیار کند مثلا می‌گویند اگر کسی طرفدار حزب دموکرات باشد در انتخابات باید فقط از دموکرا‌ت‌ها انتخاب کند، اما در ایران ممکن است من عضو یک حزب باشم، اما در انتخابات از حزب خودم به کسی رای ندهم.

جلالی گفت: حزب در ایران باید به صورت خوشه‌ای مثل درخت انگور باشد چراکه در درخت انگور خوشه‌ها به هم وصل هستند و هیچ راسی ندارند لذا گروه‌ها باید به هم وصل باشند.

وی افزود: در احزاب حالت دگماتیسمی می‌بینم مثل تحمیل، زور و اجبار که با اخلاق ایرانی‌ها سازگار نیست، چون ایرانی‌ها دوست دارند خودشان انتخاب کنند لذا اگر کسی بخواهد حزبی تاسیس کند باید ببیند خواست مردم چیست نه اینکه بگوید همان که ما می‌گوییم و جز این نباید باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: احزاب در ایران تابع قانون همه و هیچ هستند یعنی بین سیاه و سفید فکر می‌کنند و می‌گویند یا لیست ما یا هیچ لیست دیگر که این درست نیست، چون ما حزب‌گرا نیستیم بلکه حق‌گرا هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: اگر حزب در ایران جواب می‌داد بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که در راس آن شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… بود که امام خمینی (ره) فرمودند جمعش کنید.

وی افزود: اینکه امام فرمودند حزب جمهوری اسلامی را جمع کنید به این دلیل بود که چینش، تشکیلات و سازوکار حزب غربی بود بنابراین باید از نو حزب را در ایران تعریف کنیم و تشکیلات حزب را سامان‌دهی کنیم.

جلالی بیان کرد: حزب‌هایی که شب انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از انتخابات کرکره آن را پایین می‌کشند حزب نیستند و درواقع NGO‌هایی هستند که یک شبه می‌آیند و می‌روند و فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است

دیگر خبرها

  • واکنش چین به اتهامات آمریکا و انگلیس
  • بازدارندگی آمریکا در مقابل ایران تضعیف شده است
  • یک نماینده: FATF و برجام بر اساس فرهنگ غربی‌هاست
  • (تصاویر) وسایل جنگی باورنکردنی ارتش آمریکا؛ از گربه پشمالو تا شاهین سیاه!
  • شکایت چین از آمریکا
  • بازگشت جهانی داعش
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • استرداد آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد
  • تحریم چین ازسوی آمریکا برای حمله سایبری به زیرساخت‌ها
  • آمریکا در حال برنامه ریزی برای ساخت شبکه ریلی و قطار فوق پیشرفته بر روی ماه است