Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی نزدیک به ۲۲ سال از آغاز به کار اولین شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور می‌گذرد و اینک فضای سیاسی کشور، در تب و تاب برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به سر می‌برد؛ انتخاباتی که هر چهار سال یکبار، همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، در سراسر کشور برگزار می‌شود. 

تنها نگاهی گذرا به وظایف شوراها کافی است تا به اهمیت بالای این نهادها پی برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شوراهایی که با هدف مشارکت دادن مردم هر شهر و روستا در اداره امور خویش به وجود آمدند و باعث شدند مردم ایران، بیش از پیش در انتخاب سیاست‌گذاران خود نقش داشته‌اند. 

فردا، چهارشنبه ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۹، از سوی وزارت کشور به عنوان نخستین روز ثبت‌ نام داوطلبان حضور در انتخابات شوراهای اسلامی شهر اعلام شده است‌. به همین مناسبت، در ادامه آخرین اظهارنظرهای احزاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا را برای آنچه در انتخابات شورای شهر مشهد در نظر دارند را می‌خوانید؛

نامزدهایمان تایید شوند لیست می‌دهیم

ناصر آملی، رییس حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی، مهم‌ترین شرط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات شورای شهر مشهد را عدم سخت‌گیری‌های غیرمتعارف هیئت‌های نظارتی عنوان می‌کند و می‌گوید: ما اصلاح‌طلبان خراسان رضوی و مشهد در پی این هستیم شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان را سازماندهی کنیم و بعد شخصیت‌های حقیقی را بر اساس مدلی که در تهران ارائه شده در اینجا هم انتخاب کنیم. نامزدهای مورد نظر ما هم ثبت نام کنند و اگر مورد تایید قرار گرفتند ما وارد عرصه انتخابات می‌شویم و اگر مورد تایید قرار نگرفتند و سخت‌گیری شود، یا محدود شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم. 

مرتضی کامل نواب، دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین نیز در خصوص برنامه‌های این جبهه برای انتخابات شوراها، عنوان می‌کند: در این خصوص ما یک طرح چند مرحله‌ای داریم که آن را به صورت یک نشست خبری اعلام کردیم. در این طرح اعضای بدنه حزب ما، نخبگان و داوران شهری به افراد رای می‌دهند و نهایتا لیست نهایی حاصل می‌شود. اما ما اصرار داریم که می‌شود این طرح را به صورت جریانی جلو برد. یعنی همراه با سایر افراد در مجموعه‌های دیگر دور هم‌ جمع شویم و سعی کنیم با یک رویکرد کارشناسی که در این طرح دیده شده است، این کار را به صورت مشترک به پیش ببریم. 

می‌توان حلقه بزرگی از اصولگرایان را دور هم جمع کرد

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه می‌دهد: یعنی ما ترجیح می‌دهیم که دیگر مجموعه‌ها نیز این طرح را بررسی کنند و مورد مطالعه قرار دهند تا بشود یک حلقه و زنجیره بزرگتری از مجموعه‌های اصولگرا دور هم ایجاد کرد تا بتوان این مسیر را با کمک دیگر دوستان تبدیل به یک کار جدی‌تر و به صورت گروهی دنبال کنیم. 

علی زیرک، قائم‌مقام حزب کارگزاران سازندگی در خراسان رضوی نیز در خصوص فعالیت‌های حزبش برای انتخابات شوراها، بیان می‌کند: قاعدتا انتظار ما  این است که شرایط حضورمان در انتخابات شوراها فراهم شود. ما از تمامی افرادی که می‌شناسیم و می‌دانیم به گفتمان ما نزدیک هستند، دعوت می‌کنیم که در انتخابات ثبت نام کنند و در بین افرادی هم که ثبت نام و اعلام آمادگی می‌کنند، حتما بررسی می‌کنیم و افرادی را که بتوانند برنامه‌های کارگزاران را نمایندگی کنند، شناسایی و حتما برای حمایت از آنان اقدام می‌کنیم. 

او که مانند دیگر اصلاح‌طلبان، بر اساس تجربیات گذشته، نگران اعمال سخت‌گیری‌های غیرمتعارف هیئت‌های نظارتی بر اصلاح‌طلبان است، اظهار می‌کند: تا به این جا وظیفه ما این بود که برنامه‌ریزی کنیم و خود را برای حضور در انتخابات آماده کنیم. اما آن طرف قضیه به عملکرد هیئت‌های نظارتی برمی‌گردد که تا چه حد فضا را برای حضور مردم در انتخابات باز کنند. ما امیدواریم که به این قضیه اهمیت داده شود و فضا برای حضور تمامی سلایق مختلف باز شود تا ما نیز بتوانیم مانند سایر احزاب و گروه‌ها در انتخابات حضور پیدا کنیم و از مردم درخواست کنیم برای رقم زدن سرنوشت خود، در انتخابات مشارکت کنند. 

محسن بنی‌هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی نیز فعالیت‌های حزبش در انتخابات شوراها را این گونه تشریح می‌کند: ما پس از اینکه پیشنهادات تشکل‌های زیر مجموعه جبهه را بررسی کردیم، لیست کارشناسی شده خودمان را با شورای ائتلاف اصولگرایان به مشارکت می گذاریم، در رابطه با شورای شهر در شهرستان‌ها، به شعبات جبهه و تشکل‌های ذیربط استقلال دادیم و آنها با توجه به شرایط شهرستان عمل می‌کنند. 

جمشید خاتمی، دبیر حزب جامعه جوانان متحد اسلامی نیز درباره برنامه‌های این حزب برای انتخابات شوراها گفت: برای انتخابات شورای شهر، ما منتظریم که جریان اصولگرا به یک جمع‌بندی برسد. اخیرا در جریان اصولگرا دو موضوع مطرح شد. یکی شورای ائتلاف اصولگرایان که از گذشته فعال بوده است و دیگری ائتلاف جدید اصولگرایان که بر محور جامعتین، یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین، قرار دارد. در حال حاضر در تهران، این مسئله در حال جمع‌بندی است که اصولگرایان به چه صورت در انتخابات شوراهای شهر شرکت کنند و فکر می‌کنم این جمع‌بندی در مراحل پایانی خود باشد. 

وی با بیان اینکه به محض مشخص شدن این جمع‌بندی، ما در استان‌ها نیز آن را خواهیم پذیرفت، خاطرنشان کرد: ما از آن احزاب اصولگرایی هستیم که روحانیت مبارز را به عنوان یک محور پذیرفته‌ایم و خواهیم پذیرفت. یعنی هر چه را که جامعتین اعلام کند ما همان را به عنوان مبنای کارمان خواهیم پذیرفت و بر اساس همان اقدام خواهیم کرد. 

حمید صابریان، معاون سیاسی مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی نیز با تاکید بر اینکه برای انتخابات شورای شهر، اساس کار این مجمع بر ائتلاف با سایر احزاب اصلاح‌طلب است، گفت: ما بسیار خوش‌بین هستیم که احزاب اصلاح‌طلب برای انتخابات ۱۴۰۰ شوراها، به یک لیست واحد در مشهد دست پیدا کنند. گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه‌ای هم احزاب در این خصوص با یکدیگر داشته‌اند. ما همچنین در خصوص تدوین دیگر استراتژی‌های حزب اقداماتی انجام داده‌ایم که در زمان خودش راجع به آن‌ها با سایر احزاب اصلاح‌طلب گفت‌وگو خواهیم کرد. 

ائتلاف یا لیست جدا؟ 

وحدت و ائتلاف همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های جریان‌های سیاسی در آستانه انتخابات بوده است، وحدتی که در دور قبلی انتخابات شورای شهر اصلاح‌طلبان را بر 15 کرسی شورای شهر مشهد نشاند و اصولگرایان را پس از 12 سال از شورا دور کرد.

احزاب مختلف خراسان رضوی، در پاسخ به این پرسش که در انتخابات شوراها با سایر احزاب همفکر خودتان ائتلاف می‌کنید یا لیست جدا می‌دهید، این طور پاسخ دادند: 

قاسم غفوری، دبیر حزب پیشروی اصلاحات در استان، با تاکید بر اینکه ارائه لیست جدا در انتخابات موجب شکسته شدن آرا و همچنین از بین رفتن انسجام و همدلی بین احزاب اصلاح‌طلب می‌شود، بیان می‌کند: ما در حزب پیشروی اصلاحات نیز لیست جدا نخواهیم داد و تمام تلاش ما این است که با سایر احزاب اصلاح‌طلب در قالب شورای هماهنگی، در خصوص ارائه لیست برای انتخابات شورای شهر به اجماع برسیم. 

حمیدرضا ترقی، دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان نیز با تاکید بر اینکه حزب موتلفه همواره در تلاش بوده است در انتخابات‌ها با سایر نیروهای اصولگرا ائتلاف داشته باشد، تصریح می‌کند: ما هرگز اصراری بر لیست جدا نداشته‌ایم؛ چراکه حفظ وحدت بین نیروهای اصولگرا همواره برای ما در اولویت قرار داشته است. 

همچنین علی زیرک نیز با بیان اینکه حزب کارگزاران به دنبال ائتلاف با سایر احزاب اصلاح‌طلب است، عنوان می‌کند: البته ما این ائتلاف با سایر احزاب را یک خط قرمز برای خود نمی‌دانیم و در جایی هم اگر احساس کنیم که ائتلاف ممکن نیست، چنانچه خودمان بتوانیم لیستی از افراد ارائه دهیم، برای خود محدودیت قائل نمی‌شویم. اما این تلاش را هم داریم تا با سایر احزاب ائتلاف کنیم و با برایندی از نیروهای اصلاح‌طلب فعال که در این سال‌ها در عرصه سیاسی کشور حضور داشته‌اند همراهی کنیم و به یک لیست واحد برسیم. 

قطعا افزایش مشارکت مردم در انتخابات، افزایش مشروعیت نهادهای انتخاباتی و در نتیجه افزایش کارآمدی این نهادها را در پی خواهد داشت، در این بین از نقش پررنگ احزاب در ترغیب مردم برای مشارکت و داغ کردن تنور انتخابات هم نمیتوان غافل شد، اما باید دید تب و تاب احزاب برای رونق دادن به انتخابات پارلمان محلی شهرها و روستاها چه قدر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و نهادهای نظارتی در این راستا دغدغه‌های احزاب را فراموش نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 1400 انتخابات شورای شهر مشهد خراسان رضوي برای انتخابات شورای شهر سایر احزاب اصلاح طلب انتخابات شوراها خراسان رضوی اصلاح طلبان برای حضور لیست جدا جمع بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیور؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

بیشتر بخوانید؛ جبهه پایداری در مجلس دوازدهم استقلال رای ندارد/ مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده کند

حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره کارکرد احزاب در کشور گفت: احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند. FATF، برجام، سند ۲۰۳۰، طرح‌های یونسکو و … براساس فرهنگ غربی‌ها نوشته شده و ما باید این‌ها را در کشورمان بومی کنیم.

وی اظهار کرد: حزب و تشکیلات آن باید در کشورمان مردمی باشد لذا احزاب نباید تشکیلات یک جریان خاص باشند همچنین حزب در ایران نباید مثل غرب از راس هرم به کف هرم باشد بلکه باید از قاعده به هرم باشد یعنی خواست مردم در مدنظر باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: حزب در غرب دستوری و از بالا به پایین عمل می‌کند یعنی به اعضایشان می‌گویند ما فلان کار را می‌کنیم و شما باید این کار را اتجام دهید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حزب نباید افراد را مسلوب‌الاختیار کند مثلا می‌گویند اگر کسی طرفدار حزب دموکرات باشد در انتخابات باید فقط از دموکرات‌ها انتخاب کند، اما در ایران ممکن است من عضو یک حزب باشم، اما در انتخابات از حزب خودم به کسی رای ندهم.

حجت‌الاسلام جلالی گفت: حزب در ایران باید به صورت خوشه‌ای مثل درخت انگور باشد چراکه در درخت انگور خوشه‌ها به هم وصل هستند و هیچ راسی ندارند لذا گروه‌ها باید به هم وصل باشند.

وی افزود: در احزاب حالت دگماتیسمی می‌بینم مثل تحمیل، زور و اجبار که با اخلاق ایرانی‌ها سازگار نیست، چون ایرانی‌ها دوست دارند خودشان انتخاب کنند لذا اگر کسی بخواهد حزبی تاسیس کند باید ببیند خواست مردم چیست نه اینکه بگوید همان که ما می‌گوییم و جز این نباید باشد.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس بیان کرد: احزاب در ایران تابع قانون همه و هیچ هستند یعنی بین سیاه و سفید فکر می‌کنند و می‌گویند یا لیست ما یا هیچ لیست دیگر که این درست نیست، چون ما حزب‌گرا نیستیم بلکه حق‌گرا هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: اگر حزب در ایران جواب می‌داد بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که در راس آن شهید بهشتی، شهید باهنر، آیت‌الله موسوی اردبیلی و… بود که امام خمینی (ره) فرمودند جمعش کنید.

وی افزود: اینکه امام فرمودند حزب جمهوری اسلامی را جمع کنید به این دلیل بود که چینش، تشکیلات و سازوکار حزب غربی بود بنابراین باید از نو حزب را در ایران تعریف کنیم و تشکیلات حزب را سامان‌دهی کنیم.

حجت‌الاسلام جلالی بیان کرد: حزب‌هایی که شب انتخابات کرکره را بالا می‌کشند و بعد از انتخابات کرکره آن را پایین می‌کشند حزب نیستند و درواقع NGO‌هایی هستند که یک شبه می‌آیند و می‌روند و فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور شکل نگرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1225441 برچسب‌ها برجام

دیگر خبرها

  • احزاب در ایران وارداتی هستند و بومی نیستند
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان نامدار زیر سقف الار مجلل | تصویر
  • تحلیل بادامچیان از علت رای نیاوردن باهنر و نوبخت
  • بادامچیان: مجلس دوازدهم یک مجلس پرهیاهو خواهد بود /ائتلاف شانا و پایداری در مرحله دوم تاثیری در انتخابات ندارد
  • همنشینی اصلاح طلبان و اصولگرایان زیر یک سقف /کواکبیان: صلح امام حسن یعنی درحکومت نباید، نظر اکثریت مردم نادیده گرفته شود
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند
  • ترکیه در آستانۀ انتخابات محلی و شهرداری‌ها
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟