Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@18:20:55 GMT

دامنه نوسان نامتقارن در بورس بازبینی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۸۱۶۴

دامنه نوسان نامتقارن در بورس بازبینی می‌شود

عضو شورای عالی بورس گفت: عضویت دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در شورای عالی بورس، حضور در هیات مدیره ارکان بازار سرمایه و ارتباط بهتر با سازمان بورس از جمله اتفاقات مهم بود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد های سرمایه گذاری و عضو شورای عالی بورس امروز و در جمع خبرنگاران به روند فعالیت کانون نهادهای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: چهارسال پیش فعالیت کانون با یک مشکل عمده مواجه بود و اعضا حق عضویت خود را پرداخت نمی کردند و توان مالی ما بسیار ضعیف شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌ بنابراین تلاش کردیم تا بنیه مالی تقویت شود و کانون نهادهای سرمایه گذاری به جایگاه اصلی خود بازگردد.

بیشتر بخوانید:

علت رشد بورس تهران چیست؟

وی افزود: روند تقویت توان مالی کانون موفقیت آمیز بود و علاوه بر آن تعداد اعضا از ۱۲۴ به ۳۴۵ نهاد مالی رسید و امروز بیش از ۹۰ درصد آنها حق عضویت خود را پرداخت می کنند و تمام بنیه مالی این مرکز از دریافت حق عضویت ها است. البته ما یک نهاد مالی غیر تجاری هستیم و هدف ما درآمدزایی نیست اما برای تداوم برنامه های خود به منابع مالی نیاز داریم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با تاکید بر اینکه اثرگذاری کانون در روند تصمیمات اتخاذ شده در بازار سرمایه نیز افزایش قابل توجهی داشته، بیان کرد: عضویت دبیر کل در شورای عالی بورس، حضور در هیات مدیره ارکان بازار سرمایه و ارتباط بهتر با سازمان بورس از جمله اتفاقات مهمی بود که جایگاه کانون نهادهای سرمایه گذاری را ارتقا داد. این روابط باعث شده تا کانون جایگاه قوی تری در روند تصمیم گیری های بازار سرمایه داشته باشد. ارتباط با سازمان بورس هم تقویت شده و عملا برخی از پژوهش ها وبررسی های تخصصی پیش از اتخاذ تصمیمات، به کانون سپرده شده است.

وی دامه داد: همچنین تصمیم داشتیم از جایگاه تثبیت شده ای در عرصه بین المللی برخوردار شویم که متاسفانه با دور جدید تحریم ها مواجه شدیم. هرچند عملا حق عضویت در مجمع CIIA را گرفتم اما کمیته حقوقی این مجمع اعلام کرد تا زمان رفع تحریم کشور این عضویت رسمی نمی شود. با این حال سال گذشته به عضویت ASF در آمدیم.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: به رغم تمام مشکلات،  اقدامات جدی در حوزه بین الملل صورت گرفت و به زودی دو دوره آموزشی با همکاری موسسات معتبر جهانی برگزار می کنیم و قطعا این دوره ها دانش مالی روز را به کشور انتقال می دهد.  

سعید اسلامی بیدگلی به برنامه سال آینده کانون اشاره کرد و افزود: با توجه به مسئولیت جدید کانون مبنی بر پژوهش های تخصصی، تمرکز ما در سال آینده جذب نیروی متخصص و کارشناس است.  کانون باید بدنه کارشناسی قویتری داشته باشد.

وی حل مشکلات مالیاتی اعضا را یکی دیگر از مهمترین اقدامات اخیر دانست و اشاره کرد: با پیگیری انجام شده، نمایندگان کانون نهاد های سرمایه گذاری در هیات های حل اختلاف شعب مالیاتی حضور دارند و شرکت های عضو که مشکل مالیاتی دارند می توانند با کمک نمایندگان کانون از حقوق خود صیانت کنند.   

عضوشورایعالی بورس در پاسخ به این سوال که تشکیل کانون سهامداران حقیقی در کنار کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران می تواند به توسعه بازار سرمایه منجر شود یا خیر؟ گفت: سال هاست که تعدادی از مدیران بازار سرمایه به دنبال ایجاد کانون سرمایه گذاران حقیقی یاسهام داران خرد هستند.  چالش هایی در این زمینه وجود دارد.  شرایط عضویت، نحوه فعالیت، تعریف سهامدار خرد، تضاد منافع و ... مسایل کلیدی است.  

وی بیان کرد: در کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با ۳۴۸ عضو گاهی منافع اعضا همخوان نیست، یعنی تداخل فعالیت وجود دارد. این درحالی است که تضاد منافع قطعا در کانونی با اعضای بسیار فراگیرتر مشکلات بیشتری را ایجاد می کند.  اما باهمه مشکلات باید دریچه و کانالی برای حفظ حقوق سهامداران خرد در بازار سرمایه بازکنیم.  متاسفانه رتبه فعالیت ما در این زمینه در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است.

سعید اسلامی ادامه داد: اگر چنین کانونی ایجاد شود قطعا باید صدای مشترک سهامداران خرد باشد. اما در پدیده ای که به دنبال آن هستیم تضاد منافع بسیار زیاد است و با شرایط اجتماعی فعلی نمی توانیم در آن صدای مشترک داشته باشیم.  

وی افزود: اگر ساز و کار بازار سرمایه به نفع سرمایه گذاری غیر مستقیم بود امروز احتمالا به جای ۲۶ میلیون سرمایه گذار مستقیم،  تعداد مشخصی صندوق سرمایه گذاری در سهام داشتیم و آنها می توانستند منافع خود را از طریق کانون های فعلی پیگیری کنند.

عضو شورایعالی بورس در بخش دیگری از اظهارات خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر مکانیزم دامنه نوسان نامتقارن گفت: در نقطه اول تمام فرآیند های صف ساز بازار باید حذف شوند، این موارد عامل ناکارایی و حذف تحلیل از بازار هستند.  به نظر بنده دامنه نوسان در نهایت باید به طور کلی از بازار حذف شود. می توان به شکل تدریجی و دوماه یکبار یک درصد یک درصد به دامنه نوسان اضافه کرد. در این صورت تکانه ای هم متوجه بازار نمی شود.

سعید اسلامی افزود: اما در پاسخ به چرایی اعمال دامنه نوسان نامتقارن باید گفت، جمع بندی نهاد ناظر بازار سرمایه بر این بود که ثبات و آرامش به بازار بازگردد و از ریزش های هیجانی در مدت کوتاه جلوگیری شود. به همین منظور پیشنهاد دامنه نوسان نامتقارن در شورای عالی بورس مطرح و پله به پله رای گیری شد.  

وی با بیان اینکه این تصمیم در همه دنیا متداول است اما برای کوتاه مدت، افزود: تصمیم شورای عالی بورس هم برای ۲ هفته بود که نهایتا به یک ماه تغییر کرد و پس از این مدت مورد بازبینی قرار می گیرد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری  با تاکید بر اینکه در باره همه تصمیمات رای گیری می شود، خاطرنشان کرد: برخی اوقات در تصمیمات مخالفت هایی می شود اما به این منظور نیست که پس از رای گیری و تصویب همچنان ساز مخالف سردهیم و باید همگی در راستای کسب نتیجه مطلوب از مصوبه های شورایعالی بورس حمایت  کنیم.

عضو شورای عالی بورس گفت: پس از تصویب دامه نوسان نامتقارن در بازار یک وبینار تشکیل شد و ۳ مدیر موافق و ۳ مدیر مخالف در آن صحبت کردند، در این میان بازخورد و نظراتی که در یافت می کردیم عمدتا مثبت بود، همانگونه که بازخورد اولیه این طرح در بازار هم مثبت بود.  اما قطعا این طرح مجددا مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی در پاسخ به زمان احتمالی حذف دامنه نوسان گفت: باز شدن دامنه نوسان نیازمند اصلاحات و الزامات زیر ساختی در بازار است که اگر انجام نشود، باز شدن دامنه نوسان هم امکان پذیر نیست. عواقب یک تصمیم ممکن است آثار بدی را بجا بگذارد، ایده آل نگری در یک تصمیم ممکن است در اقتصاد سیاسی اثار زیانباری داشته باشد، به همین علت پیشنهاد این است که به صورت تدریجی دامنه نوسان باز شود.  هم اکنون دو پیشنهاد مطرح شده که دامنه نوسان به منفی و مثبت ۵ برگردد یا به همین صورت در بازار ادامه داشته باشد.  

سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه توسعه بازار یکی از مهمترین پارامتر ها است، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و همه ارکان مهم بازار مساله نقدشوندگی، شفافیت و توسعه بازار را رکن اصلی می دانند، از نظر همه ما اشتباه است که مدیریت یا کنترل شاخص جز اهداف اولیه سازمان قرار بگیرد.  باید روی افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه تمرکز کنیم و با سیاست گذاری تدریجی فرآیند نقدشوندگی بازار را تسهیل کنیم.  اشکالات اساسی اقتصاد باید اصلاح و مساله قیمت گذاری و حاکمیت شرکتی به طور جدی  پیگیری شود و همچنین باید مسیر سرمایه گذاری غیر مستقیم را هموار کنیم.

منبع:سنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا بورس بازار بورس شاخص بورس بورس تهران فرابورس اخبار بورس سازمان بورس و اوراق بهادار بازار شورای عالی بورس بازار سرمایه بازار سهام سهام کل کانون نهادهای سرمایه گذاری دامنه نوسان نامتقارن سرمایه گذاری شورای عالی بورس بازار سرمایه سازمان بورس سعید اسلامی عضو شورای حق عضویت دبیر کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد تا سناریو سیو (ذخیره) سود مطرح شده در چند روز اخیر اهالی بازار سرمایه بعد از رشد بیش از 4 درصدی را عملی کرده باشد.

به گزارش اکوایران، درجریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات در بورس تهران روی رقم  هزار و 900 میلیارد تومان ایستاد موضوعی که در روزهای گذشته به آن اشاره کردیم و بازار معتقد است با این ارزش معاملاتی کم توان ادامه دار بودن رشدهای شارپی وجود ندارد و بازار برای هر پله صعودی نیاز به استراحت دارد.

با این حال با افت شاخص در روز جاری ارزش بازار دوباره کانال 8 هزار همتی را از دست داد و فولاد ، فملی و نماد شپنا نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

گروه خودرویی بعد از مدت ها دوباره به صدر برترین گروه های بازار سرمایه از منظر ارزش معاملاتی رسیده است و ارزش 670 میلیارد تومانی را در روز جاری به خود گرفت که می تواند سیگنالی برای روز های آینده بازار سرمایه باشد.

گروه فلزات اساسی نیز با 345 میلیارد تومان و تقریبا با نیمی از ارزش معاملاتی گروه خودرویی در جایگاه دوم ایستاد. سرمایه گذاری‌ها دیگر گروه مورد توجه اهالی بازار سرمایه بود تا با ارزش معاملاتی بیش از 246 میلیارد تومانی در جایگاه سوم قرار گرفته باشد.

اما در بازارهای جهانی قیمت طلا با سرعت بیشتری از میزان رشد خود در مسیر افت و اصلاحی قرار گرفته است و با کاهش نگرانی در مورد درگیری‌های خاورمیانه این بازار آرام‌تر شده است و باعث شده تمایل سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در برابر سرمایه‌های مخاطره آمیزتر مانند سهام کاهش یابد.

همچنین صندوق‌های طلا در بازار بورس تهران امروز را با منفی و رخ قرمز رنگ شروع کردند و بازار این گروه با افزایش عرضه همراه شده بود.

در بازار داخلی نیز قیمت دلار نیمایی که در روز های گذشته مسیر صعودی را خیلی آرام تر در پیش گرفته بود به عدد 41 هزار تومان وارد شد قیمت این ارز در روزهای ابتدایی سال جاری کمی بیشتر از 40 هزار تومان قیمت می خورد و در حال حاضر بالاتر از 41 هزار تومان قیمت گذاری می شود.

خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

اما گروسی نیز  به زودی به ایران سفر می‌کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند. این موضوع بر گمانه زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است. چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به زودی به ایران سفر کنم.

بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود این طور عنوان کرده است که پیش‌بینی می‌شود تامین ارز داشته باشیم و به تدریج آثار هیجانات ناشی از اتفاقات مقطعی در بازار را کاهش بدهیم.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با افت بیش از 13 هزار واحدی همراه شد و  اهالی تکنیکالیست بازار روی مقاومت سقف کانال صعودی ایجاد شده حساب باز کرده‌اند .

به گفته اهالی بازار برای ادامه دار بودن شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برای اینکه شاخص کل بتواند از پس این مقاومت برآید باید با ارزش معاملاتی بالایی همراه شود تا بتواند بار دیگر به سقف تاریخ 2.5 میلیون واحدی خود در سال گذشته برسد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در سال 1402 و در نیمه های اردیبهشت ماه رقمی بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحدی را به خود گرفت.

tags # بورس سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • بورس تغییر جهت داد
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت