Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت دفاع عربستان سعودی حملات ترکیبی نیروهای مسلح یمن به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو و همچنین بندر «راس التنوره» از بزرگ‌ترین بنادر نفتی دنیا را در حالی تایید کرد که در صدد کوچک نمایی این حملات گسترده برآمد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم» ، وزارت دفاع عربستان سعودی خبر عملیات نظامی یکشنبه نیروهای مسلح یمن را که با 14 پهباد و 8 موشک بالستیک به شرکت نفتی آرامکو و بزرگ ترین بنادر نفتی دنیا در عمق خاک سعودی صورت گرفت، در حالی تایید کرد که این حملات را به زعم خود شکست خورده توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترکی المالکی سخنگوی رسمی وزارت دفاع عربستان سعودی مدعی شد که یکی از محوطه‌های مخازن نفت در بندر «راس تنوره» در منطقه الشرقیه در معرض یک حمله شکست خورده توسط یک هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت که از سمت دریا می‌آمد و همچنین تلاش شده بود که تأسیسات شرکت «آرامکو» در ظهران نیز هدف گرفته شود.

وی پاسخ یمنی‌ها به تجاوزهای مکرر ائتلاف سعودی علیه زیرساخت‌های یمنی را تروریستی و بزدلانه خواند و در تناقضی آشکار درحالی که این حملات را شکست خورده توصیف کرده بود، گفت که این حملات امنیت عربستان سعودی و ظرفیت‌های اقتصادی آن را هدف نگرفته؛ بلکه شاهرگ اقتصاد دنیا و منابع نفتی و امنیت جهانی انرژی را هدف گرفته است.

المالکی در عین حال مدعی شد که عربستان سعودی پهپاد و موشک بالستیکی را که برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ظهران نیز شلیک شده بود، قبل از رسیدن به هدف منهدم کرده است.

سخنگوی رسمی وزارت دفاع عربستان سعودی با توسل به ادبیات رژیم اشغالگر که همواره درمواجهه با پاسخ مقاومت در برابر جنایات این رژیم ندای مظلومیت و در خطر قرار گرفتن امنیت جهانی ناشی از خطر تروریسم سر می دهد، خاطرنشان کرده که "ریاض اقدامات لازم و بازدارنده را برای حفاظت از امنیت جهانی انرژی به کار خواهد گرفت تا چنین حملات تروریستی متوقف و ثبات منابع انرژی و امنیت صادرات نفت و دریانودی و تجارت جهانی تضمین شود."

ارتش یمن یکشنبه شب از عملیات گسترده ترکیبی پهپادی و شلیک موشک بالستیک به اهداف نظامی و حیاتی در عربستان سعودی در چارچوب حق طبیعی و مشروع برای مقابله با تشدید تجاوزها و محاصره این کشور از سوی ریاض خبرداد.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن به دنبال حملات یکشنبه به تاسیسات نظامی و حیاتی عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد: با یاری خداوند، یگان موشکی و پهبادی ارتش یمن، موفق شدند عملیات تهاجمی گسترده را با 14 پهباد و 8 موشک بالستیک اجرا کنند.

وی افزود : از جمله پهبادها و موشک هایی که در این عملیات گسترده مورد استفاده قرار گرفت، می توان به 10 پهباد صماد 3 و یک موشک ذوالفقار اشاره کرد.

یحیی سریع اظهار داشت : عملیات توازن بازدارندگی ششم، شرکت آرامکو در بندر رأس التنوره و برخی مواضع نظامی دیگر را در منطقه الدمام هدف قرار داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن بیان داشت: برخی مواضع نظامی دیگر در عسیر و جیزان با 4 پهباد نوع قاصف 2k و هفت موشک بدر هدف قرار گرفت که کاملا به مواضع یاد شده اصابت کرد.

وی تاکید کرد: عملیات توازن بازدارندگی شش، در چارچوب حق طبیعی و مشروع برای مقابله با تشدید تجاوزها و محاصره فراگیر صورت می گیرد.

یحیی سریع به نظام سعودی هشدار داد که درصورت ادامه تجاوز و محاصره با عملیات دردناک نیروهای یمنی مواجه خواهد شد.

عربستان سعودی به همراه متحدانش از ششم فروردین 1394 با حمایت آمریکا جنگ تمام عیاری را علیه همسایه اش یمن آغاز کرد. ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در طول سالیان حمله به یمن، با استفاده از جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی هزاران غیرنظامی این کشور را به خاک و خون کشیده و اقتصاد شکننده آن را نابود کرده است.

سعودی‌ها هزاران حمله هوایی به بیمارستان‎ها، مراسم عروسی و مراسم تشییع جنازه در مناطق تحت کنترل نیرو‌های یمنی انجام داده‌اند. معمار این جنگ، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با رویای پیروزی سریع وارد این جنگ شد، اما این رویا به سرعت رنگ باخت و با گذشت حدود شش سال نتوانسته خود را از این باتلاقی که گرفتارش شده، نجات دهد.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: ریاض یمن رژیم صهیونیستی وزارت دفاع عربستان سعودی نیروهای مسلح یمن قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که عربستان سعودی برای به تعادل رساندن بودجه خود به قیمت نفت بیش از ۹۶ دلار برای هر بشکه نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود اعلام کرد ریاض برای متعادل کردن بودجه خود به میانگین قیمت نفت ۹۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه و نگه داشتن رقم تولید نفت خام در سطح روزانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۴ میلادی نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، عربستان امسال به قیمت نفت بالاتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد نیاز خواهد داشت، زیرا خود از پیشگامان برنامه کاهش عرضه نفت ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) است.

برآورد صندوق بین‌المللی پول نسبت به برآورد پیشین در ماه اکتبر ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این مؤسسه جهانی پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که عربستان در سال ۲۰۲۴ روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

رقم برآوردی این صندوق برای قیمت نفت با هدف به تعادل رساندن بودجه عربستان بالاتر از قیمت کنونی برنت است که نزدیک به ۸۹ دلار معامله می‌شود.

سعودی‌ها ائتلاف اوپک‌پلاس را در زمینه کاهش عرضه برای جلوگیری از مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها رهبری کرده‌اند و از ژوئیه گذشته کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای را در دستورکار داشته‌اند.

اقدام‌های اوپک‌پلاس به بهبود بازارهای جهانی نفت خام کمک کرده است، اما از آنجا که ریاض کاهش عرضه داوطلبانه را در دستور کار دارد، برای جبران کمبودها در بودجه به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد.

ریاض برای تحقق اهداف جاه‌طلبانه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که شامل صرف صدها میلیارد دلار برای پروژه‌های مختلف از جمله طرح کلانشهر «نئوم» تا به خدمت گرفتن ستاره‌های فوتبالی جهان است، به درآمدهای نفتی بالای نیاز دارد.

دولت عربستان به‌عنوان راهی برای پر کردن شکاف‌ها به بدهی متوسل شده و در ژانویه امسال ۱۲ میلیارد دلار اوراق قرضه است که معادل بیش از نیمی از کسری مالی پیش‌بینی‌شده برای سال جاری میلادی می‌شود.

دیگر خبرها

  • حمله اوکراین به قدیمی‌ترین کشتی جنگی روسیه که از جنگ جهانی اول و دوم جان به در برد
  • قدرت عملیاتی ایران، صهیونیست‌ها را از پاسخ جدی پشیمان کرد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • فوری؛ حزب‌الله عراق از آغاز مجدد حملات به نیروهای آمریکایی خبر داد + اولین تصاویر | حمله با ۵ موشک
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در دیرالزور سوریه
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد
  • بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دفتر کارش (عکس)