Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@05:29:46 GMT

تلاش روحانی جوان برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۵۸۲۷۶

تلاش روحانی جوان برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی

دغدغه‌های اجتماعی هرگز محدود به قشر خاصی نیست و همواره اقشار مختلف در برای حل معضلات اجتماعی در میدان نبرد با این معضلات که بخش عمده‌ای از آن نیز محصول یک جنگ تمام عیار فرهنگی است حضور دارند.

در این بین یکی از اقشاری که بدون شک در خط مقدم مبارزه با معضلات اجتماعی مخصوصاً از نوع جنگ نرم است روحانیون هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانیون در سال‌های اخیر با ورود جدی به عرصه مطالبه گری و همچنین تلاش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گام‌های مؤثر و قابل تحسینی برداشته‌اند.

بسترهای مناسب زیادی نیز برای فعالیت این قشر فراهم شده که می‌توان از طرح «امام محله» در سازمان تبلیغات اسلامی نام برد.

سازمان تبلیغات اسلامی قزوین نیز در این بین با سازماندهی امام محله در محلات کم برخوردار شهر قزوین توانسته گام‌های مؤثری را در مبارزه و کاهش آسیب‌های اجتماعی و حتی اقتصادی بردارد.

یکی از محله‌های کم برخوردار قزوین که همواره از آن عنوان محله‌ای پر آسیب یاد می‌شد محله شیخ‌آباد بود اما وقتی عشق و جهاد برای رفع مشکلات مردم به یکدیگر پیوند بخورند اکسیری از توانمندی و فرصت‌های بدیع را با خود خلق می‌کنند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی روحانی جوانی بود که با حضور در این محله کمر همت بسته و کارهایی بزرگ را خلق کرده است.

وی که از روحانیون پر دغدغه و فعال رسانه‌ای استان نیز محسوب می‌شود بعد از شناخت وضعیت منطقه با برنامه ریزی توانسته فضای این منطقه را متحول کند.

حجت الاسلام مجید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: از خرداد ۹۶ طبق اعلام رسمی سازمان تبلیغات به طور رسمی کار خود را آغاز کردم اما این آغاز تمام ماجرا نبود من از سال ۹۲ برای انجام اقدامات فرهنگی استان قزوین و پیش از آن در استان‌های دیگر ورود پیدا کرده بودم اما از سال ۹۶ به عنوان امام محله فعالیت خود را دوچندان کردم.

وی اضافه می‌کند: با آغاز طرح امام محله‌ها در محله شیخ‌آباد مشغول فعالیت فرهنگی شدم و در سال ۹۹ طبق اعلام سازمان تبلیغات در خصوص خلع‌های موجود در خیابان تبریز شمالی به عنوان امام محله به فعالیت خود ادامه دادم.

مدیر پایگاه فرهنگی اجتماعی محله تبریز شمالی اذعان می‌کند: با شناسایی‌های انجام شده در این محله متوجه شدیم این محله به سه طیف قومیتی خاص تقسیم می‌شود که این تقسیم‌بنده‌ها شرایط را طوری فراهم کرده بود که نیاز این محله را برای حضور یک امام محله دوچندان می‌کرد.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدا محله جغرافیایی، تعداد منازل آن منطقه، تفکیک شرایط سنی افراد محل و بخش مهم شناسایی نوجوانان و جوانان انجام و طبق این شناسایی یک طرح پیمایشی در قالب نظر سنجی و طرح سوال از اشخاص معروف محل برای شناسایی دقیق اجرا شد.

امام محله تبریز شمالی بیان می‌کند: در پیمایش تا حدودی پیشروی کردیم اگرچه شناسایی جزئیات در محله‌ها کار نسبتاً زمان‌بری است اما ما تلاش کردیم تا در بازده زمانی هشت ماهه ورود خود تا حدود شناسایی‌های لازم را توسط اشخاص برجسته محل انجام دهیم.

وی اضافه می‌کند: مرحله بعدی پس از شناسایی آسیب‌ها، برنامه‌ریزی برای حل این مشکلات است که در مرحله شیخ‌آباد این مسئله به طور کامل انجام شد و در آن محل ما متوجه شدیم آسیب اصلی منطقه شیخ آباد اعتیاد است و با توجه به اینکه اعتیاد سرمنشا تمام مشکلات است دو مسئله اصلی پیشگیری و درمان در سه گروه نوجوان، جوان و خانواده بررسی شد.

این روحانی بیان می‌کند: مسئله اعتیاد در محله شیخ‌آباد در سه بخش عنوان شده توسط سپاه استان در قالب طرح شهید بهنام محمدی و حلقه‌های صالحین برای قشر نوجوان و جوان با تکیه بر اتاق فکری خود ورود پیدا کرد و در بخش‌های مختلف فرهنگی، اردویی، ورزشی و هنری به صورت عمومی و تخصصی ورود انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: در بخش خانواده نیز مهمترین مسئله مربوط به بخش سبک‌زندگی در خانواده‌ها است که لازم است این نکته مهم بر اساس شرایط فعلی بروزرسانی‌شود برای مثال با توجه به شیوع ویروس کرونا از فرصتی که در دل آسیب‌ها وجود دارد استفاده کردیم و به داخل منازل برای خدمت‌رسانی وارد شدیم.

این روحانی ابراز می‌کند: تمام تلاش جبهه مخالف با شیوع ویروس کرونا این بود که مردم را از مسجد و فضا مذهبی دور شوند که در این فرآیند تا حدودی موفق هم بودند اما ما تلاش کردیم در بخش مذهبی و فرهنگی در فضای مجازی، مدارس، مساجد و خانواده ورود پیدا کنیم.

وی اضافه می‌کند: در راستا کاهش فاصله بین مردم و مسجد تلاش کردیم با ورود در حوزه‌های مختلفی مانند پرستاری از بیماران کرونایی در منازل، بازسازی منازل تخریب‌شده، تصویه حساب دفتری مردم، توزیع بسته‌های ارزاق و ایجاد اشتغال فاصله میان مردم با مسجد و مسائل فرهنگی را کاهش دهیم.

ایجاد اشتغال برای ۴۰ خانواده

ابراهیمی تصریح می‌کند: بهترین چیزی که می‌توانست فسادی مانند اعتبار را کاهش دهد اشتغال بود و ما موفق شدیم برای ۳۲ خانواده در شیخ آباد اشتغالزایی کنیم.

این امام محله بیان می‌کند: در محله تبریز شمالی نیز هم‌اکنون ۵ خانواده به طور مستقیم و ۳۵ خانواده به صورت غیر مستقیم یعنی با واسطه‌گری مشغول کار شدند.

وی ابراز می‌کند: در بخش‌اشتغالزایی مستقیم ما تلاش کردیم تا افرادی را برای دریافت مدرک معتبر به آموزشگاه فنی و حرفه معرفی کنیم که این افراد بعد از سپری کردن مراحل آموزشی در بخش پوشاک وارد کار شدند و حالا با پارچه‌هایی که ما در اختیار آنها قرار دادیم در حال تولید انواع پوشاک‌های زنانه و مردانه هستند.

تمام امور فرهنگی نیازمند استمرار و جریان هستند

این جهادگر تاکید می‌کند: به طور کلی عقیده ما بر این است که تمام امور فرهنگی نیازمند استمرار و جریان هستند و مقطعی کار کردن آنها خیلی نمی‌تواند اثرگذاری مطلوب داشته باشد.

وی به سخن حاج حسین یکتا در خصوص جریان فرهنگی و کدپستی به کدپستی عمل کردن اشاره می‌کند می‌گوید: در بحث فرهنگی باید منزل به منزل حرکت کرد و ما توانستم تا کنون به این سخن پایبند باشیم و بعد از کاهش ویروس کرونا بحث دعوت‌نامه را برای حضور مردم در مساجد اجرا کردیم البته در ایام کرونا هم اجازه ندادیم فرهنگ مسجد فراموش شود و در تمام این ایام برنامه‌های مسجد به روش‌های دیگری اجرا می‌شد.

این فعال فرهنگی ابراز می‌کند: اگرچه شیوع ویروس کرونا ما را از فعالیت‌های حضوری گسترده دور کرد اما در این ایام برنامه‌هایی نظیر پنج‌شنبه‌های کتاب، کلاس‌های مداحی، قرآن، کلاس‌های معرفتی، فرهنگی و عقیدتی به روش دیگری برگزار شد.

وی گفت: در بخش آسیب‌های اجتماعی هم تصمیم گرفتیم از ظرفیت خود نوجوانان و جوانان استفاده کنیم به همین منظور چهارشنبه‌های صالحین را برای اظهار نظر و راه‌حل‌های نوجوان و جوانان در بحث آسیب‌های اجتماعی با مدیریت مناسب انجام دادیم.

این فعال اجتماعی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی این محله عنوان می‌کند: سه قشر حاکم در محله تبریز شمالی اقشاری هستند که به هیچ وجه حاضر به ارتباط‌گیری اجتماعی نیستند از سوی دیگر عقاید و مذهب‌های متفاوت‌تری نسبت به سایر مردم دارند که این مسئله شرایط حضور و فعالیت ما را در این محله کمی دشوار می‌کرد.

وی اضافه می‌کند: در جامعه شناسی آنچه که به عنوان یک قانون مطرح می‌شود این است که افراد به دنبال دیده شدن هستند و حالا اگر بخواهیم این مسئله را درخصوص این اقشار در استان بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این افراد هیچگاه در شرایط اجتماعی مناسب قرار نگرفته‌اند.

ارزش‌نهادن و تکریم شخصیت‌های انسانی به این افراد باعث شد تا نگاه آن‌ها نسبت به موضوع تغییر کند و آنها بخواهند به برقراری ارتباط با ما راغب شوند یا حتی در مساجد برای نماز و مراسمات فرهنگی و مذهبی ورود پیدا کنند که این مسئله برای ما بسیار ارزشمند است.

ابراهیمی تشریح می‌کند: اصلی‌ترین مسئله‌ای که اجتماع و اسلام به ما گوشزد می‌کند این است که بیش‌از آنکه شرایط دینی، اجتماعی و ملی افراد را لحاظ کنید به وجه انسانیت بنگرید و سعی کنید از راه انسانی ورود پیدا کنید.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که ما دیدیم این اقشار در جامعه در معرض خطرهای مختلف اجتماعی قرار گرفتند از نگاه انسانی ورود پیدا کردیم و در شرایط سخت کرونا به این افراد همانند سایر مردم خدمات مختلف آموزشی، معیشتی، فرهنگی و سلامت ارائه دادیم.

این جهادگر فرهنگی ابراز می‌کند: ارزش‌نهادن و تکریم شخصیت‌های انسانی به این افراد باعث شد تا نگاه آن‌ها نسبت به موضوع تغییر کند و آنها بخواهند به برقراری ارتباط با ما راغب شوند یا حتی در مساجد برای نماز و مراسمات فرهنگی و مذهبی ورود پیدا کنند که این مسئله برای ما بسیار ارزشمند است.

وی می‌گوید: یکی از راه‌گشاترین مباحث در خصوص ارتباط شیعیان با اهل تسنن این است ما اجازه ندهیم میان ما و افرادی که در مذهب شبیه به ما هستند و در کنار ما زندگی می‌کنند فاصله ایجاد شود چرا که این افراد که از بازارهای ما خرید می‌کنند و به کسبه ما خیر می‌رساند و طبق گفته رهبر انقلاب برادر ما هستند.

وی می‌گوید: ارزش‌نهادن ما به انسان‌ها باعث می‌شود آن‌ها چهره واقعی اسلام که همان مهر و محبت است را ببینند و چه بسا همین دیدن زمینه‌ای باشد تا بخواهند از اسلام و شیعه الگو بگیرند.

به گزارش مهر بدون شک حضور روحانیون در عرصه خدمات رسانی به مردم و رفع معضلات اجتماعی اثری چند برابر خواهد داشت. از سویی نباید نقش حمایتگرانه دستگاه‌های دولتی را نادیده گرفت و امید می‌رود این نقش روز به روز پررنگ‌تر شود.

کد خبر 5165264

منبع: مهر

کلیدواژه: مجید ابراهیمی قزوین طرح امام محله ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا بوشهر اردبیل گرگان شهرستان کرج عکس استانها انتخابات 1400 شیراز اراک کاشت نهال و درخت آسیب های اجتماعی سازمان تبلیغات ویروس کرونا تلاش کردیم ورود پیدا امام محله شیخ آباد آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۸۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرهنگ حسن هاشم نیا، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم گفت: پیرو خبر مردمی واصله در اجرای طرح ایست و بازرسی موقت ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم در عوارضی کاشان به قم به یک دستگاه کامیون بار تره بار هندوانه با شماره پلاک معلوم مشکوک و آن را متوقف کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان قم افزود: پس از انتقال و تخلیه بار در بازرسی صورت گرفته از کامیون موصوف، در ۲۲ هنداونه، ۲۸۷ بسته کوچک مواد مخدر تریاک به وزن کلی ۸۷ کیلو و ۹۰۰ گرم کشف شد.

وی بیان داشت: در نهایت متهم به همراه پرونده تشکیل شده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شد.

دیگر خبرها

  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • کشف حدود ۸۸ کیلوگرم تریاک با تلاش پلیس قم
  • دشمن در تلاش برای ایجاد دوگانگی و اختلافات قومی و مذهبی است
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • ساماندهی بیش از ۷ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در تهران
  • راز مرگ پسر ۲۲ ساله گمشده برملا شد
  • تلاش جوان فلسطینی برای تولید نشاء سبزیجات در فلسطین
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری