Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز (دوشنبه) ۱۸ اسفند، دومین نشست تعیین حقوق و دستمزد۱۴۰۰ پس از ساعاتی مذاکره به پایان رسید. دومین جلسه شورای عالی کار با حضور هر سه ضلع برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در نهایت به نتیجه نهایی نرسید و تعیین دستمزد به نشست هفته آینده در روز شنبه ۲۳ اسفند موکول شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دیروز (دوشنبه) ۱۸ اسفند، دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار و دومین نشست تعیین حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ پس از ساعاتی مذاکره به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین جلسه شورای عالی کار با حضور هر سه ضلع یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت، برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ در نهایت به نتیجه نهایی نرسید و تعیین دستمزد به نشست هفته آینده در روز شنبه ۲۳ اسفند موکول شد.

طبق اخبار دریافت شده محور اصلی صحبت های نمایندگان کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار جبران افزایش یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۹ بود. اما کارفرمایان ماده ۴۱ قانون کار را توجه نداشتند.

  نمایندگان کارفرمایی اصرار بر اجرای ماده ۴۱ و بند اول این ماده داشتند و با بهانه تراشی اجرای تبصره دوم را در نظر نمی‌گرفتند. یعنی بدون در نظر گرفتن سبد معیشت و تنها با تکیه بر نرخ تورم قصد تعیین حداقل دستمزد سال آینده را دارند.   به گزارش خبرنگار اقتصادی راه دانا، با توجه به عقب ماندگی مزدی کارگران در سال ۹۹, ملاک کارگران در جلسات مزدی جبران قدرت خرید و تأمین سبد معیشت کارگران است. بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار می گوید"حداقل دستمزد باید فارغ از مشخصات جسمی و روحی فرد، به گونه ای باشد که کفاف هزینه های حداقلی یک خانوار متوسط را بدهد. بنابراین تقاضای جامعه کارگری را حصول این قانون شمردند.   به گزارش دانا، باید در نظر داشت، حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در کشور در انتظار تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰ هستند.   طبق ماده ۴۱ قانون کار، دو معیار اصلی تعیین دستمزد کارگران، نرخ تورم و سبد معیشت است؛ در حالی که کمتر از ۱۰ روز تا پایان سال باقی مانده است و جلسات نیز برای تعیین سبد حداقلی معیشت در کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار برگزار شد که نتیجه آن تعیین رقم این سبد به ملغ ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان بود. و نرخ تورم نیز ۴۸ درصد بوره است که در تعیین حداقل دستمزد باید در نظر گرفته شود.   انتهای پیام/ط

منبع: دانا

کلیدواژه: تعیین حداقل دستمزد دستمزد کارگران شورای عالی کار کارگران در سال سبد معیشت سال ۱۴۰۰ ماده ۴۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۵۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟

وزیر کار پیرامون وضعیت لایحه واگذاری تعیین نرخ دستمزد کارگران به مجلس گفته؛ لایحه واگذاری تعیین دستمزد در حوزه کارشناسی وزارتخانه در حال بررسی است.

به گزارش خبرآنلاین، تغییر در تعیین روش میزان سالانه دستمزد به نظر می‌رسد هر روز جدی‌تر از روز گذشته می‌شود. وزیر کار در روز‌های پایانی سال گذشته از خبری پرده‌برداری کرد که البته تقریبا با انتقاد نمایندگان بخش کارگری مواجه شد. صولت مرتضوی ۲۸ اسفندماه اعلام کرد: به این نتیجه رسیدیم که با ارسال لایحه‌ای به مجلس نحوه تعیین حداقل حقوق کارگران را عوض کنیم. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری حقوق کارگران مجلس است.

به گفته او، مجلس با گرفتن نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی و وزارت کار در مورد حقوق کارگران تصمیم می‌گیرد و آن را در لایحه بودجه می‌گنجاند.

وزیر کار حالا پس از یک ماه نیز در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت لایحه واگذاری تعیین نرخ دستمزد کارگران به مجلس گفته؛ لایحه واگذاری تعیین دستمزد در حوزه کارشناسی وزارتخانه در حال بررسی است، در بخش کارشناسی وزارتخانه است که بعد باید به دولت ارسال شود و در صورت تصویب در هیات دولت به مجلس ارسال خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که پرونده مزد سال ۱۴۰۳ پرسروصدا بسته شد؛ به طوری که شورای عالی کار، افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران را بدون امضای کارگران تصویب کرد. فعالان کارگری اعتقاد دارند که کارگران به دلیل این‌که میزان رقمی که برای دستمزد تعیین شده، کمتر از هزینه‌ها و شرایطی است که بتوانند نیاز‌های زندگی خانوار را تامین کنند، همچنان این مطالبه را دارند که در خصوص دستمزد سال جدید بازنگری صورت گیرد و جلسات مزد برگزار شود تا دستمزد با رضایت و امضای آنها دوباره تعیین شود ولی وزارت کار و کارفرمایان این مساله تصویب دستمزد سال ۱۴۰۳ را پایان یافته تلقی کرده و تاکنون زیربار این موضوع نرفته‌اند.

tags # حقوق کارگران سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • وزیر کار درباره تغییر در نحوه تعیین حقوق کارگران چه گفت؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • جدیدترین خبر درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • مبلغ حق مسکن کارگران افزایش می‌یابد
  • افزایش مبلغ حق مسکن؛ عیدی کارگران در هفته کارگر