Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@20:52:56 GMT

چریکی که عاشق شد!

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۶۲۳۰

چریکی که عاشق شد!

۱۹ اسفند سالروز شهادت اولین شهید طلبه و روحانی شهرستان ورامین است، «شهید سید مصطفی محمودی»، چریکی که عاشق شد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ­های تهران، همزمان با ۱۹ اسفند سالروز شهادت اولین طلبه شهید شهرستان ورامین شهید بزرگوار «سید مصطفی محمودی» گزارشی از سبک و روش زندگی این شهید گران قدر را به شما عزیزان هدیه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدواریم که در تمام مراحل زندگی، از راه و منش شهدا بهره مند شویم و این چند خط کوتاه بتواند در انتخاب این عزیزان به عنوان رفقای آسمانی، یاریمان دهد.

دوران کودکی

در خانواده مذهبی و متدین به دنیا آمد. پدرش سید مرتضی از روحانیون برجسته بود و به همین علت فرزند سید مصطفی نیز به خوبی با مبانی توحیدی و اسلامی و مکتب اهل بیت علیه السلام انس پیدا کرد از همان کودکی فعالیت در مجالس و محافل دینی باعث تزکیه نفس و رشد روحانی و معنوی  مصطفی شد و از همان کودکی در مسیر رشد و تعالی الهی قرار داد.

 

یار انقلاب

به رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) علاقه و ارادت بسیاری داشت و به همین علت همیشه پیگیری سخنرانی های ایشان بود از آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۲ با اینکه سن کمی داشت همراه و همگام با انقلاب شد در تظاهرات انقلاب شرکت داشت و در پخش نوار ها و اعلامیه های امام خمینی بین انقلابیون نقش پر رنگی ایفا می‌کرد و تا جایی که می توانست دشوار ترین و خطرناک ترین کارها را به عهده می گرفت تا پیروزی انقلاب از هر چه زودتر میسر شود در سال ۱۳۵۶ در رشته ریاضی فیزیک دیپلم گرفت و پس از آن به خدمت سربازی رفت و زمانی که فرمان امام خمینی برای فرار سربازان از پادگان ها صادر شد سید مصطفی هم جزو اولین سربازانی بود که از پادگان فرار کرد و بعد از پیروزی انقلاب درباره پادگان بازگشت و تحت لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران به سربازی ادامه داد.

پس از انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دست از حمایت نظام جمهوری اسلامی برنداشت و در کمیته انقلاب اسلامی مشغول به فعالیت شد او با حضور در کمیته انقلاب اسلامی در سازماندهی نهادهای انقلاب انقلابی در شهرستان ورامین که پدرش امامت جمعه آنجا را برعهده داشت نقش مهمی را ایفا کرد و توانست به خوبی از ظرفیت های شهرستان ورامین برای کمک به مردم همانجا استفاده کند.

 حضور سید مصطفی در ورامین و دیدن محرومیت های آنجا باعث شد تا او خدمت به مردم را مهمترین هدف به خود قرار دهد برای همین بود که در امور بسیاری مثل درو کردن گندم یا جمع آوری محصولات، به کشاورزان و مردم روستایی کمک می‌کرد و در اوقات آزادش هم برای آنها کلاس‌های آموزشی کار با سلاح برگزار می‌کرد مدتی بعد مصطفی با وجود آنکه حضور و شرکت در دانشگاه را داشت به دلیل علاقه به طلبگی و کسب معارف الهی وارد حوزه علمیه شهر مقدس قم شد و مدارج علمی و فقهی تحصیلات حوزوی را با سرعت و پیشرفت بسیار خوبی را پشت سر گذاشت.

 

در دفاع مقدس

 با شروع جنگ تحمیلی نیز بی آنکه از خود سلب مسئولیت کند با شوق دفاع از اسلام و ایران درس طلبگی را رها کرد و از طریق بسیج قم آمادگی‌های لازم را به دست آورد و به جبهه اعزام شد. تلاش و مجاهدت های مصطفی برای اعزام به جبهه مثال زدنی بود.

با ورود به جبهه های جنوب کشور، وارد گروه جنگ های نامنظم و چریکی شهید مصطفی چمران در جبهه های سوسنگرد شد گروهی که ورود به آن شجاعت ویژه نیاز داشت و یکی از سخت ترین بخش های جنگ تحمیلی در دوران طول هشت سال دفاع مقدس بود. یکبار با ترکش خمپاره به شدت مجروح شد او را به بیمارستان رساندند و تحت درمان قرار دادند اما سیدمصطفی خانواده را در جریان مجروحیتش قرار نداد.

خصوصیات

علاقه بسیار زیادی به اهلبیتعصمت و طهارت (ع) داشت و از مدافعین ثابت قدم در دفاع از عقاید شیعه بود.صوت زیبایی داشت و به همین علت از نوای گرم خود در نوحه سرایی برای عزاداری ها و ایام جشن و سرور اهلبیت(ع) استفاده می کرد.

 خوش برخورد و خنده رو بود و همه او را به خوش خلقی می شناختند. هیچگاه احترام به پدر و مادرش را از یاد نمی برد و این موضوع سرلوحه زندگی اش بود به دیگران هم توصیه می کرد به والدین خود احترام بسیار بگذارند آنها را تکریم کنند. مردم ورامین که شاهد خدمت گزاری خالصانه سیدمصطفی برای خود بودند، با او احساس نزدیکی زیادی داشتند و به همین خاطر او همیشه مورد توجه و احترام مردم ورامین بود.با قرآن کریم و نهج‌البلاغه انس بسیاری داشت و این دو کتاب همراهان همیشگی و راهنماهای راستین او در زندگی اش بودند. حضور در مجالس دینی و مذهبی را وظیفه خود می دانست و شرکت در نماز اول وقت و فعالیت در ستاد برگزاری نماز جمعه ورامین جزو برنامه‌هایی بودند که خودش را موظف به انجام آنها کرده بود.

حکایت پرواز

سه ماه در جبهه سوسنگرد جانانه مبارزه کرد تا اینکه سرانجام در ۱۹ اسفند ۱۳۵۹ با برخورد گلوله توپ به سنگر محل استقرارش و در حالی که در حال قرائت مطالبی از کتاب شریف نهج البلاغه بود، به همراه چند نفر دیگر از هم رزمانش به درجه رفیع شهادت نائل گردید تشییع باشکوه سید مصطفی در قم و مراسم بزرگداشت وی در شهر قم، ورامین، محلات و گلپایگان که مردمانشان شاهد فعالیت‌ها مجاهدت ها و تلاش های بسیار زیاد مصطفی در خدمت رسانی به خود بودند، با شکوه فراوان برگزار شد و در مجلس بزرگداشت او جمعی از علما و بزرگان از جمله آیت‌الله العظمی گلپایگانی حضور داشتند پیکر مطهرش بنا بر وصیت خودش پس از اقامه نماز توسط پدرش آیت الله سید مرتضی محمودی در گلزار شهدای شیخان به خاک سپرده شد.

 آیت الله سید مرتضی محمودی امام جمعه شهرستان ورامین پدر این شهید والاقام،در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ­های تهران، گفت: شهید مصطفی علاقه زیادی به اهل بیت عصمت و طهارت داشت و دوران دفاع مقدس نیز پیش من می‌آمد و اعلام می‌کرد که می‌خواهم به جبهه بروم و به دلیل تجربه اش، در گروه جنگ های نامنظم شهید دکتر چمران به کار گرفته شد. در ابتدا قرار بود که سید  دو ماه در جبهه بماند اما پس از دو ماه اعلام کرد که باز هم می خواهم به جبهه بروم که بنده مخالفتی با این موضوع نداشتم. برای آخرین بار پس از چند روز به منزل بازگشت و با اینکه بیمار بود اما اصرار داشت که برگردد بالاخره پس از حضور در جبهه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 

فرازی از وصیت‌نامه شهید

 پس از کوشش فراوانی که برای رفتن به جبهه داشتم و به هر دری می‌زدم آن در بسته شده بود، بالاخره دری از درهای رحمت الهی گشوده شده و این بنده روسیاه و گناهکار به آن در روی آوردم و موفق شدم در کنار دیگر برادران با ایمان و مومن به انقلاب امام و انقلاب، جایی برای خودم باز کنم.

بر شماست ای ملت رزمنده که پیام آور خون شهیدان باشید، شهیدانی که از بهترین افراد و مومن‌ترین کسانی بودند که به این انقلاب عشق می ورزید که پر و بالشان در کنار معشوق و سوخت و خونشان بر زمین ریخت و چنین نقش بست بر زمین که ای دریای بیکران انسان ها به پاخیزید با یک دست قرآن و با دست دیگر سلاح برگردید و از حق و رسالت انسانی و شرف خود دفاع کنید و حق خود را بر از ابرقدرت ها بستانید و ای شما مسئولین مملکتی!، شمایی که این پست و مقام را از شهیدان به شما دادند و پشت میزی نشسته اید که با خون شهدا و از جان گذشتگی آنها به شما رسیده است، بدانید و آگاه باشید که باید از این خون ها خوب پاسداری کنید.مادر عزیزم! اگر چه ممکن است برای تو مشکل باشد که فرزندی را از دست دادی ولی انتظار دارم از تو ای مادر! اگر می‌خواهی که دشمن به ما نخندد، مشتت را گره کن و با صلابت بگو ای ابرقدرت‌ها، کور خوانده اید تا ایران ما مادرانی چون من دارد، امکان ندارد کسی بتواند به ما تجاوز کند، و این آرزو را به گور خواهد برد.

 

شناسنامه

شهید سید مصطفی محمودی فرزند سید مرتضی

تاریخ تولد: اول مرداد 1336 در شهر قم

تحصیلات:علوم حوزوی محل تحصیل: حوزه علمیه قم

محل خدمت: گروه جنگ های نامنظم شهید چمران

مزار شهید گلزار شهدای شیخان قم

 

تهیه گزارش:رضا اصیلی مهابادی

پایان پیام/659

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهدای طلبه و روحانی آیت الله محمودی امام جمعه ورامین چریک شهدا شهرستان ورامین سید مرتضی سید مصطفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۶۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید قرنی نخستین شهید ارتش بعد از انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، انقلاب اسلامی با تمام سختی‌ها و موانع در نهایت، ۲۲ بهمن سال ۵۷ به پیروزی رسید و دشمنان که از این پیروزی هراسان بودند در اولین اقدامات خود، افراد شاخص و تأثیرگذار لشکری و کشوری از جمله استاد مرتضی مطهری، مهدی عراقی، محسن بهبهانی، قاضی طباطبایی، دکتر مفتح و سرلشکر سید محمدولی قرنی را به شهادت رساندند.

شهید قرنی سال ۱۲۹۲ هجری خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش، میرزا آقاخان از مدیران مخابرات تهران بود. وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان گل‌بهار اصفهان و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان دارالفنون در تهران آغاز کرد و در دبیرستان نظام ارتش به پایان رساند. در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری و در سال ۱۳۱۳ با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه فارغ‌التحصیل شد.

شهید سپهبد قرنی در دوران خدمت خود خدمات درخشانی را ارائه کرد و مشاغل مهمی همچون کفیل فرمانده گردان ۲ هنگ ۴ توپخانه، فرمانده گردان ۱۰۵، رئیس رکن دوم ستاد مرکز تعلیماتی آمادگاه، فرمانده پارک توپخانه لشکر ۲، رئیس رکن سوم لشکر ۲ مرکز، رئیس ستاد لشکر ۲، معاون اداره دوم سررشته داری ارتش، فرمانده تیپ مستقل رشت، رئیس رکن دوم و معاون ستاد را بر عهده داشت.

وی در فکر کودتا بود، اما با وجود اینکه در ظاهر همه شرایط فراهم شده بود، تمام کودتا لو رفت و بیشتر عوامل آن از جمله شهید قرنی دستگیر شدند.

شهید سپهبد قرنی به همراه همکاران و همفکرانش محاکمه شدند و وی به اخراج از ارتش و سه سال حبس محکوم شد.

شهید قرنی، اسفند ۱۳۳۹ از زندان آزاد شد و از آن پس شدیداً تحت مراقبت نیرو‌های امنیتی قرار گرفت. شهید قرنی به دلیل همکاری با روحانیت در جریان نهضت امام خمینی (ره) مجدد به زندان رفت و در دی ماه سال ۴۵ آزاد شد.

وی پس از پیروزی انقلاب، بلافاصله، روز ۲۳ بهمن ضمن اعاده به ارتش با درجه سرلشکری به عنوان رئیس ستاد ارتش انقلاب، با حکم امام خمینی (ره) منصوب شد.

سپهبد سید محمدولی قرنی سرانجام، سوم اردیبهشت ۱۳۵۸ از طرف گروه تروریستی فرقان مورد هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.

ضارب شهید قرنی، یکی از اعضای گروهک محارب و منحرف فرقان به نام حمید نیکنام بود که دستگیر و اعدام شد.

دیگر خبرها

  • دیدار فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با مادر و خانواده طلبه مجاهد مرحوم حاجی حسینلو در خوی 
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال
  • چه کنم نیمار و مسی نیستم ولی عاشق رونالدو هستم!‏
  • بزرگداشت شهید قرنی در مرکز پدافند هوایی سمنان
  • با ۲۰ نفر سپاه این شهرستان شکل گرفت
  • روایتی از زندگی نخستین شهید ترور پس از انقلاب
  • دستیار ویژه فرماندار شهرستان نیکشهر منصوب شد
  • مادرید عاشق جود: هزاران بلینگام در برنابئو (عکس)
  • شهید قرنی نخستین شهید ارتش بعد از انقلاب اسلامی