Web Analytics Made Easy - Statcounter

 شهرام احمدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: عقاب خال‌دار بزرگ، عقاب شاهی، پلیکان پا خاکستری، آگامای وزقی ایرانی، لاک‌پشت مهمیزدار، خفاش نعل اسبی، ماهی کول غار، ماهی زرده پر، قوچ و میش، کل و بز هستند.

وی اظهار داشت: در رده گونه‌های در شرف تهدید نیز ۱۰ گونه از جمله سنقر سفید، پاشلک بزرگ ، گیلان شاه بزرگ، زنگوله بال ،سبزقبای معمولی، کفتار راه راه و شنک در زیستگاه‌های استان ساکن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، از گونه‌های در خطر انقراض جهانی نیز پنج گونه از جمله پلنگ، بالابان، اردک، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری در زیستگاه‌های استان مشاهده شده است.

احمدی اظهار داشت: برخی گونه‌ها نیز از لحاظ جهانی کمبود داده وجود دارد که تقسیم‌بندی این گونه‌ها انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با توجه به موقعیت خاص خود در ایران و قرار گرفتن در زاگرس مرکزی، به علت کوهستانی بودن منطقه و همچنین وضع زمین‌شناسی و اقلیم از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.

به گفته وی، در استان ۴۱۲ گونه جانوری در قالب ۱۱۵ خانواده شناسایی شده که از این تعداد ۲۸۸ گونه پرنده در قالب ۶۸ خانواده، ۵۵ گونه خزنده از ۱۴ خانواده، چهار گونه دوزیست از ۲ خانواده و  ۲۰ گونه‌آبزی از هفت خانواده و ۴۵ گونه پستاندار از ۲۴ خانواده هستند.

۴۷۷ متخلف در حوزه محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۴۷۷ متخلف در حوزه محیط زیست در استان به مراجع قضایی معرفی شدند و ۳۲۳ پرونده تخلف زیست‌محیطی در حوزه شکار غیرمجاز، دفن غیراصولی زباله، قطع درخت و تصرف در  اراضی در استان تشکیل شده است.

احمدی به افزایش سطح حفاظت فیزیکی در مناطق حفاظت شده، استفاده از حفاظت نوین در سطح مناطق و استفاده از مشارکت جوامع محلی و سایر ادارات و دستگاه‌های مربوطه و ارتقاء آموزش زیست محیطی اشاره کرد و گفت: این عوامل زمینه کاهش تخلف و شکار غیرمجاز حیات وحش را فراهم کرده است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی حیات وحش با عنوان "جنگل‌ها و معیشت پایدار مردم و سیاره زمین" افزود: با توجه به اینکه جنگل در توسعه افزایش امنیت زیستی نقش موثر دارد، افزایش توجه و حفاظت از جنگل و حیات وحش برای ایجاد پایداری در معیشت جوامع محلی ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است و با داشتن ۲۸.۳ درصد گونه بومی در میلیون هکتار، بالاترین درصد گونه بومی در میلیون هکتار را در  کشور دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه گونه جانوری در محیط زیست بر اساس تقسیم‌بندی جهانی گفت: این استان با۴۱۲ گونه جانوری در قالب ۱۱۵ خانواده، از فراوانی بالای تنوع زیستی در سطح کشور برخوردار است.

به گزارش ایرنا، در استان هشت منطقه چهارگانه فعال است که شامل پنج منطقه حفاظت شده، یک اثر طبیعی ملی، یک پناهگاه حیات وحش و یک پارک ملی است. 

۱۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری جز مناطق چهارگانه و شکار ممنوع زیر مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد و علاوه بر آن ذخیره‌گاه جهانی زیست‌کره تنگ صیاد سبزکوه با داشتن یک سوم مساحت استان نیز در استان واقع شده است.

منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری است.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست شهرکرد چهارمحال وبختیاری حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست شهرکرد چهارمحال وبختیاری سازمان حفاظت محیط زیست شهرکرد چهارمحال وبختیاری حیات وحش اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ با تهیه فیلمی از این گونه ارزشمند مستندسازی شد.»

به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه‌سانی شب‌زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و، چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله‌پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • باید در حفظ ظرفیت گردشگری چهارمحال و بختیاری تلاش شود
  • بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد
  • اولین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست