Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، میزان مرگ و میر بر حسب جنس و گروه سنی در نقاط شهری و روستایی کشور متفاوت است. میزان ناخالص مرگ و میر کشور بر پایه داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال ۹۷، ۴.۷ به ازای هر هزار نفر جمعیت است. این میزان در تمام نقاط کشور وضعیت مشابهی ندارد و بستگی به ساختار سنی جمعیت استان‌ها و عوامل دیگر می‌تواند بر این میزان اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه آمار مرگ و میرهای جاری ثبت‌شده در سال ۹۷، میانگین سنی فوتی‌ها برابر با ۶۶.۰۹ بوده که برای مردان ۶۴.۰۱ و برای زنان ۶۸.۸۴ سال بوده است. بر اساس سالنامه‌ای که سازمان ثبت احوال هر سال منتشر می‌کند، در سال ۹۸، ۳۹۳ هزار و ۹۸۲ نفر فوت کردند که از میان این آمار ۲۲۳ هزار و ۱۸۳ نفر مرد و ۱۷۰ هزار و ۷۹۹ نفر زن بودند.

این در حالی است که میزان فوتی‌ها در سال ۹۷، ۳۷۷ هزار و ۱۹۳ مورد بود که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۵۱۸ مرد و ۱۶۵ هزار و ۶۷۵ زن فوت کردند. همچنین در سال ۹۶، ۳۷۶ هزار و ۶۷۸ نفر فوت کردند که ۲۱۰ هزار و ۶۹۱ مرد و ۱۶۵ هزار و ۹۸۷ زن بودند.

با مقایسه میزان فوتی‌ها از سال ۹۳ تا سال ۹۸، بیشترین فوتی متعلق به سال ۹۳ به تعداد ۴۴۶ هزار و ۳۳۳ نفر بوده است که از این تعداد ۲۲۲ هزار و ۲۲۱ مرد و ۲۲۳ هزار و ۷۳۹ زن بودند. همچنین کمترین میزان فوتی‌ها در این ۵ سال متعلق به سال ۹۶ با ثبت ۳۷۶ هزار و ۶۷۸ فوتی بوده است.

به صورت میانگین بیشترین میزان فوتی‌ها از سال ۹۳ تا ۹۷ مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی و فارس بوده و همچنین کمترین میزان فوتی‌ها در این چند سال مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، قم، زنجان و قزوین بوده است.

از کل مرگ‌ و میرهای ثبت‌شده در سال ۹۷، ۵ عامل مرگ و میر عبارتند از بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان و تومورها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد و بیمارهای عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد بوده است. این ۵ عامل، ۷۱.۵ درصد از مرگ و میرهای به ثبت رسیده را شامل می‌شود.

همچنین میزان مرگ ومیر در نقاط شهری و روستایی متفاوت است، در سال ۹۷، ۲۶۷ هزار و ۳۸۴ نفر در شهر و ۹۰ هزار و ۳۰۳ نفر در روستا فوت کردند.

سهم مرگ ومیرهای ثبت شده برای کودکان کمتر از ۵ سال نسبت به سال قبل حدود ۰.۶ درصد کاهش داشته است. همچنین سهم مرگ و میر کودکان کمتر از یک سال از کل مرگ و میرهای کمتر از ۵ سال در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۹.۰ درصد افزایش داشته است. به صورت میانگین عاملان اصلی مرگ کودکان زیر ۵ سال تولد زودرس، ذات الریه، عوارض مربوط به زایمان، اسهال، عفونت خونی نوزادان و مالاریا بوده است.

در چند دهه اخیر پیشرفت قابل توجهی در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان صورت گرفته است، به گونه ای که این پیشرفت از سال ۲۰۰۰ زندگی ۵۰ میلیون کودک کمتر از ۵ سال را نجات داده است. با این وجود علی رغم این پیشرفت‌ها، بقای کودکان همچنان با یک نگرانی اساسی همراه است.

کد خبر 589864 برچسب‌ها مرگ ثبت احوال جامعه آمار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مرگ ثبت احوال جامعه آمار میزان فوتی ها فوت کردند مرگ و میر سال ۹۷ استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت ۶۴ نفر بر اثر غرق شدگی در فروردین امسال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بابک یکتاپرست گفت: آمار فوتی‌ها و مصدومان غرق شدگی در یک ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است.

­این مقام مسئول افزود: بیشترین فوتی‌های ناشی از غرق‌شدگی مربوط به استان فارس با ۱۱ فوتی و استان اصفهان با ۷ نفر فوتی بوده است.

­سخنگوی سازمان اورژانس با اشاره به اینکه در فروردین ماه امسال، ۵۴ نفر بر اثر غرق شدگی مصدوم شدند، گفت: آمار مصدومان غرق شدگی در یک ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۹ درصد افزایش داشته است.

­یکتاپرست با بیان اینکه بیشترین آمار غرق‌شدگی در استان بوشهر با ۱۵ مصدوم و استان هرمزگان با ۸ مصدوم بوده است، افزود: در فروردین ماه امسال بیشترین آمار غرق‌شدگی به دلیل طغیان رودخانه‌ها و یا در اثر سیلاب بوده است.

دیگر خبرها

  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • ۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • آمار واقعی قربانیان تصادفات در نوروز اعلام شد | بیشترین فوتی‌ها در این ۲ روز اتفاق افتاد
  • ۱۷۸ نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند
  • مرگ ۱۷۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران
  • فوت ۶۴ نفر بر اثر غرق شدگی در فروردین امسال