Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@22:45:42 GMT

کتاب «پشت مطبخ» رونمایی شد/معرفی غذاهای اصیل اصفهانی

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۵۹۱۳

کتاب «پشت مطبخ» رونمایی شد/معرفی غذاهای اصیل اصفهانی

به گزارش خبرنگار مهر، اصفهان را از این رو نصف جهان نامید اند که گوشه گوشه آن، جامی جهان نما از آداب، سنن و فرهنگ دنیا را به نمایش می‌گذارد، این آداب و فرهنگ اصیل نه تنها در آثار تاریخی نمود دارد بلکه آثار دست هنرمندان در حوزه صنایع دستی، گویش متفاوت هر منطقه و آثار ملموس و ناملموس در گوشه گوشه این دیار کهن نیز شهرتی جهانی دارد؛ غذاهای اصیل، سالم و سنتی اصفهانی از جمله آثار ناملموسی است که بسیاری از گردشگران را در هر بار سفر به ایران به نصف جهان می‌کشاند، غذاهایی که عطر خوش طعم آنها در روزگار عجله و شتاب بشریت، کمتر در خانه‌های مردم شهر جریان دارد اما از دیدگاه کارشناسان سلامت، هوشمندی خاص در انتخاب مواد تشکیل دهنده آن وجود داشته و در فرمول آنها به ارزش غذایی و سلامت خوراک بسیار توجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس با درک نیاز به ثبت روش طبخ انواع غذاهای سنتی و سالم مردم نصف جهان، پژوهشگر و نویسنده اصفهانی دست به نگارش کتاب «پشت مطبخ» با موضوع معرفی ۲۰ غذای اصیل اصفهانی پرداخته است.

محمدباقر انصاری پژوهشگر و نویسنده این کتاب، غذاهای اصیل کاملاً اصفهانی را در این کتاب معرفی و دستور طبخ آنها را به همراه یک روایت آورده است.

مشکلات جدی در حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در مراسم رونمایی از این کتاب با اشاره به به مشکلات جدی در حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش مسئولان در حوزه‌های مختلف مرتبط با حوزه سلامت باید در راستای کمک به به مصون ماندن جامعه از انواع این آسیب‌ها باشد.

کوروش محمدی افزود: کاهش سرمایه اجتماعی و به دنبال آن کاهش حس تعلق شهروندی و مسئولیت اجتماعی یکی از مشکلات جدی اصفهان است و به همین دلیل همه مسئولان شهری دست در دست هم باید تلاش کنیم تا به پر کردن خلأهای موجود در حوزه سلامت بپردازیم.

وی ادامه داد: امیدوارم شاهد رشد دانش سلامت جامعه در مسیر پر شدن خلأهای اجتماعی، شهروندی و سلامت در جامعه باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم تأکید کرد: به‌ندرت اتفاق می‌افتد گردشگری به ایران سفر کند و از اصفهان بازدید نکند که این امر به‌خاطر سرمایه‌های ارزشمند اصفهان، منابع انسانی و هنرمندانی است که اصفهان امروزی را ساختند.

فریده روشن افزود: شهر اصفهان از تمام ابعاد خاص است و برنامه‌ریزی برای آن هم باید خاص باشد، پس در برنامه‌ریزی‌ها باید سیاست‌گذاری مناسب و همه‌جانبه داشته باشیم.

ارسال ماسک‌های قلم‌زنی برای شهرهای خواهرخوانده اصفهان

وی افزود: ارسال ماسک‌های قلم‌زنی برای شهرهای خواهرخوانده اصفهان در جهان و کلانشهرهای ایران از جمله اقدامات ارزشمند نصف جهان در راستای تقویت تعاملات و ارتباطات اصفهان با جهان بود.

وی با بیان اینکه جوامع گوناگون بر اساس فرهنگ، ذائقه و تعاملات اجتماعی غذاهای مختلف و متفاوتی دارند، ادامه داد: تهیه کتاب پشت مطبخ در روزگاری که بسیاری از غذاهای اصیل ما منسوخ شده اقدام بسیار ارزشمندی بود؛ در اصفهان غذاهای سنتی وجود داشته که شاید نام آنها را هم نشنیده باشیم اما در فرمول آنها به ارزش غذایی و سلامت غذا بسیار توجه شده است.

رویکردی روایت گونه همراه با شیوه آموزش لذت بخش

معاون فرهنگی شهردار اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: کتاب‌های زیادی درباره شیوه‌های طبخ در ایران به چاپ رسیده است اما هیچ‌کدام به اندازه کتاب «پشت مطبخ» رویکردی روایت‌گونه همراه با شیوه آموزش لذت‌بخش نداشته است.

وی «پوشش» و «خورش» را دو نماد هویتی قدرتمند برای هر ملت دانست و افزود: خوراکی‌هایی مانند پیتزا و بیسکویت به جز اینکه پاسخی به نیاز اولیه انسان برای غذا خوردن است، جهانی از پارادایم‌های فکری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل اکنون مکتبی به نام «مک‌دونالیزم» وجود دارد که حاصل نوعی از سلایق فکری و ذائقه‌ای است که در جهان رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به رونمایی از کتاب‌های سلامت روان کودک بیان کرد: در ایران کتاب کودک زیاد داریم اما در دنیا این متخصصان بزرگ هستند که در این وادی قلم می‌زنند و هرکسی به خود اجازه نمی‌دهد در حوزه کودک نظر دهد. خرسندم که اداره توسعه فرهنگ سلامت با انتشار این کتاب‌ها بر مسئله مهمی در جامعه ما که عدم درک متقابل میان والدین و فرزندان است انگشت تأکید گذاشته است.

عیدی با بیان اینکه حفظ سلامت جامعه یکی از وظایف بلدیه یا شهرداری‌ها است که در قانون اول مشروطه به آن اشاره شده است، ادامه داد: اگر به این وظیفه عمل نکنیم طوفان مشکلات جامعه ما را با خود می‌برد؛ شبکه‌سازی محله‌ای به منظور توانمندسازی و مهارت‌افزایی شهروندان برای ایجاد فضای گفت‌وگویی در شهر برای ما از اهمیت خاصی برخوردار است و امیدوارم بتوانیم به این وظایف به خوبی عمل کنیم.

کد خبر 5165976

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث ناملموس رونمایی کتاب غذای سالم غذاهای محلی ایران ویروس کرونا کرمانشاه بوشهر آمار کرونا گرگان شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل شیراز انتخابات شورای شهر و روستا شهرستان کرج انتخابات 1400 عکس استانها همدان غذاهای اصیل حوزه سلامت نصف جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، سردار موقوفه ئی با ارسال متنی به خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان درباره وظایف فراجا پیرامون اجرای طرح نور نکاتی را بیان کرد که متن آن به شرح زیر می باشد:

-طرح نور یا طرح مقابله با ساختار شکنی و هنجار شکنی حوزه حجاب و عفاف چندروزی است در سطح کشور آغاز شده و فراجا با حضور تیمهای مجرب و متخصص در این حوزه عمل می کند.

-واکنش ها به اجرای طرح نور در دو دسته قرار دارد؛ بخشی از جامعه موافق و حامی فراجا هستند و برخی نیز به تشریح آسیب های این طرح می پردازند.

-پلیس در این طرح از تمام ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی خود برای اجرای دقیق و کامل آن بهره میبرد و ضمن رعایت کرامت و احترام انسانی با هنجار شکنی در حوزه حجاب مقابله می کند.

-فراجا با اجرای طرح نور مرزبانی حوزه حجاب را عهده دار است و مقتدرانه اجازه نمی دهد دشمنان خطوط قرمز فرهنگی را در نوردند و به حریم خانواده اصیل ایرانی هجمه وارد سازند.

-ولی متولیان فرهنگی حجاب و عفاف نیز بیدار باشند که اکتفا به طرح نور و حضور مجاهدانه پلیس در این عرصه تضمینی برای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نسل های آتی نخواهد بود.

-عفاف و حجاب اصالتی فرهنگی دارد و این عرصه عناصری آگاه اصیل و شجاع را می طلبد. این جبهه میدان تاکتیکهای عمیق و تکنیکهای دقیق و نظم و استمرار در عمل است که امیداوریم سازمانها و نهادها به ویژه خانواده های اصیل ایرانی اهمیت آن را درک و خود محوریت این عرصه را عهده دار شوند.

»نگارنده: سرتیپ دوم ستاد جلیل موقوفه ئی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898521

دیگر خبرها

  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • فراجا مرزبان حجاب است متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • مجموعه ویدئو کتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود
  • مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان معرفی شد
  • کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»