Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@14:27:22 GMT

گسترش بی سابقه کشت شاهدانه در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۷۸۵۸۵

گسترش بی سابقه کشت شاهدانه در افغانستان

به گزارش ایسنا، دکتر اسکندر مومنی در نشست گفتگوی صمیمانه و تعاملی با سفرا و نمایندگان سیاسی مستقر در تهران که در زمینه ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی در مبارزه با مسئله جهانی مواد مخدر برگزار شد، گفت: بی شک، حضور ما در این گردهمایی، فرصت مغتنمی را برای گفتگو و رایزنی با هدف گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشت، تولید، قاچاق و مصرف موادمخدر در منطقه و جهان، روندی نگران کننده را دنبال می‌کند، روندی که توقف آن مستلزم عزم و اراده جدی تمام کشورها و نیز مجامع جهانی بر مبنای عمل به اصل مسئولیت مشترک می‌باشد و حضور اثربخش شما به عنوان نمایندگانی از سوی کشورهای متبوع‌تان، گواه این عزم و اراده و علاقه‌مندی به رفع این معضل مشترک است.

دبیرکل ستاد بیان کرد: آنچه جهان ما این روزها تجربه می‌کند، یعنی بیماری کووید ۱۹ ، از بسیاری جهات به معضل موادمخدر شباهت دارد؛ بیماری کرونا دارای ابعاد فراملی است و حل آن نیازمند مشارکت و همکاری بین‌المللی است و تا وقتی تمام جهان عاری از آن نشود، هیچ کشوری نمی‌تواند ملت خود را مصون بدارد، امیدوارم برای حل معضل جهانی مواد مخدر شاهد اجتماع عزم و اراده جهانی و مشارکت اعضای جامعه جهانی باشیم.

مومنی اظهار کرد: نگاهی کوتاه به منطقه‌ی آسیای غربی و بسیاری دیگر از مناطق جهان در سال‌های گذشته حاکی از آن است که لزوم توجه به همکاری برای حل مسئله و چالش‌های مشترک مغفول مانده و متاثر از رویکردهای سیاسی بوده و یا اساسا تناسبی با حجم و مقیاس مسئله نداشته است.

وی گفت: گزارشات واصله از افغانستان حاکی از آن است که توفیق چندانی در کنترل کشت و تولید که بتواند از مشکلات ناشی از قاچاق تحمیلی به ما بکاهد، به دست نیامده و کشت خشخاش در مناطق غربی آن کشور و تولید هروئین ادامه دارد؛ ضمن اینکه کشت شاهدانه به شکل بی سابقه ای در حال گسترش است.

دبیرکل ستاد تصریح کرد: تداوم تولید، به معنی استمرار فعالیت قاچاقچیان و پیامدهای ناگوار آن برای کشورهای همسایه و سایر نقاط دنیا خواهد بود.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بیش از سه دهه مبارزه مداوم و خستگی‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران با شبکه‌های قاچاق موادمخدر گرچه موجب شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوم و تحمیل خسارات فراوان مادی بر کشور شد اما تجارب ناشی از این موضوع، موجب شد که جمهوری اسلامی ایران به موازات برنامه‌های کاهش تقاضا و کاهش آسیب، برنامه های فراگیر و جامعی را به منظور مقابله هوشمند با مافیای بین‌المللی و باندهای منطقه و مهار و کنترل ورود و ترانزیت و توزیع مواد افیونی، در دستور کار سیاست‌ها و سند جامع مقابله با عرضه قرار دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته، دستگاه های مقابله ای عضو ستاد، موفق شدند تا از طریق تقویت مستمر مکانیسم های نظارت، کنترل و ارتقای مبادله اطلاعات عملیاتی میان سازمان های مسئول حدود ۱۱۵۰ تن از انواع موادمخدر را کشف کنند که این حجم از کشفیات، رکورد جدید و بی سابقه ای در مبارزه با مواد مخدر محسوب می شود و همچنین نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۴۱ درصد رشد را نشان می دهد.

دبیرکل ستاد، این کشفیات را شامل ۹۲۰ تن تریاک، ۳۱ تن هروئین، ۲۷ تن مرفین و بیش از ۲۰ تن متامفتامین می‌باشد، این موفقیت، با شهادت حدود ده نفر از بهترین نیروهای اجرایی قانون کشور در جبهه جهانی مبارزه با ترانزیت موادمخدر حاصل شده است.

مومنی گفت: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به اینکه سلامت و تامین اجتماعی از ارکان اصلی رویکرد فراگیر در مقابله با مسئله مواد مخدر می‌باشد، ضمن مقابله با انحراف آن ها به بازارهای غیرقانونی ، دسترسی به مواد برای مصارف پزشکی و درمانی را در چارچوب کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی، در دستور کار «استراتژی متوازن و سند جامع کاهش تقاضا» قرار داده و سیاست های کاهش تقاضا را با هدف ارتقاء سلامت عمومی و به حداقل رساندن تبعات منفی سوء مصرف به اجرا درآورده است.

وی؛ تقویت برنامه‌های کاهش آسیب از طریق گسترش بدون تبعیض دسترسی به خدمات درمانی، برخورداری از حمایت‌های اجتماعی با هدف ارتقاء سلامت و بهداشت فرد، خانواده، جامعه و کاهش تبعات منفی از جمله کاهش مرگ و میر و ابتلاء به ویروس اچ آی وی/ ایدز ناشی از موادمخدر، فراهم سازی گزینه‌های متفاوت درمانی در زندان‌ها و بازتوانی و توانمندسازی برای بازگشت به جامعه را از جمله این برنامه‌ها خواند.

دبیرکل ستاد بیان کرد: همچنین برنامه های پیشگیری اولیه در سیستم های آموزشی با هدف جلوگیری از گرایش کودکان و نوجوانان به مصرف مواد از طریق اجرای برنامه های فرهنگی و پیشگیری و تقویت مهارت های زندگی با جدیت در حال اجرا هستند.

مومنی ادامه داد: آموزش مهارت های زندگی از بدو ورود به مدارس ابتدایی تا دانشگاه ها با اولویت توجه به جوانان، زنان و کودکان در «سند ملی پیشگیری از مصرف مواد و ارتکاب به جرم» مورد تاکید قرار گرفته و در این رابطه، طرح جامع «یاریگران زندگی» با شعار «یاریگر هم باشیم» در جلسه ستاد مبارزه با موادمخدر با حضور رییس جمور تصویب رسید که در لایه های مختلف اجتماعی به منظور ارتقاء توانمندی نوجوانان و جوانان در برابر سیل ویرانگر اعتیاد و افزایش حساسیت و احساس مسئولیت اجتماعی در حال اجرا است.

وی گفت: همچنین رویکرد اجتماع محور با هدف جلب مشارکت کلیه آحاد جامعه، در صدر برنامه‌های مبارزه با موادمخدر در حوزه‌های مختلف صیانت، بازتوانی و بازگشت مصرف‌کنندگان به جامعه قرار دارد که در این راستا، بیش از ۸۰ درصد از برنامه‌های کاهش تقاضا به سازمان‌های غیر دولتی واگذار شد که نشان از اعتقاد جمهوری اسلامی ایران به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی در مبارزه با مواد مخدر دارد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به ضرورت همکاری های منطقه ای و بین المللی در عرصه مبارزه با موادمخدر و در جهت اجرای راهبرد متوازن در این عرصه تلاش کرده تا با حضور فعال در نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مرتبط با موادمخدر ضمن توسعه و بسط تعاملات و همکاری‌ها، زمینه اقدامات مشترک در مبارزه را در سطوح دو جانبه، منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین المللی فراهم کند.

مومنی همچنین گفت: بیش از ۲۲ سال از همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر می گذرد و در آستانه پنجمین برنامه مشترک هستیم.

وی همکاری ایران با دفاتر تخصصی سازمان ملل همچون صندوق کودکان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی و برنامه عمران ملل متحد را از جمله همکاری‌های ایران با سازمان ملل برشمرد و گفت: ایران مشارکت فعالی در برنامه‌های هیئت بین‌المللی کنترل موادمخدر از جمله مکانیسم های کنترلی موجود به منظور تامین داروهای مخدر مورد نیاز کشور و جلوگیری از انحراف پیش سازهای مواد مخدر داشته است.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ به همکاری ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان و دفتر UNODC برای شکل‌گیری ابتکار سه جانبه اشاره کرد و افزود: این ابتکار یکی از عناصر کلیدی راهبرد UNODC در منطقه آسیای غربی است.

مومنی در پایان با بیان اینکه اقدامات ایران در عرصه مبارزه جهانی با موادمخدر دارای اثرات بارز در حوزه ملی و فراملی می‌باشد، به تحقیق انجام شده توسط دانشمندان ایرانی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی اشاره و بیان کرد: نتایج حاصل از این تحقیق به وجود رابطه میان مصرف تریاک و ابتلای به سرطان اشاره کرده است که می‌تواند مبنایی برای انجام مطالعات مشابه در خصوص تاثیرات منفی ناشی از مصرف موادمخدر باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران مبارزه با مواد دبیرکل ستاد کاهش تقاضا بین المللی برنامه ها مصرف مواد همکاری ها مواد مخدر منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۷۸۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: نگاه نهادهای بین‌المللی به حوزه مواد مخدر سیاسی است

علیرضا کاظمیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر، جزو فعال‌ترین کشورها در حوزه مقابله با مواد مخدر و آسیب‌های آن بوده است و ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس وظیفه ذاتی خود به عنوان کنشگری مثبت در اجلاس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور داشته است.

وی ادامه داد: اکنون جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اعتیاد و مواد مخدر یکی از وزنه‌های اصلی در تعاملات منطقه‌ای و جهانی است و همین موضوع ایران را به محور و حلقه مرکزی ایستادگی در برابر قاچاق مواد مخدر تبدیل کرده است.

کاظمی افزود: ندای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی را در سطح جهانی عرضه و مطالبات خود را نیز همواره مطرح کرده و خواهیم کرد. علاوه بر این، اقدامات بی رحمانه دنیا در مقابل جمهوری اسلامی ایران را نیز همیشه در تریبون‌های دنیا مطرح کرده‌ایم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: نهادهای بین المللی همواره به جمهوری اسلامی فارغ از هر ملاحظه‌ و تفاوت میان مسائل اجتماعی و سیاسی، نگاهی سیاسی دارند و با تحریم‌های ظالمانه اجازه ندادند فعالیت‌های خود در حوزه مواد مخدر را بهتر انجام دهیم.

کارنامه موفق ایران در مقابله با مواد مخدر

کاظمی با تاکید بر نگاه سیاسی در نهادهای بین المللی در مقابل ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران کارنامه موفقی در حوزه مقابله با مواد مخدر دارد و این کارنامه کاملا روشن است اما غرب و به خصوص نهادهای بین‌المللی که در اختیار غربی‌ها است، کاملا نگاهی سیاسی دارن؛ در حالی که ایران با کشف ۹۰ درصدی مواد مخدر کشورهای اروپایی، آسیایی و به طور کل غربی را امن نگاه می‌دارد.

جمهوری اسلامی ایران با هدیه بیش از ۱۲ هزار شهید در حوزه مبارزه با مواد مخدر ثابت کرده است که تنها نگاه ملی به این مساله ندارد و انسانیت و تکلیف شرعی را مقدم بر هر نوع نگاهی می‌داندوی با اشاره به نفوذ نگاه سیاسی به نهادهای بین المللی حتی در حوزه سلامت، یادآور شد: در دوران کرونا شاهد بودیم که جان انسان‌ها برای این نهادها اهمیتی نداشت و با تکیه بر منافع و با دیدگاه خصمانه مردم ایران را از اقلام بهداشتی و سلامت محروم کرده بودند.

به گفته، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر اما بی‌توجهی و نگاه بی‌تفاوت نهادهای بین الملل به موضوع مقابله با مواد مخدر هیچگاه موجب نشده است که جمهوری اسلامی ایران وظیفه شرعی، دینی، اخلاقی و انسانی خود را در برابر مردم ایران و جهان نادیده بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: نگاه نهادهای بین‌المللی به حوزه مواد مخدر سیاسی است
  • کشف و ضبط ۱۰۰ کیلوگرم تریاک در استان قزوین
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • کشف و ضبط ۱۰۰ کیلوگرم تریاک
  • دستگیری موادفروش موتورسوار در تهران
  • زن موتورسوار پخش‌کننده موادمخدر بود/ سارا به دام پلیس افتاد
  • ضربه میلیون دلاری به قاچاقچیان شیشه
  • زن موتورسوار پخش‌کننده موادمخدر بود/سارا به دام پلیس افتاد
  • برنامه پیشگیری و درمان اعتیاد با رویکرد مردمی سازی
  • حتی خود اسرائیلی‌ها نیز خدمت شاه اردن را باور نمی‌کنند | جزئیاتی از همکاری بی‌سابقه اردن با اسرائیل علیه ایران