Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، بیش از یکسال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، کرونا که آمد بسیاری از مشاغل دچار آسیب شدند و بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند، شاید بتوان گفت در این میان کارگران ساختمانی از کرونا بیشترین ضربه را خوردند چرا که نه بیمه بودند و نه بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق گرفت.

اگر به سر میادینی که محل استقرار کارگران است، سری بزنیم، می‌بینیم که هر روز تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی با کیسه ابزار و بیل و کلنگ‌شان چشم می‌چرخانند تا شاید کسی برای تعمیر خانه سراغ‌شان بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ماشینی که رد می‌شود زیر نظر می‌گیرند و با هر ترمز، همراه چند کارگر دیگر راننده و ماشینش را دوره‌ می‌کنند.

یکی از این کارگران می‌گوید: کرونا به ما خیلی آسیب زد، نه بیمه داریم نه پس انداز. کارگر روزمزد هر روز فقط به همان روز فکر می‌کند. این حال و روز ماست می‌بینی. تعداد کمی از ما الان مشغول کار هستند. زمستان که می‌آید ساختمان‌سازی هم از رونق می‌افتد.

وی گران شدن مصالح ساختمانی را دلیل دیگر بیکاری کارگران می‌داند و می‌گوید خیلی از مردم ترجیح می‌دهند فعلاً دور ساختمان‌سازی را خط بکشند یا ساختمان را نیمه کاره رها کنند ببینند بعد چه می‌شود، من هم تا چند ماه قبل بنایی می‌کردم، کارفرما تعطیل کرد و ما هم بیکار شدیم. بیمه هم نداریم که برویم سراغ بیمه بیکاری، خیلی از روز‌ها که ما سر میدان می‌ایستیم، آخر شب دست خالی به خانه‌هایمان برمی‌گردیم.

عباس، یکی دیگر از کارگران ساختمانی است که منتظر است تا ماشینی برای بردن کارگر در میدان ترمز کند، می‌گوید: خیلی از کارگران ساختمانی با وجود ابتلا به کرونا بازهم کار می‌کنند چون بیمه نیستند، در این شرایط کرونا هم مجبوریم کنار هم کار کنیم چون در کار ساختمانی فاصله اجتماعی معنا ندارد. با وجود این ماسک می‌زنیم ولی باز هم خیلی از کارگران ساختمانی مبتلا می‌شوند.

قانون کارگران ساختمانی نیاز به اصلاح دارد

محسن ریاضی، مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به بیان اینکه قانون کارگران ساختمانی در حال اصلاح است تا ۲۰ درصد سهم بیمه کارفرما جوابگوی تقاضاها باشد، می‌گوید: «بسیاری از مزایایی که سازمان به سایر بیمه‌شدگان می‌دهد به کارگران ساختمانی نمی‌دهد، بر اساس آنچه در قانون کارگران ساختمانی تصویب شده است، کارگران ساختمانی مشمول ایام بیماری و غرامت دستمزد نمی‌شوند، قانونی که تصویب شده کارگران ساختمانی را از این مزایا محروم کرده و نیاز به اصلاح قانون و مقررات دارد.»

اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار است

اکبر شوکت، عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی کشور با بیان اینکه اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کار است به فارس گفت: غرامت ایام بیماری به کارگران ساختمانی پرداخت نمی‌شود، طرح سازمان نظام کارگری و استادکاران در حال تدوین است و امنیت شغلی کارگران ساختمانی در آن مطرح است، در حال حاضر ۹۵ درصد کارگران قراردادی هستند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری نیازمند اصلاحات بزرگ است، افزود: طرح تعاونی‌های کارگری جایگزین پیمانکاران، طرح اجباری شدن قرارداد دائم در کارهایی که جنبه مستمر دارند، حمایت واقعی از تأمین اجتماعی و تعاونی‌های مصرف و مسکن و ده‌ها طرح دیگر که ریشه فساد و رانت در کشور را خشک می‌کند و رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی را گسترش می‌دهد، از طرح‌هایی است که باید در مجلس پیگیری و تصویب و در دولت اجر ایی شود.

اما در راستای استیفای حقوق و ارتقای سطح مهارت کارگران و دفاع از حق آن‌ها انجمن صنفی کارگران ساختمانی در شهرستان شهرضا تشکیل شده است، کلیه کارگرانی ساختمانی دارای مدرک فنی و حرفه‌ای که در حوزه جغرافیایی فعالیت انجمن صنفی استقرار داشته باشند، می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند.

ابراهیم سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تشکیل انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان شهرضا اظهار داشت: انجمن صنفی کارگران شهرضا در ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان به ثبت رسید و در حال حاضر در حال فعالیت است.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان شهرضا با بیان اینکه تلاش در راستای استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق یکی از اهداف این انجمن است، گفت: توسعه هرچه بیشتر جوامع این ضرورت را می‌رساند که هر فردی در هر صنفی در جامعه باید آموزش‌های مهارتی روز مربوط به رشته خود را فرا بگیرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی و پیگیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو این انجمن افزود: با ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای توانایی‌های فنی کارگران صنعت ساختمان، علاوه بر مقاوم‌سازی و افزایش ضریب ایمنی بناها در مقابله با حوادث غیرمترقبه و طبیعی، تلاش می‌شود تا از بروز حوادث ناشی از کار که بر اثر عدم آموزش ایمنی و بهداشت کار است، جلوگیری شود.

تلاش در راستای تأمین امکانات رفاهی اعضای انجمن

سبزواری با اشاره به تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی‌های لازم در شناخت و تأمین حقوق اعضا بیان کرد: در نظر داریم برای تأمین امکانات رفاهی اعضا شرکت‌های تعاونی و صندوق قرض‌الحسنه را با رعایت مقررات تأسیس کنیم.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان شهرضا با تأکید بر حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا بیان کرد: انجمن صنفی کارگران باید یک نماینده برای شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته‌های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی داشته باشد.

وی ساختار انجمن را شامل مجمع عمومی، هیأت مدیره و بازرسان برشمرد و افزود: کلیه کارگرانی ساختمانی دارای مدرک فنی و حرفه‌ای که در حوزه جغرافیایی فعالیت انجمن صنفی استقرار داشته باشند، می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند.

سبزواری ادامه داد: با تشکیل انجمن صنفی ساختمانی در شهرستان شهرضا این امکان فراهم می‌شود که تمامی امورات مربوط به کارگران ساختمانی از قبیل بیمه تأمین اجتماعی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نیز بازرسی از مشاغل این حوزه در شهرستان و از طریق انجمن شهرستان انجام شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان شهرضا ادامه داد: ثبت نام، تشکیل سابقه، بازرسی و تأیید بیش از هزار و ۲۰۰ نفر از افراد شاغل در ۱۷ رسته مختلف ساختمانی اعم از سفت کار، نقاش، سنگ کار، لوله‌کش انجام شده است.

وی افزود: جلسات کارشناسی با افراد خبره به منظور تهیه و تدوین قرارداد در رسته‌های مختلف صنعت ساختمان بین کارفرما و استادکار، تعامل و هماهنگی اطلاع‌رسانی به مسؤولان شهرستان و جلب حمایت آن‌ها، تعامل، هماهنگی و اطلاع‌رسانی اقدامات به اداره تعاون، کار و رفاه شهرستان به عنوان سلسله مراتب و دستگاه ناظر بر عملکرد انجمن، تعامل و هماهنگی با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان و استان به منظور آموزش‌های تخصصی اعضا و ارتقاء درجه مهارتی از درجه ۳ به ۲ و ۱ از اقدامات این انجمن است.

سبزواری با اشاره به پیگیری برای ثبت دو شرکت عمرانی و مصرف با هدف سرمایه‌گذاری، خدمات‌دهی و پذیرش ساخت و سازهای شهری، دولتی و خصوصی در شهرضا گفت: تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ نفر به عضویت این انجمن درآمدند و با توجه به وظایف و اختیارات انجمن صنفی،  بیمه یا استمرار بیمه اعضا مورد بررسی و بازرسی قرار گرفته و تاکنون حدود ۶۰ نفر فاقد صلاحیت با عنوان بیمه کارگران ساختمانی شناخته شدند.

حل شکایت بین کارفرمایان و کارگران به صورت کدخدامنشی

رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان شهرضا با بیان اینکه ۱۵ فقره شکایت بین کارفرمایان و کارگران در انجمن مطرح و به صورت کدخدامنشی حل شده که نیازمند تشکیل کمیته مربوطه و ایجاد ساز و کار اجرایی آن است، بیان کرد: به منظور تحقق حقوق مالی و قانونی بیت‌المال و تسهیل روندهای آتی، نسبت به اخذ شماره اقتصادی اقدام شده است.

وی تصریح کرد: تعلق نگرفتن سهمیه بیمه‌ای مکفی به شهرستان شهرضا با توجه به نیاز به بیش از ۸۰۰  فقره سهمیه در وضع کنونی براساس میزان صدور کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای از سال ۹۷ تاکنون از جمله مسائل و مشکلات فعلی این انجمن است.

سبزواری افزود: چشم‌انداز آتی این انجمن، ضمن رسیدگی و حل و فصل امور بیمه‌ای، تلاش در راستای اخذ سهمیه‌های مورد نیاز، احقاق حقوق قشر کارگران ساختمانی با تأسیس تعاونی مصرف و مسکن، ساماندهی محل استقرار کارگران ساختمانی با کمک و همیاری شهرداری، ایجاد کمیته‌های مختلف نرخ‌گذاری، حل اختلاف مسائل بین کارگر و کارفرما، برگزاری جلسات و همایش های تخصصی، رسیدگی به امور فرهنگی و مالی خانواده‌های تحت عضویت، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی به منظور افزایش معلومات و مهارت‌های تئوری و تجربی این طیف در سطوح مختلف برای بهره‌وری بیشتر و بهتر در حرفه‌های مشمول این انجمن و با هدف ایجاد استحکام، زیبایی، به روز کردن با نمادها و توصیه‌های معماری ملی، شهری و اسلامی است.

 رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان شهرضا با بیان اینکه کرونا به کارگران ساختمانی بسیار ضربه زد، خاطرنشان کرد: شرایط معیشت و وضع اقتصادی کارگران ساختمانی حتی قبل از کرونا و در شرایط عادی نیز چندان تعریفی نداشته و زندگی‌شان به سختی می‌گذرد، در فصل کرونا برای خیلی از مشاغل و افراد کمک‌های معیشتی دادند، ولی هیچ کدام از کارگران ساختمانی، یارانه‌های معیشتی و کمک‌های سازمان‌ها و نهادها دریافت نکرده‌اند.

 این روزها کرونا زندگی خیلی از مردم را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از مشاغل به سمت دورکاری و فضای مجازی رفته‌اند، اما در این میان قشر کارگر بخصوص کارگران ساختمانی که زندگی‌شان به آجرهایی که روی هم چیده می‌شود وابسته است با نگرانی در انتظار حمایت هستند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمه کارگران ساختمانی بسته معیشتی کارگران ساختمانی کارگران ساختمانی کارگران ساختمانی کارگران ساختمانی کارگران ساختمانی تأمین اجتماعی فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۱۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از کاهش ۱۶ تا۱۷ درصدی افراد مستمری بگیر بیمه بیکاری خبر داد و گفت:کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ را شاهد بوده ایم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس قانون بیمه بیکاری، تمام افرادی که مشمول قانون کار و بیمه تأمین‌ اجتماعی هستند، مشمول این قانونند و در صورت بیکاری غیرارادی تحت حمایت سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

یکی از نشانه های درخواست بیمه بیکاری این است که بیکاران برای مدتی که جویای کار هستند؛ مقرری بیکاری دریافت می کنند. به عبارت دیگر کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به معنی رونق کسب‌وکارها و برگشت به کار افراد و بازگشت مجدد جویندگان کار به اشتغال است.

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و این سازمان مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به‌ بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون به بیمه شده‌ای که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار است پرداخت شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از 36 ماه برای افراد مجرد و 50 ماه برای بیمه‌شده‌های متأهل و متکفل بیشتر نیست.

بهمن ماه سال 1402 میرهاشم موسوی, مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر 170 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه 15 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، اسفند ماه سال 1402 بود که در راستای تعدیل در بازار کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر الزام مقرری بگیران بیکاری به آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اجرای ماده 9قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، به توافق رسیدند.

در این تفاهم‌نامه که به امضا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی رسیده، مقرر شده است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنها، متناسب با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

برخی اعتقاد دارند اینکه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در هفته های اخیر از کاهش میزان مستمری بیمه بیکاری خبر داده است به دلیل ضرورت آموزش مهارتی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری است, چرا که عده ای از فرآیند انجام کار منصرف می شوند و ترجیح می دهند مقرری را نگیرند چرا که از فرآیند آموزش و فرصت و وقت گیری که برایشان دارد, رضایت ندارند.

میرهاشم موسوی,مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی چند روز گذشته  در مورد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بیان کرد، در سال گذشته برای اولین بار روند ایجاد اشتغال از روند بیکاری و قرارگرفتن افراد در شمولیت بیمه بیکاری جلوتر شد، به گونه‌ای که روند ایجاد اشتغال و بیمه تامین اجتماعی مثبت شد و روند قرار گرفتن افراد در مستمری بیمه بیکاری 16تا 17درصد کاهش یافت.

موسوی همچنین از کاهش حدود 4500میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال 1402نسبت به سال 1403خبر داد و گفت: میزان نرخ بیکاری هم کاسته شد. به گفته وی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به حدود 15.5 میلیون نفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تعداد 1.5 میلیون نفر جدید در سال 1402تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • نرخ دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران تعیین شد
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
  • بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟ | حل یک اختلاف نظر بزرگ
  • چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟
  • اتحادیه تشکل های صنفی کامیونداران ایران وجود خارجی ندارد
  • کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری
  • تعرفه خدمات فورواردری افزایش یافت
  • مشکلی بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد