Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات رخ داد. در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:

بیشتربخوانید

از فروش بیش از ۱۰ میلیاردی در طرح زمستانه کتاب تا بیان علت طولانی شدن نخستین جشنواره غزل فارسی 

برگزیدگان جشنواره ملی چاپ معرفی شدند/ وزیر ارشاد: صادرات صنعت نشر در سال ۹۹ افزایش سه برابری داشته است

مراسم اختتامیه بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدشمس، دبیر اجرایی بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ، مهرزاد دانش، رئیس جشنواره و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم مهرزاد دانش، رئیس جشنواره ملی چاپ درباره این جشنواره فرهنگی گفت: با اینکه دوره بیستم جشنواره ملی چاپ را برگزار می‌کنیم، اولین تجربه جشنواره در حوزه داشتن سبقه فرهنگی است. در بیستمین دوره جشنواره سبقه فرهنگی بودن نسبت به آثار افزوده شود.

وی افزود: مهمترین مسئله در جشنواره ملی چاپ توجه به نوشتار و زبان فارسی، زیباشناسی در عرصه حجم و توجه به مناسبات محتوایی بود و در محصولات چاپی به چشم می‌خورد. محصولات چاپی از نظر محتوایی با روزگار ما همخوانی داشته باشد. اگر چاپخانه داری به این مسئله توجه کرده باشد، در بخش مسابقاتمان از آن استفاده کردیم. ممکن است در این دوره جشنواره مانند هر رویدادی که برای اولین بار برگزار می‌شود به نقطه ایده آل نرسیده باشیم و این امر در آن محقق نشده باشد. این دوره جشنواره با زحمت دوستان شسته رفتگی خاص خود را داشت.

جزئیات برگزاری جایزه کتاب تاریخ انقلاب تشریح شد

نشست خبری جایزه کتاب تاریخ انقلاب در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ انقلاب و ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: اولین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در سال ۹۹، با همکاری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار می‌شود. برگزاری آن مانند تمام جشنواره‌های علمی کار خطیری بود. در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با پژوهشکده‌ها و موسسه‌های بیرونی تفاهم نامه امضا کردیم. در هفته کتاب انعقاد تفاهم نامه مطرح و امضای آن در آذرماه سال جاری انجام شد. از جمله موارد تفاهم نامه برگزاری جایزه کتاب تاریخ معاصر بود. بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه، هسته علمی آن تشکیل و پس از اینکه آیین نامه آن تدوین شد، به امضای مشترک موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر رسید.

وی افزود: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر، پس از تدوین آیین نامه به فاز اجرایی جایزه کتاب تاریخ معاصر وارد شد. گمان نمی‌کردیم پیش از سال اختتامیه این جایزه ادبی برگزار شود. قرار است مراسم اختتامیه روز شنبه هفته آینده، در سالن عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور تعداد محدود افراد برگزار شود. ساعت برگزاری آن در یکی دو روز آینده مشخص می‌شود. از آنجا که جایزه‌ای که به طور اختصاصی به بررسی کتاب‌های تاریخ انقلاب اسللامی بپردازد نداشتیم، برگزاری این جایزه ادبی را در دستور کار قراردادیم.

پایان زمستانه کتاب ۹۹ با فروش ۲۱ میلیارد تومانی

ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با پایان شانزدهمین دوره طرح‌های یارانه حمایتی از کتابفروشی‌ها با عنوان «زمستانه کتاب ۹۹» درباره جزئیات این طرح توضیح داد و گفت: این دوره از طرح زمستانه کتاب۹۹ با مشارکت و استقبال ۹۳۷ کتابفروشی فعال از ۳۱ استان کشور به پایان رسید.

دهقانکار با اشاره به میزان مشارکت کتابفروشی‌ها در طرح زمستانه کتاب ۹۹ گفت: در این دوره از کل کتابفروشی‌های متقاضی طرح، ۷۱۴ کتابفروشی در مراکز استان و ۲۲۳ کتابفروشی در شهرستان‌ها با یارانه ۲۵ درصدی کتاب‌ها را عرضه کردند. استان تهران با ۱۴۷ کتابفروشی، خراسان رضوی با ۱۱۱ کتابفروشی، اصفهان با ۹۸ کتابفروشی، قم با ۷۸ کتابفروشی، آذربایجان شرقی با ۵۸ کتابفروشی و کردستان با ۵۲ کتابفروشی بیشترین مشارکت کتابفروشی‌ها را در این دوره از طرح به خود اختصاص دادند.

برگزیدگان جشنواره دوسالانه شیرازه معرفی شدند

مراسم اختتامیه جشنواره دوسالانه شیرازه با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهرزاد دانش، رئیس جشنواره، کوروش پارسا دبیرجشنواره و برگزیدگان در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این مراسم کوروش پارسانژاد، دبیرجشنواره دوسالانه جشنواره درباره این جشنواره گفت:از ناشران و تمام طراحانی که در دوسالانه شیرازه شرکت کردند تشکر می‌کنم. دلخوری خود را از ناشران دولتی و خصوصی که در این جشنواره شرکت نکردند اعلام می‌کنم. چون این جشنواره کاملا تخصصی است و به کتاب اختصاص دارد. امیدوارم در دوره بعد ناشران بیشتری شرکت کنند.

در ادامه مراسم، بیانیه هیئت داوران جشنواره دوسالانه شیرازه قرائت شد.

در بخش تجلیل از پیشکسوتان جشنواره دوسالانه نشان شیرازه از محمد بهرامی از پایه گذاران گرافیک نوین ایران، غلامعلی مکتبی از پیشگامان تصویرگری کتاب‌های درسی و فریده شهبازی به دلیل چهاردهه فعالیت در زمینه صفحه آرایی کتاب و مجلات در ایران تقدیر شد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ادبیات در هفته وزارت ارشاد موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خانه کتاب و ادبیات ایران جایزه کتاب تاریخ انقلاب جشنواره دوسالانه دوسالانه شیرازه جشنواره ملی چاپ پژوهشکده تاریخ کتابفروشی ها دوره جشنواره زمستانه کتاب تاریخ معاصر تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۷۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

موضوعات و بخش‌ها

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

ضوابط و مقررات

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد.

تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

جوایز

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

نحوه مشارکت

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲(داخلی ۲۱۶۱) و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران/ بهترین‌های ورزش ایران معرفی شدند
  • معرفی برگزیدگان جشنواره آب و رسانه در سمنان
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رادیویی پژواک
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره دانش آموزی از ایده تا بازار
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی