Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@16:33:16 GMT

مشارکت یک میلیون نفر در رقابت الگوهای موفق اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۸۶۹۲

مشارکت یک میلیون نفر در رقابت الگوهای موفق اجتماعی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس جعفر فرجی دبیر نهضت اجتماعی جوانان گفت : از ابتدا بر این باور بودیم که برای دستیابی به پیشرفت و تحول اجتماعی مد نظر در کشور، بهتر است به جای اینکه الگوهای ملی را به مناطق مختلف کشور ارائه کنیم، در الگوسازی به بوم هر منطقه توجه کنیم و قهرمانان و رهبران اجتماعی مناطق مختلف کشور را مبنای تحول قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جریان صدور الگوی بصورت متمرکز از تهران به نقاط مختلف کشور باید تغییر کند و به نقطه نقطه ایران اصالت داده شود.

ضمنا ما برای حل مسائل پیچیده خود نیازمند گذار از راه حل های سنتی و تجویزهای غربی و حرکت در مسیر نوآوری های اجتماعی درون زا هستیم . ابتکارات خلاقانه ای که در گوشه گوشه کشور برای حل مسائل انجام شده و توسعه آنها در محیط منطقه ای و الگوبرداری و تعمیم آن در سطح ملی می تواند بصورتی خلاقانه و نوآورانه مسائل را با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر و متناسب با بوم مناطق ایران حل کند.

با چنین نگرشی مجموعه مردمی دانش پایه ای مبتنی بر ایده و تجربه موفق با محوریت برادران عزیزمان محسن دوباشی و محسن دنیوی حدود سه سال به شناسایی و بررسی راههای توسعه الگوهای موفق مناطق پرداخته اند. این مجموعه از طرف نهضت اجتماعی جوانان و ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته اند. برنامه اتم نیز در حاشیه این ایده پدید آمد. 

جعفر فرجی درباره ویژگی‌های این مسابقه توضیح داد: «اتم» مخفف *الگوها و تجربه‌های موفق* است و ما در این برنامه به سراغ استعدادهای شخصی که مدل غربی است و یا به سمت ایده ها نرفتیم که بعدا آنها قهرمان جامعه شوند بلکه به سراغ افرادی رفتیم که در عرصه های مختلف فعالیت های اجتماعی، یک الگوی موفق را خلق کرده اند و مایه تحول مناطق خود شده و به عنوان رهبران اجتماعی خرد قهرمان منطقه خودشان هستند.

جعفر فرجی در ادامه گفت: هر چند فرآیند شناسایی ها از سال ۱۳۹۷ شروع شده اما فراخوان این برنامه تلویزیونی از مرداد ۱۳۹۹ در شبکه های استانی پخش شده و با احتساب فراخوان و شناسایی های دبیرخانه اتم، بیش از ۵۰۰۰ نفر خود را الگوی موفق ارزیابی کردند که خود بانک اطلاعاتی ارزشمندی از رهبران اجتماعی مناطق را در اختیار قرار داده است.

بعد از اتمام فراخوان توسط هیئت ارزیابی سه شاخص مهم مردمی بودن، خلاقانه بودن و ناظر به حل مسئله بودن در این اتم ها بررسی شد و در هر استان ۱۰ الگوی موفق به مرحله استانی راه پیدا کردند. تیم تولید اتم از ۲۹۰ الگوی موفق در استان های کشور به جز تهران و البرز، مستند کوتاه تهیه کردند و از بهمن ماه در شبکه های استانی پخش شد.

جعفر فرجی گفت: این مدل همکاری با صدا و سیما برای اولین بار اتفاق افتاد که برای ۲۹ استان کشور، برنامه اختصاصی تولید شد و اینطور نبود که یک برنامه واحد، در استان ها پخش شود. البته شرایط کشور و شیوع بیماری کرونا فرایند تولید را با مشکلات زیادی رو به رو کرد و در زمان ضبط برنامه های استانی، خیلی از استان ها قرمز بودند و امکان تردد به آنها وجود نداشت و یا برخی از این الگوها خودشان گرفتار بیماری بودند و امکان ضبط از همه اتم ها فراهم نشد.در نهایت الگوهای موفق استانی برای حضور در سطح ملی با هم به رقابت پرداخته و  برنامه های اختصاصی هر استان در ۲۹ شبکه استانی پخش شد و بیش از یک میلیون رای برای انتخاب افراد برتر هر استان توسط مردم داده شد.

جعفر فرجی با اشاره به اینکه برنامه اتم به صورت همزمان در همه استان‌های کشور برگزار می‌شود، گفت: پس از رقابت اتم‌ها در سطح استانی، اتم برتر هر استان به سطح ملی رسیده و به رقابت با سایر اتم‌ها می‌پردازد تا در نهایت ۳ اتم برتر کشور با رای مردم و داوران برنامه تعیین شوند. 

جعفر فرجی درباره زمان‌بندی پخش این برنامه از شبکه‌های سیما گفت: مراحل پیش تولید برنامه اتم پایان یافته و استودیو اتم با مساحت ۱۲۰۰ متر آماده آغاز ضبط ملی برنامه است. انشالله در هفته پایانی سال اتم های برتر با هم به رقابت خواهند پرداخت و انشالله در فروردین ماه، مردم عزیز ایران شاهد برنامه اتم خواهند بود.
جعفر فرجی در مورد عرصه فعالیت الگوهای موفق گفت: این اتم ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی فعالیت دارند و موضوعاتی مثل محیط زیست، تفریح و نشاط، کسب و کار، گردشگری، ورزش، آموزش، مطالبه گری، سلامت و... مورد توجه ما بوده است .

وی افزود: عرصه اجتماعی، عرصه فرصت‌هاست. جمعیت روستایی و شهری هرکدام مشکلات خاص خودشان را دارند؛ به عنوان مثال تامین تفریحات سالم، گردشگری، کاهش پسماندها و… از این دست مسائل هستند که افراد و گروه‌های زیادی در سطح کشور علاوه بر اینکه مشکلات و مسائل را شناسایی کرده‌اند، راه مناسبی را نیز برای حل آن‌ها پیدا کرده‌اند.

وی درخصوص وجه تمایز این برنامه با برنامه‌های دیگر گفت: اتم یک برنامه استعدادیابی نیست، بلکه داشتن دغدغه و پشتکار و نیز تعهد از ویژگی‌های اتم هاست. بعضی اتم‌ها نه تنها از فعالیتی که انجام می‌دهند درآمدی کسب نمی‌کنند بلکه در مواردی هزینه‌ها به دوش خودشان است؛ یعنی وجهی از مسئولیت اجتماعی و ازخودگذشتگی هم در کاری که اتم‌ها انجام می‌دهند وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جوانان اتم محیط زیست الگوهای موفق برنامه اتم الگوی موفق استان ها اتم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان جشنواره الگوهای برتر تدریس با معرفی برترین ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، مرحله استانی یازدهمین جشنواره تدریس برتر ویژه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد با شعار شهید فائزه رحیمی، الگوی برتر معلمی روزهای سه شنبه و چهارشنبه مورخ ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه جاری با حضور دانشجویان پردیس های شهید ایزدپناه و کوثر یاسوج در سالن شهید ایزدپناه برگزار شد.

در این جشنواره ۳۶ نفر در دو پردیس ثبت نام کردند و ۱۶ نفر تدریس خود را ارائه دادند.

در نهایت با پایان رقابت ها در پردیس کوثر یاسوج واحد خواهران، در رشته آموزش ابتدایی ،پردیس رضوی  و نگین دخت روزیان  اول و دوم شدند و فاطمه رازبانیان و سمانه حسین زاده به طور مشترک سوم شدند.

در رشته آموزش قرآن هم سمانه افشار و در رشته امور تربیتی نیز زهره معینی نژاد حائز رتبه اول شدند.

در پردیس شهید ایزد پناه یاسوج  واحد برادران هم در رشته آموزش ابتدایی ، ابوالقاسم فرمانی ، آرش پیام و  حسین آرمون  به ترتیب اول تا سوم شدند.

دیگر خبرها

  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری به مسئولان
  • پایان جشنواره الگوهای برتر تدریس با معرفی برترین ها
  • نایب قهرمانی تیم کوراش بانوان نهاوند در رقابت‌های کشوری
  • اعتراف ناجی رئال: مودریچ در پنالتی‌ها کمکم کرد!
  • سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی قزوین رونمایی می‌شود
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • رقابت‌های نزدیک همسایه‌های جدول رده‌بندی
  • رقابت‌های نزدیک در جدول