Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@12:43:43 GMT

پرداخت سود ۹۵ درصد سهامداران عدالت با سجام

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۹۴۴۴

پرداخت سود ۹۵ درصد سهامداران عدالت با سجام

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در حالی که سال‌های قبل ۱۰ تا ۱۵ درصد سهامداران خرد به سود سالانه سهام دسترسی پیدا می‌کردند.

به گزارش مشرق، حسین قشمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور ۶۰ میلیون ایرانی در بازار سرمایه و سهام پراکنده و خرد، آیا روشی برای واریز سود سهام این افراد به صورت متمرکز وجود دارد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۳۰ شرکت بورسی و فرابورسی سود سالانه خود را از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام در سال جاری واریز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در سال‌های قبل که مشکل بیماری کرونا هم نبود، وقتی سود سالانه سهام شرکت‌ها در مجامع تصویب و اعلام می‌شد که سهامداران سود خود را از بانک بگیرند، به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ درصد سهامداران خرد موفق به دریافت سود خود می‌شدند و برخی سهامداران حتی از آن مطلع نمی‌شدند، اما اکنون سود سالانه مجامع شرکت‌ها که از طریق سجام واریز می‌شود، پوشش بالای ۹۵ درصدی اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲۰اسفند ۹۹ +جدول

قشمی گفت: طبق گزارش حسابرسی کمتر از ۵ درصد از سهامداران قدیمی که هنوز شماره حساب در سجام اعلام نکرده‌اند یا به صورت قهری تعدادی فوت شده‌اند و یا مشکلات حقوقی دیگری داشته‌اند، نمی‌توانند سود سهام خود را بگیرند، اما بالای ۹۵ درصد از سهامداران خرد به سود سهام خود می‌رسند.

به گفته قشمی به عنوان مثال یک شرکت بورسی که ۵۰ میلیارد تومان سود می‌خواهد توزیع کند ۴۸ میلیارد تومان از این سود از طریق سجام به حساب ذی نفعان واریز شده و آن درصد ناچیز هم برای کسانی که مشکلات قهری دارند، روی داده است.

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ۶۰ میلیون مردم در بورس و سهامداران خرد و پراکنده و به ویژه سهام عدالت آیا امکان واریز سود این افراد غیر از روش متمرکز وجود دارد، گفت: سود سهام باید بین سهامداران توزیع شود. ناشر یا همان شرکت بورسی مکلف است سود سهام را بدهد و ما در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تکلیف قانونی داریم تا توزیع سود را از طرف ناشر انجام دهیم و، چون تعداد افراد زیاد است، این سود به صورت متمرکز باید پرداخت شود.

به گفته قشمی، البته سامانه سجام امسال راه‌اندازی شده و استقبال از این سامانه به تدریج بالا می‌رود و تاکنون حدود ۱۳۰ شرکت سود سهام خود را که در مجامع شرکت‌ها تصویب شده را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کرده‌اند. البته مشکل واریز سود فقط در سهامداران حقیقی است، وگرنه سهامداران حقوقی که اتفاقا عمده سود شرکت‌ها به آن‌ها می‌رسد، از طریق نمایندگان خود آن سودها را دریافت می‌کنند، اما سهامداران خرد و پراکنده باید به صورت متمرکز سود آن‌ها واریز شود.

قشمی گفت: امسال سود سهام ۷.۵ میلیون کد ملی از طریق سامانه سجام واریز شده، البته تعداد سود واریز شده به حدود ۲۷ میلیون فقره می‌رسد، چون برخی از این افراد در چندین شرکت سهام دارند و به طور میانگین هر نفر ۴ بار سود سهام سالانه خود را از طریق سجام دریافت کرده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا سهام عدالت سامانه سجام صورت متمرکز سهامداران خرد طریق سجام سود سالانه سود سهام شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۹۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

در این متن، به بررسی هزینه‌های ثبت شرکت ۱۴۰۳ می‌پردازیم تا شما بتوانید بهترین تصمیم را به دقت در خصوص ثبت شرکت خود بگیرید. در این زمینه وجود یک موسسه حقوقی که در فرایند ثبت شرکت به شما کمک کند، بسیار مهم است. مجموعه آوا حساب با سال‌ها سابقه در زمینه امور مالیاتی و خدمات ثبتی در روند ثبت برند و شرکت و بررسی هزینه‌های آن، همراه شماست.

صفر تا صد هزینه‌های ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳

هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳ ممکن است شامل چندین موارد مختلف باشد که عموماً شامل موارد زیر می‌شود. به علاوه، این هزینه‌ها ممکن است در طول زمان و به دلیل تغییرات قوانین و مقررات نیز متغیر باشند. بنابراین، برای دقیق‌ترین اطلاع از مراحل ثبت شرکت و هزینه‌های آن در سال مورد نظر، می‌توانید به آوا حساب مراجعه کنید.

هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه

هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه، یکی از مهمترین هزینه‌های مرتبط با ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳ است. این گواهی برای تمام اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت لازم است و نشان می‌دهد که این افراد فاقد سوابق کیفری هستند. این موضوع برای حفظ اعتماد عمومی به شرکت و اطمینان از شفافیت و اخلاقیات کاری آن اهمیت دارد. برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، اعضای هیئت مدیره دو راه دارند:

دریافت از طریق سامانه ثنا: در این روش، اعضای هیئت مدیره می‌توانند به صورت آنلاین از طریق سامانه ثبت مرکزی کسب و کار‌های ایران (سامانه ثنا) درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه را ثبت کنند. هزینه دریافت این گواهی که حدوداً ۲۰ هزار تومان است، باید به طور مستقیم به صندوق دولت پرداخت شود.
دریافت از دیگر مراجع: اعضای هیئت مدیره می‌توانند از طریق مراجع مختلف دولتی مانند پلیس، دادگستری و... نیز درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه کنند، اما این روش به مراجعه حضوری و پرداخت هزینه دریافت گواهی به صورت نقدی نیاز دارد.

هزینه تعیین نام شرکت

هزینه تعیین نام شرکت، یکی دیگر از هزینه‌های مرتبط با ثبت شرکت است که باید مورد توجه قرار گیرد. انتخاب نام مناسب برای شرکت، از جمله مراحل اساسی در فرآیند ثبت شرکت محسوب می‌شود که بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام می‌شود. در حال حاضر، این امر نیز همچون سایر مراحل ثبت شرکت، به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم اینترنتی سازمان ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کشور انجام می‌شود. به منظور تعیین نام شرکت، می‌توانید از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir که به عنوان پلتفرم رسمی سازمان ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کشور فعالیت می‌کند، درخواست خود را ثبت کنید. هزینه تعیین نام شرکت که مبلغ پنجاه هزار تومان است، باید به صورت آنلاین و از طریق سیستم پرداخت موجود در وب‌سایت مذکور پرداخت شود.

هزینه حق الثبت شرکت

هزینه حق الثبت شرکت که به عنوان یکی از هزینه‌های لازم برای ثبت شرکت در مراجع ثبت شرکت‌ها دریافت می‌شود، مبلغ اندکی را تشکیل می‌دهد. این هزینه به منظور پوشش هزینه‌های مربوط به فرآیند ثبت شرکت و انجام امور اداری مرتبط با آن محاسبه می‌شود. در حال حاضر هزینه حق الثبت شرکت، معمولا حدود ده هزار تومان است. این مبلغ نسبتاً کمترین هزینه‌ای است که باید بابت ثبت شرکت پرداخت شود، اما باید توجه داشت که این مبلغ ممکن است بر اساس قوانین و مقررات مربوطه و نوع شرکت مورد ثبت، متغیر باشد.

هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت

هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت، یکی از مهمترین هزینه‌های مرتبط با ثبت شرکت است که باید پس از اتمام مراحل ثبت شرکت و صدور آگهی تاسیس، توسط موسسین شرکت پرداخت شود. این هزینه برای ابطال تمبر سرمایه شرکت یا حق تمبر ثبت شرکت به سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌شود. مبلغ این هزینه به میزان نیم در هزار سرمایه شرکت تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، موسسین شرکت باید مقداری از سرمایه شرکت را به عنوان هزینه ابطال تمبر سرمایه پرداخت کنند.

هزینه پست مدارک شرکت

هزینه پست مدارک شرکت برای ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها، که به نشانی irsherkat.ssaa.ir در دسترس است و پس از تایید درخواست از سوی مسئول مربوطه صورت می‌گیرد، به عهده موسسین شرکت است. آن‌ها موظفند تمامی مدارک لازم را جهت ثبت شرکت از طریق پست به آدرس مرجع ثبت شرکت‌ها ارسال نمایند. هزینه ارسال مدارک از طریق پست، معمولاً در حدود ۳۵ هزار تومان تعیین می‌شود.

هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار

هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار یکی از مراحل اساسی در ثبت شرکت است. آگهی تاسیس باید به طور رسمی در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود. هزینه چاپ آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی در سال ۱۴۰۲ از مبلغ ۲۶۸ هزار تومان شروع می‌شود و با افزایش تعداد کلمات آگهی، مبلغ هزینه نیز افزایش می‌یابد. هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه کثیرالانتشار نیز بسته به نوع و انتخاب روزنامه مختلف متغیر است.

هزینه ثبت شرکت‌های سهامی در سال ۱۴۰۳

برای شرکت‌های سهامی عمومی: حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت‌ها ۵۰۰ هزار تومان است. مبلغی معادل ۲۰% از این سرمایه باید توسط موسسین تعهد شود و حداقل ۳۵% از آن باید به صورت علی‌الحساب در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس سپرده‌گذاری شود.

برای شرکت‌های سهامی خاص: حداقل سرمایه برای ثبت این شرکت‌ها یک پنجم سرمایه شرکت‌های سهامی عمومی است، یعنی ۱۰۰ هزار تومان. موسسین با پرداخت حدود ۳۵% از این سرمایه می‌توانند شرکت را ثبت کنند.

هزینه ثبت شرکت غیرسهامی در سال ۱۴۰۳

شرکت‌های غیر سهامی شامل شرکت‌های با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، تعاونی و مختلط هستند و میزان سرمایه مورد نیاز برای ثبت آن‌ها توسط موسسین مشخص می‌شود.

برای شرکت‌های تعاونی: حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی عام ۱۰ میلیون تومان و برای شرکت تعاونی خاص ۱ میلیون تومان است. حداقل یک سوم این مبلغ باید هنگام ثبت شرکت به حساب شرکت واریز شود.

سایر شرکت‌های غیر سهامی: قانون گذار مقرره‌ای برای تعیین حداقل سرمایه برای تاسیس آن‌ها تعیین نکرده و توسط موسسین مشخص می‌شود.

دیگر خبرها

  • حصه نقدی واگذاری بلوک ۸۵ درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • هزینه ثبت شرکت در سال ۱۴۰۳
  • واریز بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • خریداران پرسپولیس و استقلال تا فردا باید 10 درصد پول را واریز کنند
  • واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • مجمع شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان (سهام عدالت) برگزار خواهد شد
  • آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت به پرداخت ملت (سهامی عام)
  • پرداخت ۵۰ درصد از مالیات از یک درصد مودیان